خنجر شمر گُم نشود! / اروپا باغ وحش است/ شگفتی های تفریغ بودجه 1400

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي دلیل اصلی برکناری آجرلو ، چراغ سبز آمریکا به طالبان، هشتاد میلیارد دلار هدر رفت انرژی، ایران هراسی تسلیحاتی، صدرنشینی اپل در جدول واردات، آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام ، اظهارات نژادپرستانه جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان وزیر کشور در مورد کنترل اغتشاشات در سراسر کشور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي دلیل اصلی برکناری آجرلو ، چراغ سبز آمریکا به طالبان، هشتاد میلیارد دلار هدر رفت انرژی، ایران هراسی تسلیحاتی، صدرنشینی اپل در جدول واردات، آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام ، اظهارات نژادپرستانه جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

اما و اگرهای برکناری آجرلو

روزنامه اطلاعات:چرا آجرلو رفت؟این سئوالی است که این روزها در محافل فوتبالی شنیده می‌شود و تقریباْ همه پاسخ‌ها در حد حدس و گمان است و هیچ پاسخ مستند برای آن نمی‌توان یافت.در خبرها آمده بود که دلیل اصلی برکناری آجرلو تکروی در تصمیم گیری و دخالت ندادن هیأت مدیره در امور باشگاه بوده است ولی آجرلو مدیری نیست که حتی وزارت ورزش قدرت برکناری وی را به همین راحتی و با کمترین حاشیه داشته باشد، چه برسد به اعضای هیأت مدیره !بعضی از اهالی فوتبال دلیل برکناری آجرلو را مشکلات مالی باشگاه و بدهی چند ۱۰ میلیاردی این باشگاه می‌دانند که عمده آن به خاطر عدم توفیق وی در اجرای قرارداد تبلیغات محیطی بود که سال گذشته بعد از حواشی زیاد توانست از انحصار سازمان لیگ فوتبال خارج کند.در نگاه اول این دلیل قابل قبول به نظر می‌‌رسد ولی با نگاهی به کارنامه مدیران عامل سابق همین باشگاه، می‌توان به این نتیجه رسید که ضعف در حوزه اقتصادی هیچوقت دلیل برکناری مدیران نبوده است زیرا عملکرد اکثر آنها موجب افزایش بدهی باشگاه شده است و این مورد امری عادی در مدیریت فوتبال محسوب می‌شود که مستوجب برکناری آن هم با این عجله نبوده است.با اینکه برکناری آجرلو عجیب بود ولی عجیب تر از آن، جانشینی فتح ا… زاده بود زیرا همیشه برای انتخاب مدیر عامل استقلال،فتح‌ا…زاده گزینه آخر محسوب می‌شد که این بار بدون حرف و حدیث و داشتن رقیب به صندلی مدیریت استقلال تکیه زد.فتح ا… زاده از مدیران قدیمی فوتبال است و حتی در دوره‌ای موفقیت‌های قابل توجهی هم برای استقلال به دست آورده ولی سال‌هاست که نتوانسته خود را به عنوان مدیری موفق مجدداْ به فوتبال معرفی کند و توفیق داشته باشد و انتخاب مجدد وی جای سئوال دارد.با توجه به موارد فوق، به این نتیجه می‌رسیم که باید دلیل یا دلایل دیگری پشت پرده این جابجایی وجود داشته باشد.

 

