چرا بعد از 50 سالگی باید زیاد قارچ بخوریم؟

با رسیدن به میانسالی، لزوم توجه به تغذیه صحیح برای حفظ سلامت بدن اهمیت بسیار زیادی دارد

قارچ یکی از بهترین خوراکی‌هایی است که توصیه می‌شود پس از 50 سالگی در رژیم غذایی روزانه جای بگیرد زیرا حاوی ترکیبات مفیدی است و می‌تواند بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای بدن را تامین کند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ در ادامه همین مطلب به مهم ترین فواید این سبزی کم کالری و مغذی خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:

کم‌کالری اما سرشار از ریزمغذی‌

قارچ خوراکی مناسب برای افرادی است که تمایل به کاهش وزن یا حفظ تناسب اندام دارند زیرا هر 100 گرم آن فقط 30 کیلوکالری دارد. فیبرهای فراوان قارچ نیز علاوه بر بهبود عملکرد سیستم گوارش در افزایش احساس سیری موثر هستند.

قارچ تنها منبع خوراکی حاوی ویتامین D است و مقدار فراوان پروتئین، ویتامین‌های B2،B3 و B5 دارد. این ریزمغذی‌ها به مقابله با افسردگی فصلی، تقویت استخوان‌‌ها، تحریک سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. آهن، روی، مس و سلنیوم نیز دیگر ریزمغذی‌های موجود در قارچ هستند.

پیشگیری قارچ از تحلیل شناختی

محققان به‌تازگی دریافته اند افرادی که به‌طور منظم قارچ مصرف می‌کنند، 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به اختلال تحلیل شناختی هستند. به‌نظر می‌رسد ترکیبات فعال قارچ مانند ارگوتیونئین و اریناسین قابلیت بهبود عملکردهای شناختی مغز را دارند. به علاوه، این ترکیبات از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از التهابات جلوگیری می‌کنند و مصرف قارچ می‌تواند راهکار موثر در برابر بیماری آلزایمر محسوب شود.

پتاسیم و پیشگیری از سکته مغزی

یکی از ویژگی‌های خاص قارچ، مقدار فراوان پتاسیم است. پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می‌‌‌کند و در پیشگیری از تشکیل لخته‌های خون نقش دارد. هر فرد بزرگسال به‌طور متوسط روزانه به 4700 میلی‌گرم پتاسیم نیاز دارد که که مصرف قارچ به اندازه یک فنجان بزرگ تقریبا نیمی از این نیاز را تامین می‌کند. به‌همین‌ دلیل گنجاندن قارچ در رژیم غذایی میانسالان و سالمندان که در معرض خطر بالاتر سکته مغزی هستند، اهمیت دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با قارچ

قارچ حاوی پلی‌فنول‌ها (نوعی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی) و ارگوتیونئین (ترکیب فعال ضدپیری) است که از سلول‌های بدن محافظت می‌کنند. این ترکیبات باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شوند و با آسیب‌ رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. از این رو، مصرف قارچ در پاییز و زمستان برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر است./سلامت

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.