ناکامی خودتان را گردن داور نیندازید!

افشاریان، رئیس کمیته داوران فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند»: VAR هم بیاید، فرهنگ‌مان ایراد دارد

رئیس کمیته داوران معتقد است تا زمانی که فرهنگ ما درست نشود، حضور VAR هم کمکی به داوری فوتبال نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، با نزدیک شدن به تعطیلی موقتی مسابقات لیگ‌برتر به دلیل برگزاری اردوی تیم‌ملی و سپس جام‌جهانی 2022، انتقادها از عملکرد داوران بار دیگر شدت یافته است. دیگر کمتر باشگاهی را پیدا می‌کنید که بعد از بازی خود به عملکرد تیم داوری ایراد نگیرد و انتقادهایی را مطرح نکند.

از سوی دیگر در برخی موارد کار از اعتراض گذشته و حتی وارد اتهام شده است. در همین بازی گذشته ملوان و پرسپولیس مازیار زارع، سرمربی انزلی‌چی‌ها از کوره در رفت و مطالبی را داخل زمین علیه داور بر زبان آورد. مهدی رحمتی، سرمربی آلومینیوم اراک هم در نشست خبری بعد از بازی با استقلال به داور حمله کرد. جالب اینکه هردوی این داوران از زارع و رحمتی به خاطر اتهام‌هایشان شکایت کرده‌اند.

با همه این موضوعات نمی‌شود اشتباهات تاثیرگذار داوران لیگ‌برتری را نادیده بگیریم. این روزها اشتباهات داور به حد زیادی افزایش یافته و تنش‌های متعددی را پدید آورده است.

به همین خاطر با خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران همکلام شدیم و دقایقی با او درباره اعتراض‌ها و مسائل مربوط به قاضی‌های لیگ‌برتر به گفت‌وگو نشستیم. صحبت‌های افشاریان را در ادامه می‌خوانید:

*این روزها جو بدی علیه داوران لیگ برتری ایجاد شده؛ اعتراض‌ها بالا گرفته و شاید اینطور به نظر می‌رسد کار از دست شما خارج شده است.

این چیزها مزه فوتبال است اما واقعا فکر می‌کنم اعتراض و انتقاد به داوری به یک حربه تبدیل شده تا مربیان و باشگاه‌ها ناکامی خود را توجیه کنند!

*یعنی داوران ما اشتباه نمی‌کنند؟

من این را نمی‌گویم؛ اشتباه هم وجود دارد اما این همه فشار آوردن روی داوران برایم قابل هضم نیست. متاسفانه فوتبال ما مدام شده اعتراض به داور و دیگر اعتراض به تصمیمات داور یک استراتژی برای فرار رو به جلو شده است. مربیان به جای اینکه به بازیکن خود فشار بیاورد که چرا دو موقعیت صددرصد را گل نکرده، به داور حمله می‌کند. آنهم مثلا به خاطر اینکه یک صحنه 50-50 را اشتباه تصمیم گرفته است!

*اما گاها شاهد اشتباهات تاثیرگذار داوران هستیم؛ این مسأله را نمی‌شود کتمان کرد.

همینطور است چون داور یک انسان است و شاید خطا کند. ما هم با هر داوری اشتباه کرده بر اساس آیین‌نامه برخورد می‌کنیم. ولی اینکه بی‌حساب و کتاب و برای فرار رو به جلو به داوران حمله کنیم، کار درست و حرفه‌ای نیست. شما حرف‌های مربیان و مسئولان تیم‌ها را بعد از چند بازی علیه داوران دیده‌اید و شنیده‌اید؟

*بله، همین حرف‌ها هم منجر به شکایت برخی داوران از مربیان شده است.

(حرف را قطع می‌کند) این رفتارها واقعا زیبا نیست. ما باید ذهنیت‌مان را نسبت به داوران عوض کنیم. تا زمانی که این اتفاق نیفتد هم نمی‌توانیم از فوتبال لذت ببریم.