چراغ سبز آمریکا به طالبان

روزنامه آرمان امروز: برخي منابع خبري عنوان کرده اند که آمريکا به طالبان اطمينان خاطر داده که به بازيگران غيردولتي در افغانستان کمک مالي نخواهد کرد. در همين راستا برخي مقامات طالبان عنوان کرده اند که آمريکا به آن ها اطمينان داده است که واشنگتن هيچ گروه مسلح يا بازيگر غيردولتي در اين کشور را تامين مالي نخواهد کرد. گفته شده اين تضمين‌ها که مورد استقبال طالبان قرار گرفته شده است، در اوايل ماه جاري در ديدار مقامات وزارت امور خارجه آمريکا و نمايندگان طالبان در دوحه ارائه شده است. در حالي که جزئيات کمي در مورد اين نشست در پايتخت قطر در دسترس است، منابع طالبان به رسانه ها گفتند اعضاي آن با اعضاي يک هيئت عالي رتبه آمريکايي از جمله معاون سيا ملاقات کردند. اين نخستين جلسه ميان طالبان و آمريکا پس از ترور رهبر القاعده در کابل از سوي ارتش آمريکاست. به گفته منابع طالبان که از محتويات اين نشست ها اطلاع دارند، طالبان همچنين در نشست با مقامات آمريکايي، مخالفت خود را با انتقال 3.5 ميليارد دلار از دارايي هاي مسدود شده بانک مرکزي افغانستان به يک تراست مستقر در سوئيس اعلام کردند. اين اتفاق در حالي رقم مي خورد که سازمان ملل متحد در ماه اوت اعلام کرد که بيش از نيمي از جمعيت 40 ميليوني افغانستان به کمک هاي بشردوستانه نياز دارند و 7 ميليون نفر در معرض خطر قحطي قرار دارند اما بدليل مسدود شدن حساب هاي مالي افغانستان، امکان بهبود اوضاع دشوار است. اين اتفاق به اين علت رقم خورده است که هيچ کشوري هنوز طالبان را به رسميت نشناخته است و به همين علت روابط در زمينه هاي مختلف براي طالبان سخت شده است.

 

هشتاد میلیارد دلار هدر رفت انرژی

روزنامه آرمان ملی: رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ناترازی چالش و مانع جدی و اساسی ما در حوزه گاز است، اظهار داشت: این ناترازی را در بودجه، بانک‌ها و نقدینگی هم داریم اما الان با آنها کاری ندارم؛ این موضوعات بارها از تریبون مجلس گفته شده و وزرا و روسای مجلس این موضوع را تکرار کردند. محمد باقر قالیباف گفت: توقع مردم از مجلس و دولت حل و فصل این موضوع است؛ در سال ۹۳ مجلس به همین موضوع پرداخته و همچنین در بندهای الف و ب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر نیز به‌صورت مفصل درباره بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در کشور بحث شده و راهکار ارائه شده است؛ این قوانین فقط برای آن مجلس و آن دولت نبوده است بلکه برای همه ما است. وی خطاب به وزیر نفت تصریح کرد: اگر جنابعالی و من به عنوان خدمتکاران مردم در قانونگذاری و اجرا حرف‌مان این باشد که ۱۰ درصد از صندوق توسعه به ما بدهید یا اینکه ۸۰ میلیارد دلار از جایی پول بدهید تا این ناترازی را درست کنیم؛ شما فکر می‌کنید که این ۸۰ میلیارد دلار پول وجود دارد که بدهند این کار را انجام دهید؟ من، شما، همه کارگران و مهندسان زحمتکش نفت و همه دلسوزان انقلاب و نظام می‌دانند که ما سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار انرژی‌های‌مان را هدر می‌دهیم؛ آیا نمی‌خواهیم در این زمینه در کشور تصمیم بگیریم؛ چطور حاضریم دست گدایی به همه جا دراز کنیم و پول بگیریم ولی حاضر نیستیم اصلاح کنیم؟ قالیباف افزود: بدون شک معلوم است که یا روش‌های اجرایی یا برنامه‌ریزی یا قانونگذاری ما اشکال دارد که قادر نیستیم این کار را انجام دهیم. وی با بیان اینکه «من و نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس همه در اینجا مسئول هستیم و خطاب من اینجا وزیر محترم یا دولت نیست بلکه خطاب اول به خودم و مجموعه مجلس و دولت با هم است»، اظهار کرد: بخاری که مردم در خانه‌های خود استفاده می‌کنند را ما در صنعت تولید کردیم و به دست مردم دادیم تا استفاده کنند؛ ما نتوانستیم که قدرت خرید مردم را بالا ببریم که بخاری‌های خود را بهینه و منابع موتورخانه‌ها را درست کنند؛ اینها مشکلات ماست نه مشکلات مردم.

 

