شورش اراذل و اوباش در زندان اوین/ ۱۲ داستان خیالی در یک ماه/ مجلس پذیرفت

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تندروی اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های زنجیره‌ای ، طراحی سناریو‌های جدید در شبکه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی ، آشوب در زندان ، شکایت فدراسیون فوتبال از حسن عباسی ، اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم ، راهبرد کلان ایالات متحده آمریکا در نظام بین‌الملل و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رئیس جمهوری درتشریح ضرورت‌ها و الزامات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تندروی اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های زنجیره‌ای ، طراحی سناریو‌های جدید در شبکه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی  ، آشوب در زندان ، شکایت فدراسیون فوتبال از حسن عباسی ، اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم ، راهبرد کلان ایالات متحده آمریکا در نظام بین‌الملل و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

عصای روزنامه‌های زنجیره‌ای زیر بغل تلویزیون ابو ارّه!

روزنامه کيهان: حدود سه هفته از زمان ضایعه درگذشت مهسا امینی و بروز و ظهور ناآرامی‌های اجتماعی در برخی نقاط ایران که به بهانه آن صورت گرفت، گذشته است. برخی مدعیان اصلاحات در ابتدا انتقادات خود را متمرکز گشت ارشاد کردند ولی پس از گذشت چند روز با حمایت علنی از اغتشاشگران و تهییج افکار عمومی به آشوب‌های خیابانی، رسماً نقش پادویی و جاده ‌صاف‌کنی ضدانقلاب و معاند را برای تشدید فشارها علیه ایران برعهده گرفتند. طی این سه هفته، روزی نبوده که طیف تندروی اصلاح‌طلبان در روزنامه‌های زنجیره‌ای خود از یک‌سو و شبکه‌های اپوزیسیون و معاند فارسی‌زبان از سوی دیگر، از اراذل اجاره‌ای حمایت نکرده و یا هجمه، تعریض و انتقادی علیه نیروهای انتظامی و حافظان امنیت صورت نداده باشند. مختصات حملات و هجمه‌های هر دو گروه (شبکه‌های معاند و شبکه نیابتی غرب در داخل) به‌قدری مشترک و نزدیک به هم بوده که نشان‌دهنده تقسیم‌کار دقیق، در حکم قراردادی و اساساً از پیش تعیین‌شده‌ای میان آنان است. از سویی طیف تندروی اصلاحات با همپوشانی رسانه‌ها و گروه‌های ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین به انتشار اکاذیب، شایعه‌‌سازی، وارونه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی می‌پردازند و سعی می‌کنند ضمن مقصرنمایی نهادهای حاکمیتی ایران، اغتشاشگران را «مردم عادی» و آشوب را «اعتراض» و «جنبش» جا بزنند و از ضرورت تداوم اعتراضات سخن بگویند و از سوی دیگر آمریکا و اروپا به بهانه‌های حقوق بشری، ایران را تحریم می‌کنند. روزنامه‌های زنجیره‌ای و تلویزیون ابو ارّه: میلیون‌ها معترض در خانه‌ها هستند!

 

حناق!

