انگلیس چهلم گرفت!/ به کاهدان زدید‌! / پایان عادل فردوسی‌پور و تلویزیون؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تخصيص بسته حمايتي دو هزار ميليارد توماني براي تبليغات کسب‌وکارهاي متضرر از قطعي اينترنت در صداوسيما و شبکه‌هاي اجتماعي ، افزايش قيمت ميوه در مراکز فروش خرد و عمده ، سقوط وحشتناک تولید مسکن در بهار امسال، پیام آمریکایی ها برای آغاز گفت و گوها ، اطلاعات عجیب از مصرف گاز خانه‌های لاکچری‌و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دیدار اعضای اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) شامل بیش از ۵۰ مدیر ارشد خبرگزاری‌های عضو این سازمان، با رئیس جمهور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تخصيص بسته حمايتي دو هزار ميليارد توماني براي تبليغات کسب‌وکارهاي متضرر از قطعي اينترنت در صداوسيما و شبکه‌هاي اجتماعي ، افزايش قيمت ميوه در مراکز فروش خرد و عمده ، سقوط وحشتناک تولید مسکن در بهار امسال، پیام آمریکایی ها برای آغاز گفت و گوها ، اطلاعات عجیب از مصرف گاز خانه‌های لاکچری‌و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

فیلترینگ جیب صداوسیما را پر می‌کند

روزنامه آرمان امروز: مديرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت از تخصيص بسته حمايتي دو هزار ميليارد توماني براي تبليغات کسب‌وکارهاي متضرر از قطعي اينترنت در صداوسيما و شبکه‌هاي اجتماعي خبر داده است. در واقع ترديدي وجود ندارد که در خلال محدوديت‌هاي اينترنتي و فيلترينگ شبکه هاي اجتماعي بسياري از کسب و کارها به ويژه استارت اپ ها و پلتفرم هاي مجازي با زيان قابل توجهي مواجه شده ان زياني که اگرچه در برخي از موراد نسبت به ميزان ان بزرگ‌نمايي صورت گرفه در برخي از وارد نيز سعي شده تا از ميزان و اهميت ان کاسته شود اما قطعا ميزان اين زيان به ميزاني بوده تا مسئولان دولتي را به فکر راه چاره بي اندازد به گونه ايکه وزير اقتصاد بارها از تدوين بسته حمايتي خبر داده و حتي اخيرا خاندزوي وعده داده وزير ارتباطات به زودي جزييات کامل اين بسته را اعلام خواهد کرد . اما رونمايي از بخشي  از اين بسته نشان مي دهد بازهم بسته هاي حمايتي دولت منافعي را براي سازماني ديگر به ارمغان اورده و قرار است دولت با پرداخت هزينه  تبليغات شرکت ها در صدا و سيما به کمک رونق کسب و کارها بيايد . البته اينکه کسب و کارها بتونند در رسانه ملي تبليغات داشته باشند شايد در نگاه نخست گامي رو به جلو محسوب شود اما بايد توجه داشت در حال حاضر و با توجه به اينکه صدا وسيما از اقبال کمتري در بين مخاطبان برخوردار است و اکثر شرکت ها جذب مخاطب را با روش هاي نوين و در بسترهاي جديد تبلغاتي جستجو مي کنند به نظر مي رسد چنين رويکردهاي بيش از آنکه حمايت از کسب و کارهاي اسيب ديده باشد تزريق منابع به سازمان عريض و طويل صدا و سيما از جيب دولت البته با بهانه حمايتي صورت گرفته است. وگرنه بهتر بود دولت با تخصيص منابع به خود شرکت ها انها را براي جبران زيان و رونق کسب و کار از دست رفته ياري مي کرد.