سوت پایان مذاکرات برجام

روزنامه ابتکار: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران به سوالاتی درباره آخرین تحولات مذاکرات احیای برجام و جنگ روسیه و اوکراین پاسخ داد.وی که با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرده با بیان اینکه مذاکرات هسته ای متوقف شده است، گفت: باید ببینیم دولت ایران می خواهد به توافق دست پیدا کند یا خیر؟مالی سپس مدعی شد، دلیل اینکه مذاکرات در یک بن‌بست قرار دارد و دلیل این که پیش نمی‌رود، این است که ایران در دو ماه گذشته،  موضعی در این مذاکرات اتخاذ کرده که واقعا مغایر با بازگشت به توافق است.آن‌ها درخواست‌هایی مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی به برجام ندارند. تا زمانی که این طور باشد، مذاکرات در وقفه خواهد بود.وی همچنین تاکید کرده که در حال حاضر حتی در دستور کار قرار ندارد و تمرکزی روی آن نیست.صحبت های مالی در حالی مطرح می شود که روز دوشنبه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرده بود: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار ایران خارج نشده و تمام تحولات دیپلماتیک که هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا آقای بورل دارد و نقشی که ایشان به عنوان واسطه در نقل و انتقال پیام بین ایران و آمریکا ایفا می‌کند نشان می‌دهد که طرف مقابل نیز به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند است و آمریکایی‌ها نیز علی رغم برخی از مواضع چیزی از اینکه از احیای برجام منصرف شده‌اند بیان نکرده‌اند. البته شاهد تناقض آمریکایی‌ها در رفتار و گفتار هستیم. از یک سو پیام‌هایی را برای احیای توافق می‌دهند و از سوی دیگر بعضا مواضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند که این مواضع تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

 

ایران هراسی تسلیحاتی

روزنامه ایران:  پهپادهای ایرانی یکی از سرفصل‌های جدید و البته جدی در صحبت مقامات کشورهای غربی و امریکایی شده است تا مسأله ادعایی فروش آنها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین به انگاره‌ای قطعی تبدیل شود. مقامات غربی در حالی تلاش دارند پس از انتشار تصاویر تعدادی پهپاد روسی در آسمان اوکراین آنها را به ایران منتسب کنند که همچنان در بین مقامات امریکایی و اروپایی در این خصوص تردید وجود دارد. در آخرین مورد یک مسئول عالیرتبه در وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که این وزارت نمی‌تواند با اطمینان بگوید که پهپادهای به کار رفته در حمله به اوکراین ساخت ایران هستند. وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره به صراحت تأکید کرد: «نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که روسیه در حمله به کی‌یف از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است.» ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا ارزیابی مستقلی دارد که تأیید کند در حملات پهپادی روز دوشنبه به کی‌یف، پهپادهای ایرانی بوده‌اند، از پاسخ به این سؤال طفره رفت و گفت: «من نمی‌توانم چیزی درباره این گزارش‌ها بگویم اما همان‌طور که در ابتدا اشاره کردم، ما از ماه ژوئیه در این باره هشدار داده بودیم و این فقط به خاطر به‌کارگیری آنها نبود، بلکه موضوع در وهله اول، برنامه ایران برای فروش پهپاد به روسیه بود.»

 

صدرنشینی اپل در جدول واردات

روزنامه تجارت: در سال‌های اخیر به سبب تحریم‌ها و ضعف در اجرای برنامه‌های اقتصادی و عدم توجه به اقتصاد مقاومتی، مشکلات فراوانی به کشور تحمیل شده است. تشکیل صف‌های متعدد برای خرید کالاهای اساسی در کنار کمبود برخی اقلام، همگی از پیامدهای بی‌برنامگی دولت یازدهم و دوازدهم بوده است، در واقع به دلیل تمرکز بیش از حد دولت تدبیر و امید به روابط سیاسی با غرب، در سایه خروج ایالات متحده از برجام، مشکلات اقتصادی شدید گریبان‌گیر کشور شد. تحت‌تأثیر همین آشفتگی در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی، شاهد افزایش بی‌رویه قیمت ارز در بازار بودیم؛ از همین رو و به منظور کنترل نظام ارزی کشور، کارشناسان اقتصادی پیشنهاد دادند که اولاً ارز حاصل از صادرات کالا با در نظر گرفتن اولویت‌بندی به واردات مایحتاج کشور اختصاص یابد و ثانیاً حتی‌المقدور با حساسیت بالاتری نسبت به گذشته، روند ممنوعیت واردات کالاهای لوکس پیگیری شود و به عبارتی به واردات اینگونه کالاها، هیچ ارزی تخصیص داده نشود.شواهد حکایت از این دارد که تصمیم ممنوعیت واردات تلفن‌های همراه اپل پس از چندین بار شکست، سرانجام بر روی جدیدترین مدل این نام تجاری یعنی آیفون ۱۴ در حال اعمال است. به طور کلی، هرگونه کالایی که به سبب بهای بالا و مشخصات فنی خاص، دارای مشتریان محدود بوده و اغلب مشتریان آن افراد متمول جامعه هستند، کالای لوکس تلقی می‌شوند. البته گاهاً برخی از کالاهای لوکس با تقاضای زیادی روبرو بوده و محدود به افراد خاص نیست؛ بااین‌وجود از نگاه علم اقتصاد، فقدان کالایی که در شرایط خاص اقتصادی، به معیشت عموم مردم ضربه‌ای وارد نکند، همان کالای لوکس تعبیر می‌شود.

