عقب نشینی آرام آرام دلار

ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز بالاتر رفت

امروز بازار ارز پس از چند ماه افزایش مستمر و ریزش نرخ‌ها در هفته گذشته، حرکت احتیاطی توام با ریزش را در پی گرفته است.

شهروند آنلاین: پیش از شروع امروز، آخرین قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی ۲۹۰۰۰ تومان اعلام شده بود و قیمت در بازار نیز در محدوده همین قیمت بوده است. اما با شروع بازار روز دوشنبه قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان نزول کرده است.

قیمت دلار صرافی ملی نیز تا این لحظه دو بار اعلام شده که در دومین مرتبه، این قیمت نسبت به قیمت اول ۱۰۰ تومان کاهش یافت و به رقم ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است.

ورود قیمت دلار به کانال 28 هزار تومان در بازار ارز امروز و کاش قیمت دلار صرافی ملی در حالیست که سیگنال‌های ارزانی از جانب آمارهای فروش نفت ایران طی روزهای اخیر منتشر شده بود.

بازار ارز پس از سپری کردن چند هفته افزایش مستمر و ریزش نرخ‌ها در هفته گذشته، حرکت احتیاطی توام با ریزش را در پی گرفته است. ریشه‌یابی این مهم، حکایت از هم‌افزایی چندین عامل اقتصادی و روانی در راستای ریزش نرخ ارز پس از هفته‌ها افزایش نرخ ارز در بازار دارد.

طبق اعلام بانک مرکزی چهارشنبه هفته گذشته در سامانه نیما ۱۹۳ میلیون دلار به صورت حواله ارزی عرضه شد و از این میزان، ۶۲ میلیون دلار با میانگین موزون هر دلار ۲۶,۲۰۰ تومان معامله شد که این مهم نشان از تعمیق بازار نیمایی دارد.

همچنین از عرضه‌های بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلاری روزانه اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی با وجود صدور مجوز افزایش سقف خرید صرافی‌های این بازار به ۵۰۰ هزار دلار، خریدهای روزانه به ۲ میلیون دلار نمی‌رسد.

گفتنی است، رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهاراتش با اشاره به تأمین ارز ۱۸.۵ میلیارد دلاری توسط بانک مرکزی و بازار ثانویه تا پایان مهرماه برای واردات مورد نیاز کشور، از روند فزاینده صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی توام با صادرات غیرنفتی خبر داد. همچنین بنظر می‌رسد کاهش فاصله میان نرخ نیمایی و بازار آزاد سبب افزایش انگیزه بازگشت ارزهای صادراتی، پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی بازار ارز و کاهش نرخ آزاد ارز شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.