*آقای افشاریان، فکر نمی‌کنید وقت آن رسیده تا تکنولوژی VAR‌وارد ایران شود تا مشکلات کاهش یابد؟

شما فکر می‌کنید ذهنیت مربیان ما با VAR‌درست می‌شود؟ من می‌گویم نه. اطلاعات برخی پایین است و فقط می‌گویند VAR بیاید. باید بدانید که VAR فقط در 5 مورد می‌تواند ورود کند و کمک انجام بدهد. یک اینکه در محوطه جریمه خطای پنالتی صورت بگیرد، دو درباره سالم یا نادرست بودن گل نظر بدهد،‌ سه اگر داور کارت قرمز مستقیم در جریان بازی بدهد و چهار اشتباه در دادن کارت به بازیکنان است. در بقیه موارد VAR اصلا ورود نمی‌کند. ما موارد زیادی داشتیم که در خطاهای 50-50 وسط زمین مربیان اعتراض کرده‌اند! من فکر می‌کنم اکثر فشارهایی که به داوران می‌آید، ربطی به بودن یا نبودن VAR ندارد.

*اما در همین هفته دهم شاهد اشتباهات عجیب داوران در گرفتن یا نگرفتن پنالتی بودیم.

اگر موردی باشد بررسی و اقدام می‌کنیم. ما که نمی‌خواهیم کورکورانه از داوری حمایت کنیم اما اگر موردی باشد، حتما بررسی می‌کنیم.

*با این تفاسیر اهالی فوتبال منتظر آمدن VAR‌نباشند؟ مگر آقای تاج نگفتند این تکنولوژی به زودی وارد می‌شود؟

من چنین چیزی را نگفتم، نامه‌نگاری‌های لازم را انجام دادیم و نهایتا دو سه شرکت نهایی شده‌اند. احتمالا در همین هفته هم قرارداد همکاری امضا می‌شود اما حرفم را یادم نرود که باید فرهنگ‌مان را درست کنیم. امیدواریم قبل از جام‌جهانی تجهیزات VAR به ایران بیاید و با آموزش درست در زمان جام‌جهانی بعد از آن از سیستم کمک‌داور ویدیویی در چند استادیوم به صورت آزمایشی استفاده کنیم.

*انتقادی که از شما می‌شود، این است که برخی می‌گویند شما بی‌جهت در برخی موارد از داوران حمایت می‌کنید و همین مسأله باشگاه‌ها را جری‌تر می‌کند. این را قبول دارید؟

اصلا اینطور نیست. ما بارها با داوران برخورد کردیم،‌ بدون آنکه کسی بفهمد. حرف ما این است که باید اجازه بدهند داوران با آرامش کار کنند. بیانیه، مصاحبه و حرف‌های تندی که زده می‌شود تاثیری روی داوران ندارد. او داور است و ممکن است اشتباه کند اما خوب نیست ناکامی خودمان را تقصیر داور بیندازیم. ما کارمان را بلد هستیم مطمئن باشید. اجازه نمی‌دهیم کسی را بی‌مورد مورد اتهام و اهانت قرار بدهند.

*ایرادها را قبول می‌کنید؟ مثلا قبول دارید اینکه یک تیم داوری به خاطر نداشتن هدست رادیویی از ایرپاد استفاده کند در شأن داوری نیست؟

بله، اما باید داوران را ستایش کنیم که ابتکار به خرج می‌دهند تا کارشان بهتر شود. ان‌شاءالله تجهیزات مرتبط دیگری با داوری نیز همزمان با تجهیزات VAR‌وارد کشور می‌شود تا بتوانیم سیستم‌های رادیویی خوبی نیز در اختیار داشته باشیم و ارتباط بین داوران به خوبی فراهم شود.

**حرف پایانی.

از همه ارکان فوتبال می‌خواهم به جای متشنج کردن جو داوری به قاضی‌های لیگ برتری کمک کنند. داوران برای آنکه کار خود را درست انجام بدهند نیاز به آرامش فکری و روحی دارند و این جز با همکاری باشگاه‌ها و اعضای آنها فراهم نمی‌شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.