روزنامه جوان:با فروکش کردن پروژه مهسا امینی، نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده، شبکه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی برای طراحی سناریو‌های جدیدشان به دنبال سوژه‌های تازه هستند. حالا و در شرایطی که برای ادامه پروژه کشته‌سازی گزینه کم آورده‌اند، این بار به سراغ افرادی رفته‌اند که ماه‌ها قبل در حوادثی همچون خودکشی فوت کرده‌اند، اما دو ویژگی دختر بودن و کم‌سن‌سالی‌شان دستمایه خوبی برای طراحی یک سناریوی تراژیک و بازی با احساسات پاک جوانان و نوجوانان است. در همین راستا حالا پروژه کشته‌سازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبانی که از دلار‌های سعودی و انگلیسی و امریکایی تغذیه می‌شوند، به اردبیل رسیده و این بار آیتک رضایی دانش‌آموز ۱۳ ساله اردبیلی که چهار ماه پیش فوت کرده‌است، دستمایه فتنه‌انگیزی سعودی‌ها و انگلیسی‌ها علیه کشورمان شده‌است.    دروغ‌پردازی شبکه‌های معاند بی‌بی‌سی ایران اینترنشنال انگار پایان ندارد. این شبکه‌ها که با زیر پا گذاشتن تمامی خطوط قرمز اخلاقی و حرفه‌ای در تلاش برای ایجاد اغتشاش و نا‌آرامی در کشور ماست. مرگ مهسا امینی اگرچه دستمایه اولیه این فتنه‌انگیزی بود، اما ادامه این پروژه نیاز به کشته‌سازی‌های بیشتر داشت. در این راستا، نیکا، سارینا و حالا آیتک و پردیس هم به این سناریو اضافه شده‌اند؛ دروغ‌پردازی‌هایی که هر قدر هم رسوا می‌شود، این رسانه‌ها باز دروغ‌های تازه‌ای از آستین بیرون می‌آورند تا فتنه‌گری‌هایشان را ادامه دهند.   سوابق پروژه کشته‌سازی  پروژه کشته‌سازی برای فتنه‌انگیزی از سوی شبکه‌های معاند مسبوق به سابقه است. سال ۸۸ هم گفته شد که ترانه موسوی از سوی نیرو‌های امنیتی کشته شده‌است، اما بعد مشخص شد که اساساً چنین فردی وجود خارجی ندارد.

 

شورش اراذل و اوباش در زندان اوین

روزنامه ایران:یک مقام ارشد امنیتی شب گذشته در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و آشوب این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. به گفته این مقام امنیتی، اراذل و اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است. وی افزود: شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمد و هم اکنون آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی حریق را اطفا کردند. این مقام امنیتی خاطرنشان کرد: عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند. تا ساعت 23 شب گذشته تعداد 8 نفر از زندانیان بر اثر این حادثه مصدوم شدند. همچنین مرکز رسانه قوه قضائیه شامگاه دیشب اعلام کرد، پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از  زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت، یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق شد. بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت، انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش‌نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفای حریق را آغاز کرد. این گزارش حاکی است نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر آرامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است. بر اساس این گزارش درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.

 

فوتبال علیه افراطی‌گری

روزنامه آرمان امروز: فدراسیون فوتبال از فردی که به طور گسترده اقدام به توهین‌ به فوتبالیست‌ها و خانواده‌های‌شان کرده بود، شکایت کرد.شکایت فدراسیون فوتبال از حسن عباسی این تصمیم پس از اعتراض عمومی اهالی فوتبال به آخرین صحبت‌های حسن عباسی اتخاذ و شکایتی رسمی علیه وی تسلیم مقامات قضایی شده است. امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در این‌باره به تسنیم گفته است: « با توجه به تداوم انتساب مطالب غیر واقعی از سوی حسن عباسی به چهر‌ه‌های فوتبالی، بخش حقوقی فدراسیون فوتبال از وی به مراجع قضایی شکایت کرد.»  این اولین واکنش حقوقی فدراسیون مهدی تاج به اتفاقات و مسائلی است که در حواشی حوزه فوتبال رخ داده است. آخرین صحبت‌های حسن عباسی که یک سخنران و فردی شناخته شده در فضای سیاسی است به صورت زنده پوشش تلویزیونی داشت و او که چندین بار فوتبالیست‌ها را متهم به اتزاق از بودجه عمومی و عدم همراهی با مردم کرده بود، اینبار بحث خانواده‌های ایشان را هم به میان کشید. این اظهارات با واکنش تند بسیاری از فوتبالیست‌ها و مربیان مواجه شد که پرسروصداترین آنها مصاحبه سروش رفیعی در پایان بازی پرسپولیس و تراکتور بود. همچنین یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس در صحبت‌هایی تند خطاب به عباسی کلماتی را به کار برد که کمتر از وی به‌خاطر داریم. حسن عباسی مدیر اندیشکده یقین است و یک چهره جنجالی در عرصه سیاسی به شمار می‌رود.