 

آشوب افشا و ابطال در میان آشوبگران!

روزنامه جوان:با سپری‌شدن چیزی حدود یک ماه از آغاز طرح براندازی جمهوری اسلامی ایران که با رمز «مهسا امینی» آغاز شده‌بود و در شرایطی که به گفته وزیر کشور اغتشاشات در سراسر کشور کنترل شده، کار به جایی رسیده که لیدر‌های اپوزیسیون و برانداز با چنگ و دندان به جان هم افتاده‌اند و دروغ‌های همدیگر را تکذیب و رسوا می‌کنند. ادبیات فحاشانه و دروغگویی‌های گروه‌های مختلف برانداز اعم از سلطنت‌طلبان، نایاک‌ها، منافقین و برخی سلبریتی‌های خارج‌نشین که قرار بود تکه‌های پازل براندازی را کنار هم بچینند، موجب شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هم به چالش بخورند و در حالی که هنوز کمترین موفقیتی در اهداف براندازانه شان به دست نیاورده، هر کدام دنبال سهم خود هستند و برای این سهم خواهی از یک سو یکدیگر را محکوم و از سوی دیگر اکاذیب هم را رسوا می‌کنند. حتی کار به جایی رسیده که صدای برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که خودشان آتش‌بیار این معرکه‌اند هم در آمده‌است، همچنان که مجری شبکه من و تو در همان آغاز ماجرای پروژه‌براندازی با اشاره به درگیری و کتک‌کاری میان سلطنت‌طلبان، منافقین و تجزیه طلبان تأکید کرد: «ما ایرانیان خارج از کشور حتی دشمنی کردن را هم بلد نیستیم و جلوی پلیس انگلیس یکدیگر را کتک می‌زنیم و آبروی خودمان را جلوی آن‌ها هم می‌بریم.»   اگرچه پروژه‌براندازی نظام از ابتدای انقلاب از همان سال ۵۷ در دستور کار معاندین نظام بوده و در مقاطع مختلف هم برای به ثمر نشاندن آن تلاش کرده‌اند، اما در آخرین تلاش برای اجرای این پروژه با مرگ غم‌انگیز دختری کرد همراه و مهسا امینی اسم رمزی برای آغاز این عملیات شد. پس از آن بود که برای تحریک اقوام و پیشبرد پروژه تجزیه ایران یکپارچه، پروژه‌های کشته‌سازی به شکلی هدفمند پیش رفت و نیکا شاکرمی دختر لر و آیتک رضایی دختر ترک را به عنوان گزینه‌های بعدی کشته‌سازی انتخاب کردند تا اقوام ایرانی را برای شورش علیه نظام تحریک کنند.

 

شگفتی های تفریغ بودجه 1400

روزنامه خراسان:رئیس کل دیوان محاسبات در جریان قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ در صحن مجلس، اظهار کرد: ۳۰ درصد احکام به صورت کامل اجرایی شده و تحقق حدود ۹۳ درصدی منابع و مصارف و اقدام نکردن ۱۷۱ شرکت دولتی برای حسابرسی عملیاتی و ارائه آن به مجمع عمومی انجام شده است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مهم ترین محورهای گزارش تفریغ بودجه 1400 که از سوی مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات در نشست علنی دیروز مجلس قرائت شد، به شرح زیر است: از مجموع ۴۰۵ تبصره، بند، جزء و ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۰ درصد احکام به صورت کامل اجرایی شده است، در ۵۱ درصد اجرای بخشی از احکام و در ۱۹درصد دیگر اجرا نشدن آن را شاهدیم. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۴ درصد از احکام قانون بودجه ۱۴۰۰ ماهیت بودجه ای و۴۶ درصد ماهیت غیربودجه ای داشته اند. از میان ۳۰ مورد تبصره ماده واحده قانون ۱۴۰۰ که باید برای آن ها آیین نامه اجرایی به تصویب می رسید، ۱۰ مورد در موعد مقرر قانونی و ۱۸ مورد خارج از مهلت مقرر قانونی تصویب شده و دو مورد نیز تصویب نشده است. این گزارش حاکی است که میزان تحقق منابع بودجه کل کشور نسبت به مصوب قانون بودجه کل کشور، حدود ۹۳ درصد است. میزان مصارف بودجه کل کشور نیز نسبت به قانون بودجه حدود ۹۳ درصد است. میزان تحقق منابع عمومی دولت حدود ۸۰ درصد، منابع اختصاصی حدود ۹۲ درصد و منابع بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت حدود ۱۰۷ درصد بوده است. پیش بینی کسری تراز عملیاتی دولت (درآمدهای مالیاتی و گمرکی به هزینه های جاری) به میزان ۴۶۴ هزار میلیارد تومان و در عمل کسری محقق شده حدود ۲۰۵ هزار میلیارد تومان است. از مبلغ حدود ۲۴۵ هزار میلیارد تومان مطالبات مالیاتی، حدود هشت هزار و۸۰۰ میلیارد تومان معادل بیش از 3.5 درصد، در سال ۱۴۰۰ وصول شده و مالیات مربوط به خانه های خالی صفر بوده است.

