استخوان‌هایی که بی‌صدا می‌شکنند/ پسرجان حواست کجاست؟/ حقوق‌ها، نفتی می‌شود

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تاثير فيلترينگ فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي بر زندگي عامه مردم ، اظهارات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز بورل ، حذف ايران از جام جهاني ، بیانیه‌‌ بیش از ۴ هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور درپی اتفاقات اخیر ، کانال مالی جدید ایران و روسیه، تازه ترین داده های صندوق بین المللی پول ، تلاش طالبان برای برقراری روابط محرمانه با رژیم صهیونیستی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رهبر انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از نخبگان و استعدادهاي برتر علمي در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تاثير فيلترينگ فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي بر زندگي عامه مردم ، اظهارات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز بورل ، حذف ايران از جام جهاني ، بیانیه‌‌ بیش از ۴ هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور درپی اتفاقات اخیر ، کانال مالی جدید ایران و روسیه، تازه ترین داده های صندوق بین المللی پول ، تلاش طالبان برای برقراری روابط محرمانه با رژیم صهیونیستی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نباید بگذاریم نخبگان مأیوس شوند

روزنامه آرمان امروز:رهبر انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از نخبگان و استعدادهاي برتر علمي تصريح کردند که پيشرفتهاي 40ساله نشان‌دهنده صحت تحليل انقلاب از جهان در مقابل تحليل غربگراها است.حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (چهارشنبه) در ديدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، نخبگان دانشگاهي را در چهار دهه اخير موجب آبروي ايران خواندند و افزودند: همه بويژه مسئولان و مؤثرين در فضاي کشور بايد نخبگان علمي را جزو مهمترين ثروت‌هاي کشور بدانند و از آنها حمايت کنند و نخبگان نيز ظرفيت‌ها و استعدادهاي فردي خود را به سرمايه پيشرفت کشور تبديل کنند.ايشان با اشاره به افق روشن آينده کشور تأکيد کردند: در چهل و سه سال اخير چندين بار از فروپاشي جمهوري اسلامي حرف زده‌اند اما پايداري و استمرار حرکت انقلاب نشان مي‌دهد اين تحليل غلط و غير واقع‌بينانه است.رهبر انقلاب با سپاسگزاري عميق از پروردگار به علت تشکيل مجدد جلسه‌ي هميشه شاداب و اميدبخش با نخبگان بعد از سبک شدن مشکل کرونا گفتند: مطالبي که نخبگان مطرح کردند بسيار خوب و پيشنهادها نيز درست و غالباً عملي بود و نشان داد بسياري از مشکلات، مشکلات مديريتي بوده است چرا که راهکارها وجود دارد.

 

سرگردانی؛ فیلتر شکن نه مجاز است و نه جرم!

روزنامه آرمان ملی: کمتر کسي است که امروزه تاثير فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي بر زندگي عامه مردم را نداند و اساسا با شبکه‌هاي اجتماعي سر و کار نداشته باشد. اما مساله اين است که امروز شبکه‌هاي اجتماعي نه تنها به عنوان يک رسانه بلکه به اذعان بسياري از کارشناسان بخشي از سبد خانوارها را تشکيل مي‌دهند و لذا طبيعي است که مردم نسبت به استفاده از اين فضا حساس باشند. چه اينکه اگر بخشي از جامعه از اين فضا در قالب ارتباطات، سرگرمي يا به دست آوردن اخبار و اطلاعات و… استفاده مي‌کنند؛ بخش ديگري که از اتفاق کسر قابل توجهي از جامعه را نيز تشکيل مي‌دهند از اين راه ارتزاق مي‌کنند و از کسب و کارهاي بزرگ آنلاين گرفته تا کسب و کارهاي خرد با تمام مشکلات بر بستر شبکه‌هاي اجتماعي چون اينستاگرام امرار معاش کرده‌اند. با اين حال هرچند که از سال گذشته و پس از روي کارآمدن دولت سيزدهم بارها صحبت از محدوديت و فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي مي‌شد و حتي در همين راستا مجلس نشينان نيز طرحي تحت عنوان صيانت را به ميان آوردند اما به هر صورت دولت کج‌دار و مريز اين دوران را طي کرد و حداقل تن به فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي نداد. اما اتفاقات و اعتراضات اخير رخ داده و سال‌ها پس از فيلترينگ پر ابهام تلگرام اين بار اپليکيشن‌هاي پرطرفدار اينستاگرام و واتساپ نيز به جمع برنامه‌هاي فيلتر شده بپيوندند. پرسش اينجاست که پس از فيلترينگ تلگرام چه نتيجه‌اي حاصل شد جز اينکه شاهد هجوم کاربران به سمت ابزارهاي دور زدن فيلترينگ و فيلترشکن‌ها بوديم. چيزي که امروز نيز با فيلتر شدن ساير شبکه‌هاي اجتماعي به چشم مي‌خورد. به نظر مي‌رسد که اين مساله بايد حل شده باشد که هرچه فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي صورت گيرد مردم به سراغ نمونه‌هاي ايراني نخواهند رفت. چراکه به لحاظ زيرساختي شبکه‌هاي داخلي ضعيف‌تر و با قابليت‌هاي پايين‌تري از نمونه‌هاي خارجي قرار دارند.

