دورهمی به صرف انتقال تجربه

گردهمایی مدیران عامل استان‌ها و مدیران عالی ستادی جمعیت هلال‌احمر در مشهد برگزار شد

گردهمایی مدیران عامل استان‌ها و مدیران عالی ستادی جمعیت هلال‌احمر، فرصتی است برای انتقال تجربه‌های اخیر هلال‌احمر در استان‌های مختلف کشور. علاوه بر مدیران عامل استان‌ها و مدیران ستادی جمعیت هلال‌احمر، روسای سازمان‌های تابعه این جمعیت هم خودشان را به مشهد رسانده‌اند تا در جلسات مختلف، از چالش‌ها بگویند و برای افزایش بهره‌وری راهکارهای خود را ارائه کنند.
اشکان موسوی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر درباره این نشست گفت: «این گردهمایی در حالی انجام شد که امسال جشن یکصدسالگی هلال‌احمر در ایران با حضور مهمانان داخلی و بین‌المللی برگزار شد و ضرورت سیاستگذاری تازه به پشتوانه تجارب گذشته برای آغاز دومین قرن از فعالیت این جمعیت، بیش از پیش احساس می‌شود.
افزایش هماهنگی مدیران ستادی با مدیران عامل استان‌ها و ایجاد وحدت عملکرد در حوزه‌های امدادی و درمانی در چارچوب سیاستگذاری‌های منطبق با نیازهای روز برای پاسخ بهتر به سوانح طبیعی و انسانی چشم‌انداز روشن‌تری از آینده را متصور می‌کند.»

به گزارش شهروند آنلاین؛ همفکری و انتقال تجربه‌های امدادی، درمانی و ارائه خدمات بشردوستانه مهم‌ترین هدفی است که بیش از 200 مدیرعامل استانی و مدیران عالی ستادی هلال‌احمر را دور هم جمع کرده است. مراسم افتتاحیه این گردهمایی، با صحبت‌های دبیرکل جمعیت هلال‌احمر آغاز شد.

یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در مراسم افتتاحیه گردهمایی مدیران عامل استانی و مدیران عالی ستادی گفت: «اختیارات مدیران عامل در استان‌ها را برای مولدسازی امکانات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی جمعیت هلال‌احمر افزایش می‌دهیم. برای افزایش دامنه اختیارات استان‌ها اشکالاتی در ابلاغ و دستورالعمل‌ها بود که اکنون رفع شده است.»

او همچنین با اشاره به ضرورت عزم مدیران برای تحول اداری گفت: «هرچه برنامه‌ریزی و پژوهش انجام شود بدون عزم مدیران حول اداری و اراده برای افزایش بهره‌وری از تجهیزات، امکانات و منابع انسانی، ثمر و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.»

دبیرکل هلال‌احمر در ادامه بر رصد برنامه‌های انجام‌شده به منظور تجربه‌نگاری و اصلاح فرآیندها در برنامه‌های مشابه آینده تاکید کرد و گفت: «باید رصد لازم متناسب با برنامه‌ها صورت گیرد و اثرگذاری کار به حد لازم کنترل می‌شود. توجه به رصد به پویایی و روزآمد شدن برنامه‌ها کمک می‌کند.»

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به نقش موثر خانه‌های هلال در افزایش تاب‌آوری جوامع محلی تاکید کرد و گفت: «باید برای افزایش کیفیت برنامه‌های آموزشی در خانه‌های هلال که در مناطق کم‌برخوردار شهری، روستاها و مناطق عشایری دایر شده‌اند تلاش مضاعفی صورت گیرد.»

او با اشاره به اهمیت خانه‌های هلال در توسعه و تحول در جمعیت هلال‌احمر گفت: «خانه هلال، جمعیت هلال‌احمر کوچکی است که قلب تپنده یک روستا و سپر دفاع مردم مناطق دورافتاده و محروم کشور در برابر مخاطرات و بلایای طبیعی است.»

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در افتتاحیه گردهمایی مدیران عامل، تکریم کارکنان و توجه به آنها را اساس کار دانست و تاکید کرد: «لوکوموتیو این حرکت جهادی، کارکنان هلال‌احمر هستند و توجه به آنها همچون تکریم داوطلبان هلال‌احمر لازم است و این تکریم باید بدون تعارف، از روی دل‌وجان باشد.»

 

کاهش ریسک مخاطرات

رئیس دفتر فدراسیون جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ایران هم از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بود. «عطا دوران» در این نشست گفت: «اکنون جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران موفق شده ‌است بیش از ۶ هزار خانه هلال را در مناطق کم‌برخوردار شهری، روستاها و مناطق عشایری از تهران گرفته تا دورترین نقاط مرزی کشور راه‌اندازی کند و این الگوی بومی‌، گام موثری برای ترویج آموزش‌های همگانی مواجهه با مخاطرات طبیعی است.»

عطا دوران از حمایت فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از طرح خانه‌های هلال خبر داد و گفت: «این ابتکار جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی است و ما آن را به عنوان الگوی ترویج آموزش مواجهه با مخاطرات به همه‌ جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر دنیا تجویز کرده‌ایم.»