 

خنجر شمر گُم نشود!

روزنامه کيهان:  ۱- اواخر دهه 70، هنگامی که در ادامه سلسله گزارش‌های کیهان درباره «ثروت‌های بادآورده» به پرونده فساد اقتصادی یکی از شرکت‌های بزرگ رسیدیم و با اشاره به اسناد و مدارک موجود، از سوءاستفاده‌های کلان این شرکت پرده برداشتیم، یکی از حقوقدانان که پای ایشان نیز به مناسبتی در این ماجرا به میان آمده بود، به کیهان آمد. ایشان، ابتدا به سوءاستفاده‌های کلان مالی در شرکت مورد اشاره اذعان کرد و در مقابل پرسش نگارنده که چرا جنابعالی در مقابل این فساد بزرگ سکوت کرده‌اید؟ گفت؛ آنچه مرا نگران کرده، تخلفاتی است که در جریان بازپرسی و بازداشت متهم صورت پذیرفته است و به برخی از موارد نظیر خودداری از اجازه ملاقات به خانواده متهم و چگونگی بازداشت وی که بعداً معلوم شد صحت نداشته است اشاره کرد و پرسید: «آیا شما می‌دانید که مطابق قوانین اسلامی اگر شمر، ‌خنجری را که با آن امام حسین علیه‌السلام را به شهادت رسانده است، نزد کسی امانت‌ بگذارد، باید این امانت را محترم دانست و با وجود جنایتی که صاحب آن مرتکب شده است، نمی‌توان امانت او را نادیده گرفت؟!…» در پاسخ به سؤال ایشان که با حالتی حق‌به‌جانب مطرح شده بود، گفتیم؛ آیا شما می‌دانید که اشکال کار جنابعالی و امثال شما چیست؟… عصر عاشوراست، حسین بن علی(ع) و 72 تن از برترین بندگان خدا‌، تنها به علت خداجویی و عدالتخواهی و در دفاع از حریم اسلام به شهادت رسیده‌اند، فرزندان و خاندان رسول خدا(ص) را به اسارت گرفته‌اند، خیمه‌های آل‌الله را به آتش کشیده‌اند، کودکان خردسال شهدا در تاریکی شب در بیابان سرگردان شده و راه گم کرده‌اند، زینب کبری سلام‌الله‌علیها در سوگ عزیزان اشک می‌بارد و سراسیمه اطراف خیمه‌های آتش گرفته را در جست‌وجوی کودکان می‌کاود، حرامیان از هر سو به حریم اهل‌بیت پیامبر خدا(ص) می‌تازند… و در این میان افرادی نظیر حضرتعالی به جای آن که دستی از آستین همت و غیرت بیرون آورده و اگر توان و جسارت مقابله با دشمنان خدا را ندارند، لااقل آبی برآتش خیمه‌ها بریزند و گامی در حمایت از اسرا بردارند، فریاد برآورده و هشدار می‌دهند که مراقب باشید مبادا «خنجر شمر» گم شود و در این امانت، خیانتی صورت پذیرد!…

 