 

بورل در منگنه استعفا

روزنامه ابتکار: اظهارات نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد اینکه اروپا یک باغ و بقیه نقاط جهان جنگل هستند، واکنش‌های بسیاری از جمله احضار سفرای اتحادیه اروپا و تهیه طوماری برای استعفای بورل را به همراه داشته است.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته در آکادمی دیپلماتیک اروپایی با ترسیم یک خط تبعیض آمیز بین اروپا و سایر نقاط جهان، گفت: اروپا مانند باغ می‌ماند و سایر کشورهای جهان مانند جنگل است و جنگلی‌های وحشی به باغ های زیبا حمله می‌کنند. جنگل رشد بالایی دارد و دیوار نمی‌تواند از باغ محافظت کند پس باغداران باید به سراغ جنگل بروند.این قیاس نژادپرستانه و توصیف بقیه نقاط جهان به جنگل در حضور نسل آینده دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مطرح شد و بورل جایگاه میلیاردها انسان در قسمت‌های مختلف جهان را در مقابل اروپایی‌ها پایین آورد. مسئله فوق واکنش‌های مختلفی را در جای جای جهان حتی از داخل اتحادیه اروپا به همراه داشت و به نقطه‌ای رسید که طوماری برای استعفای بورل تهیه شد. سرپرست امور اروپایی در وزارت خارجه امارات با احضار «امیل پولسن» سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در این کشور، نامه‌ای رسمی به او داده و خواستار توضیح دفتر بورل درباره این اظهارات آسیب‌زا و تبعیض‌آمیز شده است. به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این رابطه گفت:استعاره باغ/جنگل برآمده از ذهنیت به غایت غیرقابل قبول استعماری است که به غرب حق تجاوز و اشغال می دهد. آن دوران به سر آمده و جهان چندقطبی پشت در است.

 

حذف ايران از جام جهاني تهديد توخالي يا احتمال ممكن؟

روزنامه اعتماد:بعد از اينكه رسانه‌هاي غربي گزارش دادند ايران به روسيه پهپاد انتحاري يا به قول خارجي‌ها «كاميكازه» مي‌فروشد تا اين كشور در جنگ مقابل اوكراين استفاده كند، بحث‌هايي در مورد تحريم ايران مطرح شد. تصور مردم ايران از تحريم‌ها مثل هميشه تحريم‌هاي اقتصادي يا افراد بود و كسي فكرش را نمي‌كرد به يك باره پاي تيم ملي فوتبال به اين مساله باز شود.ادعاي ارسال پهپاد از طرف ايران به روسيه برمي‌گردد به چند ماه پيش. در واقع تير ماه بود كه رسانه‌هاي غربي اين خبر را منتشر كردند. در روز 20 تير 1401 جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا گفت كه ايران صدها فروند پهپاد به روسيه مي‌فروشد و نيروهاي روسيه را براي استفاده و به كارگيري اين هواپيماهاي بدون سرنشين (UAV) آموزش خواهد داد تا روس‌ها در جنگ اوكراين از اين پهپادها به منظور جنگيدن با نيروهاي اوكرايني استفاده كنند. يك روز بعد از اين ادعا ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: «سابقه همكاري جمهوري اسلامي ايران و روسيه در حوزه فناوري‌هاي نوين به پيش از آغاز جنگ در اوكراين برمي‌گردد.» خيلي‌ها اين اظهارنظر را به معناي تاييد ضمني فروش پهپاد از سوي ايران به روسيه دانستند. در مرداد ماه واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌هاي دولت بايدن كه نخواستند نام‌شان فاش شود، نوشت ايران يك محموله پهپاد براي روسيه ارسال كرده است كه اين محموله دست‌كم شامل دو نوع پهپاد، «مهاجر۶» و پهپادهاي سري «شاهد» بوده‌اند.