 

قدرت گمشده مصالح ساختمانی ایران در اروپا

روزنامه آرمان ملی: مسکن به‌عنوان موتور اصلی چرخ اقتصاد کشور است و در این راستا مصالح ساختمانی نقش اساسی در پویایی صنعت ساختمان دارد اما رکود صنعت ساختمان با وجود ظرفیت‌های خوب تولید مصالح ساختمانی در کشور منجر به رویکردهایی چون قاچاق مصالح ساختمانی ایران به بازار اروپا با برچسب کشور ترکیه شده است و ازاین رو مسئولان به فکر برنامه‌ریزی‌های مطلوب برای رونق صنعت ساختمان و یافتن راه نفوذ به بازارهای صادراتی کشورهایی مانند سوریه با توجه به ظرفیت‌های خوب آن افتاده‌اند هرچند به گفته کارشناسان، رکود ساخت و ساز در سال اخیر مانع از افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است، اما نظارت جدی به بازارهای صادراتی خواهد توانست نام ایران را در این عرصه ماندگار کند.اسماعیل کاظمی قهی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی استان تهران در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: ایران با وجود برخورداری از معادن و مواد کانی غیرفلزی از وضعیت خوبی در حوزه تولید مصالح ساختمانی به ویژه در بخش سیمان و گچ برخوردار است از این رو علاوه بر رفع نیاز داخلی حضور مطلوبی در بازارهای خارج از کشور را نیز دارد البته قیمت مصالح ساختمانی نیز در ماه‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله رکود در ساخت و ساز افزایش نداشته است. او درباره صادرات مصالح ساختمانی ایران به بازارهای اروپا با عنوان کشورهای دیگر گفت: بدیهی است کیفیت خوب مصالح ایرانی متقاضی بسیاری برای این محصولات در سراسر دنیا ایجاد کرده است و از این رو گاهی اوقات از کانال‌های غیررسمی محصولات ایران در بخش ساخت و ساز مانند آجر و گچ به خارج از کشور صادر می‌شود و در این میان برخی موارد بدون ذکر برند ایرانی صورت می‌گیرد.

 

افزايش قيمت‌ها در بازار راكد خودرو

روزنامه اعتماد:نوسان قيمت در بازار راكد خودرو هر روز باعث رشد قيمت‌هاي انواع محصولات داخلي، خارجي و مونتاژي مي‌شود، اين موضوع موجب شده تا خريداران خودرو دست از خريد بردارند و كمتر كسي پاي معامله برود. البته طولاني شدن روند مذاكرات برجام و اخبار منفي كه درخصوص نتايج مذاكرات به گوش مي‌رسد در كنار تغييرات نرخ دلار موجب شده تا بازار خودرو مسير افزايش قيمت‌ها را طي كرده و معطل كاهش قيمت‌ها نماند. بررسي قيمت خودرو حاكي از روند افزايش 10 ميليون توماني در بخش محصولات داخلي و افزايش تا 400 ميليون توماني در بخش خودروهاي وارداتي طي 6 ماه گذشته را دارد.به گفته كارشناسان حوزه خودرو، عدم تناسب عرضه و تقاضاي خودرو، بلاتكليفي بازار به اخبار گوناگون سياسي و نوسانات ارزي و اخبار ضد و نقيض از موضوع واردات خودرو از جمله مواردي است كه اين بازار را دستخوش تغيير قيمتي كرده است. اما منتقدان اين بازار بر اين باورند كه افزايش بي‌وقفه و بدون توجيه قيمت خودرو در كنار كاهش كيفيت آن، به هيچ‌وجه قابل توجيه نيست. براساس اين گزارش؛ طي هفته‌هاي گذشته سامانه يكپارچه تخصيص خودرو كه با هدف تطبيق فروش محصولات با توليد و رصد خودروسازان در تحويل محصولات از سوي وزارت صمت طراحي شده بود پس از چند روز ادامه فعاليت متوقف شد. موضوع مربوط به واردات خودرو نيز هنوز نهايي نشده است و در همين راستا سيدرضا فاطمي امين، وزير صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته اعلام كرد؛ ‌پالايش افراد درخواست‌كننده واردات خودرو براساس آيين‌نامه واردات مصوب دولت در دست انجام است و تا يكي، دو هفته آينده شرايط افراد بررسي شده و نام نخستين افرادي كه تمام شرايط عنوان شده براي واردات خودرو را دارند اعلام و كار واردات خودرو آغاز خواهد شد.

