مازندران صدرنشین عملیات‌های امدادی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران خواستار تخصیص بودجه برحسب عملیات امدادی هر منطقه شد

جمعیت هلال‌احمر را همه با نجاتگرانی می‌شناسند که در ماموریت‌های مختلف امدادی بی‌هیچ توقعی برای نجات جان انسان‌ها پا به میدان می‌گذارند. برایشان هم فرقی نمی‌کند که حادثه در جاده اتفاق افتاده یا در دریا. حادثه‌دیدگان در ارتفاعات چندهزار متری کوهستان گرفتار شده‌اند یا در میان جنگل‌های هزار توی شمالی. نجاتگرانی که به قول معروف جان‌شان در دست‌شان است برای زندگی‌بخشیدن به مصدومان حوادث مختلف. در 6 ماهه نخست امسال به گفته رئیس سازمان امدادونجات 21هزار و 965 عملیات و خدمات امدادی‌ونجاتیتوسط جمعیت هلال‌احمر در اقصی نقاط کشور انجام شده که این تعداد در مقایسه با سال گذشتهافزایش 41درصدی داشته است:«از مجموع 21هزار و 956 عملکرد سازمان امدادونجات در 6 ماهه نخست امسال، 23درصد مربوط به خدمات امدادونجات است که 77درصد حجم آن عملیات‌هایی است که نجاتگران این سازمان در کوهستان، جاده، محیط‌های آبی و پاسخ به سوانح مختلف چون سیل و زلزله انجام داده‌اند.»
مهدی ولی‌پور می‌گوید بیشترین عملیات‌ها و خدمات امدادونجات در استان‌ مازندران با 3هزار و 529 مورد بوده است و پس از آن و با اختلاف بسیار اصفهان با یک‌هزار و 950 مورد در رتبه دوم قرار دارد. استان‌های گیلان، فارس و گلستان نیز به ترتیب در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند.«متاسفانه استان خوزستان با 131درصد و استان مازندران با 106درصد بیشترین رشد در تعداد عملیات‌های امدادونجات در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کرده‌اند و خوشبختانه استان البرز با 13درصد و کردستان با 12درصد کاهش عملیات در قیاس با سال قبل روبه‌رو بوده‌اند.»

فاطمه عسگری نیا_شهروند آنلاین‎‏؛مازندران‏‎؛ استانی که در همه فصول سال گردشگران دلباخته خودش را دارد و به خاطر همین خصوصیات جغرافیایی و زیست‌محیطی آن است که نجاتگران هلال‌احمرش در همه رشته‌های امدادونجات دستی بر آتش دارند.

داود لشکری یکی از آن کوهنوردان حرفه‌ای و خبره این استان است که به‌عنوان نجاتگر هلال‌احمر آنقدر که روی تنه سفت وسخت کوه دماوند پرسه می‌زند و دیده می‌شود، روی زمین کاری ندارد. خیلی از هم‌استانی‌های کوهنوردش او را پسر دماوند صدا می‌کنند و خیلی از حادثه‌دیدگان کوهستانی هم جان‌شان را مدیون او و دوستانش هستند. کسی که همراه با رفقای همیشه پای کارش حالا پویش‌های مختلفی را در دماوند به راه انداخته‌اند تا هم از حوادث کوهستانی پیشگیری کنند، هم صعودها را امن‌تر.

او گرچه یکی از کوهنوردان حرفه‌ای است، اما می‌گوید حادثه در کوهستان هیچگاه خبر نمی‌کند و کسی نباید به تجربه خودش مغرور شود:«یکی از ماموریت‌های پرتعداد ما در مازندران در بخش کوهستان و جنگل است. حوزه‌ای‌که طرفداران بسیاری دارد که متاسفانه بدون شناخت کامل از کوهستان و جنگل راهی آن و درگیر حوادث تلخ می‌شوند. گاهی هم شناخت دارند، اما حادثه خبر نمی‌کند، مانند اتفاقی که چند وقت پیش برای یکی از کوهنوردان به‌دنبال ریزش سنگ در دماوند افتاد. این حادثه در ارتفاع 5450 متری ساعت 7 غروب گزارش شد. با بالگردتا ارتفاع 4400متری رفتیم، اما باقی راه را باید پیاده پیمایش می‌کردیم. وقتی به مصدوم رسیدیم بیهوش بود. بعد از فیکس‌کردن او کار انتقال مصدوم به پایین کوه را شروع کردیم. کار سخت و خطرناکی که به هنگام شب خطرناک‌تر هم بود. به‌طوریکه برای انتقال این مصدوم مجبور شدیم از 9 شب تا 12 ظهر فردا را آرام‌آرام از کوه به سمت پایین حرکت کنیم. شرایط جسمی بیمار حاد بود و امکان استفاده از بالگرد در ساعت شب هم وجود نداشت. عبور از یخچال عروسک‌ها، دره یخار، کنار پرتگاه‌ها و صخره‌های خطرناک برای انتقال این بیمار بازی با جان خودمان بود، اما انجامش دادیم. این بیمار هنوز در بیمارستان ارومیه است، اما خوشبختانه با همه سختی‌ها جانش را نجات دادیم.»

او و دوستانش در پایگاه رینه مشغولند و هر روز ماموریت‌های زیادی را پوشش می‌دهند.

