بحران جعل سند در استقلال و پرسپولیس!

نمایندگان AFC‌ در تهران مو را از ماست می‌کشند؛ حکم سنگین در انتظار فوتبال ایران است؟

سندسازی‌های مدیران سابق استقلال و پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌داری اعتماد مسئولان AFC را سلب کرده است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در سال گذشته شوکی بزرگ برای فوتبال ایران بود. دو نماینده پرطرفدار و موفق ایران که همواره حضورشان در لیگ قهرمانان جذابیتی بزرگ بود، پارسال از مسابقات کنار گذاشته شدند و همین حالا هم بازگشت آنها برای فصل جدید لیگ قهرمانان در سال آینده قطعی نیست.

بازگشت سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان پروسه‌ای است که بارها در ماه‌های گذشته درباره آن صحبت شده و مسئولان دو باشگاه نیز اقدامات مقدماتی برای تحقق این امر انجام دادند. در چنین شرایطی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا درصدد هستند تا با حضور در تهران مدارک حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها را بررسی کنند و اگر مورد خاصی وجود نداشت، مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس صادر شود. البته این مساله به سادگی صورت نخواهد پذیرفت.

جلسه مهم تاج با رئیس صدور مجوز AFC

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، در حاشیه نشست کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در کشور مالزی جلسات مختلفی برگزار کرد. او در این جلسات موضوعات مهم پیرامون فوتبال ایران را پیگیری کرد و یکی از آنها اختصاص به مساله بازگشت استقلال و پرسپولیس به لیگ قهرمانان داشت.

رئیس فدراسیون فوتبال با ماهاجان، رئیس مالزیایی کمیته صدور مجوز AFC، جلسه‌ای نسبتا طولانی برگزار کرد و موضوع اصلی جلسه هم به مباحث مرتبط با صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون و باشگاه‌های ایرانی برمی‌گشت. پیش از این، کمیته مجوز حرفه‌ای ایران از سوی AFC‌ دو ماه تعلیق شده بود و از هفته بعد می‌تواند کار خود را شروع کند. به همین ترتیب، تیم‌های باشگاهی در ایران و به ویژه استقلال و پرسپولیس می‌توانند اقدامات رسمی خود را برای تکمیل مدارک مربوط به حرفه‌ای‌سازی انجام بدهند.

جعل سند و پاسخ‌های عجیب در پرونده تیم‌های ایرانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور پروانه حرفه‌ای باشگاه‌ها روی خصوصی بودن آنها تاکید زیادی دارد و برای مسئولان این کنفدراسیون قابل قبول نیست که اکثر باشگاه‌های ایرانی دولتی باشند و زیر نظر وزارتخانه‌ها اداره شوند.

به همین دلیل، طی سالیان گذشته مدیران باشگاه‌ها و به خصوص استقلال و پرسپولیس که تعداد دفعات بیشتری راهی لیگ قهرمانان می‌شدند، اقدام به ارسال پاسخ‌های عجیب و گاهی سندسازی می‌کردند تا بتوانند از جریمه نقدی سنگین یا محرومیت فرار کنند. سال گذشته اما وقتی کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه انجام این امور توسط باشگاه‌های ایرانی شد، استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد تا علاوه بر دادن شوک منفی به مدیران باشگاه‌ها، دغدغه‌های بزرگی را به فدراسیون فوتبال و همچنین باشگاه‌ها تحمیل کند.

AFC از استقلال و پرسپولیس چه می‌خواهد؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور پروانه مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های آسیایی موارد مختلفی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر باشگاهی باید اطلاعاتی کامل از شرح حال خود که یک جزوه حدود 600 صفحه‌ای است، به AFC ارائه بدهد. علاوه بر ارائه مشخصات همه افراد شاغل در باشگاه، موضوعات مهمی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شفاف‌بودن وضعیت مالکیت باشگاه از جمله موارد مورد تاکید است. استقلال و پرسپولیس در سال‌های گذشته جزو وزارت ورزش بودند و در سال گذشته حذف از آسیا باعث شد پروسه خصوصی‌سازی دو باشگاه اجرایی شود و آنها به بورس بروند. با واگذاری بخشی از سهام استقلال و پرسپولیس  و تکمیل این موضوع، حساسیت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم روی مالکیت تا حدی برداشته می‌شود. البته AFC مالکیت مشترک دولت (وزارت ورزش) بر دو باشگاه را به هیچ عنوان نمی‌پذیرد و باید سهام به‌طور حداکثری در بورس عرضه شود.

دیگر موضوع مهم تسویه‌حساب مالی با همه اعضای سابق است. همه باشگاه‌ها باید حق و حقوق کامل همه نفراتی را که تحت قرارداد بودند، بپردازند و با توجه به حساسیت‌های موجود که از سال گذشته باقی مانده، دیگر بعید است بازیکن یا مربی یا فرد دیگری از باشگاه‌های ایرانی شکایتی به AFC‌ ببرد و آنها این مساله را بررسی نکنند. شفافیت حساب‌های مالی اهمیت ویژه‌ای برای نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد.

آغاز حسابرسی نماینده‌های AFC در تهران

با توجه به مطالب مطرح شده، قرار است هفته آینده و احتمالا از روز سه‌شنبه، چند نماینده از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید از امکانات و شرایط باشگاه‌های ایرانی و به خصوص استقلال و پرسپولیس وارد تهران شوند. این نمایندگان بیشتر مسائل مالی را مد نظر دارند و بعد از حسابرسی و مشخص شدن لیست طلبکارها که الزام برای تسویه با آنها وجود دارد، به سراغ مساله مالکیت باشگاه‌ها خواهند رفت.

محکومیت سنگین در انتظار سرخابی‌های فوتبال

ماهاجان، رئیس مجوز حرفه‌ای AFC در جلسه اخیر خود با مهدی تاج به صراحت اعلام کرده که رفع‌نشدن مشکلات حرفه‌ای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در سال جاری، باعث انتقال پرونده آنها به کمیته انضباطی  و کمیته اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد شد و عملا کار از دست کمیته صدور مجوز حرفه‌ای خارج می‌شود. با توجه به اینکه سندسازی استقلال و پرسپولیس سال گذشته برای AFC‌ قطعی شد و آنها اقدام به حذف دو باشگاه از لیگ قهرمانان کردند، حالا ممکن است جرایم سنگین‌تری نیز برای سرخابی‌ها در نظر گرفته شود.

به این ترتیب که اگر در چند ماه آینده این دو باشگاه نتوانند لایسنس حرفه‌ای را دریافت کنند، فصل آینده سر و کارشان با کمیته انضباطی خواهد بود که هیچ بعید نیست منجر به ابطال پروانه حرفه‌ای دو باشگاه شود و آنها را در مسیر سقوط به دو دسته پایین‌تر قرار دهد؛ اتفاقی که شوکی بزرگ‌تر برای فوتبال ایران خواهد بود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.