 

خرید میوه لاکچری شد

روزنامه آرمان ملي: افزايش قيمت ميوه در مراکز فروش خرد و عمده به حدي است که بر اساس مستندات موجود، بسياري از خانوارها خريد آن را از سبد خانوار خود حذف کرده و به اولويت ديگر مايحتاج اساسي خود مي‌پردازند اين در حالي است که برخي از مسئولان معتقدند خريد ميوه به هيچ وجه توسط خانواده‌ها حذف نشده بلکه با توجه به گرانتر شدن آن، افراد به مديريت خريد ميوه و درنتيجه کاهش اتلاف و دورريز ميوه روي آورده‌اند البته خريد ميوه دانه‌اي، ميوه‌هاي باقي مانده در آخر شب پشت درب مغازه‌ها و تغيير خريد از گروه‌هاي ميوه درجه سه نيز از سوي مسئولان در دايره تغيير مديريت خريد ميوه توسط مردم تلقي و ارزيابي مي‌شود، البته مسئولان اين صنف نيز منکر افزايش قيمت‌ها نيستند اما حذف اولويت خريد ميوه توسط مردم را به‌شدت انکار مي‌کنند.اسدا… کارگر، رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزيجات در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: همزمان با گران شدن اقلام اساسي و غيراساسي در کشور قيمت ميوه هم با افزايش روبه‌رو شد و اين رقم در شش ماهه نخست سالجاري در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 15 درصد برآورد مي‌شود که البته بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته پيش‌بيني مي‌شد که امسال با توجه به نبود مشکل براي کشاورزان در تامين سم و آفت‌هاي احتمالي قيمت ميوه افزايش نيابد اما به دليل قرار گرفتن ميوه در چرخه گراني ديگر محصولات از آغاز سالجاري تاکنون، ميوه نيز گران شد و در اين بين تقاضا براي آن نيز کاهش يافت.

 

وضعیت قرمز در بازار مسکن

روزنامه ابتکار:یک کارشناس اقتصادی معتقد است: سیاست‌ها و قوانین متضاد و اغتشاش در تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود که ثبات به وجود نیاید و در این شرایط، میل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید مسکن منفی می‌شود.به گزارش خبرآنلاین، سقوط وحشتناک تولید مسکن در بهار امسال، این روزها موجی از نگرانی را وارد بازار مسکن کرده است که سمت و سوی قیمت‌ها چه خواهد بود. آن‌طور که در آخرین گزارش مرکز آمار ایران مربوط به بهار امسال دیده می‌شود، در مجموع در حدود ۹۰‌ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.بنا بر این گزارش، در بهار امسال تعداد ۹۰ هزار و ۲۹۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شد که نسبت به فصل گذشته ۲۱.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است. به عبارتی، در حالی در بهار امسال حدود ۹۰‌هزار واحد مسکونی در کشور مجوز ساخت دریافت کرد که این میزان در تابستان سال گذشته معادل ۹۳‌هزار واحد، در پاییز ۸۳‌هزار واحد و در زمستان ۱۱۵‌هزار واحد بوده است.کارشناسان اعتقاد دارند که سیاست‌هایی که تاکنون دولت دنبال کرده، روی عرضه و تولید مسکن اثر منفی داشته است. این در شرایطی است که دولت وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده بود.

 

