ما هم می‌گوییم زن، زندگی، آزادی/من با پوست و گوشت و استخوانم از دست دادن فرزند را درک می‌کنم

سخنگوی دولت در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

سخنگوی دولت که برای جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی حضور یافته بود، تاکید کرد که دولت صدای مخالفان و معترضان را خواهد شنید.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ علی بهادری جهرمی پیش از ظهر دوشنبه در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با عنوان «بی‌واسطه با دولت» گفت: «امروز کشور در یک‌ تهاجم تمام‌عیار اقتصادی، رسانه‌ای و شناختی قرار گرفته است. وضعیت امروز کشور با شرایط ۵۰ سال گذشته بسیار متفاوت است. صعود ما در ۵۰ سال گذشته قابل قبول بوده، اما با آنچه از این توانایی و استعداد انتظار می‌رود، فاصله دارد.»

علی بهادری جهرمی در این نشست که با حاشیه‌هایی همراه بود، به ارائه مقدمه‌ای کوتاه‌ از دستاورد‌های 40 ساله انقلاب پرداخت. سخنگوی دولت در این‌باره گفت: «ما حق داریم که می‌خواهیم به آزادی، استقلال و آبادی برسیم، چون کشوری با ذخایر و منابع بسیار قوی و گسترده داریم.»  او با بیان اینکه «دشمنی رقبا نتوانسته ایران را متوقف کند، ولی سرعت را کاهش داده است»، افزود: «رقبا چشم دیدن رشد ایران را ندارند؛ اگرچه امروزه جایگاه علمی با ۵۰ سال قبل قابل مقایسه نیست‌. دشمن می‌خواهد فضای ذهنی جوانان نخبه را به‌گونه‌ای تاریک کند که به هیچ وجه امکان تولید علم و نوآوری نداشته باشند.»

بخشی از مشکلات ناشی از سوء مدیریت

او با یادآوری اینکه به واسطه سوء مدیریت داخلی و نظام‌ پادشاهی، دچار عقب‌ماندگی هستیم، اظهار داشت: «انقلاب اسلامی ایران بخشی از مشکل مدیریت کشور را حل و تلاش کرد نظام مردم‌سالار ایجاد کند تا رشد کشور محقق شود و به صعود جهشی برسیم.» او با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات توسعه کشور به سوء تدبیر و سوء مدیریت بازمی‌گردد و بخشی هم متوجه رقبای بیرونی است، گفت: «معلوم است وقتی جمهوری اسلامی با این توان و موقعیت راهبردی می‌خواهد به سابقه تمدنی خود برگردد، رقبا اجازه نخواهند داد و خوشحال نخواهند شد و تمام توان و تلاش خود را معطوف می‌کنند تا این صعود اتفاق نیفتد.»

سخنگوی دولت با اشاره به نقش نخبگان در پیشبرد انقلاب اسلامی تصریح کرد: «موتور پیشران کشور در موفقیت‌ها، جوانان نخبه ایرانی بودند؛ لذا دشمن می‌خواهد فضای ذهنی جوانان نخبه را به‌گونه‌ای تاریک کند که به هیچ‌وجه امکان تولید علم و نوآوری نداشته باشند.»

من با پوست و گوشت و استخوانم از دست دادن فرزند را درک می‌کنم

علی بهادری جهرمی به حوادث اخیر کشور نیز گریزی زد و اظهار داشت: «این دولت آنقدر غیرت داشت به محض آنکه حادثه ناگوار مهسا امینی، دختر این ملت، را شنید، نه در سطح استاندار و فرماندار بلکه شخص رئیس‌جمهوری از سفر خارجی دستور پیگیری داد و به محض ورود به ایران نیز با خانواده او گفت‌وگو کرد.»

او با بیان اینکه مسئولان در سطح ملی پیگیر حقوق مهسا امینی شدند و موضوع را بررسی کردند، افزود: «بعید می‌دانم دولتمردانی باغیرت‌تر از این دولتمردان در هیچ کجای جهان بشود پیدا کرد.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه درگذشت مهسا امینی بهانه‌ای برای نمایان شدن اعتراض‌های گذشته شد، گفت: «فکر نکنید این حادثه فقط برای شما تلخ است؛ فکر نمی‌کنم فردی بیشتر از کسی که دختری از دست داده است، تلخی این خبر را درک کند. من با پوست و گوشت و استخوانم از دست دادن فرزند را درک می‌کنم، چون فرزند از دست داده‌ام، اما این بهانه شد زیرا از قبل دشمنان برنامه‌ریزی کردند.»