 

برای ایران هستیم و می‌مانیم

روزنامه ایران:بیش از ۴ هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور درپی اتفاقات اخیر با صدور بیانیه‌‌ای تأکید کردند که هنرمند با شرافت ایرانی همواره پای استقلال و آزادی میهنش خواهد ایستاد و چشمه هنرش برای این مرز و بوم جاری خواهد بود. در این بیانیه، هنرمندان پاسخ خود را با شعر «ای ایران ای مرز پرگهر» به گرگ‌های گرسنه که طمع دریدن وطن را دارند؛ دادند. در انتهای این پیام آمده است: «شرف ایرانی همواره به استقلال و آزادگی او از دشمنان این مرز و بوم متکی بوده است و هنرمند با شرف هم هنرمندی است که پای استقلال و آزادی میهنش بایستد و چشمه هنرش را برای این مرز و بوم جاری کند.برای ایران هستیم و می‌مانیم.»   اسامی این هنرمندان در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

 

کانال مالی جدید ایران و روسیه

روزنامه تجارت: ایران و روسیه در حال تعریف کانال جدیدی برای تبادلات مالی خود هستند. پیش از این موضوع برقرای پیمان دو جانبه پولی میان دو کشور کلید خورده بود و در حال حاضر به مراحل جدی‌تر رسیده است. به گزارش «تجارت»، تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به جای سوئیفت پیشنهاد کردند و تقریبا به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌‌اند. پیش از این همزمان با اظهارات سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، مدیرعامل بازار متشکل ارزی ایران از راه‌اندازی نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی خبر داد. قراردادی که تحت عنوان پیمان پولی دوجانبه شناخته می‌شود، یک کانال امن بانکی بین دو کشور و بدون درگیر شدن ارز ثالث است. در شرایطی که نظام بانکی تحریم است، پیمان‌های پولی می‌توانند به عنوان یک کانال امن و بدون ارتباط با نظام‌های مالی تحت کنترل کشورهای تحریم‌کننده عمل کنند.در حال حاضر برای انتقال پول بین ایران و روسیه، باید دو مرحله تبدیل ارز انجام شود. در ابتدا ریال باید به دلار و در نهایت دلار به روبل تبدیل می‌شود؛ در این شیوه دو مرحله پرداخت کارمزد لازم است. چنانچه از پیمان پولی دوجانبه میان این دو کشور استفاده شود، تجارت دو کشور ارزان‌تر خواهد بود و با مراحل کمتری تسویه ارزی‌ آنها انجام می‌شود.

 

آقای امریکا! لطفاً در بیزینس با سلبریتی‌ها لیبرال باش!

