پشت تیم‌ ملی در جام جهانی خالی است!

کمترین استقبال ایرانی‌ها از سفر به قطر؛ سکوها در اختیار طرفداران انگلیس و آمریکاست

با انتشار آماری از خرید بلیت‌های جام جهانی در بین مردمان همه کشورها، مشخص شد که دو حریف ایران در روز بازی، ورزشگاه را در اختیار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، یکی از ویژگی‌های جام‌های جهانی برای ایران حضور پرشمار طرفداران تیم ملی در کشور میزبان بوده است. در جام جهانی 2018 روسیه همه شاهد بودیم که ورزشگاه‌ سه شهر سنت‌پترزبورگ،‌ کازان و سارانسک مملو از تماشاگران ایرانی شد که با تشویق‌ها و حمایت‌های خود به نمایش‌های خوب تیم ملی ایران کمک زیادی کردند.

شور و حالی که در روسیه بود، قبل‌تر در برزیل، آلمان و حتی فرانسه نیز مشاهده شده بود. فوتبال‌دوستان ایرانی در همه سال‌های حضور ایران در جام جهانی با سفر به کشور میزبان نگذاشتند نمایندگان ایران تنها باشند و اتفاقات جذابی را رقم زدند.

حالا با نزدیک‌شدن به جام جهانی 2022 قطر، با توجه به نزدیکی این کشور به ایران، انتظار می‌رفت طرفداران تیم ملی همچون تورنمنت‌های قبلی، ملی‌پوشان فوتبال را تنها نگذارند، اما در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده است.

آمار پایین از آژانس‌های مسافرتی

چند روز بعد از قرعه‌کشی جام جهانی در اواسط فروردین ماه سال جاری و مشخص‌شدن حریفان ایران و زمان مسابقات، آژانس‌های مسافرتی با انجام نامه‌نگاری‌های لازم با هتل‌ها و پروازهای کشور قطر، تعرفه‌های اقامت در این کشور را در ایام جام جهانی درآوردند. آژانس‌های مسافرتی منتخب از سوی فدراسیون فوتبال برای فروش تورهای جام جهانی هم مشخص شدند و اقدام به بلیت‌فروشی کردند. حالا با گذشت چند ماه، اگر سری به این آژانس‌های مسافرتی بزنید، به آمار پایین فروش تورها برمی‌خورید!

گرانی تورها، عامل اصلی استقبال کم ایرانی‌ها

اگرچه سفر به کشور قطر با توجه به شرایط جغرافیایی و قوانین داخلی این کشور برای بسیاری از ایرانی‌ها جذابیت خاصی ندارد، اما بحث جام جهانی متفاوت است و هر چهار سال یک‌بار توریست‌های زیادی از سراسر دنیا برای تماشای این تورنمنت اقدام می‌کنند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دلیل اصلی استقبال نه چندان خوب از تورهای جام جهانی گرانی بیش از اندازه آن باشد. سفر به قطر در حالت عادی یکی از گران‌ترین سفرهاست و طبیعی است که در ایام جام جهانی نیز هزینه‌ها بالاتر برود و به همین دلیل ایرانی‌های زیادی که در روسیه یا قبل‌تر در برزیل و آلمان همراه تیم ملی بودند،‌ قید سفر به قطر را زده‌اند.

اگر در فاصله دو ماه مانده به جام جهانی روسیه ظرفیت اکثر تورهای جام جهانی تکمیل شد، حالا در فاصله حدود یک‌ماهه تا برگزاری مسابقات، همچنان فروش تورها ادامه دارد و جالب اینکه قیمت آنها همچنان بالاست. شاید جالب باشد بدانید پکیج خوب تماشای دیدار ایران و انگلیس که توری پنج‌روزه است نزدیک به 4 هزار دلار هزینه دارد؛ هزینه‌ای که با نرخ کنونی ارز در حدود 120 میلیون تومان می‌شود و برای بسیاری از مردم با توجه به شرایط اقتصادی به‌صرفه نیست. تورهای معمولی‌تر نیز چندان ارزان‌تر نیستند و حداقل قیمت تورها نزدیک به 90 میلیون تومان می‌شود، آن هم فقط برای تماشای یک مسابقه!

