راز موفقیت در جذب دو برابری سرمایه گذاری خارجی در کشور

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی ایران گفت: در یک سال اخیر جذب سرمایه خارجی در کشور به میزان دو برابر افزایش یافته است.

به گزارش شهروند آنلاین، دکتر علی فکری چهارم آبان ۱۴۰۱ در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری اراک که با حضور سفرای کشور‌های کوبا، سنگال، قزاقستان، مجارستان، نیکاراگوئه و اوگاندا برگزار شد، اظهار کرد: ایران از طریق سرمایه گذاری خارجی با جمعیت ۸۰ میلیون نفری، نیروی کار مناسب و بازار بکر، تنوع اقلیمی و جغرافیایی، اهتمام به رشد و توسعه خوشه‌های تولیدی و تجاری نه تنها به شکوفایی اقتصادی می‌رسد بلکه با ایجاد ارتباطات عمیق و رونق آن، در کاهش فقر و رشد و شکوفایی منطقه، کشوری تاثیرگذار به شمار می‌رود.

او تصریح کرد:نگاه بلند ایران به همکاری دو تا چند جانبه یکی از شروط تحقق توسعه اقتصادی از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی است و دولت بخشی از دیپلماسی خود را، توسعه تعاملات با کشور‌های منطقه قرار داده است.

فکری با تاکید بر اینکه سازمان سرمایه گذاری کشور با توجه به شرایط بین المللی و نگاه بلندمدت، تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاری به کار گرفته است، گفت: در این راستا ایجاد، تقویت و بهبود شرایط کسب و کار داخلی، تدوین و ارتقای قوانین، شناسایی و معرفی هدف‌های سرمایه گذاری و تسهیل ورود سرمایه با استفاده از توسعه ابزارها، تدوین و تصویب مشوق‌های هدفمند برای جذب و هدایت سرمایه به سمت اهداف کشور، تشویق و حمایت قانونی برای جذب سرمایه‌های انسانی ایرانیان خارج از کشور و توسعه سرمایه گذاری با کشور‌های منطقه از جمله اهداف سازمان به شمار می‌رود.

او با اشاره به دستاورد‌های دولت در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: در طول یک سال اخیر جذب سرمایه خارجی در کشور دو برابر افزایش یافته و با تغییر رویکرد در دولت سیزدهم میزان سرمایه گذاری از ۲.۴ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار افزایش یافته و هنوز اقدامات بسیار باقی است. این افزایش نشان می‌دهد که تصمیمات تا حدودی موثر بوده و همچنان کار بسیار است.

فکری با بیان اینکه ارتقای خدمت به شهروندان یکی از اولویت‌های دولت است، افزود: سازمان سرمایه گذاری کشور برای تسهیل حضور سرمایه گذاران تلاش دارد، البته به علت وسعت اقتضائات و نیاز‌های مختلف هنوز با رسیدن به وضعیت مطلوب راه طولانی در پیش است و از سرمایه گذاران خارجی دعوت می‌شود با مطالعه فرصت‌های سرمایه گذاری موجود و مشوق‌های در نظرگرفته شده برای سرمایه گذاری، در ایران حضور یابند، همچنین شورای شهر می‌تواند با ارائه مشوق برای سرمایه گذاران در چارچوب قوانین تلاش کنند.

او تصریح کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری باید با الزاماتی، چون مطالعه شده بودن، واقعی بودن و قابل تحقق بودن همراه باشند و امکان اجرای طرح‌ها به محض ورود سرمایه فراهم شود، قطعا طرح‌های فاقد این ویژگی‌ها امکان سرمایه گذاری نخواهد داشت.

فکری با اشاره به اینکه مشارکت بلند مدت از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه به انتقال دانش فنی، تجارب مدیریتی، انتقال تکنولوژی، همکاری‌های اقتصادی پایدار و … کمک می‌کند و این امر در پروژه‌های شهری اهمیت ویژه تری دارد، گفت: حمایت جمهوری اسلامی از سرمایه گذاران بسیار اهمیت دارد. سازمان سرمایه گذاری ایران به عنوان آژانس ملی سرمایه گذاری کشور، آمادگی دارد تمامی خدمات و حمایت لازم را برای شرکت‌های خارجی فراهم کند و بخش‌های اقتصادی استانداری و اداره کل اقتصاد و دارایی استان این حمایت و خدمات را عرضه می کنند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.