کودکان؛ قربانیان بی دفاع

کارشناسان درخصوص همزمانی کرونا و آنفلوآنزا هشدار دادند

آنفلوآنزا این روزها به‌شدت همه‌گیر شده است، این را از سرفه‌هایی که بچه‌ها در سر کلاس‌ها می‌کنند، می‌توان به‌راحتی حدس زد. مدرسه هم در شیوع این ویروس ناخوشایند بی‌تاثیر نیست، زیرا اجبار برای استفاده از ماسک در کلاس‌ها برداشته شده و همین ماجرا راه انتقال این بیماری را بین مردم بیشتر کرده است.

ملیحه محمودخواه_شهروندآنلاین؛ ماجرا از این قرار است که در یک ماه گذشته آمار ابتلا به آنفلوآنزا به‌طور چشمگیری بالا رفته، البته باید به این نکته اشاره کرد که این ماجرا مختص کشور ما نیست و در بیشتر نقاط دنیا آنفلوآنزا این روزها جولان می‌دهد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که در حال حاضر که چند ماهی از انجام واکسیناسیون‌های کرونا گذشته و مدارس باز شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز تا حدودی کمرنگ شده است، سطح ایمنی عموم جامعه در برابر ابتلا به آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی پایین آمده، به همین دلیل، این افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند و در واقع در ماه‌های آینده طغیان این ویروس تنفسی را تجربه خواهیم کرد. آنان بر این باورند که شدت بروز آنفلوآنزا در سال‌جاری وابسته به رعایت بهداشت فردی و دقیقا همان دستورالعمل‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود.

در حال حاضر متخصصان تاکید دارند که بیشتر افرادی که علایم سرماخوردگی دارند، در واقع مبتلا به آنفلوآنزا هستند و لازم است این افراد برای چهار تا پنج روز هم فاصله ایمن خود با دیگران را رعایت کنند تا دیگران به بیماری مبتلا نشوند و هم داروهای مناسب مصرف کنند تا ویروس فرصت آزار بیشتر به فرد را به دست نیاورد.

این در حالی است که مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت نیز اطلاعیه صادر و تاکید کرد که حتما افراد از ماسک برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند.

بیشتر بچه‌ها در مدرسه درگیر می‌شوند

این روزها صدای سرفه بچه‌ها اصولا در هر کلاسی در مدرسه شنیده می‌شود. بیشتر خانواده‌ها عنوان می‌کنند که بچه‌ها یا سرماخورده‌اند یا آلرژی دارند. این در حالی است که این بچه‌ها بیشتر گرفتار آنفلوآنزا شده‌اند و توجه‌نداشتن به آن بچه‌های بیشتری را گرفتار می‌کند.

مریم که کودکش چند روزی است دچار تب و سرفه شدید است، می‌گوید: «چند روز پیش دخترم می‌گفت یکی از بچه‌ها مدام در کلاس سرفه می‌کرد و از ماسک هم استفاده نمی‌کرد. سه روز پیش وقتی دخترم از مدرسه آمد، تب بسیار بالایی داشت و دو بار هم در مدرسه بالا آورده بود. در تمام این مدت مدام تب‌های شدید می‌کند و سرفه هم او را اذیت می‌کند. دخترم از زمان بروز این علایم دیگر به مدرسه نرفته است. بهتر است خانواده‌ها وقتی می‌بینند بچه‌شان بیمار است، او را به مدرسه نفرستند.

افزایش 40درصدی مراجعات به بخش کودکان بیمارستان‌ها

 

اعظم غلامی، فوق‌تخصص ریه کودکان توضیح می‌دهد که در استان کرمان مراجعات افراد مبتلا به بخش ریه کودکان 25 تا 40درصد افزایش داشته است. او می‌گوید که در حال حاضر ویروس قالب جامعه آنفلوآنزاست و نمی‌توان گفت کدام یک از این دو بیماری یعنی کرونا یا آنفلوآنزا خطرناک‌تر است، زیرا ممکن است هر فردی واکنش متفاوتی نسبت به هر کدام از این بیماری‌ها داشته باشد.