او افزود: «آموزش‌های ارائه شده در خانه‌های هلال، مردم‌محور و مطابق با ویژگی‌های جغرافیایی و ریسک مخاطرات طبیعی در هر اقلیم است و در کنار آن پاسداشت شاخص‌های فرهنگی و قومیتی مردم، در رأس آن زبان‌وگویش آنها، تاثیر آموزش‌های ارائه‌شده را تضمین می‌کند.»

او همچنین افزایش تاب‌آوری جوامع محلی در هنگام وقوع بلایای طبیعی را از مهم‌ترین وظایف جمعیت‌های ملی دانست و تاکید کرد: «آمادگی جوامع محلی برای مواجهه با مخاطرات، تلاش‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ برای کاهش آلام‌بشری را موثرتر خواهد کرد.»

 

پاسخ به موقع در سوانح

پاسخ به موقع و مناسب به سوانح و حوادث، از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان امدادونجات جمعیت هلال است. رئیس سازمان امدادونجات علاوه بر به‌روز بودن آموزه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی در عملیات، این پاسخگویی را متاثر از تجربه دانست.

مهدی ولی‌پور در نشست مدیران عامل استان‌ها گفت: «پاسخ به سوانح مختلف در پهنه گسترده ایران دستورالعمل‌های مشابهی دارد که به طور مستمر در آموزش‌ها و پروتکل‌های امدادونجات به‌روزرسانی می‌شود، اما آنچه بیشتر اهمیت دارد انتقال تجربیات استان‌های مختلف بر مبنای ابتکار عمل مدیران استانی است که منشاء بومی دارد و بر پایه ویژگی‌های فنی هر سانحه، متفاوت از سوانح دیگر است.»

مهدی ولی‌پور افزود: «گردهمایی مدیران هلال‌احمر برای تبادل و هم‌افزایی تجربیات امدادی به‌خصوص آن تجاربی که در پاسخ به ویژگی‌های خاص و منحصر به یک سانحه صورت می‌گیرد، راه را برای خلاقیت و ابتکارعمل عوامل امدادونجات در هر سانحه هموارتر از پیش می‌کند.»

او تاکید کرد: «عملیات امدادونجات همواره نیازمند پژوهش و برنامه‌ریزی براساس آخرین الگوهای روز برای پاسخ سریع و موثر به سوانح است و این اینگونه نشست‌های هم‌اندیشی که امروز در مشهد شاهد یک مرحله از آن هستیم؛ پیوستی برای تکمیل این مطالعات بر مبنای روش پژوهش کیفی است.»

 

سامانه‌های درمان اضطراری به‌روز می‌شوند

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در این نشست از رفع نواقص و به‌روزرسانی 9 سامانه درمان اضطراری خبر داد و همچنین اعلام کرد تعداد مراکز بهداشتی و درمانی سریع‌الاستقرار (صحرایی) به 55 واحد فعال رسید.

پیمان نامدار در این جلسه به همراه مدیرکل بهداشت و درمان، مدیرکل توانبخشی و مدیر دارو و تجهیزات، پاسخگوی سوالات و شنونده پیشنهادات مدیران عامل استان‌ها بود.

نامدار در این نشست از به‌روزرسانی همه سامانه‌های سریع‌الاستقرار درمان اضطراری و سامانه‌های پایه مراقبت‌های بهداشتی در تابستان امسال خبر داد. او همچنین مجموع این سامانه‌ها در جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های مختلف کشور را ۵۵ واحد اعلام کرد.

او همچنین عضویت این جمعیت برای پاسخ بهداشتی و درمانی در عملیات‌ها، امداد به سوانح بین‌المللی را افتخار ایران و همه کشورهای مسلمان دانست و گفت: «جمعیت کشورمان، تنها هلال‌احمر در دنیاست که عضو پذیرفته‌شده در سامانه پاسخ بهداشت و درمان اضطراری فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است و در کنار تعدادی از جمعیت‌های صلیب‌سرخ در عملیات‌های بین‌المللی مداخله می‌کند.»

نامدار از مدیران عامل استانی خواست با نیازسنجی مناسب برای راه‌اندازی و تاسیس مراکز همودیالیز در شهرستان‌های کشور اقدام کنند و گفت: «مرکز همودیالیز هلال‌احمر در شاهرود توانست الگوی موفقی باشد. ضمن اینکه شرکت تجهیزات پزشکی «سها» وابسته به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر نماینده انحصاری یکی از معروف‌ترین سلفی‌های دیالیز در دنیا و تولیدکننده انواع تجهیزات و ست لازم است.»

او افزود: «از آنجا که پول خدمات همودیالیز از جیب بیمار پرداخت نشده و توسط بیمه‌ تسویه‌حساب می‌شود، مراکز درمانی زیادی علاقه‌مند به ارائه این خدمات نیستند و هلال‌احمر براساس اهداف بشردوستانه می‌تواند پاسخگوی خوبی برای این نیاز باشد.»