جنگ امروز جنگ روایت‌ها است

روزنامه ایران:روز گذشته اعضای اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) شامل بیش از ۵۰ مدیر ارشد خبرگزاری‌های عضو این سازمان، با رئیس جمهور دیدار کردند؛ سازمانی که به گفته آیت‌الله رئیسی، نیمی از جمعیت جهان در دایره مأموریت این رسانه‌ها قرار می‌‌گیرند. بر این اساس بود که رئیس جمهور در این نشست، از ضرورت‌های رسانه‌ای در دنیای امروز گفت؛ دنیای پایان تک قطبی و آغاز جهان چندجانبه گرایی و دنیایی که رسانه‌های کشورهای سلطه‌گر سعی در القای روایت‌های خود از واقعیت‌های کشورهای مستقل  دارند. از این رو، رئیس جمهور نقش مهم رسانه‌ها در دنیای جدید را حفظ هویت و استقلال ملت‌ها مقابل نظام سلطه برشمرد.ه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در سخنان خود گفت: دنیای امروز، دنیای اطلاعات و ارتباطات است که در همین بستر فرهنگ ملت‌ها بویژه ملت‌ها و کشورهای مستقل مورد هجوم واقع شده است. نظام سلطه می‌خواهد ملت‌ها را از هویت تهی کند تا کشور مستقل در دنیا و منطقه نباشد.رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مقابل این هجوم بی رحمانه‌ای که نسبت به فرهنگ، استقلال و آزادی ملت‌ها وجود دارد، نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است، امیدبخشی به مردم، صداقت و اطلاع‌رسانی بهنگام را از شاخصه‌های اصلی رسانه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها نه فقط وظیفه حفظ هویت، صیانت از استقلال و تضمین آزادی ملت‌ها را برعهده دارند، بلکه موظفند که از ملت‌ها در برابر این هجوم فرهنگی حراست کنند.

 

انگلیس چهلم گرفت!

روزنامه جوان:انگلیس و تمام امپراتوری دروغ مستقر در لندن، گویا دغدغه‌شان در فوت‌نشدن شعائر مذهبی مسلمانان ایران بالا زده و برای تدارک مراسم چهلم فوت مهسا امینی با عنوان «چله‌انقلاب!» هر کاری توانستند کردند، با آنکه اهل تسنن اصولاً معتقد به برپایی مراسم چهلم برای درگذشتگان خود نیستند!کاتولیک‌تر از پاپ شدن انگلیس خبیث در تاریخ سابقه دارد و انگلیسی‌ها در ساختن مذاهب جعلی از باب و بهایی گرفته تا وهابی و حتی این اواخر شیعه‌انگلیسی، پیشتازند و امتحان خود را پس‌داده‌اند. البته بر سر سجاده‌نشستن و گریه‌کردن در عزاداری و رنگ‌و‌بوی مذهبی گرفتن را ارزان خرج نمی‌کنند. اگر بخواهند گرگی شوند در لباس میش، حتماً آن را گران می‌فروشند. این‌بار نیز روی امتیازگرفتن در مذاکرات غرب با ایران حساب باز کرده‌اند و مذهبی‌بازی و چهلم گرفتن برای یک درگذشته مسلمان هم از همان جنس است، یعنی بخشی از بازی ادامه‌دار کردن آشوب در ایران، نقشه‌ای که همه خطوط آن قبلاً ترسیم شده و این‌روز‌ها فقط مشغول رنگ‌آمیزی آن خطوط و نقشه هستند.برای انگلیس، یک ایران خوب، یک ایران آشوب‌زده است! این‌ها پدران همان نامردمانی هستند که وقتی به سرزمین جدید کوچ کردند، شعارشان در کشتن بومیان آن سرزمین معروف بود: «یک سرخپوست خوب، یک سرخپوست مرده است!» ایران خوب، ایران ویران است، ایران چند‌پاره و تجزیه‌شده (باز همان شعار معروف‌: تفرقه‌بینداز و حکومت کن!). ایران ایده‌آل در نظر دشمن خبیث، ایرانی است که یک پایش در بلوا و آشوب و پای دیگرش در به عزا نشستن برای آن آشوب باشد.در همین برنامه آشوب‌سازی، عملیات روانی رسانه‌های مستقر در لندن بر اساس آنچه در گزارش‌های خبری و تصویری‌آن‌ها مشاهده می‌شود، حکایت از تلاش گسترده آنان در زنده نگه‌داشتن آشوب حتی در حد دیوارنویسی و فحاشی‌های رکیک گروه‌های کوچک در اینجا و آنجاست. از جمله این عملیات‌های روانی «فضاسازی برای تجمع ۴آبان (امروز) با عنوان «چله انقلاب» و «القای مخالفت خانواده‌های شهدای دفاع مقدس با حاکمیت، با انتشار فیلم‌های برخی افراد» است. همچنین در این شبکه‌ها با داغ نگه‌داشتن اختلاط سلف دانشگاه‌ها، به دنبال دستاوردسازی برای خود هستند و از انتشار فحاشی‌های مربوطه نیز باکی ندارند.