غلامی تاکید می‌کند که در دو سالی که کرونا همه‌گیری داشته، به دلیل استفاده از ماسک و رعایت قرنطینه، آنفلوآنزا کمتر شایع بود. اما در حال حاضر به دلیل اینکه ایمنی بدن افراد بسیار پایین آمده و مدارس نیز باز شده، آنفلوآنزا به‌شدت غالب شده است.

این متخصص تاکید می‌کند که علایم بالینی کرونا و آنفلوآنزا به‌شدت به‌هم شبیه است، اما آنفلوآنزا تب‌های بسیار بالایی می‌دهد و بدن‌دردهای شدید‌تری نسبت به کرونا دارد. گلودرد در هر دو شایع است. دوره واگیری آنفلوآنزا نسبت به کرونا چند روزی کمتر است، به این معنا که فردی که کرونا دارد بهتر است هفت روز یا بیشتر در قرنطینه باشد، اما فردی که آنفلوآنزا گرفته، دوران انتقال بیماری‌اش چهار روز است.

او با اشاره به اینکه میزان مراجعه در بخش‌های اورژانس یا بستری بیمارستان کودکان حدود 25 تا 40درصد افزایش داشته است، ادامه می‌دهد که بچه‌ها خیلی درگیر این ویروس شده‌اند و بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که این ویروس کرونا نیست.

به اعتقاد این متخصص واکسن بر ویروس‌های جهش‌یافته آنفلوآنزا تاثیری ندارد، اما از آنجا که در واکسن‌ها بحث سیستم ایمنی بدن افراد تعریف شده است، می‌توان گفت واکسن‌های آنفلوآنزا تا حدودی می‌تواند میزان ابتلای شدید به این ویروس را کم کند. به این معنا که واکسن تا میزان 60درصد از ابتلای شدید جلوگیری‌می‌کند، اما به این معنا نیست که کسی که واکسن می‌زند آنفلوآنزا نمی‌گیرد.

پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست‌وشوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیری داشته باشد و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم‌استفاده خودسرانه از داروهای آنتی‌بیوتیک (این داروها روی سرماخوردگی و آنفلوآنزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم‌حضور در اماکن عمومی و تجمعات از جمله راهکارهایی است که غلامی به آنها اشاره کرده و معتقد است که رعایت این نکات می‌تواند تا حدود زیادی ریسک ابتلا به این ویروس را در افراد کم کند.

آنفلوآنزا شدیدتر از کرونا و سرماخوردگی

ابوالحسن صفدر، متخصص بیماری‌های عفونی که سال‌هاست در بیمارستان‌های استان سیستان‌وبلوچستان مشغول به کار است، تاکید می‌کند که علایم ابتلا به آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا شدیدتر و پرسروصداست. فرد مبتلا به آنفلوآنزا در همان مراحل اولیه ابتلا دچار تب، گلودرد و سردرد به‌طور متوالی در چند روز می‌شود و حتی سرماخوردگی معمولا نسبت به این بیماری خفیف‌تر است.

او می‌گوید که آنفلوآنزا و کرونا از دسته بیماری‌های ویروسی هستند. ویروس آنفلوآنزا، ویروس جدیدی نیست و از قبل هم وجود داشته است. در سال‌های گذشته مدام توصیه می‌شد که افراد گروه‌های حساس بالای 6 ماه تا 60سال، افراد با bmi بالا و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، بیمارانی که نقص ایمنی دارند یا افراد مبتلا به تالاسمی حتما واکسن دریافت کنند. او با تاکید بر اینکه چه گروهی از افراد باید چه واکسنی دریافت کنند، ادامه می‌دهد که برخی از افراد به تخم‌مرغ حساسیت دارند، به همین دلیل برای این گروه از افراد واکسن‌های نوترکیبی تولید می‌شود که باید آن را تزریق کنند. اما در کل هر سال واکسن‌هایی براساس سوژه‌های تهاجمی که شایع است، تولید می‌شود که  با موافقت وزارت بهداشت هر کشوری این واکسن‌ها تزریق می‌شود.

