سر به هوا!

نخستین خورشیدگرفتگی قرن ؛ از شمال غربی تا جنوب شرقی ایران

روز گذشته خورشید در ایران گرفت در تهران، خورشیدگرفتگی در ساعت ۱۳:۴۱ شروع شد؛ خورشیدگرفتگی در مناطق شمال شرقی ایران نسبت به دیگر مناطق کشور طولانی‌تر بوده و بخش بزرگ‌تری از قرص خورشید پوشیده شد.

 به گزارش شهروندآنلاین؛ روز گذشته خورشیدگرفتگی جزئی در ایران رخ خواهد داد و این گرفتگی در نیمه غربی آسیا، اغلب نقاط اروپا و شمال‌شرق آفریقا به‌صورت جزئی قابل مشاهده است. به گفته کارشناسان این خورشیدگرفتگی روز سوم آبان به وقت جهانی از ساعت ۹ صبح از شمال اروپا (جزیره ایسلند) آغاز شد و در ساعت ۱۳ در شمال اقیانوس هند به پایان رسید. حداکثر گرفت در میانه روسیه با قدر ۸۶درصد رخ داد. این گرفت در اروپا، شمال آفریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند رخ داد، اما در مقابل آمریکای‌شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، آسیای شرقی و استرالیا نتوانستند این خورشیدگرفتگی را رصد کنند. «خورشیدگرفتگی» یا «کُسوف» هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره‌زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

در بازه زمانی چهار ساعته رصد این خورشید گرفتگی در ایران هم امکان پذیربود ؛ حداکثر گرفت در خراسان شمالی و بجنورد با قدر ۶۹ درصد و کمینه گرفت در چابهار با قدر ۵۱ درصد بود

این کسوف از مناطق غربی ایران آغاز شدو از ساعت ۱۳:۲۸ دقیقه در ارومیه و ۱۳:۳۸ دقیقه در ایلام قابل مشاهده بود و به تدریج شهرهای دیگر رو به مرکز و شمال شرق کشور شاهد آغاز این خورشیدگرفتگی جزئی شدند خورشیدگرفتگی در ایران حدود ساعت ۱۵ به اوج خود رسید

کل گرفت در تهران هم ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران از  ۱۳:۴۱ دقیقه بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت بود  زمان اوج گرفت با قدر ۶۴ درصد در ساعت ۱۴:۵۸ بود برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق افتاد..

درصد این کسوف در مناطق مختلف متغیر است و از حدود ۴۳ درصد در بندرعباس تا حدود ۶۰ درصد در بجنورد و مشهد (بیشترین درصد گرفتگی در بین مراکز استان) سطح خورشید با قرص ماه پوشانده شد  .  این ‌خورشید گرفتگی با چشم معمولی اما با فیلترهای استاندارد و یا عینک های خورشید گرفتگی قابل رویت است. براین اساس گرفتی که با آن روبه‌رو هستیم مربوط به چرخه ساروس ۱۲۴ است که هر ۱۸ سال و ۱۱ روز یک بار رخ می‌دهد.

این گرفت در اروپا، شمال آفریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند رخ داده است اما در مقابل آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، آسیای شرقی و استرالیا نمی‌توانند این خورشید گرفتگی را رصد کنند.  خورشیدگرفتگی یا کسوف، هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمام آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.  خورشیدگرفتگی به سه شکل کلی، جزئی و حلقوی رخ می‌دهد که در هر یک از این اشکال بخش‌هایی از خورشید به اصطلاح می‌گیرد. این خورشیدگرفتگی جزئی است و در تمام ایران رخ می‌دهد اما با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست. فرصتی برای رصد خورشیدگرفتگی که تا پنج سال آینده در ایران وجود نخواهد داشت.

تقویم خورشید‌گرفتگی‌های جزئی در جهان نشان‌ می‌دهد که تا سال 2029 چهار خورشیدگرفتگی جزئی دیگر را شاهد خواهیم بود که دو خورشیدگرفتگی در سال 2025 و دوتای دیگر در سال2029 خواهد بود.

مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خورشیدگرفتگی از نوع جزئی است. این گرفتگی در نیمه غربی آسیا، اغلب اروپا و شمال شرق‌آفریقا به‌صورت جزئی  قابل مشاهده بود.  زمان و حداکثر مقدار پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت بود. این مقدار از حداکثر 62درصد در شمال‌شرق ایران تا حداقل 39درصد در جنوب‌شرق کشور متغیر بود. خورشیدگرفتگی در مناطق  شمال‌شرقی ایران نسبت به دیگر مناطق کشور طولانی‌تر است و بخش بزرگ‌تری از قرص خورشید پوشیده شد. توجه به این نکته ضروری است که مشاهده خورشیدگرفتگی بدون استفاده از ابزار و صافی‌های مناسب به بینایی آسیب می‌رساند.

هر ساله در سراسر جهان بین دو تا پنج خورشیدگرفتگی می‌تواند رخ دهد، آخرین خورشیدگرفتگی که در ایران قابل رؤیت بود، گرفت حلقوی یک تیر ۱۳۹۹ بود که به‌صورت جزئی در ایران دیده می‌شد. این گرفت هم به‌صورت جزئی قابل رؤیت است؛ ضمن اینکه یک خورشیدگرفتگی کامل در ۱۱ مرداد ۱۴۰۶ پیش‌رو است که متاسفانه باز هم به‌صورت جزئی در کشورمان قابل رؤیت خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.