 

پشت پرده پیام های آمریکا

روزنامه خراسان:رئیس سازمان انرژی اتمی از پیام آمریکایی ها برای آغاز گفت و گوها خبر داد  شنیده های خراسان حاکی از ارسال 2 پیام  از سوی واشنگتن است   هادی محمدی – در فضایی که همچنان طرف های اروپایی و آمریکا بر طبل حضور پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین می کوبند و سعی دارند از این پرونده برای ایران ابزار فشاری بسازند ، برخی خبرهای جسته و گریخته از پرونده هسته ای نشان می دهد زیر پوست چنین ادعاهایی رفتارهای متفاوتی نهفته است و به ویژه آمریکایی ها همچنان علاقه مند به بازگشایی گره های کور شده مذاکرات احیای برجام هستند. هرچند هنوز به هر دلیلی از جمله اعتراضات در ایران و انتخابات در آمریکا که تنها دو هفته با آن فاصله داریم نمی توانند به راحتی آن چه را در دل و مغزشان می گذرد ،علنی کنند . در هفته گذشته یک بار امیرعبداللهیان در ارمنستان خبر از پیامی جدید از سوی واشنگتن داد و روز گذشته اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جزئیات بیشتری از این پیام را بیان کرد، با این حال آمریکایی ها همچنان ارسال چنین پیام هایی را که نشان از عجله برای توافق است، تکذیب می کنند تا جایی که وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه در واکنش به چنین تکذیبیه هایی گفت آن چه را که در تبادل پیام ها و مذاکرات غیرمستقیم جریان دارد ریاکارانه تکذیب نکنید.محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در دیدار با شرکت‌کنندگان در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری‌های آسیا- اقیانوسیه(اوآنا) با اشاره به پیام چندی پیش آمریکا به ایران برای مذاکره گفت : آمریکایی ها سه یا چهار روز پیش نیز مجدد پیامی به ایران منتقل کردند که آماده ادامه گفت وگوها هستند. این در حالی است که حدود یک ماه پیش آمریکایی‌ها گفتند که موضوع گفت و گو با ایران و مذاکرات هسته‌ای دیگر در دستور کار ما نیست.اسلامی در چرایی این درخواست های آمریکا از ایران تصریح کرد، آنان چون به توطئه‌ای که در ایران برنامه‌ریزی کرده بودند، دل خوش کردند، چنین پیام هایی را فرستادند.

 

به کاهدان زدید‌!

روزنامه کيهان:  بحث «حجاب» در ایران نمی‌تواند دستمایه یک شورش موفق علیه نظام و ارزش‌های آن گردد و یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های دشمن در آشوب‌های اخیر، این بود که از حجاب شروع کرد و البته بحث حجاب در یک عنوان بزرگ‌تر یعنی «زنان» هم همین حکایت را دارد؛ یعنی ایجاد اغتشاش و تنش با موضوع زنان نیز در جمهوری اسلامی به سرانجام نمی‌رسد و خود به نقطه ضعف دشمن در طراحی توطئه تبدیل می‌شود.بر همین اساس در اغتشاش‌های اخیر سه اتفاق به موازات هم افتاده است؛ یک اتفاق این است که اگرچه عده معدودی از دختران در سنین 15 تا 20 سال خارج از گود آشوب‌ها روسری رااز سر برگرفتند، حجاب به شعار میدانی تبدیل نشد،. در این میان 83 درصد بانوان در نظرسنجی گفته‌اند به حجاب اعتقاد دارند و بیش  از 70 درصد گفته‌اند حتی در میهمانی‌های خانوادگی روسری خود را حفظ می‌کنند. دومین موضوع گستردگی اغتشاشات بود که دشمن روی آن حساب کرد ولی آنچه عملاً اتفاق افتاد، بسیار کمتر از برنامه و انتظار دشمنان بود. بنابراین معلوم شد که بحث حجاب در جامعه ایران تحریک‌کننده نیست. اصولاً در 43 سال گذشته حجاب در جامعه ایران یک چالش واقعی نبوده است، تا بی‌حجابی بتواند ماده تحریک باشد. سومین موضوع حضور بسیار ناچیز زنان در اغتشاشات بود. برابر آمارهای موجود از حدود یک دهم یک درصد جمعیت کشور که در فضای اغتشاش قرار گرفتند، فقط 21 درصد آنان را خانم‌ها که عمدتاً در سنین بین 15 تا 22 سال بودند، تشکیل دادند. در واقع آنچه اتفاق افتاد، تجمعات محدود مردانه به نام زنان بود!

