آمادگی تهران در مخاطرات چقدر است؟

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: براساس آخرین تحقیقات انجام شده، آمادگی شهروندان تهرانی برای مواجهه با مخاطرات طبیعی کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، شاهین فتحی  در آیین «پویش آموزش همگانی شهر آماده» که با هدف افزایش آمادگی شهروندان تهرانی در مواجهه با سوانح طبیعی در همکاری سه جانبه جمعیت هلال احمر استان تهران؛ سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش‌نشانی تهران، در سالن فرهنگسرای محله جماران، افتتاح شد، گفت: حوادث پیرامون ما نشان داد، اگر مردم آمادگی داشته باشند، بزرگترین اقدامات را انجام می‌دهند. در سیل های تابستان تهران، اگر مردم به پناه‌گیری صحیح در مواجهه با سیلاب آشنا بودند، تلفات جانی اتفاق نمی‌افتاد.

او ادامه داد: در دهه ۹۰ پژوهشی به سفارش فدراسیون جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر انجام دادیم و متاسفانه نشان داد که شهروندان تهرانی مخاطرات پیرامون خود را نمی‌شناسند و آماده مواجهه با مخاطرات نیستند. تهران بیش از ۸ میلیون جمعیت ساکن ثابت دارد و آموزش همگی آنها کار بسیار سنگینی است. بنابرین سیاستگذاری بر این شد که در هر خانوار حداقل یک نفر آموزش ببیند و شعار «هر خانواده یک امدادگر» شکل گرفت.

فتحی گفت: آموزش همگانی مواجهه با بلایای طبیعی بر عهده هلال احمر است اما طبق تقسیم کار و همکاری مدیریت بحران، دیگران نیز باید سهم خود را ادا کنند. از میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای اجرای این طرح قدردانی می‌کنیم و منتظر حضور دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستیم.

در پویش آموزش همگانی شهر آماده، قرار است با محوریت فرهنگسرا و سرای محله‌های مختلف شهر تهران، آموزش کمک‌های اولیه، مواجهه با مخاطرات طبیعی و آشنایی با آتش سوزی و مقابله با آن به شهروندان تهرانی آموزش داده شود.

از «شهر آماده» تا «شهر ایمن»

در این برنامه علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سازمان ما در آموزش همگانی همکار هلال احمر است و از حضور دیگر دستگاه‌ها چون آتش نشانی تشکر می‌کنیم اما بعد از قدردانی از سازمان‌های مسئول باید به نقش ویژه رسانه‌ها توجه کرد. از زحمات آنها تشکر کرد و تقاضا کرد همکاری خود را برای فرهنگ‌سازی اصول ایمنی و مواجهه با مخاطرات افزایش دهند.

او «شهر آماده» را ضروری دانست، اما گفت: آنچه لازم و کافی است «شهر ایمن» است. این مهم تنها با همکاری تنگاتنگ گروه‌های مرجع اجتماعی، بدنه مردم و سازمان های مسئول چشم انداز تحقق می‌یابد.

نصیری بر ارائه آموزش‌ها در زمان و شرایط مناسب اقشار و گروه‌های مردمی تاکید کرد و گفت: آموزش‌ها باید در روزهای تعطیل یا زمان فراغت هریک از گروه‌های مردمی هدف، برنامه‌ریزی شود.

آمادگی کالبد شهر هم متکی به آمادگی مردم و مطالبه گری شهروندان است

در ادامه جلسه مهدی امیری، مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: در تهیه و تولید محتواهای آموزشی مشکل خاصی نداریم. چون خانه های سلامت در سال‌ها قبل تشکیل شده بود و اکنون خانه‌های دوام این وظیفه را دنبال می‌کنند.اکنون ۲۲هزار نفر در خانه‌های دوام عضو هستند و شهرداری سال‌هاست که فعالیت‌های خود را برای فرهنگ‌سازی آغاز کرده‌است.

او تاکید کرد: در عملیات‌های بحران شهری، رنگ‌های مختلف دستگاه‌های امدادی نباید نشان دهنده جدایی ما نباشد، بلکه نشان از تقسیم کار مناسب در چارچوب یک وحدت عمل باشد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.