روزنامه جوان:افشای خبرنگار بی بی‌سی از پرداخت ۴۰۰ هزار دلار به یک خواننده رپ برای حمایت از حمله نظامی به ایران، خبر فروش اکانت علی‌کریمی به مبلغ گزاف میلیون‌دلاری، فروش اکانت مهناز افشار به مؤسسه‌ای وابسته به سازمان سیا، افشای درآمدزایی گزاف مصی‌علی‌نژاد از ویدئو‌های خانواده زندانیان امنیتی در ایران و اعتراف خود او به دریافت دستمزد از وزارت خارجه امریکا و ده‌ها مورد دیگر از این نمونه‌ها نشان از جریان سازمان‌یافته معامله غرب آشوبگر با سلبریتی‌هاست، اما ظاهراً سهم کسانی که در ایران با هدایت آنان دیوارنویسی می‌کنند یا سطل زباله آتش می‌زنند یا رفتار هنجارشکنانه برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند، فقط خرده پول ریالی است! کیسه‌های دلار برای سلبریتی‌های برج‌عاج‌نشین در امریکا و انگلیس و آلمان، و رفتن به دل اغتشاشات و قربانی کشته‌سازی آشوبگران شدن، سهم نوجوانان فریب‌خورده. غرب حتی در بیزینس با آشوبگران هم رعایت اصول تجارت لیبرالیسم را نمی‌کند!رعنا رحیم‌پور، خبرنگار بی‌بی‌سی در توئیتی از «هیچ‌کس» خواننده رپ، خواست تا به عنوان هنرمندی که در خارج از ایران زندگی می‌کند، درباره اینکه از ارتش امریکا تقاضای بمباران ایران را کرده، شفاف‌سازی کند و علاوه بر این روشن بگوید که آیا برای فروش NFT خود (توکن‌های غیرقابل‌معاوضه) ۴۰۰ هزار دلار دریافت کرده و این دریافت با آن تقاضای حمله به ایران مرتبط است؟! «هیچ‌کس» البته به او جواب سربالا داده است. با این‌حال این فقط یکی از معاملات سلبریتی‌های خارج‌نشین با پنتاگون و سازمان جاسوسی امریکاست. یک منبع مطلع امنیتی نیز به «جوان» گفت اکانت علی کریمی به مبلغ گزاف ۵/۳ میلیون‌دلار (بالای ۱۰۰ میلیارد تومان) از او خریده شده است تا ضمن کمک به او برای حمایت از اغتشاشات در ایران، مطالبی برای هدایت اغتشاش از اینستاگرام او منتشر شود.

 

اقتصاد ایران، بزرگ اما کم رفاه

روزنامه خراسان:تازه ترین داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که اقتصاد ایران از منظر شاخص برابری قدرت خرید و در سال 2020، در رده بیست و یکم دنیا ایستاده که نسبت به سال قبل بدون تغییر باقی مانده است. این رتبه به چه معناست؟ آیا قدرت خرید هر ایرانی نیز در دنیا بیست و یکم است؟ به گزارش ایرنا، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود، میزان تولید ناخالص داخلی کشورها در سال جاری را پیش بینی کرد. این نهاد بین المللی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به هزار و 599 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال قبل، 150 میلیارد دلار بیشتر است. بر این اساس، ایران با توجه به شاخص برابری قدرت خرید، بیست و یکمین قدرت اقتصادی دنیا در سال جاری شناخته شده است. اقتصاد ایران در این سال از اقتصاد 171 کشور دیگر دنیا بزرگ تر بوده و فقط 20 کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران داشته اند. شاخص برابری قدرت خرید چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از اصلی ترین شاخص های اقتصادی، شاخص تولید ناخالص داخلی است که بیانگر ارزش محصولات تولید شده در یک دوره مالی در یک کشور بر مبنای پول رایج آن کشور است. با این حال در مقام مقایسه بین اقتصادها، اگر به تعریف فوق بسنده کنیم، طبیعی است که برای اقتصادهای مختلف، اعداد با واحدهای پولی مختلفی به دست می آید. برای ایجاد امکان مقایسه، یک راه، تبدیل تولید ناخالص داخلی کشورها با واحدهای پولی متفاوت به یک ارز جهانی مثلاً دلار است. با این حال، این اشکال وجود دارد که تولید ناخالص داخلی کشورها به دلایلی از جمله یارانه های پنهانی که کشورها بابت تولید کالاها و خدمات می پردازند،  قدرت خرید یکسان نداشته باشند. مثلاً اگر کل تولید ناخالص داخلی کشور «الف» را 10 دلار و کل تولید ناخالص داخلی کشور «ب» را 20 دلار در نظر بگیریم، ممکن است مردم کشور «الف» حتی کالاهای بیشتری را با 10 دلار، نسبت به 20 دلار کشور «ب» از درون اقتصاد خود خریداری کنند.