 

این چادر باید طلایی می‌شد

روزنامه جام‌جم :کوچک بودن و کار بزرگ کردن. خردسال بودن و مثل بزرگ‌‌ها رفتار کردن. این چیزی است که سلما همتیان انجام داد. دخترک هشت ساله مثل یک بزرگسال صحبت می‌کند. انگار نه انگار فقط هشت سال دارد. این حجم از پختگی و صحبت کردن فصیح واقعا از یک کودک خردسال بعید است. به هرحال همتیان این روزها یکی از چهره‌های مورد توجه ورزش ایران به شمار می‌رود. این دخترک باهوش و خوش‌سخن چند روز پیش در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در رده خردسالان قهرمان شد و با چادر و پرچم ایران بر روی سکو رفت. می‌گوید آرزویش این بوده که با چادر روی سکوی قهرمانی آسیا برود. دخترک فعلا این آرزوی بزرگ را محقق کرده، حالا یک آرزوی دیگر دارد، بالا رفتن از سکو با چادر اینبار در رقابت های جهانی.  فقط بخوانید و متوجه شوید یک کودک هشت ساله چطور می‌تواند سال‌ها جلوتر از سن و سالش قدم بزند، صحبت کند و بگوید الگو؟ من خودم الگو هستم.  این نکته هم قابل ذکر است که سلما همتیان  پدیده شطرنج ایران و افتخار آفرینی‌اش نخستین بار از سوی رسانه ملی مورد توجه و تقدیر قرار گرفت.می‌خواهیم قهرمان چادری شطرنج آسیا را بیشتر بشناسیم.سلما همتیان هستم، هشت سال دارم و امسال کلاس دومی شدم.خوب می‌دانیم که در رقابت‌های قهرمانی آسیا چه مقامی به دست آوردی و چه کردی. از زبان خودت این تجربه و این حس و حال را بیشتر برایمان تعریف کن.من به مسابقات قهرمانی آسیا که در کشور اندونزی برگزار شد رفتم و به مقام قهرمانی رسیدم. من پیش از آن هم در مسابقات مختلفی شرکتی کرده بودم اما برای اولین بار بود که به مسابقات خارج از کشور اعزام می‌شدم.

 

