معمای مرگ «سپهری» و فیلم‌های خبرساز از مشهد

هنوز نتیجه پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ اعلام نشده است

سیما فراهانی| چند روزی بیشتر از انتشار فیلمی تکان‌دهنده در آبادان نمی‌گذرد، که یک فیلم دیگر در مشهد احساسات مردم جامعه را برانگیخته است؛ 90 ثانیه فیلم. مردی دست‌بسته و مردمی که دور او جمع شده‌اند. در این میان رفتار پلیس با او واکنش‌های زیادی را به همراه داشت؛ رفتاری که این ماجرا را به ماجرایی پیچیده، پرحاشیه و ناراحت‌کننده تبدیل کرده است.

با این حال شایعه، واقعیت، تکذیب و تأیید نیز از سوی مسئولان و خانواده قربانی وجود دارد. مردی که نقش اول این کلیپ کوتاه را دارد، حالا جان باخته است. مرگ او ابهامات و معماهای زیادی در پی دارد؛ مرگی که حالا به تیتر اول تمام رسانه‌ها تبدیل شده است.

مهرداد سپهری همان مجرمی است که دقایقی پس از اتفاقات خبرساز فیلم جان خود را از دست داد. مرگی که به گفته خانواده‌اش بر اثر اسپری گاز فلفل رخ داده است. اما هنوز این مسأله تأیید نشده است و پلیس و دستگاه قضائی در حال تحقیق در خصوص شناسایی عوامل این مرگ خبرساز هستند.

این ماجرا در شهرک حجت مشهد رخ داد. گفته می‌‌شود که این درگیری در روز بیست‌وهفتم مهر به وقوع پیوست. اما فیلم این اتفاق از شنبه‌ شب در فضای مجازی دست به دست چرخید. اظهارنظرها در این خصوص زیاد بود.

خفگی ناشی از اسپری فلفل

ابتدا خانواده این مرد اعلام کردند که او بر اثر خفگی ناشی از گاز اسپری فلفل در خودروی پلیس جان باخته است. همچنین گفته می‌شود که این مرد به صورت بیهوش به خودروی پلیس منتقل شده و پس از انتقال به بیمارستان جان باخته است.

نزدیکان مهرداد سپهری اعلام کرده‌اند که پزشکی قانونی به صورت شفاهی مرگ بر اثر خفگی با گاز فلفل را تأیید کرده است. مسأله‌ای که بازپرس پرونده و مسئولان انتظامی و قضائی آن را تأیید نکردند.

دستور نمونه‌برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری

سردار محمد کاظم تقوی، فرمانده انتظامی خراسان رضوی، در این‌باره گفت: «تحقیقات ویژه پیرامون مرگ این مرد مشهدی ادامه دارد. مردی که گفته می‌شود در درگیری با پلیس جان باخته است. با انجام تحقیقات از مأمور پلیس دستور ویژه در این خصوص صادر شده است.»

در پی ارسال گزارش مرگ مردی جوان و انتشار تصاویری از زمان دستگیری متهم با ادعای مسمومیت بر اثر اسپری فلفل در شبکه‌های مجازی، بلافاصله تحقیقات آغاز شد.

به محض دریافت گزارش و قبل از انتشار تصاویر مربوط به این ماجرا، دستورات ویژه به رئیس بازرسی پلیس استان برای پیگیری سریع پرونده و روشن‌شدن چرایی و علت آن صادر و مأمور انتظامی نیز احضار شد. در حال حاضر نیز موضوع به صورت ویژه بررسی و نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنین دادستان نظامی استان خراسان رضوی نیز در این خصوص واکنش نشان داد. مهدی اخلاقی از تشکیل پرونده‌ در این خصوص خبر داد: «پرونده‌ای در این ارتباط در دادسرای نظامی خراسان رضوی تشکیل شده است. خانواده متوفی نیز شکایت خود را به این دادسرا اعلام کرده‌اند. همچنین دستور نمونه‌برداری از ریه و بررسی تأثیر اسپری بر مرگ متوفی صادر شده‌ است.»