 

خیمه شب‌بازی قبلی نگرفت عروسک‌ها جا به‌جا شدند!

روزنامه کيهان:بانیان دیروز تحریم ملت ایران، مجددا در نقش حامیان مردم ظاهر شده اند و این بار عروسک‌های جدیدی را جای عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی قبلی آورده‌اند. به گزارش رجانیوز، اخیرا کامالاهریس، آنتونی بلینکن و برخی از مقامات کاخ سفید با برخی از فعالان زن ضدایرانی دیدار کرده و مراتب حمایت خودرا از اغتشاش اخیر در ایران اعلام کردند. شواهد نشان می‌دهد آمریکا در جریان سرمایه‌گذاری روی آشوب‌، به این نتیجه رسید است که مهره‌های گذشته سوخته‌اند و مردم ایران نسبت به شگردها و ترفندهای جنگ روانی آنها واکسینه شده‌اند. از همین رو سرمایه‌گذاری روی چهره‌های کمتر شناخته شده و جدید را برای پیشبرد اهداف خود در نظر گرفته‌اند. در دیدار تدارک اخیر با مقامات آمریکایی پنج نفر حضور داشته‌اند که دو نفر از آنها به دلیل فضای سنگین افکار عمومی ترجیح داده‌اند از دید دوربین‌ها دور بمانند و تصویری از دیدار آنها مخابره نشود. سه نفر دیگر یعنی نازنین بنیادی، رویا حکاکیان و شری حسینی که در این دیدار حضور داشتند، خواهان حمایت آمریکا اغتشاش و تحریم‌علیه ایران شدند.  رسیدن آمریکا به این نتیجه که افرادی موجه‌تر(!) از امثال مسیح علی‌نژادی را مطرح کنند بیشتر ناظر به شکست سناریوی تبلیغ چهره‌های پوپولیستی و مخدوش و البته پرخرج می‌باشد.  این افراد به عنوان ماشین تئوریزه کردن فشارهای غرب علیه ایران در حالی به‌کار گماشته می‌شوند که واکنش های نامناسبی از سمت افکار عمومی مردم دریافت می‌کنند. برای مثال، یکی از همین افراد در گذشته نه چندان دور پیرامون تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ملت ایران، با توجیهی عجیب و غریب آنها را به مثابه شیمی‌درمانی برای بیمار سرطانی دانسته و صریحا از تحریم‌های غرب حمایت کرده بود. نازنین بنیادی در این گفت‌و‌گو می‌گوید: « این تحریم‌های اقتصادی مثل شیمی‌درمانی است با هدف نابود کردن سرطان، اما به باقی بدن هم آسیب می‌رساند.» این هنرپیشه بریتانی‌الاصل که اظهاراتش موجب خوش‌آمد مقامات کاخ سفید شده و طبیعتا در جهت عادی سازی سیاست‌های ضدحقوق بشری آنها نیز طراحی گردیده بود، سال گذشته در اقدامی جالب و کاملا سیاسی و برنامه‌ریزی شده، به عنوان برنده جایزه حقوق بشر سازمان «خانه آزادی» در زمینه آگاه‌سازی، انتخاب شده بود.

 