اطلاعات عجیب از مصرف گاز خانه‌های لاکچری‌

روزنامه فرهیختگان:ایران با در اختیار داشتن حدود ۳۳ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز، در کنار کشور روسیه، بزرگ‌ترین دارنده گاز طبیعی در جهان است. به‌لحاظ تولید نیز ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است. با این حال طی سال‌های اخیر کشورمان از نظر مصرف گاز در فصل سرد در وضعیت هشدار قرار گرفته است. این وضعیت موجب‌شده دولت به ناچار برای جلوگیری از خاموشی گاز در مصارف خانگی، دست به قطعی گاز صنایع عمده و نیروگاهی بزند یا اینکه با افزایش مصرف سوخت‌هایی همچون مازوت در صنایع، شهرهای بزرگ کشور با آلودگی بیشتر هوا روبه‌رو شده‌اند. هر دوی این وضعیت، خسارات زیادی را به کشور وارد می‌کند. مساله قابل‌تامل اینکه با برنامه‌ریزی غلط در گذشته، ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور مربوط به گاز است. این موارد نگرانی‌هایی را برای فصل سرد امسال به‌وجود آورده است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بخش کوچکی از جمعیت کشور مصرف غیرمتعارف دارند که دولت در کوتاه‌مدت می‌تواند با اعمال تعرفه‌های پلکانی، جلوی خاموشی‌های گاز و برق در زمستان را بگیرد. مهم‌ترین مورد مصرف گاز خانگی در ماه‌های سرد، گرمایش منزل است. بنابراین میزان گاز مصرفی برای این منظور ارتباط مستقیمی با دمای هوای محیط دارد، به همین دلیل و برای کاهش بهای گاز ساکنین مناطق سردسیر طبق دسته‌بندی شرکت گاز، ۵ اقلیم در کشور وجود دارد که به‌ترتیب از اقلیم ۱ به‌عنوان سردترین اقلیم تا گرم‌ترین اقلیم نام‌گذاری شده‌اند. براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت رفاه، جمعیت و میزان مصرف در اقلیم‌های ۴ و ۵ بسیار کمتر از اقلیم‌های ۱ تا ۳ است. حال آنکه اقلیم ۳ پرجمعیت‌ترین اقلیم کشور است که بیش از نیمی از گاز خانگی در آن مصرف می‌شود. شهر تهران، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور در این اقلیم قرار دارد. گاز خانگی علاوه‌بر توزیع اقلیمی مشترکین، از الگوی پلکانی نیز بهره می‌برد. بدین منظور، ۱۲ پله مصرف گاز تعریف شده است که مشترکین گاز خانگی براساس میزان گاز مصرفی خود در ماه، در یکی از آنها قرار می‌گیرند.

 

کرانه مسلح باختری

روزنامه وطن امزوز: دومینوی مقابله جوانان فلسطینی با اشغالگران قدس در کرانه باختری با مرکزیت شهر «نابلس» به اوج خود رسیده است. اشتباه بودن حرف یاسر عرفات زمانی که در سازمان ملل اسلحه‌‌ای در یک دست و یک شاخه زیتون در دست دیگرش داشت اثبات شده است. جوانان فلسطین دریافته‌اند دیگر شاخه زیتون نشان دادن به اسرائیلی‌ها فایده‌ای ندارد و تنها راه نجات فلسطین به دست گرفتن اسلحه و جنگیدن برای نجات فلسطین از بحر تا نهر است. بامداد سه‌شنبه بود که درگیری بین رزمندگان فلسطینی و جوانان کرانه‌ باختری با نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر نابلس به اوج خود رسید و باعث شهادت تنی چند از این جوانان شد. ماجرا از این قرار بود که یکی از نیروهای نفوذی ارتش اسرائیل برای شناسایی و دستگیری یا ترور فرماندهان گروه «بیشه شیران» وارد نابلس شد و در تور رزمندگان فلسطینی گیر افتاد. صهیونیست‌ها برای نجات وی وارد معرکه شدند و درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها آغاز شد. خبرگزاری شهاب، رسانه‌ای فلسطینی در این‌باره نوشت: «با توجه به ادامه درگیری‌های مسلحانه بین مقاومت فلسطین و ارتش اشغالگر که در حال نفوذ به بخش قدیمی شهر است، زبانه‌های دود از نابلس بلند شد. رزمندگان نیز به سمت ایست بازرسی صهیونیست‌ها «الجلمه» در شمال جنین آتش گشودند». با ادامه یافتن درگیری جوانان فلسطینی در برابر هجوم صهیونیست‌ها به نابلس، ندای تکبیر و «حی علی الجهاد» از مساجد این شهر بلند شد که تمام فلسطینی‌ها را به مقاومت در برابر اشغالگران و پایان دادن به یورش آنها دعوت می‌کرد.