همین موضوع کافی است تا بسیاری از طرفداران فوتبال اقدامی برای سفر به جام جهانی نکنند و تماشای بازی‌های ایران از قاب تلویزیون را ترجیح بدهند!

پروژه اقامت در کیش هم شکست خورد

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که ایرانی‌ها را به حضور در کشور قطر امیدوار کرده بود، همکاری با کشور قطر برای اقامت عده‌ای از توریست‌ها در جزیره کیش بود. در این‌باره دستگاه‌های مختلف تلاش زیادی کردند تا بتوانند شرایطی را ایجاد کنند که در جزیره کیش بحث اقامتی به وجود بیاید و طرفداران فوتبال فقط برای تماشای مسابقات از طریق راه دریایی به دوحه بروند و برگردند!

اما صحبت‌هایی که چند روز قبل جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران ایران، انجام داد، مشخص شد که این پروژه نیز با شکست مواجه شده است. او گفته بود: «ما از 6 ماه پیش اعلام کردیم که با 20 هزار تخت برای هر نفر شب آمادگی پذیرش مسافران جام جهانی قطر را داریم، اما تا الان یک نفر هم رزرو نداشته است! اعلام شده کسانی در ایام جام جهانی اجازه ورود به خاک قطر را دارند که حداقل بلیت یکی از بازی‌ها را داشته باشند. متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوط، ما موفق به دریافت سهمیه و فروش بلیت نشدیم. حتی برای کیش هم ما مسافر نداریم و تنها تعداد محدودی گردشگر داخلی قرار است از این ظرفیت استفاده کنند که آن هم با سهمیه فدراسیون است.»

به این ترتیب، حضور در کشور قطر و تماشای مسابقات جام جهانی از طریق جزیره کیش هم تا حد زیادی منتفی شده است.

مردم کدام کشورها بلیت‌ها را خریدند؟

خرید بلیت‌ بازی‌های جام جهانی پروسه‌ای است که از مدت‌ها قبل شروع شده و تا حد زیادی به اتمام رسیده است. حالا آمارهای جالبی از خرید بلیت‌ها به دست آمده است. بر اساس گزارشی که نشریه «اوله» برزیل منتشر کرده، 10 کشور بیشترین آمار خرید بلیت‌های جام جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

همیشه کشور میزبان جام جهانی بیشترین سهم از خرید بلیت‌ها را دارد و این‌بار هم به همین شکل است. قطر با 947 هزار و 460 بلیت خریداری‌شده، بیشترین حضور را در جام جهانی دارد. بعد از قطر، مردم آمریکا با 146 هزار و 616 بلیت بیشترین آمار خرید را ثبت کردند. نکته جالب اینکه عربستان با خرید 123 هزار بلیت در رده سوم 10 کشوری قرار دارد که بیشترین بلیت مسابقات جام جهانی را خریداری کرده‌اند. ضمن اینکه انگلیس، اولین حریف ایران در جام جهانی نیز 91 هزار و 632 بلیت را تاکنون به نام مردم خود ثبت کرده است. مکزیک، امارات، آرژانتین، فرانسه، برزیل و آلمان در این رده‌بندی رتبه‌های پنجم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

تیم‌ ملی در جام جهانی تنهاست!

با بررسی همه مسائل، به این نتیجه می‌رسیم که تیم ملی ایران در مصاف‌های حساس و سخت جام جهانی دیگر پشتش به هواداران نیز گرم نیست. با توجه به آمار خرید بلیت نزد مردم انگلیس و آمریکا، عملا ایران در دو بازی اول جو ورزشگاه را در اختیار ندارد. ورزشگاه خلیفه در بازی با انگلیس و ورزشگاه الثمامه در بازی با آمریکا طبیعتا سکوهایش به سود حریفان ایران است و این نکته‌ای مهم و البته نامطلوب برای فوتبال ملی ایران به شمار می‌رود. اتفاقی که ممکن است از نظر روحی و روانی روی تیم کارلوس کی‌روش هم تاثیرگذار باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.