همراهی سخنگو با دانشجویان معترض

برخی از دانشجویان هنگام صحبت‌های بهادری جهرمی با سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی/مرد، میهن، آبادی» مانع ادامه سخنرانی بهادری‌ جهرمی شدند. سخنگوی دولت به مجری مراسم که درصدد آرام کردن دانشجویان بود، گفت که بگذارید شعارهایشان را بدهند.  بهادری جهرمی همراه با دانشجویان شعارها را تکرار کرد و گفت: «ما هم عرض کردیم که شعارهایمان همین است؛ زن، زندگی، آزادی/ مرد، میهن، آبادی. دوستش هم داریم و می‌خواهیم به آن برسیم.» سپس دانشجویان و سخنگوی دولت مجددا شعارها را به نوبت تکرار کردند.

در ادامه این نشست، جمعی از دانشجویان با سر دادن شعارهای «زن، زندگی، آزادی / مرد، میهن، آبادی» و «آزادی، آزادی، آزادی» و در دست گرفتن تصاویر «مهسا امینی» مانع از ادامه سخنان بهادری جهرمی شدند که او در واکنش به شعارهای آنان گفت: «همه دوست داریم به شعارهایی مثل مرد، میهن، آبادی و آزادی، آزادی، آزادی برسیم، اما چگونه به این شعارهای زیبا برسیم؟ آیا با صرف شعار دادن به آن می‌رسیم یا با همراهی و همدلی و همکاری به آن می‌رسیم؟»

بهادری جهرمی همچنین در واکنش به شعار «مرگ بر دیکتاتور»، تصریح کرد: «یکی از نشانه‌های دیکتاتوری همین است که اجازه ندهیم صدای مخالف شنیده شود. اجازه بدهیم همه با هم حرف بزنند. من می‌خواهم پاسخ پرسش دانشجوی همفکر خودتان را بدهم.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «به اعتقاد من، همه سلیقه‌های ایرانی حرف‌هایی برای گفتن دارند و می‌توانند با طرح به پیشبرد امور کمک کنند، اما اینکه فرد یا افرادی گفتمان و گفت‌وگو را نپسندند و رد کنند، درست است؟»

پاسخ به دانشجوی معترض

در ادامه، امکان طرح پرسش یکی از دانشجویان فراهم شد و او خطاب به بهادری جهرمی گفت: «شما از جایگاه نخبگان سخن می‌گویید، اما امروز نخبگان دانشجو در زندان هستند و یکی از دانشجویان همین دانشگاه هم در بازداشت است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به او اظهار کرد: «نخبه‌های ما هم آنانی هستند که اینجا ایستاده‌اند و شعار می‌دهند و هم آنانی هستند که نشسته‌اند. همه دانشجویان ما نخبه هستند، پس خواهش می‌کنم تعریف نخبه را محدود نکنیم.» بهادری جهرمی تصریح کرد: «من دوست دانشجوی بازداشت‌شده شما را نمی‌شناسم، اما اگر خدایی‌نکرده دانشجویی به ناحق بازداشت شده است باید قلب همه ما برای او بتپد تا او آزاد شود. اما فرض کنیم اگر یک دانشجویی وارد این دانشگاه شد و به یکی از دانشجویان دیگر آسیب زد، آیا نباید با او برخورد شود؟»

او افزود: «اگر نخبه‌ای است که تخلفی نداشته و بازداشت شده حتما باید آزاد شود و علاوه بر آن برایش جبران مافات شود، اما اگر کسی ضربه‌ای به اموال عمومی زد یا فردی را مورد ضرب و جرح قرار داد یا به ماشین فردی خسارت زد، آیا باید ببینیم او چه شغلی دارد و از چه رسته‌ای است و بعد با او برخورد شود یا باید طبق ضوابط عمل شود؟ اگر باید ضوابط رعایت شود، اجازه دهید این که ضوابط رعایت شود.»

یک نشست پرشور و پرحرارت

سخنگوی دولت پس از پایان نشست در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، فضای این دانشگاه را همچون سایر دانشگاه‌ها، پرشور و پرحرارت توصیف کرد و گفت: «استقبال خوبی از برنامه شد و همه نگاه‌های مختلف و سلیقه‌های متفاوت در این نشست حضور داشتند.»

بهادری جهرمی اظهار داشت: «هم عده‌ای که پرسش و پاسخ و گفت و شنود را می‌پسندند، هم عده‌ای که اعتقادی به گفت‌وگو نداشتند، در این جلسه حضور یافتند. ما از حضور همه سلیقه‌ها استقبال می‌کنیم، چون باب گفت‌وگو، تعامل و گفت‌وشنود برای بهره‌گیری از داشته‌های همدیگر فراهم می‌شود و این مسیر را با قدرت ادامه می دهیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.