همیشه آماده باشیم 

اسماعیلی هم یکی دیگر از نجاتگران جمعیت هلال‌احمر دراستان مازندران است. او برخلاف لشکری بیشتر در دریا و امدادونجات جاده‌ای مشغول است. غواصی که 15 سالی از عمرش را به‌عنوان داوطلب هلال‌احمر خدمت کرده و تلخ و شیرین‌های این کار را حسابی چشیده است. او هم مانند همکاران هلال‌احمری‌اش در استان مازندران همواره گوش به زنگ است برای خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان: «حوادث در همه حوزه‌ها در استان ما زیاد است، به همین علت در فصل‌ها و طرح‌های مختلف امدادونجات باید در حالت آماده‌باش باشیم. عید نوروز و تابستان به همان نسبت که طرح نوروزی و تابستانه سرمان را در دریا و جاده شلوغ می‌کند،طبیعت‌گردان حادثه‌دیده در ارتفاعات کوهستانی و جنگلی هم سهم بسزایی از ماموریت‌های ما را تشکیل می‌دهند.»

خاطره‌های زیادی از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در ذهن دارند،اما تازه‌ترینش مربوط به نجات دو زوج جوان در مناطق جنگلی و کوهستانی رامسر است:«این دو زوج که مسیر را در جنگل کوهستانی گم می‌کنند، طی تماس با 112 موقعیت خود را اعلام می‌کنند. شاید کار خدا بود، چراکه اگر 10دقیقه دیرتر تماس می‌گرفتند و موقعیت خود را به ما خبر نمی‌دادند، همانطور که به سمت جلو حرکت می‌کردند، درون پرتگاهی بزرگ سقوط می‌کردند. وقتی موقعیت خود را برای ما ارسال‌کردند دقیقا چند قدمی با پرتگاه فاصله داشتند.آنها به خاطر وجود مه نمی‌توانند دره را ببینند.بلافاصله بعد از دریافت اطلاعات مکانی این گروه طبیعت‌گرد ساعت 8 شب به سمت منطقه راهی و موفق می‌شوند این طبیعت‌گردان را صحیح و سالم به پایین جنگل برسانند.»

با حداقل امکانات بیشترین خدمات را ارائه می کنیم

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران می‌گوید که این استان به لحاظ تعداد و تنوع حوادث طبیعی و انسان‌ساز نسبت به سایر استان‌ها رتبه بسیار بالایی دارد و اغلب این حوادث یا در جنگل و کوهستان رخ می‌دهند یا در جاده‌های مواصلاتی. «این استان 480 کیلومتر نوار ساحلی دارد. پنج محور مواصلاتی این استان را به مشهد می‌رساند،به همین علت این استان یکی از استان‌های کوهستانی با گردنه‌های خطرناک زیاد است و دومین رتبه را بین استان‌های دیگر از این لحاظ دارد.»

فخاری با بیان اینکه کسب رتبه نخست عملیات‌های انجام‌شده در حوزه امدادونجات در هفت‌ماهه امسال از آن استان مازندران شده است، یادآور شد که ما هر سال به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های گردشگری منطقه رتبه نخست این بخش را به دست می‌آوریم:«ما توانستیم از مجموع 21هزار و 965 عملیات امدادونجات انجام‌شده در 6 ماهه نخست امسال در کشور 3هزار و 522 عملیات را انجام دهیم که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 41درصد رشد داشته است. درواقع 16درصد عملیات‌های امدادونجات هلال‌احمر کشور را نجاتگران استان ما انجام داده‌اند.»

او گرچه از همکاران داوطلب و نجاتگر خود بابت انجام این عملیات‌ها تقدیر می‌کند و این موفقیت را حاصل ازخودگذشتگی آنها می‌داند، اما می‌گوید که وقتی استانی موفق به کسب رتبه برتر در حوزه انجام ماموریت‌هایامدادونجات می‌شود یعنی از تمام توان خود برای انجام این کار استفاده کرده است. بنابراین با فرسودگی بیشتری در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات روبه‌رو خواهد شد، موضوعی که متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران اگر هزینه انجام هر ماموریت از جمع 3هزار و 529 عملیات نجات را به‌طور میانگین 5میلیون تومان در نظر بگیریم،حاصل رقم بزرگی می‌شود که با اعتبارات اندک ما همخوانی ندارد.می‌طلبد مسئولان مطابق عملیات‌های امدادی که در هر استان انجام می‌شود، تخصیص بودجه را دنبال کنند، چراکه تامین اعتبارات مورد نیاز باعث می‌شودبه‌روزرسانی تجهیزات هم به‌موقع انجام شود و این کار ضریب سلامت امدادگران و نجاتگران ما را هنگام عملیات‌ها افزایش داده و خدمات‌رسانی به مردم را مطلوب‌ترمی‌کند.

فخاری با اشاره به فعالیت 34 پایگاه ثابت امدادونجات در استان مازندران می‌گوید که 3هزار و 845 نجاتگر در این پایگاه‌هاآماده خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان هستند. در مدت هفت ماه گذشته ما به 10هزار و 742 نفر مصدوم خدمات امدادی ارائه کردیم.

در استان مازندران توسعه و ترویج خانه‌های هلال برای کاهش زمان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان هم از اولویت‌های جمعیت هلال‌احمر این استان است،به‌طوریکه تا به حال طبق گفته فخاری 320خانه هلال راه‌اندازی شده و کمک بسیاری در ارائه خدمات امدادی به حادثه‌دیدگانبه‌خصوص در مناطق جنگلی و کوهستانی داشته است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.