شیوع شپش در فصل پاییز +توصیه‌ها

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شپش بیماری نیست، یک نوع انگل بوده که در فصل پاییز با بازگشایی مدارس شیوع می یابد.

به گزارش شهروند آنلاین،مریم مسعودی در گفت و گو با ایرنا افزود: شپش سر از انواع انگل‌های خارجی بدن محسوب می‌شود که در مو و لباس زندگی می‌کند. شپش‌ها هنگامی‌که نیاز به تغذیه پیدا کنند روی سطح پوست سر می‌آید، به ساقه مو می‌چسبند و با ایجاد سوراخ روی پوست شروع به خون‌خواری می‌کند.

او با بیان اینکه در مدارس ابتدایی و مهد کودکها در فصل پاییز شپش شایع تر است، اظهار داشت : شپش شامل سر و بدن است، عمده مناطقی که شپش‌ها برای تغذیه و تجمع انتخاب می‌کنند، اطراف گوش‌ها و پشت سر است. از آنجایی‌که این‌گونه شپش‌ها قدرت تحرک زیادی ندارند، ممکن است ساعت‌ها در یک نقطه توقف و تغذیه کنند.

مسعودی ادامه داد: در اثر خون‌خواری و انتقال بزاق شپش به زیر پوست و دفع مواد زائد از این حشرات برآمدگی‌های قرمزرنگ خارش‌دار روی پوست سر ظاهر می‌شود و در این هنگام فرد شروع به خارش پوست سر می‌کند.

ااو با اشاره به اینکه احساس خارش در کف سر، گردن و گوش‌ها یکی از رایج ترین علایم شپش است، اظهار داشت: این خارش‌ها یک نوع واکنش حساسیتی نسبت به بزاق دهانی است که شپش روی کف سر فرد ترشح می کند. البته خارش سر به محض انتقال شپش به سر فرد اتفاق نیافتاده و ۲ تا ۶ هفته بعد از انتقال فرد دچار خارش سر خواهد شد.

مسعودی افزود: محل‌های بروز این بیماری مدارس و مهدهای کودک هستند، علاوه بر ایجاد مشکلات روانی برای دانش آموزان و خانواده آنها آلودگی به شپش می‌تواند باعث ایجاد اختلالات جسمی  شود که از طریق شپش منتقل می شوند.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت تصریح کرد: افراد می توانند با رعایت بهداشت از درگیری با شپش پیشگیری کنند،  باید به طور مرتب و منظم استحمام کرد در روز به دفعات زیاد موهای سر را شانه کرد، اگر آلودگی شدید باشد بهتر است لباس و ملحفه در آب جوش به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده شود و از اطو و خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده شود.

مسعودی فر تصریح کرد: از لوازم شخصی و لباس های افراد آلوده به هیچ عنوان نباید استفاده کرد. دانش آمـوزان در زنگ‌هـای ورزش باید لباس های خود را بـه صورت جداگانه و در کیف‌های دستی جداگانه نگهداری کنند.

او اظهار داشت: داروهای ضد شپش و لوسیون کرم برای کسانی که درگیر شپش هستند، توصیه می شود و لازم است اقدامات بهداشتی نیز همراه درمان صورت بگیرد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.