 

نقشه حمایت از دانش‌بنیان‌ها

روزنامه تجارت: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان موتور پیشران توسعه صنعت کشور، در حالی مدت‌هاست نقش خود را در اقتصاد پیداکرده‌اند که باوجود ظرفیت‌های زیادی که دارند، با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. یکی از این چالش‌ها، تامین منابع توسط نهادهای مالی از جمله بانک‌ها، صندوق‌ها و… است. طبق اعلام بانک مرکزی، میزان تسهیلات‌دهی به شرکت‌های دانش‌بنیان در نیمه اول امسال با رقم ۵۸۴.۸ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 100 درصدی داشته است. بانک مرکزی از افزایش 100 درصدی اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی شش ماهه اول امسال به ۱۴۰۴ شرکت دانش بنیان در قالب ۷۶۱۲ فقره تسهیلات معادل ۵۸۴.۸ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است . به گزارش تجارت، بیشترین تسهیلات به شرکت های مذکور طی شش ماهه ۱۴۰۱ از سوی بانک های ملت به مبلغ ۱۰۲.۲ هزار میلیارد ریال، تجارت به مبلغ ۸۵ هزار میلیارد ریال و اقتصاد نوین به مبلغ ۵۶.۴ هزار میلیارد ریال بوده است. از کل تسهیلات پرداختی در سال جاری ۸۸۹۳۶۷ میلیارد ریال تسهیلات جاری، ۷۳۹۲ میلیارد ریال تسهیلات معوق شده و ۱۲۰۷۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات مشکوک الوصول عنوان شده است.اگرچه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال جاری، نهادها و دستگاه‌های اجرایی را به سمت حمایت از این کسب‌وکارها به حرکت درآورده، اما آژیر کوچ جمعی دانش‌بنیان‌ها به صدا درآمده است. موضوعی که پیش‌تر از سوی بخش خصوصی نسبت به آن هشدار داده شده‌بود. اما روز گذشته معاون وزیر صمت از مهاجرت این شرکت‌ها خبر داد و آن را خطرناک دانست. به گفته علیرضا شاه‌میرزایی، این روزها نخبگان شناسایی می‌شوند و به‌صورت تیمی از کشور خارج می‌شوند. کارشناسان عنوان می‌کنند که دلیل اصلی این مهاجرت به «مشکلات مالی شرکت‌های دانش‌بنیان»، «تحریم‌های بین‌المللی» و به دنبال آن «بازارهای محدود» برمی‌گردد.

 

آنفلوآنزا می تازد

روزنامه خراسان:دکتر پیام طبرسی، متخصص بیماری های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «از حدود ۲ هفته پیش با موجی از آنفلوآنزا مواجه شدیم. معمولا شیوع این بیماری در آبان است اما امسال این موج شیوع تقریبا همزمان با تمام شدن مراسم اربعین و بازگشت مسافران و پایان سفرهای تابستانی بود. و سپس با بازگشایی مدارس، این بیماری ویروسی در جامعه گردش بیشتری پیدا کرد.»افراد سن بالا(بالای 65)، کودکان(زیر 6 سال) و زنان حامله، افراد دارای اضافه وزن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. زیرا روند بیماری در این دسته از افراد شدیدتر است. دکتر طبرسی می‌گوید:«خدا را شکر به اندازه کافی واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های کشور در دسترس است و این افراد می‌توانند در اولین فرصت، اقدام به تزریق واکسن کنند.»پیشگیری از این بیماری ویروسی تقریبا شبیه به کروناست. این بیماری از سطوح و قطرات تنفسی حاصل از عطسه و سرفه در هوا منتقل می‌شود،بنابراین بهترین روش برای پیشگیری شست وشوی دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

 