 

خیز دولت برای حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین

روزنامه همشهری:شب گذشته، بسته حمایتی از کسب‌وکارهای مجازی از سوی وزارت ارتباطات رونمایی شد. طی 40روز گذشته، این کسب‌وکارها به‌علت اختلال و قطعی اینترنت و البته فیلترشدن 2پلتفرم مورد استفاده کسب‌وکارها و کاربران، دچار ضرر و زیان قابل‌توجهی شدند. این در حالی است که کسب‌وکارهای اینترنتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد دیجیتال انتظار دارند که حمایت‌ها به‌گونه‌ای باشد که اعتماد فعالان این حوزه و همچنین مشتریان جلب شود. در واقع آنها معتقدند که اگر این حمایت‌ها موجبات استفاده کاربران و فعالان از پلتفرم‌های داخلی را فراهم نکند، عملا شاهد ادامه خسارت به کسب‌وکارها خواهیم بود. رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به لزوم ایجاد جذابیت برای کاربران از سوی پلتفرم‌های داخلی می‌گوید: «می‌توان برای کاربرانی که از پلتفرم‌های داخلی کالایی را خریداری می‌کنند، مالیات ارزش افزوده را حذف کرد.»  الفت‌نسب در توضیح این موضوع ادامه می‌دهد: فرض کنید کاربری قرار است یک یخچال را که 20میلیون تومان قیمت دارد در پلتفرم‌های خارجی خریداری کند. اگر این یخچال 18میلیون و 200هزار تومان در پلتفرم‌های داخلی عرضه شود، آیا کاربران جذب پلتفرم‌های داخلی نمی‌شوند. او بر اینکه حذف مالیات ارزش افزوده در پلتفرم‌های داخلی مشوق بسیار مطلوبی است، بر ارائه تخفیف‌های ویژه برای تبلیغات تلویزیونی تأکید می‌کند. عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی روش معقول برای پذیرش پلتفرم‌های بومی را ایجاد جذابیت می‌داند و می‌گوید: «اکنون تاکسی‌های اینترنتی به خوبی جای خود را در میان مردم باز کرده و مردم هم به آنها اعتماد کرده‌اند. مردم نسبت به حریم خصوصی خود بسیار حساس هستند و این چالش در پلتفرم‌های داخلی باید رفع شود که نیازمند زمان است.» الفت‌نسب همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که در زمان بحران نمی‌توان اعتمادسازی کرد و این موضوع نیازمند زمان است.

 

هیچ سلاحی برای به کارگیری در جنگ اوکراین به روسیه نداده‌ایم

روزنامه اطلاعات:حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه درمورد ادعای فروش پهپاد به روسیه گفت: پنجشنبه گذشته در تماس تلفنی با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وی گفتم که آمادگی داریم تیمی از نظامیان و متخصصان ایرانی و اوکراینی نشست مشترکی داشته باشندوآماده ایم از طرف اوکراین هر گونه مدرکی که دارند ارائه کنند و اگر در این نشست برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی استفاده کرده است، بی تفاوت نخواهیم بود.وزیر امورخارجه با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد درجلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفت: هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده ایم و نخواهیم داد.به گزارش «انتخاب»، حسین امیرعبداللهیان در دیدار با اعضای سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، با بیان اینکه به اختصار به موضوعی که در دستور کار جهان غرب در مورد ایران قرار دارد اشاره می کنم، افزود: یک موضوع اینکه نگاه ایران به جنگ به اوکراین و ارسال پهپادهایی است که از سوی رسانه غربی متوجه ایران شده است و موضوع دوم نیز گفتگوهای وین با ۱+۴ و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای لغو تحریم های ظالمانه است که فعالانه پیگیری می‌شود. وزیر امور خارجه تصریح کرد: همانطور که مخالف جنگ در سوریه و یمن هستیم، مخالفت جنگ در اوکراین هم هستیم و بارها در ماه های گذشته تلاش های رئیس جمهوری و همکارانم در وزارت خارجه صرف توقف جنگ و مذاکره سیاسی شده است.

