درباره جو بایدن، رئیس‌جمهوری احتمالی آمریکا

اکثر نظرسنجی‌ها بر پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 صحه گذاشته‌اند

تا سوم نوامبر (13 آبان) چند روزی بیشتر باقی نمانده است. همه احتمالات از رای آوردن جو بایدن دموکرات و خداحافظی دونالد ترامپ از کاخ سفید حکایت دارند. جو بایدن منهای تجربه معاون اولی اوباما، به دلیل سال‌ها حضور در مجلس سنا برای آمریکایی‌ها فرد ناشناخته‌ای نیست. در مطلب پیش رو به برخی از زوایای کمتر پرداخته شده زندگی بایدن نظری افکنده‌ایم.

اگر جو بایدن در انتخابات 2020 عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را از آن خود کند، دومین فرد کاتولیک مذهب بعد از جان اف کندی است که بر این منصب تکیه می‌زند. روسای جمهوری قبلی آمریکا از پیروان مذهب پروتستان و شعب آن به شمار می‌روند.

از دست دادن زن و فرزند

جو بایدن در زندگی‌اش دو بار ازدواج کرد. او سال 1966 با نیلیا هانتر ازدواج کرد. اما چند سال بعد، در 1972 نیلیا و دختر یک‌ساله‌شان نائومی در تصادف رانندگی کشته شدند. آن‌ها سه فرزند به نام‌‌های نائومی، رابرت و جوزف داشتند. جو بایدن در سال 1977 با جیل تریسی بایدن ازدواج کرد. آن‌ها یک فرزند به نام اشلی دارند.

ادای سوگند در بیمارستان

در تصادفی که نیلیا و نائومی بایدن در آن کشته شدند، رابرت و جوزف بایدن هم حضور داشتند. آنها با جراحاتی جزیی، از این حادثه جان سالم به در بردند. جو بایدن مدتی مدید در بیمارستان از فرزندانش مراقبت می‌کرد. او چون در انتخابات سنا پیروز شده بود مجبور شد در همان بیمارستانی که فرزندانش بستری بودند سوگند یاد کند.

سناتور قدیمی و کارکشته

بایدن برای نخستین بار در سال 1972 و برای بار دوم در سال 1978 به عنوان سناتور انتخاب شد. او در دوره‌های بعدی، یعنی در سال‌های 1984، 1990، 1996، 2002 و 2008 نیز پیروز انتخابات مجلس سنای آمریکا ‌بود. بایدن سال 2009 در حالی مقام معاونت ریاست جمهوری آمریکا را کسب کرد که تجربه‌ 36 سال سناتور بودن را در کارنامه‌اش داشت!

منع خشونت علیه زنان

بایدن در دوران سناتوری بیش از یک میلیارد دلار بودجه برای تحقیق و تعقیب درخصوص جنایات و رفتارهای خشونت‌آمیز علیه زنان فراهم کرد. او هم‌چنین برای رفاه قربانیان، دفتری در وزارت دادگستری تأسیس کرد تا به پرونده‌ این نوع جرایم رسیدگی شود. قوانین مورد نظر بایدن در سال 1994 به کنگره ارائه شد. دقیقاً در همان سال با حمایت هر دو حزب اصلی تصویب و توسط بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، امضا شد.

تاسیس بنیاد خیریه بایدن

بایدن و همسرش بنیادی را در سال 2017 راه اندازی کردند. از زیرمجموعه‌های این بنیاد می‌توان به موسسه‌ای برای مطالعه روی بیماری سرطان، موسسه‌ای برای حمایت از کودکان و ارتقاء کیفیت زندگی آن‌ها و موسسه‌ای هم برای پایان دادن به خشونت علیه زنان اشاره کرد. در حال حاضر و با توجه به کاندیداتوری جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری، این بنیاد کلیه اقدامات را به طور موقت، متوقف کرده است.

جراحی‌های پی‌درپی مغز

بایدن سال 1988 و بعد از یک گردن‌درد شدید، مجبور شد تحت جراحی قرار بگیرد. اما بعد از مدتی پزشک‌ها متوجه نشت آنوریسمی در مغز او شدند. او بعد از مدت کوتاهی دوباره زیر تیغ جراحی رفت و آمبولی ریوی بر او عارض شد. بایدن بعد از هفت ماه بهبود پیدا کرد اما قادر به ادامه‌‌‌ کارش در سنا نشد. بیماری او بعدها و به مرور برطرف شد و جراح مغز و اعصاب او، سلامت روان بایدن را برای انتخابات 2020 تایید کرد.

قطاربازی آقای امترک جو

«امترک» یکی از شرکت‌های راه‌آهن آمریکایی است که علاوه بر آمریکا، در چند استان کانادا نیز فعالیت می‌کند. جو بایدن به خاطر استفاده از قطارهای امتراک در رفت و آمد روزانه‌اش، به «امترک جو» مشهور است. در واقع، کارمندان این شرکت ریلی، برای قدردانی از بایدن این لقب را به او داده‌اند.

تقابل جدی با دونالد ترامپ

جو بایدن در سال 2017 شدیداً از ترامپ انتقاد کرد و اعلام کرد که او یکی از دیکتاتورهای دنیاست. بایدن هم‌چنین ولادیمیر پوتین رئیس جهور روسیه، رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را از دیکتاتورها می‌داند. بایدن به راه‌اندازی جنگ تجاری دولت ترامپ با چین نیز بسیار مخالفت کرد. بایدن همچنین به وضوح موضع ترامپ درباره‌ منع ورود مسلمانان به آمریکا و دیوارکشی با مکزیک را غیراخلاقی و غیرآمریکایی توصیف کرد.

دفاع از توافق پاریس

«توافق‌ پاریس» قراردادی بود که تحت حمایت سازمان ملل و در زمینه‌ جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح و توسط 196 کشور در دسامبر 2015 امضا شد. در ژوئن 2017 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خروج آمریکا را از این توافق اعلام کرد. ترک این توافق‌نامه میلیون‌ها دلار برای آمریکا هزینه و جریمه داشت و مردم هم با این اقدام ترامپ مخالف بودند. بایدن ۲ می ۲۰۱۷، طی یک سخنرانی اعلام کرد مردم «در عرصه علم از دولت ترامپ جلوترند.» او 31 می طی توئیتی اعلام کرد ماندن در توافق پاریس «بهترین راه برای محافظت از فرزندان و رهبری جهانی» به شمار می‌رود. بایدن روز بعد و پس از اعلام خروج آمریکا از توافق توسط ترامپ، در صفحه توئیترش نوشت این اقدام «امنیت ایالات متحده و توانایی ما برای داشتن انرژی پاک را به خطر می‌اندازد.» او در اجلاس کنکوردیا اروپا در آتن با اشاره به خروج از توافق پاریس گفت: «اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا با تصمیمی که رئیس‌جمهور اتخاذ کرده موافق نیستند.»

برگردان از فکت نت

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.