ساختارهای فرهنگی باید بازنگری و به روزرسانی شود

روزنامه اطلاعات: رئیس جمهوری با تشریح ضرورت‌ها و الزامات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، تاکید کرد: در کنار ستاد و مرکز اجرا و پیگیری این طرح عظیم که موظف است گزارش میزان اجرای این طرح را به شکل مستمر و منظم ارائه کند، شخصاً اجرا و میزان پیشرفت این طرح را پیگیری خواهم کرد.حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» با اشاره به طرح ضرورت این بازسازی از سوی رهبر معظم انقلاب در ابتدای کار دولت مردمی، گفت: طرح این خواست و ضرورت، گواه دغدغه‌مندی رهبری نسبت به مسائل و عرصه فرهنگی کشور است که همواره مورد تهاجم و شبیه‌خون بوده است.رئیس جمهوری با بیان این که اهمیت فرهنگ ناشی از هویت‌سازی و اقتدارآفرینی آن است، افزود: هویت و اقتدار امروز ایران اسلامی برخاسته از فرهنگ غنی ما ست که نه فقط امروز بلکه همواره مورد هجمه و حمله قرار داشته است.وی با بیان این که روشنفکران، فرهیختگان و نخبگان جامعه متولی اصلی دیدبانی و رصد تحولات بوده و باید پیش از دیگران آسیب‌ها را شناسایی کرده و بموقع نسبت به آنها هشدار دهند و قبل از دیگران برای رفع آنها راهکار داشته باشند، اظهار داشت: در طول تاریخ طولانی کشورمان همواره بزرگان و دلسوزانی بوده‌اند که قبل از عموم مردم آسیب‌ها را شناسایی کرده، نسبت به آنها هشدار داده و برای رفع آنها در میدان عمل گام برداشته‌اند و این رویه اساساً شاخص و معیار شناسایی نخبگان و روشنفکران است.رئیس جمهوری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن اساساً فرهنگ محور و فرهنگ پایه هستند، تصریح کرد: رشد و پیشرفت در این نظام هم به طور طبیعی باید فرهنگ محور و عرصه فرهنگ هم باید پرچمدار هرگونه پیشرفتی باشد. پویایی و تحول در همه حوزه‌ها و عرصه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران به اعتبار محوریت فرهنگ است و اگر در عرصه فرهنگ پیشرفت کنیم پیشرفت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها نیز حاصل خواهد شد.

 

۱۲ داستان خیالی در یک ماه

روزنامه فرهیختگان:اصلی‌ترین هدف در یک جنگ‌ شناختی همه‌جانبه، اعتبارزدایی و اعتمادزدایی از هرآن چیزی‌ است که مخاطبِ مورد هجوم، به آن باور و اعتماد دارد. یعنی آتش این جنگ به‌ظاهر بدون آتش و دود باید آنقدر تند شود که دنبال‌کننده آن هرقدر هوشیار باشد، ادراک خود را تسلیم‌شده و اعتبار باور قبلی‌اش را هم پایان‌یافته ببیند. بنابراین می‌توان کارآمدترین سلاح این جنگ را با توجه به اهداف از پیش تعیین‌شده‌اش پیش‌بینی کرد. سلاحی که به‌طور اعم شامل رسانه‌های جمعی می‌شود اما به‌طور جزئی‌تر هر وسیله‌ای را که بتوان از طریق آن به آرامش روانی یک جامعه‌ چند ده‌هزار تا چند ده‌میلیون ‌نفره ضربه‌ای اساسی وارد کرد، برای خود کاربردی و قابل اتکا می‌داند. نکته دیگر درخصوص این جنگ چندبعدی و پرخسارت آنکه اولویتش در ابتدا آن نیست که سطح هوشی مخاطب چقدر است و چه میزان احتمال‌ دارد در ذهن خود فیک‌‌نیوز‌ها را از اخبار معتبر متمایز بداند. در قدم اول همین که فکر و روان او و اطرافیانش تحت‌تاثیر این خبر به‌هم ریخته و خشم آنها را برانگیزد کافی‌ است.  دروغ‌پردازی‌های التهاب‌آفرینی‌ که می‌توان اصلی‌ترین سهم از میدان‌داری آنها را متوجه رسانه‌های ایران‌ستیزی همچون ایران‌اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، رادیوفردا، ایندیپندنت ‌فارسی، منوتو، العربیه، دویچه‌وله و یورونیوز دانست. رسانه‌هایی که البته وابستگی‌ ثابت‌شده و قابل توجه هرکدام به دولت‌های غربی را می‌توان جدی‌ترین دلیل این نقش‌آفرینی پررنگ‌شان در اغتشاشات اخیر دانست.  نکته دیگر درباره این دروغ‌پردازی‌‍‌های التهاب‌آفرین آنکه علاوه‌بر حجم بالای محتواهای عمدتا مشابه منتشرشده درباره آن اتفاقات ساختگی از سوی چند رسانه اصلی و بیشتر شناخته‌شده ایران‌ستیزان، تعدد بالای کاربران توییتری همسو با این دروغ‌پردازی‌ها هم در وایرال شدن و فراگیری هرچه بیشتر موارد ساختگی اثر جدی و قابل توجهی داشت. دروغ‌‌هایی که بعضا آنچنان بزرگ بود که یوزف گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر که صاحب تئوری «دروغ بزرگ» است هم مقابل آنها کم می‌آورد.

