چرا ایران قید میزبانی جام ملت‌ها را زد؟

رکورد تاریخی به قطری‌ها واگذار شد

با اعلام گزینه‌های نهایی میزبانی جام ملت‌های 2027 آسیا، مشخص شد فدراسیون ایران از این مساله انصراف داده است.

به گزارش شهروندآنلاین، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که بعد از انصراف چین به دلیل شیوع گسترده کرونا -که چندی قبل، انصراف خود را از میزبانی جام ملت‌های آسیا 2023 اعلام کرده بود- قطر به عنوان میزبان جدید این تورنمنت مشخص شد. در حاشیه جلسه هیات اجرایی AFC‌ برای تصمیم‌گیری درباره میزبانی جام ملت‌های 2023 آسیا، خبری جالب اعلام شد که برای ایرانی‌ها جذاب است. هیات اجرایی AFC با اعلام انصراف سه کشور ایران، استرالیا و ازبکستان از هند و عربستان به عنوان گزینه‌های نهایی این مسابقات در سال 2027 نام برد.

دلیل انصراف ایران چه بود؟

فدراسیون فوتبال کشورمان که از حدود دو سال و نیم قبل آمادگی خود را برای کسب میزبانی این رقابت‌ها‌ اعلام و مدارکی را به کنفدراسیون تقدیم کرده بود، چند روز قبل و در تاریخ 13 اکتبر انصراف خود را از میزبانی این مسابقات اعلام کرد. درباره موضوع انصراف ایران از این مسابقات، موارد مختلفی مطرح شده است، اما یکی از مهم‌ترین عوامل آن، نبود زیرساخت‌های مد نظر AFC در برخی ورزشگاه‌های کشورمان و همچنین زمان کم برای تامین شرایط مورد نظر است.

در نهایت باید دید کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماه فوریه 2023 از بین هند و عربستان کدام کشور را به عنوان میزبان نوزدهمین دوره جام ملت‌ها انتخاب خواهد کرد.

قطر، رکورد تاریخی ایران را شکست

در روزی که قطر به عنوان میزبان جام ملت‌های 2023 آسیا انتخاب شد، ایران انصراف خود از میزبانی جام ملت‌های 2027 را اعلام کرد تا قطر رکورددار میزبانی در جام ملت‌ها شود. این سومین‌باری است که قطر برگزاری جام ملت‌های آسیا را برعهده می‌گیرد تا پس از سال 1988 و 2011 آنها دوباره میزبان مهم‌ترین رویداد فوتبالی آسیا شوند و همچنین از چند کشور دیگر سبقت بگیرند.

اولین کشوری که توانست بیش از یک‌بار میزبانی جام ملت‌ها را در اختیار بگیرد، ایران است. ایران در سال‌های 1968 و 1976 میزبان جام ملت‌ها بود و با همین دو میزبانی در سال‌های دهه 1340 و 1350 خورشیدی، تا امروز بیشترین میزبانی در جام ملت‌ها را تجربه کرد. پس از ایران، تنها دو کشور امارات و قطر توانسته بودند دو بار میزبان جام ملت‌ها شوند، اما نکته جالب این است که حد فاصل میزبانی‌های ایران 8 سال بود، اما امارات و قطر در دوره‌های طولانی‌تری به این مهم رسیدند.

ایران برای جام ملت‌های 2011 و 2027 کاندیدا شد، اما رقابت را به امارات، عربستان و هند واگذار کرد تا به این ترتیب حسرت ایران برای میزبانی جام ملت‌های آسیا 47 ساله شود.

با این حال، ایران که در سال‌های 1968، 1972 و 1976 توانست قهرمان آسیا شود، همچنان تنها کشوری است که سه دوره متوالی قهرمانی جام ملت‌ها را به دست آورده و از این نظر رکوردی فوق‌العاده در اختیار دارد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.