افزایش 20 درصدی مراجعه زنان کارتن خواب به گرمخانه‌ها

پیش‌بینی افزایش ۵۰ درصدی مراجعه به گرمخانه‌ها در نیمه دوم سال

زنان کارتن‌خواب بیشتر از سال‌های قبل به گرمخانه‌های شهرداری مراجعه کردند. براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان شهرداری در هفت‌ماه نخست امسال زنان 27 هزار نفر شب از گرمخانه‌ها استفاده کردند؛ که این آمار افزایش 20درصدی مراجعه زنان کارتن‌خواب به گرمخانه‌ها را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: «آمار مراجعه به گرمخانه‌ها به صورت «نفر شب» محاسبه می‌شود؛ یعنی به ازای هر نفر، در هر شب خدماتی ارائه می‌شود. در هفت ماه نخست سال ۹۸، بیش از ۲۲ هزار نفر شب، به زنان بی‌سرپناه خدمات دادیم.»

مراجعه هزار زن به گرم‌خانه‌های تهران

او با این‌که این رقم در سال جاری به بیش از ۲۷ هزار نفر شب رسیده است، ادامه داد:«براین‌اساس مراجعه زنان کارتن‌خواب در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.»
حسینی درتوضیح این آمار هم گفت:«اگر فردی طی هفت ماه گذشته، هر شب به گرمخانه‌ای مراجعه کرده باشد، این یک نفر در آمار معادل ۲۱۰ «نفر شب» محاسبه می‌شود، لذا وقتی گفته می‌شود ۲۱۰ نفر شب، یعنی ممکن است یک نفر در تمام این هفت ماه، هر شب به گرمخانه مراجعه کرده باشد. بنابراین این رقم تعداد دفعات مراجعه را و نه تعداد افراد مراجعه‌کننده را نشان می‌دهد.»
آن‌طورکه سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید آمارها نشان می‌دهد در ۴ گرمخانه زنان، در یک سال گذشته کمتر از هزار نفر به‌طور جداگانه مراجعه داشتند.

اطلاعات دقیقی از تعداد زنان کارتن خواب تهران وجود ندارد

او درباره نبود اطلاعات دقیق از تعداد مراجعان به گرمخانه‌ها هم توضیح داد:«ما براساس خوداظهاری اطلاعات مراجعه‌کنندگان را ثبت می‌کنیم، چرا که عموما افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان یا مدارک هویتی ندارند یا از آنجایی که اغلب آن‌ها سوءمصرف مواد مخدر دارند، درخواست مدارک هویتی سبب می‌شود که احساس ترس کرده و به گرمخانه‌ها مراجعه نکنند؛ به همین دلیل هم اکنون اعتماد نسبتا خوبی به گرمخانه‌ها ایجاد شده است.»
حسینی با بیان اینکه نمی‌توانیم این آمار را به عنوان تعداد کل زنان کارتن‌خواب در شهر تهران تایید و یا رد کنیم، افزود:«بخشی از زنان کارتن‌خواب مصداق معتاد متجاهر هستند و ممکن است به دلیل مصرف دائمی مواد مخدر به گرمخانه‌ها مراجعه نکنند؛ به همین دلیل تعداد افرادی که برایشان پرونده مددکاری تشکیل شده، کمتر از هزار نفر است.»
او درباره آمار ثابت زنان مراجعه کننده به گرمخانه‌ها گفت:«تعدادی از این افراد به صورت ثابت به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند که ۴۰ درصد مراجعان را شامل می‌شود.»

104 کارتن‌خواب به زندگی بازگشتند

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی درباره ظرفیت پذیرش گرمخانه‌های زنان هم توضیح داد:« ظرفیت گرمخانه‌های بانوان اکنون بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخت است که در برخی روزها و به خصوص همزمان با سرد شدن هوا، ظرفیت کف‌خواب هم به آن اضافه می‌شود. در هفت ماه نخست امسال به صورت متوسط شبی ۱۳۰ نفر پذیرش در گرمخانه‌های بانوان داشتیم که این رقم معمولا در شش ماهه دوم سال به دنبال سرمای هوا، تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.»
او ادامه داد: «در سال گذشته کل مراجعات به گرمخانه‌ها حدود ۴۹۰ هزار نفر شب بوده است که شامل بیش از ۴۵۰۰ نفر می‌شود و از این تعداد بیش از ۳۵۰۰ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.»
حسینی درباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها به دلیل شیوع کرونا هم گفت: «گرمخانه‌ها از زمان شیوع کرونا روزانه سه بار ضدعفونی و حداقل یکبار شست و شو می‌شوند.»
او همچنین از کمک به 104 نفر از افراد بی‌خانمان برای بازگشت به کانون خانواده‌ها خبر داد و گفت: «امسال تمرکز در گرمخانه‌ها بیشتر در حوزه مددکاری است. خروج افراد از چرخه کارتن‌خوابی به طور ویژه در دستور کار قرار دارد. در سال گذشته توانستیم ۱۰۴ نفر را به طور کامل از چرخه کارتن‌خوابی خارج کنیم. این افراد به کانون خانواده بازگشتند و دیگر به گرمخانه‌ها مراجعه نکردند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.