 

کروکی‌ها چطور آنلاین می‌شوند ؟

روزنامه همشهری:پس از یک سال از اجرای آزمایشی طرح کروکی آنلاین در شهر قم، به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک شاهد فراگیر شدن آن در کل کشور خواهیم بود. با اجرای این پروژه، بسیاری از چالش‌هایی که مردم در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، رفع می‌شود. همچنین بسیاری از هزینه‌ها ازجمله هزینه کاغذ، رفت‌وآمدهای شهری و مراجعه و ازدحام مراکز ذی‌نفع به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد. «کروکی آنلاین» به‌عنوان یک پروژه مشترک با همکاری پلیس راهور و بیمه مرکزی اگرچه نیازمند هزینه‌های اولیه ازجمله فراهم کردن زیرساخت الکترونیکی و خرید تجهیزاتی مانند تبلت است، اما آن گونه که رئیس پلیس راهور اعلام کرده، می‌تواند مانع از شکل‌گیری بخشی از تصادفات ساختگی هم بشود. دیجیتال شدن فرایندهای اداری و مالی اکنون می‌تواند در حوزه تصادفات هم نقش آفرینی کند و برای مردم، پلیس راهور و بیمه‌ها منجر به تسهیل و تسریع امور شود.یکی از کارشناسان پلیس راهور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «این طرح در قم از یک سال پیش به‌صورت پایلوت اجرا شد و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و نواقص آن در حال رفع شدن است.»او با اشاره به اینکه کارشناسان پلیس راهور نیاز به بعضی از ابزارهای الکترونیکی دارند که هنوز در اختیار آنها قرار نگرفته است، می‌گوید:  «تعداد کارشناسان در تهران بسیار زیاد است و تهیه این ابزارها نیاز به بودجه کلان دارد.»با این حال، سردار کمال هادیانفر در حاشیه مراسم تجلیل از نمونه‌های برتر ترافیکی در جمع خبرنگاران به خرید 7هزار تبلت برای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: «بنا داریم تا یک ماه آینده این طرح را در کل کشور اجرایی کنیم و کروکی‌ها الکترونیکی شود.»

 