اروپا باغ وحش است

روزنامه وطن امروز: اظهارات نژادپرستانه جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در کالج بروژ و آکادمی دیپلماسی را باید از آن دست اعتراف‌هایی برشمرد که هر از گاهی تمامی نقاب‌ها را که مقامات اروپایی بر چهره دارند کنار می‌زند و آنچه در ضمیر خود نهان کرده‌اند را آشکار می‌کند.  مسؤول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپایی اخیرا طی سخنرانی خود در بلژیک گفت: «اروپا یک باغ است اما اکثر سایر نقاط جهان یک جنگل و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند». بورل ضمن سخنرانی در مراسم گشایش آکادمی دیپلماسی که به‌منظور آموزش و پرورش دیپلمات‌های نسل آینده اتحادیه اروپایی به تاریخ 13 اکتبر تشکیل یافت، اعلام کرد: اروپا یک باغ است. ما باغی درست کردیم. همه چیز کارکرد خوبی دارد. اتحادیه اروپایی بهترین تلفیق هماهنگی اجتماعی، رفاه اقتصادی و آزادی سیاسی‌ است که بشر می‌تواند تاسیس کند. دیگر کشورهای جهان کاملا شکل یک باغ شبیه اتحادیه اروپایی را ندارند. مابقی جهان بیشتر به یک جنگل شباهت داشته و این جنگل می‌تواند باغ زیبای ما را تسخیر کند.  شاید بشود با این گفته بورل که قاره سبز را به یک باغ توصیف می‌کند کنار آمد اما چیزی که دقیقا مسؤول ارشد دیپلماسی اروپا نمی‌گوید این است که این باغ به چه بهایی به دست آمده است. بعید است مرور آن برای بورل سخت باشد.  تاریخ می‌گوید بنای این باغ سبز روی خون میلیون‌ها انسان استوار شده است. در حقیقت اروپایی‌ها زمانی به این درک رسیدند که باید متمدنانه‌تر باشند و در کنار هم باغی درست کنند که از کشتن یکدیگر خسته شدند. 3 جنگ بزرگ در این قاره و به سردمداری قدرت‌های اروپایی‌، رکورد «ترین‌ها» را در تاریخ بشریت جابه‌جا کرده است.  جنگ‌های 30 ساله اروپا که به جنگ‌های مذهبی نیز مشهور است در قرن هفدهم یکی از فاجعه‌بارترین، خونین‌ترین و وحشیانه‌‌ترین جنگ‌های تاریخ بشریت است. این جنگ در حد فاصل 1648-1618 یک‌سوم جمعیت اروپا را نابود کرد و این قاره را تا ورطه نابودی کامل هم کشاند. تنها دلیل توقف این جنگ فقط خسته شدن طرفین از کشتار بود!

 

سوءاستفاده از شفاف نبودن آمار خودکشی

روزنامه فرهیختگان:وقایع و ناآرامی‌های اخیر در کشور فارغ از تمامی علت‌های درست و نادرستی که برای ادامه یافتن دارند، ادامه حیات خود را بیش از همه مدیون عناصری به نام «خشم» و «کینه» هستند. این عناصر در آتش شکاف‌های اجتماعی موجود دمیده و تمامی راه‌های گفت‌وگو میان اجزای مختلف جامعه را بسته‌اند. خشم و کینه‌ای که این روزها پیوند نامبارکی با «خون» پیدا کرده است. یک‌باره اعلام می‌شود که فلان‌شخص در فلان‌واقعه به دست نیروهای امنیتی کشته شد و درپی آن آتش ناآرامی‌ها مجددا فوران می‌کند. اما بعدتر معلوم می‌شود که شخص متوفی درواقع قبل‌تر مرتکب خودکشی شده و فوت او ارتباطی با ناآرامی‌ها نداشته است. اینکه کدام روایت درست است و کدام غلط در اینجا موضوع بحث ما نیست، موضوع ما در این گزارش این است که چرا اطلاعات دقیقی درباره علت فوت متوفی به‌خصوص آنهایی که در اثر ارتکاب خودکشی در کشور ما فوت می‌شوند، وجود ندارد؟ چرا سال‌هاست رسانه‌ها از دسترسی به آمار، اطلاعات و جزئیات موارد خودکشی محرومند و چرا از هیچ سامانه و مرجع مشخصی نمی‌توان به اطلاعات دقیق موارد خودکشی در کشور دست یافت و کسب اطلاع کرد؟ سازوکاری که اگر وجود داشت، امروز میان روایت‌های «کشتند» و «خودکشی کرده» حیران نمی‌ماندیم و پیش از دامن زدن به آتش ناآرامی‌ها، تعهد خود به حقیقت و واقعیت را در نظر می‌گرفتیم. در این گزارش سعی داریم ضمن پاسخ به سوالات فوق، موضوع مطالبه شفافیت و واقعیت پیرامون داده‌های مربوط به خودکشی در ایران را به دستگاه‌های مربوط یادآوری کنیم.