پسرجان حواست کجاست؟

روزنامه وطن امروز:گویا سردار آزمون به عنوان بازیکن تیم‌ ملی فوتبال ایران نه درک درستی از وضعیت خود به عنوان یک ملی‌پوش دارد و نه ادراک صحیحی از مناقشات اخیر پیرامون ایران و ورزش آن.  همان گروهی که به هر بهانه‌ای دنبال حذف ایران چه از جنبه سیاسی و چه ورزشی در همه عرصه‌های بین‌المللی هستند، اخیرا به سرکردگی حامد اسماعیلیون، نامه‌ای را منتشر کرده و از دنبال‌کنندگان خود خواسته‌اند پای نامه اخراج سفرای ایران در کشورهای گروه «جی 7» را امضا کنند. نکته عجیب و حیرت‌آور اینکه «سردار آزمون» بازیکن تیم‌ ملی فوتبال ایران، پای این پست را ابتدا لایک و سپس با مشاوره صحیح روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان آن را پاک کرد.  اینکه سردار آزمون در تفکرات سیاسی خود هوادار کدام  طرف است حقیقتا اهمیتی ندارد و از اختیارات شخصی‌اش به شمار می‌رود اما آیا او خبر دارد در حال بازی در زمین افرادی است که با همه وجود خواهان حذف همین تیم‌ ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی 2022 قطر هستند؟ نه‌تنها جام‌جهانی، که این افراد خواستار حذف کلی ورزش ایران از تمام میادین بین‌المللی‌ هستند. درست شبیه همان سناریویی که این روزها برای کلیت ورزش روسیه اجرا می‌شود.  بر فرض محال که محال نیست، IOC و فیفا با حذف ورزش ایران و تیم‌ ملی فوتبال کشورمان از جام‌جهانی موافقت کنند، آیا سردار آزمون در این بین به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم‌ ملی فوتبال به خواسته خود می‌رسد؟ که گویی بر سر شاخه نشسته و بن آن را می‌برد.  بدون‌شک او این روزها از سر احساس و هیجان در فضای مجازی فعالیت دارد و احتمالا مصدومیت سنگین و خطر از دست دادن جام‌جهانی موجب شده است با عصبانیت کنترل نشده‌تری نسبت به محیط پیرامون خود قضاوت داشته باشد. از این رو این وظیفه تیم رسانه‌ای و مدیریت فدراسیون فوتبال است که یکی از کاپیتان‌های تیم‌ ملی فوتبال را از قضایا روشن و توجیه کند.  آزمون با پاک کردن آن لایک نشان داد اگر درست مشاوره بگیرد، مرتکب بسیاری از این اشتباهات نخواهد شد. از این رو انتظار داریم مدیریت رسانه‌ای تیم‌ ملی و همچنین روابط عمومی این نهاد، بیش از پیش حواسش به چنین موضوعات مهم و تاثیر‌گذاری باشد.

 

تلاش طالبان برای برقراری روابط محرمانه با رژیم صهیونیستی

روزنامه جمهوری اسلامی: رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که طالبان در موضع خود نسبت به این رژیم بازنگری می‌کند.به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، شبکه i24 اسرائیل به نقل از یک مسئول سابق افغانستانی که در مذاکرات با دولت طالبان شرکت کرده بود، اعلام کرد: در مراحل اولیه آن‌ها به روابط محرمانه با اسرائیل توجه دارند و هدف آنها این است که بدانند آیا این مذاکرات در سال‌های آتی نتیجه مثبتی خواهد داشت یا خیر.این شبکه اسرائیلی اعلام کرد: هدف نهایی از این اقدامات امضای توافق دوجانبه میان اسرائیل و افغانستان است.مسئول افغانستانی مذکور اعلام کرد: این سیاست موضع رسمی دولت طالبان نیست بلکه این نظر برخی از اعضای طالبان است. گروهی که از این رویکرد سیاسی حمایت می‌کنند حدود 200 نفر هستند که برخی از آن‌ها مسئول ارشد طالبان هستند.شبکه مذکور اعلام کرد: از نظر آن‌ها تقویت و حمایت از نظام طالبان ایجاد روابط محکم با گروه‌های قدرتمند در منطقه از جمله اسرائیل را می‌طلبد.دولت از درآمدهای نفتی و واردات خودرو، حقوق کارکنان و بازنشستگان را افزایش می دهد

 