مجلس پذیرفت

روزنامه شرق:«افراد از فرمانداری‌ها و یا بخشداری‌ها برای برگزاری تجمعات درخواست خواهند کرد»؛ این جملات در حقیقت اولین جزئیات از طرح مجلس برای برگزاری آزادانه‌ تجمعات اعتراضی است. هرچند طبق قانون اساسی برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز و بدون حمل سلاح‌ نیازی به مجوز ندارد، اما هرگز برای افرادی که خواستار تجمعات اعتراضی بودند در چهار دهه‌ گذشته‌ این امکان میسر نشد؛ حتی در ابتدای واکنش‌ها به مرگ‌ مهسا امینی، آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد از ارسال درخواست مجوز تجمع به وزارت کشور خبر داده بود که بی‌پاسخ ماند.همین برخوردها در کنار دیگر موارد در نهایت به اعتراضاتی دامن زده که وارد هفته چهارم شده است. مردم به‌خصوص معترضان که نیاز دارند صدایشان شنیده شود، دیگر منتظر مجوز نماندند و اصل داشتن مجوز برای راهپیمایی اعتراضی بی‌اهمیت شد.در این شرایط و با توجه به ادامه اعتراض‌ها، نیاز به قانونی که بستر اعتراض را فراهم کند، بیش از پیش احساس می‌شود و گویی بعد سال‌ها قرار است طرح نمایندگان مجلس برای سروسامان‌دادن به تجمعات به قانون تبدیل شود.محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تأکید کرد: سازوکار برگزاری تجمعات اعتراضی کاملا در طرح مجلس مشخص شده است. اجتماعات و راهپیمایی‌ها باید بدون سلاح باشد. از سوی دیگر نباید آرامش مردم را به هم بزنند. افراد از فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها برای برگزاری تجمعات درخواست خواهند کرد و شعارهایی که قرار است در راهپیمایی مطرح شود، کاملا شفاف می‌شود.رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تأکید کرد: در طرح مجلس اقشار مختلف می‌توانند در چارچوب قانون تجمعات خود را برگزار کرده و مطالبات و اعتراضات را نسبت به موضوعات و مسائل مطرح کنند. به این ترتیب مرز بین اعتراضات قانونی با اغتشاش افراد ضدانقلاب مشخص خواهد شد. محمدصالح جوکار با اشاره به گام کمیسیون امور داخلی کشور و شورها برای فراهم‌کردن بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردمی، بیان کرد: اصل 27 قانون اساسی به برگزاری راهپیمایی‌ها و تجمعات باز‌می‌گردد. بر اساس اصل 27 قانون اساسی، برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌هایی که مخل امنیت نبوده و در آن سلاح حمل نمی‌شود.

 

اعتراف بزرگ یانکی‌ها

روزنامه جام جم:«ایجاد گره‌های کور راهبردی» راهبرد کلان ایالات متحده آمریکا در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود. در همین راستا، مقامات کاخ سفید با همکاری شرکای واشنگتن در ناتو، جنگ خانمانسوز اوکراین را کلید زده و با اصرار بر گسترش ناتو در جوار روسیه و محاصره راهبردی این کشور عملا به بروز این نبرد متاثر‌کننده منجر شدند. گرچه مقامات کاخ سفید و پنتاگون و رسانه‌های وابسته به جریان قدرت در واشنگتن، همواره نقش خود را در خلق بحران اوکراین و جنگ و آوارگی در این کشور اروپایی انکار می‌کردند اما اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقطه آشکارساز دخالت این کشور در ایجاد این بحران تمام عیار محسوب می‌شود.دونالد ترامپ که این روزها به‌واسطه برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره تبدیل به رهبر اصلی حزب جمهوریخواه آمریکا شده است، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ریل آمریکن ویس» با احمقانه خواندن لفاظی‌های مقامات آمریکا علیه روسیه گفت: «لفاظی‌های قبل از جنگ اوکراین باعث شد پوتین تصمیم به حمله بگیرد. کشور ما، یا اصطلاحا رهبران ما، پوتین را تحریک کردند. آنها او را مجبور کردند این کار را انجام بدهد. لفاظی‌ها، احمقانه بود.»سخنان ترامپ زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانیم بسیاری از تحلیلگران و اندیشمندان حوزه مطالعات آمریکا نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. اندیشکده رند در سال۲۰۱۹ میلادی مقاله‌‌ای با عنوان «برهم زدن توازن با روسیه» منتشر کرد که در آن اقداماتی را که آمریکا برای ایجاد بحران در قفقاز انجام می‌دهد مورد مطالعه قرار داده است. این اندیشکده آمریکایی در مقاله خود به موضوع تحریم‌های روسیه توسط آمریکا از یک‌سو و پایین بودن قیمت انرژی از سوی دیگر اشاره می‌کند. این مقاله اشاره می‌کند که آمریکا برای این‌که همیشه از روسیه برتر بماند باید اقتصاد روسیه را کنترل کند. در چنین شرایطی مقامات کاح سفید و ناتو اقدام به خلق نبردی تمام‌عیار در این کشور کرده‌اند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در شهریور۱۴۰۰ و قبل از آغاز جنگ اوکراین اذعان کرده بود که آمریکا ۶۰میلیون دلار تسلیحات عمدتا دفاعی را از انبارهای خود به این کشور ارسال کرده است. واشنگتن‌پست نیز در گزارشی که در آن زمان منتشر شد، تاکید کرد: «در حالی که اوکراین عضو ناتو و اتحادیه اروپا نبود اما همواره در مدار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب حرکت می‌کرد. همچنین در این گزارش تصریح شده است که قبل از جنگ در اوکراین آمریکا سربازهای خود را در مرزهای اوکراین از ۷۵هزار به ۱۰۰هزار افزایش داد.»