 

پایان فضای هیجانی، شروع فضای عقلانی

روزنامه همشهری:دیگر همه از ماجرای مهران مدیری و تلویزیون خبر دارند. بازیگر، کارگردان، مجری و برنامه‌ساز محبوب تلویزیون در دهه‌های 1380 و 1390 چندی پیش با انتشار ویدئویی خواستار عدم‌پخش حتی یک فریم از خودش در تلویزیون شد. این ویدئو که به سرعت ویرال شد، با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. عده‌ای به مدیری خرده گرفتند که او دستمزد کارش را تمام‌وکمال از صداوسیما گرفته و حق اظهارنظر درباره اینکه تصویرش از تلویزیون پخش شود یا نشود را ندارد. بعد خبر آمد که مدیری از کشور خارج شده و به دوبی رفته و قصد بازگشت ندارد و با علم به اینکه دیگر به کشور برنمی‌گردد، چنین حرف‌هایی زده است، اما دوباره بعد از چند روز خبر رسید که مدیری به کشور بازگشته، اما پاسپورتش در بدو ورود ضبط شده است. در روزهای بعد، خبری رسمی‌ درباره وضعیت مدیری یا سرنوشت پخش فصل جدید برنامه دورهمی – که کار تهیه و تولید آن تمام و به تلویزیون تحویل داده شده است – منتشر نشد. قرار بود قسمت‌های جدید این برنامه تلویزیونی همزمان با آغاز ماه ربیع‌الاول روی آنتن برود، اما در برنامه‌های پاییزی شبکه نسیم خبری از فصل جدید «دورهمی» نبود. همین موضوع نشان می‌داد که مدیران تلویزیون می‌خواهند سر فرصت درباره پخش شدن یا نشدن این برنامه از تلویزیون تصمیم بگیرند و قصد ندارند با شتاب‌زدگی بی‌گدار به آب بزنند. روز گذشته ویدئوی تازه‌ای از مهران مدیری در فضای مجازی منتشر شد که نشان داد صبر و شکیبایی مدیران سیما در مواجهه با صحبت‌های مدیری منطقی بوده است. در این ویدئو، مهران مدیری گفته‌های خود را با سلام آغاز می‌کند و در ادامه می‌گوید: هر اثری را که در طول این سال‌ها ساختم، اعم از سریال یا هر نوع کار دیگری، خالق این آثار من هستم، اما مالک این آثار من نیستم. مالکیت هر اثری که در تلویزیون ساخته می‌شود، چه توسط من و چه دیگران، با سازمان صداوسیماست و تصمیم برای پخش و عدم‌پخش هر برنامه‌ای هم با صداوسیماست. نکته‌ای که این روزها خیلی درباره‌اش حرف زده و بر آن تأکید می‌شود، وطن است. موضوع خاک است.

 

