بودجه داوطلبی در برابر خدمات شبانه‌روزی امدادونجات در جاده‌ها و حوادث ناچیز است

در دومین روز گردهمایی مدیران هلال احمر مطرح شد:

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۱ هزار و ۹۶۵ عملیات امداد و نجات توسط نجاتگران فعال در ۶۰۹ پایگاه در سطح کشور انجام شده‌است و این در حالی است که بودجه‌های اختصاص یافته به هلال احمر، نه بر مبنای وظیفه پاسخگویی مستمر در عملیات‌های مختلف که بر مبنای ارائه خدمات داوطلبی در مواقع بحران در نظر گرفته می‌شود

به گزارش شهروند آنلاین؛صبح امروز دومین روز از گردهمایی مدیران عالی ستادی و مدیران عامل استانی با نشست اختصاصی رئیس و معاون عملیات سازمان امداد و نجات با شرکت‌کنندگان حاضر آغاز شد.

در این نشست مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات پس از استماع سوالات، پیشنهادات و انتقادات مدیران عامل استانی گفت: هیچ یک از جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر در دنیا وظیفه‌ پاسخ به حوادث مستمر امداد و نجات را برعهده ندارند و صرفا در صورت لزوم به پشتیبانی و کمک به دستگاه‌های مربوطه خواهند پرداخت.

ولی‌پور توضیح داد: در ایران، نجاتگران موظف هستند در شیفت های مشخص، راس ساعت برنامه‌ریزی شده در پایگاه‌های امداد و نجات حضور یابند، آموزش‌های تخصصی لازم را با موفقیت گذرانده باشند و نسبت به نجات جان آسیب‌دیدگان در حوادث پاسخگو باشند. این مسئولیت‌ها را نمی‌توان از نیروهای داوطلب انتظار داشت اما اکنون بسیاری از امدادگران داوطلب با رویکردی جهادی این مسئولیت را عهده دار شده‌اند.

او ادامه داد: پاسخ به حوادث مستمر همچون تصادفات رانندگی در جاده‌ها و  نجات در کوهستان با ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات، وظیفه‌ای حاکمیتی است که در کشور ما بر عهده هلال احمر گذاشته شده و نیازمند بودجه لازم و استخدام نیروی انسانی متخصص است.

رئیس سازمان امداد و نجات تاکید کرد: بودجه‌هایی که برای مصرف در بخش «نجات» در اختیار هلال احمر قرار می‌گیرد؛ متناسب با فعالیت‌های داوطلبی ذکر شده در اساسنامه است و سنخیتی با وظیفه شبانه روزی امداد و نجات در پهنه گسترده کشور ندارد.

ولی‌پور با تشکر از پیگیری های دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر برای استخدام نجاتگران داوطلب فعال در پایگاه های امداد و نجات سطح کشور گفت: تلاش‌های ثمربخش دکتر کولیوند، وضعیت جذب نجاتگران را با همکاری مجلس شورای اسلامی دست‌یافتنی کرده است و در گام اول، نجاتگران هلال احمر برای نخستین بار در یکصد سال فعالیت این جمعیت در ایران از امکان بیمه پایه تامین اجتماعی برخوردار شدند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.