او بر این باور است که در حال حاضر زیرساخت‌های مراکز pcr در کشور ایجاد شده و تنها راه تشخیص این دو ویروس از یکدیگر آزمایش  pcr است.

صفدری با تاکید بر اینکه  در صورت ابتلا به عفونت آنفلوآنزا، یک روز قبل از بروز علایم آنفلوآنزا و پنج تا هفت روز پس از بیمارشدن، احتمال سرایت وجود دارد و مدت زمان سرایت در کودکان کم‌سن یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ممکن است طولانی‌تر باشد، بیان می‌کند که برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا به سایر افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده که برای عدم‌ابتلا به کرونا وجود دارد، رعایت شود و مورد توجه قرار گیرد.

برداشتن اجبار استفاده از ماسک در تجمعات اشتباه بود

کوروش هولاکویی، اپیدمیولوژیست نیز به «شهروند» می‌گوید که آنفلوآنزا همیشه وجود داشته است و در دو سال گذشته همه ترس ما این بود که احتمال همزمانی همه‌گیری آنفلوآنزا و کرونا با هم رخ دهد. در دو سال گذشته به دلیل قرنطینه‌ها و استفاده بیشتر مردم از ماسک این اتفاق رخ نداد، اما امسال متاسفانه تصمیمات نادرست درخصوص عدم‌اجبار استفاده از ماسک شرایط را تا حدودی نگران‌کننده کرده است.

این متخصص با تاکید بر اینکه شناسنامه ویروس‌های کرونا و آنفلوآنزا از یکدیگر مجزاست و با هم به‌شدت فرق دارند، ادامه می‌دهد که در دوران کرونا تحقیقات زیادی در مورد ویروس‌ها انجام شد، به‌طور مثال اگر کسی فشار خون داشته باشد و به کرونا مبتلا شود، احتمال شدت گرفتن بیماری‌اش بسیار بالاست. حالا تصور کنید این فرد همزمان به آنفلوآنزا نیز دچار شود، در این صورت بیماری‌اش به همین درصد خطرناک‌تر می‌شود.

او با تاید بر اینکه نداشتن تخصص و دانش و علم در برخی از تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، اذعان می‌کند که شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بروز این بیماری است.

از سوی دیگر دوری از افراد مبتلا راهکار بعدی است، زیرا  ترشحات دهان و بینی فرد مبتلا یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است. افراد درصورتی‌که دچار آنفلوآنزا شدند، باید در منزل استراحت کنند، از تماس نزدیک با دیگران خودداری و به‌طور حتم از ماسک یک‌بارمصرف استفاده کنند.

احتمال همزمانی کرونا و آنفلوآنزا

دکتر حسین کرمانپور، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا نیز با تاکید بر افزایش بیماران سرپایی در بخش‌های درمانگاه بیمارستان‌ها می‌گوید که در حال حاضر آمار بیماران بستری زیاد نیست و بیشتر بیماران سرپایی هستند، اما این همه ماجرا نیست، بلکه ما در آبان و آذرماه احتمالا با افزایش بیماران بستری روبه‌رو باشیم.

او با اشاره به اینکه رابطه مستقیم بین فصل سرد سال و آنفلوآنزا وجود دارد، بیان می‌کند که  در تلاش هستیم که سطح آگاهی مردم را بالا ببریم تا احتمال رسیدن به این مرحله را کاهش دهیم. پیک آنفلوآنزا تا نیمه دی و بیشترین نگرانی ما از این است که دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا هم‌افزایی کنند. ویروس‌های این دو با هم متفاوت هستند، ولی نشانه‌هایی شبیه هم دارند. در سال۱۳۹۹ این دو ویروس با هم هم‌افزایی داشتند و نتیجه آن افزایش تعداد بستری‌ در بخش‌های ویژه و مرگ‌ومیر بود.

 

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا در تهران توصیه کرده تا مردم در صورت امکان واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. او گفته است که افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند از این واکسن استفاده کنند، اما مهم این است که افراد دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین افراد مسن این واکسن را تزریق کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.