الناز رکابی؛ از سئول تا تهران

روزنامه شرق:رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا به میزبانی سئول در کره جنوبی در شرایطی به پایان رسید که الناز رکابی، ملی‌پوش سنگنوردی ایران در این رقابت‌ها به‌عنوان چهارمی رسید. الناز که سابقه زیادی برای رقابت در تیم ملی صخره‌نوردی ایران دارد، بعد از اتمام این رقابت‌ها نه به‌واسطه جایگاهی که کسب کرد بلکه به‌عنوان اتفاق بازی فینال حسابی زیر ذره‌بین قرار گرفت. او در بازی فینال به‌واسطه اینکه با هدبند ظاهر شد و کل موهایش را نپوشاند، مورد توجه قرار گرفت. بسیاری این اقدام رکابی را به اتفاقات روزهای اخیر در ایران مرتبط کرده و از این گفتند که او با انجام چنین کاری از زنان ایرانی حمایت کرده است. این موضوع ولی با حواشی متعددی روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که در فضای مجازی خیلی سریع شایعاتی مبنی بر ضبط پاسپورت و تحویل‌دادنش به سفارت ایران در سئول مطرح شد. از سوی دیگر‌ عنوان شد که او در بازگشت به ایران بازداشت هم می‌شود. این شایعات البته به مسیر دیگری هم رفت و تعدادی مدعی شدند او قرار است پناهنده شود و نمی‌خواهد دیگر به ایران برگردد. این موضوع ولی با واکنش سفارت ایران در سئول روبه‌رو شد. صبح روز گذشته بود که مسئولان سفارت ایران در سئول با انتشار یک توییت، اخبار منتشره درباره الناز رکابی را تکذیب کرده و خبر دادند که او به همراه دیگر اعضای تیم ملی بامداد دیروز، سه‌شنبه، راهی ایران شده است. «خانم الناز رکابی پس از پایان مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در سئول، بامداد روز سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ به همراه سایر اعضای تیم از سئول به مقصد ایران حرکت کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی تمامی اخبار جعلی، کذب و اطلاعات نادرست در‌خصوص خانم الناز رکابی را قویا تکذیب می‌کند». اندکی بعد از این توییت، متنی در اینستاگرام الناز رکابی هم منتشر شد که در آن، این ورزشکار با عذرخواهی از اتفاقات رخ‌داده در جریان بازی فینال، دلیل آن را به نداشتن وقت کافی برای آماده‌شدن مرتبط کرد

 

روایت «محرمانه»‌ از واکسن‌ایرانی کرونا

روزنامه جام جم: یکی از خیابان‌های محله ازگل شهر تهران این روزها میزبان گروه «محرمانه» است تا این سریال بخشی از قصه‌اش را در این مکان تصویربرداری کند. سریالی که گرچه بر محور تلاش‌های دانشمندان ایرانی برای کشف و تولید واکسن کرونا است، اما آن طور که دست‌اندرکارانش می‌گویند خطوط داستانی دیگر هم دارد و می‌تواند علاقه‌‎مندان به قصه‌های خانوادگی و معمایی را هم راضی کند. سریال محرمانه تولید موسسه فرهنگی- هنری اندیشه شهیدآوینی است که با همکاری صداوسیما برای پخش در تلویزیون آماده می‌شود. کارگردانی محرمانه را که به قلم مهدی حمزه نوشته شده است، محمود معظمی بر عهده دارد. سیدرامین موسوی هم تهیه‌کننده است. روزی که ما برای تهیه‌ گزارش به پشت‌صحنه سریال سر می‌زنیم، محسن برمهانی و چند تن از دیگر مدیران هم راهی این لوکیشن شدند تا بازدیدی از تصویربرداری سریال داشته باشند که این بازدید با گفت‌وگوهای دوستانه و در فضایی صمیمانه و شاد با عوامل و بازیگران رقم خورد. در ادامه، گزارش «جام‌جم» و گفت‌وگوهایش با معاون سیما، قائم‌مقام سیما؛ همچنین کارگردان سریال و تعدادی از بازیگران که در پشت‌صحنه یک روز تصویربرداری سریال «محرمانه» حضور داشتند، آمده است.یک بعدازظهر پاییزی، ما و عکاس‌مان به خیابانی می‌رسیم که بازیگران در آن مقابل دوربین حاضر هستند و دارند سکانسی خارجی را مقابل در یک منزل مسکونی ضبط می‌کنند. ماجرا در سکانس مذکور از این قرار است که پسر خانواده (سینا) با بازی زهیر یاری، همراه رفیقش در حال سوار شدن به تاکسی برای رفتن به سفر هستند. مادر (زهره)، خواهر و خواهرزاده‌‎های سینا هم با قرآن و کاسه‌ای آب در دست، بدرقه‌شان می‌کنند. در همین حال، محمود معظمی (کارگردان)، دستیاران و دیگر همکارانش در حیاط خانه مشغول بازبینی تمرین‌ها از دریچه مانیتورهای مقابل‌شان هستند و مدام جزئیات را برای حفظ راکورد و هر چه بهترشدن سکانس چک می‌‎کنند و نظرات‌شان را به بازیگران و دیگر دست‌اندرکاران انتقال می‌دهند. این سکانس پس از چند بار تمرین بازیگران، با نظر مثبت معظمی نهایی می‌شود. ما هم در خلال کار و پس از آن با برخی عوامل حاضر در صحنه گفت‌وگو می‌کنیم؛ آخرین جزئیات و خبرها درباره کار را بشنویم تا تولید محرمانه برای مشتاقانش دیگر چندان هم محرمانه نباشد!

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.