حقوق‌ها، نفتی می‌شود

روزنامه جام جم :مرداد امسال که پس از پنج‌ماه درخواست شاغلان دستگاه‌های اجرایی برای جبران افزایش ۱۰درصدی حقوق‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت رسمی مطرح شد، خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که دولت بخواهد مجدد منابع لازم را برای این کار مهیا کند به‌ویژه این‌که بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان نیروهای مسلح هم که مانند کارکنان دولت هم به ۱۰درصد افزایش حقوق معترض بودند، می‌خواستند که مشمول افزایش حقوق شوند.ترمیم حقوق کارکنان دولت دست‌کم پس از قطعی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ از قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و متمرکز شدن یارانه‌های نقدی، در اردیبهشت‌ماه بسیار پررنگ‌تر هم مطرح شد؛ یعنی یک ماه پس از ابلاغ بودجه ۱۴۰۱. همان زمان این گمانه مطرح شد که با حذف ارز ۴۲۰۰، حقوق‌هایی که صرفا ۱۰ درصد افزایش یافته بودند، به‌کل قدرت رنگین کردن سفره شاغلان و بازنشستگان را از دست می‌دهند. به همین دلیل کارشناسان اقتصادی و مجلسی‌ها از دولت خواستند که مانند حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی که از ابتدای سال جاری با ۵۷درصد افزایش اعلام شد، عمل کند تا در شرایط اقتصادی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ بین شاغلان و بازنشستگان تبعیضی شکل نگیرد. به هر صورت تا مرداد که رئیس‌جمهور به صورت رسمی خواهان باز شدن دست «شورای حقوق و دستمزد» در ترمیم حقوق‌ها از طریق اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ شد، هیچ عکس‌العمل خاصی به درخواست رفع‌تبعیض نشان داده نشد.

 

یک توصیه تکراری: حرف نزدن را یاد بگیرید

روزنامه فرهیختگان:در این روزها که برخی آن را پساآشوب می‌دانند، یا هر مقطع حساس دیگری که کشور درگیر التهابات ناشی از آشوب و ناآرامی‌هایی می‌شود، سنت‌های رایج بین مسئولان خود را نشان می‌دهد. یکی از نامبارک‌ترینِ این سنت‌ها «صحبت کردن» است، صحبت کردنی که به تشدید التهابات کشور می‌انجامد. کم از این صحبت‌ها در تاریخ نداشته‌ایم که مسئولی حرفی بر زبان آورده و شرایط کشور را از آنچه بوده وخیم‌تر کرده یا موجب سر باز کردن زخمی کهنه شده. برعکسش هم بوده؛ همان زمانی که برخی مسئولان در دهه 60 و در بحبوحه جنگ به‌گونه‌ای با سخنان خود شرایط ملتهب جامعه را آرام می‌کردند، که گویی نه خوانی آمده و نه خوانی رفته. با این حال، اما برخی مسئولان نه تاریخ می‌خوانند و نه به دنبال آرام کردن جامعه‌اند، این مساله هم مختص این دولت و آن دولت نیست، اتفاقا وجه اشتراک اکثر دولت‌ها از دهه 70 به بعد است. بازخوانی صحبت‌ها از دهه 70 تا پایان دهه 90 مجالی دیگر می‌طلبد، اما اکنون شاید با پرداختن به مواضع این روزهای برخی مسئولان بتوان از التهاب بیشتر جامعه جلوگیری کرد. صبح چهارشنبه 27 مهر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در حاشیه‌ جلسه هیات دولت در حالی از غیرمجاز بودن و جرم‌انگاری فیلترشکن سخن گفت که التهابات جامعه پس از فوت مهسا امینی و اغتشاشات و هجمه رسانه‌های غربی فروکش نکرده. از طرفی هم شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که مسئولان برای کنترل اغتشاشات، به‌ناچار به فیلترینگ شبکه‌های مجازی و همه‌گیری چون اینستاگرام دست زدند، از این رو التهابات ناشی از تعطیلی و کسادی کسب‌وکار بسیاری از مردم هم بر فضای جامعه حاکم است. با این حال، وزیر ارتباطات بدون درنظر گرفتن همه این شرایط می‌گوید: «استفاده از ابزارهای موسوم به فیلترشکن یا VPN ، برای دستگاه‌ها و گوشی‌ها آسیب‌پذیری‌های جدی به‌دنبال خواهد داشت. چون راه رخنه‌ هکرها را به گوشی‌های مردم تسهیل می‌کند. بنابراین به‌عنوان یک کارشناس به مردم عزیز توصیه می‌کنم تا آنجایی که می‌توانند از این ابزارها استفاده نکنند.»