 

افتضاح بد ریخت

روزنامه وطن امروز: یکی از آسیب‌های جدی که در هفته‌های اخیر از سوی برخی سلبریتی‌ها و چهره‌های هنری به فضای عمومی کشور وارد شده، نشر هر گونه خبر، بدون تایید کذب و صدق آن است. این اتفاق چه آگاهانه رخ داده باشد، چه ناآگاهانه، به تحریک بخشی از مردم که این افراد را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند منجر شده و بر آتش التهابات می‌افزاید. به گزارش «وطن‌امروز»، در یکی از تازه‌ترین اقدامات زننده از سوی این چهره‌ها، پانته‌آ بهرام، یکی از این افراد، با انتشار تصویری از خود، چند روزی فضای عمومی را تحت تاثیر قرار داد؛ تصویری که در آن صورت بهرام زخمی و آسیب دیده بود. این تصویر هیچ توضیحی نداشت چون به عنوان تصویر نمایه صفحه شخصی او منتشر شده بود. همین مساله باعث شد ادعای شکنجه او در فضای مجازی منتشر شود. برخی رسانه‌های ضدانقلاب نیز که پیش از این یا بازی اخبار جعلی را خورده بودند یا خود این اخبار را ساخته بودند، بار دیگر با پوشش خبر جعلی شکنجه پانته‌آ بهرام، نشان دادند دشمنی آنقدر برای‌شان اصالت دارد که دست به دامن اخبار دروغ می‌شوند. همه اینها در حالی بود که یکی از منتقدان سینما در صفحه شخصی خود با ارائه توضیحی پیرامون تصویر منتشر شده از سوی پانته‌آ بهرام نوشت: همه پیج‌ها زدند «شکنجه پانته‌آ بهرام»؛ برق از سرم پرید! مغزم پرس شد! فقط گفتم قبل از نوشتن، دقیق از جزئیات باخبر شوم. چون مطمئن بودم حال خودش بعد شکنجه وخیم است، از بازیگری معتبر که رفیق اوست، پرسیدم… بعد چند دقیقه پیام داد پانته‌آ میگه «شکنجه چیه؟ کجا گفتم شکنجه؟ از جایی افتادم!» گفتم جان؟ دارد از ترس پنهان می‌کند؟ گفت «نه راست میگه! این عکس رو قبلا هم پروفایل گذاشته! الانم سر همدردی با زنان گذاشت!»  لامعی در ادامه در انتقاد از حرکت پانته‌آ بهرام می‌نویسد: «الان وقت این کارهاست؟! الان وقت این مدل مسخره‌بازی‌هاست؟!» این منتقد می‌افزاید: «خانم این کار دیگر اسمش نه موج‌سواری؛ که رسما کاسبی احساس است. از احساسات زخمی ما کاسبی می‌کنید… این یک مدلش را دیگر توسط سلبریتی‌های ایرانی ندیده بودیم که بحمدالله توسط شما قفلش شکسته شد».

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.