پس از حضور پلیس در محل، مرد جوان که معتاد به مواد مخدر بود هنگام انتقال از محل با پلیس نیز درگیر شده بود که در ادامه منجر به مرگ او شد. در حال حاضر پرونده مرگ این جوان در پزشکی قانونی در حال رسیدگی است تا علت آن مشخص شود.

درگیری خانوادگی

محمدرضا دانشور، معاون امنیتی و انتظامی فرماندار مشهد، نیز درباره جزئیات این ماجرا گفت: «چند روز پیش در جریان یک درگیری خانوادگی در این شهر از پلیس برای خاتمه‌دادن به این درگیری تقاضای کمک شد. اما این مداخله به مرگ مردی جوان منجر شده است. این نزاع خانوادگی و درگیری بین مرد جوان و پدر زنش روی داده بود.

پس از آن خانواده از پلیس تقاضا کرده بود که برای خاتمه‌دادن به این درگیری مداخله کند. پس از حضور پلیس در محل، مرد جوان که معتاد به مواد مخدر بود هنگام انتقال از محل با پلیس نیز درگیر شده بود که در ادامه منجر به مرگ او شد. در حال حاضر پرونده مرگ این جوان در پزشکی قانونی در حال رسیدگی است تا علت آن مشخص شود.»

آثار ضرب و جرح

اما ماجرای این درگیری درواقع خانوادگی بوده است؛ یعنی قربانی با خانواده همسرش درگیر می‌شود. درگیری به ‌حدی شدت می‌گیرد که از پلیس تقاضای کمک می‌شود.

قاضی احمدی‌نژاد، بازپرس پرونده، جزئیات بیشتری از این ماجرای پرحاشیه فاش کرد: «خانواده قربانی می‌گفتند که بستگان همسر این مرد او را کتک زده‌اند. حتی علاوه بر خانواده همسرش افرادی از محل هم او را می‌زدند؛ زیرا قربانی فحاشی می‌کرده است. روی جسد این فرد و گردن او آثار ضرب و جرح وجود داشت که نشان از کتک‌کاری است.

در هر صورت نمی‌توان کار مأموران را توجیه کرد اما طوری رفتار می‌کرده که شوکر هم پرتابی نبوده است؛ یعنی خیلی جاها مامور او را می‌ترساند چون بعد از شوکرزدن، فرد بدون هیچ اظهار دردی می‌نشیند. با این حال موضع مأموران هم قابل توجیه نیست. همه این مسائل در گرو بررسی است.»

نمی‌توان کار مأموران را توجیه کرد اما مجرم طوری رفتار می‌کرد که شوکر هم پرتابی نبوده است؛ یعنی خیلی جاها مامور او را می‌ترساند چون بعد از شوکرزدن، فرد بدون هیچ اظهار دردی می‌نشیند.

مصرف شیشه

بازپرس در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «در واقع خانواده همسرش می‌گفتند او شیشه مصرف کرده است؛ حتی آمده شیشه‌ها را شکسته و فحاشی کرده است. مردم هم به همین دلیل به پلیس اطلاع دادند.

من متوجه نشدم که پزشکی قانونی بگوید اثر گاز فلفل در ریه او پیدا کرده است. پزشکی قانونی به این سرعت نمی‌تواند بگوید باید نمونه‌برداری و در آزمایشگاه بررسی شود.

در هر صورت با توجه به اینکه مأموران نظامی بودند و دستور مقام قضائی نداشتند، پرونده در دادسرای نظامی خراسان رضوی ارجاع شده است. بازپرس دادسرای نظام هم وارد تحقیقات میدانی شد. به‌ هر حال ممکن است علت فوت هر چیزی باشد باید تا اعلام نهایی پزشکی قانونی صبر کرد.

رفتار این فرد به گونه‌ای بوده که اصلا مشخص نیست حالت عادی داشته یا نه. اگر کسی آرام باشد مأمور به آن شکل به او دستبند نمی‌زند. با این حال کار نیروی انتظامی توجیهی ندارد. به ‌هر حال باید تحقیقات تکمیل شود. معمولا اعلام جواب پزشکی قانونی بعد از سم‌شناسی‌ها ممکن است سه یا چهار ماه زمان ببرد. اما در این مورد شاید با سرعت زمان بیشتری اظهار نظر کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.