چالش آنتی بیوتیک در موج نخست آنفلوآنزا

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از افزایش ۴۰ درصدی توزیع آنتی بیوتیک کودکان خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین،حسین شمالی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر گفت: آنتی بیوتیک به میزان سال‌های قبل تولید شده است، اما موج آنفلوآنزا و سرماخوردگی زودتر از موعد رسیده و مصرف آنتی بیوتیک بسیار افزایش یافته است.

او افزود: مصرف آنتی بیوتیک در درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی تأثیری ندارد، اما هم برخی از تجویز‌ها در زمینه آنتی بیوتیک، غیر منطقی است و هم خودسرانه، آنتی بیوتیک بسیار مصرف می‌شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: تمهیدات لازم در زمینه تولید آنتی بیوتیک اندیشیده شده و از ماه‌ها پیش مواد اولیه تأمین شده است.

شمالی گفت: توزیع آنتی بیوتیک کودکان از هفته گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است، ضمن آنکه میزان تولید در آبان در مقایسه با مهر حدود دو برابر خواهد شد.

او افزود: هم اکنون حدود ۳ تا ۳ و نیم میلیون از انواع آنتی بیوتیک برای اطفال تولید می‌شود که این رقم به ۶ میلیون خواهد رسید.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: کمبود مقطعی آنتی بیوتیک وجود دارد، اما این به معنای نبود آنتی بیوتیک نیست، شاید ذخیره آنتی بیوتیک مانند گذشته در داروخانه‌ها زیاد نباشد، اما در بیشتر داروخانه‌ها آنتی بیوتیک موجود است.

شمالی با بیان اینکه کمبود مقطعی آنتی بیوتیک وجود دارد و این کمبود مقطعی نیز به سرعت رفع می‌شود، گفت: برای فصل سرد سال و شیوع بیماری‌های تنفسی پیش‌بینی‌های لازم شده بود، اما موج آنفلوآنزا و سرماخوردگی که همیشه از اواخر آبان آغاز می‌شد، امسال از اواخر شهریور در کشور شیوع پیدا کرده است، همچنین به صورت غیرمنطقی برای درمان آن، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود، به همین علت با کمبود مقطعی آن مواجه شدیم.

او افزود: هم اکنون تولیدکننده‌ها در زمینه قیمت آنتی بیوتیک مشکلی ندارند، سازمان غذا و دارو در چندین جلسه که با آنان داشته، قیمت را اصلاح کرده است و اگر تولیدکننده‌ای درخواست افزایش قیمت دارد، این درخواست غیرمنطقی است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین برای آنکه یک ذخیره راهبردی داشته باشیم تصمیم گرفتیم با توجه به مصرف بالای انواع آنتی بیوتیک‌های خوراکی، به عنوان یک ذخیره راهبردی واردات نیز داشته باشیم./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.