ویدیو/ اسطوره عصر جدید چین

شی جین پینگ کیست؟

در رأس حزب کمونیست چین مرد ایستاده است به نام «شی جین پینگ» که ممکن است بتواند جایگاهش را در مقام قدرتمندترین رهبر سیاسی چین تا آخر عمر حفظ کند‌

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ در رأس حزب کمونیست چین مرد ایستاده است به نام «شی جین پینگ» که قرار است جایگاهش را در مقام قدرتمندترین رهبر سیاسی چین برای ۵ سال دیگر نیز تمدید کند؛ جایگاهی که ممکن است بتواند آن را تا آخر عمر حفظ کند‌.

اما «شی» چگونه از فقر به قدرتی بی‌رقیب در چین رسید؟

«شی جین پینگ» متولد ۱۹۵۳ و فرزند یکی از بنیانگذاران حزب کمونیست چین است. تصور می‌شد «شی» نیز جانشین پدر شود، اما در اوایل دهه ۶۰ میلادی پدر او «شی جونگ شون» توسط همکار سابق «مائو تسه تونگ» به عنوان بخشی از انقلاب فرهنگی از حزب برکنار شد.

شی جین پینگ جوان برای تحصیل و کار طاقت فرسا به یک روستای محروم فرستاده شد. اما برعکس بقیه که از حزب کمونیست رویگردان شدند وی به این حزب رو کرده و سرانجام در سال ۱۹۷۳ در این حزب پذیرفته شد.

او کم کم پیشرفت خود را در مراتب سیاسی آغاز کرده و جایگاه خود را در فعالیت‌های محرمانه حزب کمونیسم محکم کرد. در سال ۲۰۰۷ او یکی از رقبای اصلی برای جانشینی رئیس‌جمهور وقت «هو جین تائو» بوده و در کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین جایگاهی ویژه داشت.

در سال ۲۰۰۸، شی معاون رئیس‌جمهور چین شده و در سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس‌جمهور، رئیس حزب کمونیست چین و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین انتخاب شد. او سرانجام در جایگاهی بود که قدرت اجرایی کردن رویایش برای چین، یعنی تبدیل کردن آن به یک قدرت جهانی را، دارا بود.

اما شی برای احقاق این رویا نیاز داشت مردم را با خود همراه کند. در راستای اجرای اولین سیاست داخلی خود، «شی جین پینگ» یک کمپین ضد فساد به راه انداخته و موفق شد با جایگزین کردن رقبای خود با متحدانش، آنها را به حاشیه براند.
در عرصه بین‌الملل نیز «شی جین پینگ» پروژه «ابتکار کمربند و جاده» را برای احیای راه ابریشم به راه انداخته و توافقات تجاری و صادراتی او چین را به یک ابرقدرت جهانی و شی را به یک رهبر قدرتمند در جهان تبدیل کرد.

در سال ۲۰۱۸، شی با اصلاح قانون اساسی محدودیت دوره‌های تصدی ریاست‌جمهوری چین را که دو دوره بود برداشت تا بتواند برای مدت نامحدود در قدرت بماند.

اما حکومت مستبدانه «شی» باعث نگرانی شده است. چین به سرکوب اقلیت‌های نژادی متهم بوده و سیستم نظارت گسترده شهروندان و سانسور در سرتاسر کشور گسترش یافته است.
سیاست «کووید صفر» باعث عدم محبوبیت او، تاثیر فراوان بر جمعیت ۱/۴ میلیاردی چین و اقتصاد این کشور شده است.

در عرصه سیاست خارجی چین نیز رویای او برای خلق یک کشور واحد و قدرتمند باعث تسلیم هنگ کنگ به حکومت پکن شد. «شی جین پینگ» همچنین با عدم استفاده از ارتش برای مجبور کردن تایوان به ملحق شدن به چین مخالفت کرد.

«شی جین پینگ» دهه‌هاست که محکم به قدرت چنگ زده و به نظر نمی‌رسد قصد داشته باشد به این زودی‌ها آن را رها کند.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی
منبع:
ABCNews

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.