 

از گل نازک‌تر؟ یا از گل بالاتر!؟

روزنامه اطلاعات:اخیراً وزیر محترم آموزش و پرورش در گفت‌وگویی اظهار داشتند: «از گل نازک‌تر با بچه‌ها حرف نمی‌زنیم!»آیا منظورشان این بوده که از گل ضخیم‌تر با بچه‌ها حرف می‌زنند!؟؛ قاعدتاً نه. قابل حدس است که می‌خواستند بگویند: «این‌قدر با بچه‌ها لطیف و‌ نرم سخن می‌گوییم؛ تو گویی به نازکی برگ‌گل، بلکه نازک‌تر»؛ اما عبارت ایشان عکس این معنی را می‌رساند و این‌گونه القا می‌کند که: «نه به نازکی گل؛ شاید کمی کلفت‌تر!…»خواهید‌گفت: «این ملّا نُقَطی‌گری‌ها از این قلم چه معنی دارد»؟؛ (ملّا لغتی غلط است!)می‌گویم: نقطه داریم تا نقطه!؛ یک وقت وزیری صنعتی یا اقتصادی یا در مسیر راه و هنگام ترابری(!)، در ادبیات فارسی و ضرب‌المثل‌پردازی بی‌دقت سخن می‌گوید، که چندان باک و بلکه حرجی نیست؛ اما با تکیه بر صندلی آموزش و پرورش یا باید کم گفت و گزیده؛ یا اگر سخن بسیار گفته‌ می‌شود، دقیق و در معنی درست پرداخته.اصل ضرب‌المثل این است که: «از گل بالاتر». «بالا» در این‌جا نه در مقابل «پایین»، بلکه در معنی «شدت و زیادی» است و‌ منظور این است که در همان حدِ بالای لطافت گل سخن می‌گوییم و نه کمتر.حال از معنی ادبیاتی آن عبارت عبور کنیم و به مفهوم و‌ معنی ورود(!) نماییم و حمل به صحت کنیم و به بطن قصد سخن جناب وزیر بپردازیم.

 

استخوان‌هایی که بی‌صدا می‌شکنند

روزنامه همشهری: بیش از 42درصد از جمعیت بالای 60سال کشور دچار پوکی استخوان هستند و نبود دسترسی کافی به دستگاه تشخیصی بیماری سبب می‌شود تا تشخیص پوکی استخوان برای نزدیک ۶۸درصد کسانی که در معرض خطر هستند (دوسوم افراد) انجام نشود. این در حالی است که بررسی‌های جهانی هم نشان می‌دهد که هر 3ثانیه یک شکستگی ناشی از پوکی استخوان رخ می‌دهد و در نتیجه هر سال بیش از 8.9میلیون شکستگی ایجاد می‌شود. با ادامه رشد جمعیت مسن جهان هم پیش‌بینی می‌شود که تعداد شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان افزایش پیدا کند. امسال روز جهانی پوکی استخوان (28مهر/20اکتبر) با شعار «برای سلامت استخوان قدم برداریم» و با تأکید بر فعالیت فیزیکی و بدنی برای پیشگیری از ابتلا، همچنین اصلاح سبک زندگی، تشخیص به‌موقع و تکمیل درمان برگزار خواهد شد. این در حالی است که بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد حدود 80درصد از افرادی که دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شوند، شناسایی نشده و به همین دلیل درمان مناسب را دریافت نمی‌کنند؛ آن هم درحالی‌که پوکی استخوان می‌تواند تأثیر مهمی بر زندگی افراد داشته باشد؛ چراکه شکستگی‌های ناشی از آن کیفیت زندگی افراد را تغییر داده و می‌تواند فعالیت‌های روزمره ازجمله خوردن، لباس پوشیدن، خرید و حتی رانندگی را برای آنها دشوار کند. هر چند که زنان در سنین سالمندی بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند، اما این بیماری خاموش و هزینه‌بر می‌تواند مردان، زنان جوان و حتی کودکان را هم درگیر کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.