 

پایان عادل فردوسی‌پور و تلویزیون؟

روزنامه شرق: ‌عادل فردوسی‌پور، مجری محبوب و سابق برنامه 90 از جمله چهره‌هایی است که هنوز هم تک‌تک حرکاتش مورد توجه و تفسیر قرار می‌گیرد. او با وجود سال‌ها کارکردن در رسانه ملی، تغییر رویه نداده و در اتفاقات مهم همیشه جانب مردم را گرفته است. با وجود موفقیت‌های بی‌شماری که در عرصه رسانه، مجری‌گری و البته تلویزیون به دست آورده، صداوسیما چند سالی می‌شود که موفق‌ترین برنامه دو دهه گذشته‌اش یعنی 90 را با یک برنامه تقریبا بی‌مخاطب جایگزین و عادل فردوسی‌پور را از شبکه سه جدا کرده است. در کنار این موضوع، شایعات مربوط به ممنوع‌التصویری او هم به گوش می‌رسد؛ طوری‌که نه‌تنها شبکه‌های سیما بلکه هیچ‌کدام از شبکه‌های خانگی اینترنتی هم نمی‌توانند به‌صورت زنده برنامه‌ای با مجری‌گری عادل فردوسی‌پور بسازند.فارغ از ماهیت رسانه‌ای عادل فردوسی‌پور، او مدرس و استاد دانشگاه صنعتی شریف است. جایی که اتفاقا با بیان نظرات مهمش درباره عدم مهاجرت از ایران، سال‌هاست نقشی کلیدی ایفا کرده است؛ عادل برخلاف تعداد معدودی از استادان که برای بیان نظراتشان چرتکه‌ می‌اندازند، با وجود آنکه فعالیتی در فضای مجازی ندارد یا هیچ صفحه رسمی در دسترسش نیست، واهمه‌ای از بیان نقطه نظراتش ندارد. دست‌کم درمورد اتفاقاتی که به‌تازگی در دانشگاه شریف رخ داده، او صراحتا جانب دانشجویان را گرفته است. تقریبا دهه اول مهر بود که با ورود لباس شخصی‌ها به دانشگاه شریف، جو این دانشگاه به هم ریخت و صحنه‌های بعضا دلخراشی از برخورد با دانشجویان مخابره شد. همان زمان عادل فردوسی‌پور با صدور بیانیه‌ای تندوتیز از دانشجویان شریف حمایت کرد و نوشت: «تصاویر تلخ و تکان‌دهنده شب گذشته دانشگاه شریف، خشونت‌ها و ارعاب ناروا نسبت به دانشجویان فراموش‌نشدنی است. در 23 سال دوران تدریس خود، مشوق دانشجویان بودم تا برای ساختن فردایی بهتر در ایران بمانند. با چه نگاه و متر و معیاری با فرزندان شریفی که باعث رشد و ترقی و سربلندی ایران عزیزمان بوده‌اند، چنین بی‌رحمانه رفتار می‌کنید و دیگر چگونه می‌توان از آنها انتظار داشت تا بازهم بمانند و بسازند؟ بی‌تردید تشکیل کلاس بدون حضور همه دانشجویان و در شرایط فعلی بی‌معناست. امیدوارم هرچه سریع‌تر دانشجویان بازداشت‌شده آزاد شوند و با رعایت حق آزادی بیان و اندیشه در فضایی امن و آزاد و به دور از خشونت، شرایط تشکیل کلاس‌ها فراهم شود».

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.