 

تقویت روحیه و اراده سازمانی با تکیه بر معارف اسلامی

صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در این نشست با تاکید بر بهره‌گیری از معارف اسلامی بر لزوم توجه و نگاه عمیق به موضوع تحول، آغاز شد.

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در‌ آغاز سخنان خود نیز یکی از ابعاد خسارت‌بار فراگیری کرونا را عدم برگزاری همایش‌های سازمانی دانست و خاطرنشان کرد: «پس از سه سال با توجه به کاهش، کنترل و مدیریت موضوع کرونا در کشور شاهد برگزاری گردهمایی مدیران عامل استان‌ها و مدیران عالی ستادی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در جوار حرم امام‌رضا علیه‌السلام هستیم و امیدواریم که این گردهمایی زمینه‌ساز تعالی و ترقی در جمعیت هلال‌احمر شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در ادامه با اشاره به تغییرات و تحولات صورت‌گرفته در جمعیت هلال‌احمر بر لزوم توجه و بهره‌گیری از منابع و معارف دینی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد.

او با اشاره به اینکه یکصدسال از تاسیس هلال‌احمر در کشور گذشته و برگزاری همایش یک قرن خدمت بی‌منت گفت: «هلال‌احمر آمده است تا از رنج مردم بکاهد و در کنار آنها باشد. در هلال‌احمر وظیفه داریم احسان و نیکی کنیم. همانطور که خداوند به انسان‌ها احسان و نیکی کرده است.» نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در این گردهمایی بر دوری از فعالیت‌‌های نمایشی در جمعیت تاکید کرد.

او در ادامه با اشاره به آیات و روایات و همچنین اهداف و اصول جمعیت هلال‌احمر به موضوعاتی همچون اخلاص در عمل، خدمت بی‌منت، ترویج احسان‌وبخشش، حفظ کرامت انسانی و خدمت داوطلبانه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در این‌باره خاطرنشان کرد: «هلال‌احمر به دنبال این است که بتواند این اهداف و فعالیت‌ها را در پرتوی کرامت انسانی دنبال کند، انسان‌ها را محترم بداند و تلاش کند تا برادری و اخوت را در میان مردم گسترش دهد و صلح‌وصمیمیت را در جامعه برقرار سازد‌.»

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در این گردهمایی به موضوع مهم ابلاغ نظامنامه حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هلال‌احمر از سوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز اشاره کرد و از آن به عنوان سند بالادستی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی یاد کرد.

او همچنین وظایفی همچون نظارت بر فعالیت‌ها، نظارت بر موقوفات و ارتقای فرهنگ دینی را از وظایف حوزه نمایندگی در جمعیت هلال‌احمر بر شمرد که در راستای آن گام‌های بسیاری برداشته شده است.

 

هلال‌احمر گره‌گشای مشکلات است

مدیران عامل و روسای جمعیت هلال‌احمر در جلسه دیدار با امام‌جمعه مشهد حضور پیدا کردند. در ابتدای این دیدار یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گزارشی از اقدامات این جمعیت را ارائه کرد و سپس حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علم‌الهدی با ایراد سخنانی از خدمات جمعیت هلال‌احمر در طرح همسفران خورشید قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی هلال‌احمر را نهادی مقدس نامید و گفت: «در خراسان رضوی علاوه بر بحران‌های طبیعی، تجمعات انبوهی از زائران در مناسبت‌های مذهبی خاص شکل می‌گیرد که امدادرسانی به آن جز با همکاری هلال‌احمر میسر نیست.»

شرکت‌کنندگان در گردهمایی مدیران عالی ستادی و مدیران استانی جمعیت هلال‌احمر که در مشهد آغاز شد؛ با حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی دیدار کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد علم‌الهدی در این دیدار گفت: «خراسان، وسیع و مشکلات آن بیش از اندازه است و حضور جمعیت هلال‌احمر همیشه گره‌گشای مشکلات بوده ‌است.»

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: «در مناسبت‌های زیارتی آخر ماه صفر، پس از آنکه سفر زائران به کربلا و نجف محدود شد، بسیاری از آنها عازم مشهدمقدس شدند. دو گروه بزرگ زائران افغانستانی و پاکستانی هم به این خیل پیوستند.»

او توضیح داد: «با بسیج همه امکانات، امکان اسکان ۶۰۰ هزارنفر مهیا بود در حالی‌که پیش‌بینی حضور بیش از ۵ میلیون نفر شده‌ بود.»

علم‌الهدی تاکید کرد: «ابتکارات هلال‌احمر در ارائه خدمات مختلف در این تجمع انبوه مذهبی، بسیاری از مشکلات را حل کرد. نمونه‌اش امدادگران تحصیلکرده و دارای شأن اجتماعی بالای هلال‌احمر بود که سالمندان و بیماران را  با ویلچر از فاصله یک یا حتی دو کیلومتری به حرم‌مطهر رضوی می‌آوردند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.