هزار نفر، فدای کی‌روش و تیم ملی شدند!

گفت‌وگوی «شهروند» با یک مربی بدنساز؛ تعطیلی طولانی، تیم‌ها را نابود می‌کند

تعطیلی حدودا دو ماهه مسابقات لیگ برتر به دلیل برنامه‌های تیم‌ ملی، مساله‌ای نیست که موجب رضایت باشگاه‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، با پایان رقابت‌های هفته یازدهم لیگ برتر، اکثر تیم‌های لیگ برتری با توجه به برپایی اردوی تیم ملی و همچنین جام جهانی به تعطیلات رفتند و روز چهارشنبه نیز مسابقات لیگ با برگزاری یک مسابقه معوقه میان ملوان و فولاد به‌طور رسمی تعطیل خواهد شد. حالا تیم‌های لیگ برتری تمرینات خود را بین 10 تا 15 روز تعطیل می‌کنند و قرار است بعد از آن کارشان را از سر بگیرند.

مسابقات تا اوایل دی ماه برگزار نخواهد شد و در این شرایط اداره وضعیت جسمانی بازیکنان کاری دشوار تلقی می‌شود. تعطیلی طولانی اگرچه به دلیل جام جهانی است، اما در اکثر کشورها به صورت محدودتر اتفاق می‌افتد. با این حال، در ایران با نظر کارلوس کی‌روش لیگ زودتر از موعد مقرر تعطیل شد تا بازیکنان در اختیار سرمربی تیم ملی باشند و بتوانند برای جام جهانی آماده‌تر شوند.

تعطیلی دوماهه لیگ برخلاف سایر کشورها

لیگ برتر ایران در شرایطی حدود دو ماه به دلیل جام جهانی تعطیل می‌شود که بیشتر کشورها کمتر از این مدت تعطیلی برای لیگ‌های خود در نظر گرفته‌اند. حتی کشورهایی مثل کره و ژاپن که تیم‌شان در جام جهانی حضور دارد و شرایط سختی دارند نیز این‌چنین برنامه‌ریزی نکرده‌اند و لیگ آنها تا 23 یا 24 آبان ماه ادامه دارد. در ایران اما با توجه به دیر اضافه شدن کارلوس کی‌روش به تیم ملی و اینکه او می‌خواهد شناخت بیشتری از نفرات به دست آورد، لیگ از 6 آبان تعطیل شده و فقط دو تیمی که ملی‌پوش ندارند (فولاد و ملوان) یک بازی معوقه را برگزار می‌کنند و دیگر بازی‌ای در کار نیست.

هزار نفر، فدای کی‌روش و تیم ملی!

اگر فرض بگیریم هر تیم لیگ برتری بین 40 تا 50 عضو دارد، به این نتیجه می‌رسیم که باشگاه‌های لیگ برتری سهمی حدود 700 تا 800 نفره در فوتبال دارند. از سوی دیگر، با احتساب دست‌اندرکاران، مسئولان برگزاری و همچنین داوران فوتبال می‌توان به این نتیجه رسید که حدود هزار نفر کارهای خود را تعطیل کرده‌اند تا کی‌روش بتواند برنامه‌های خود را در تیم ملی جلو ببرد؛ موضوعی که به مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید.

باشگاه‌ها مخالف بودند، اما…

اگر با اعضای باشگاه‌های لیگ برتری صحبت کنید تقریبا همه آنها مخالفت خود را با تعطیلی زودهنگام اعلام کرده بودند. اگرچه برگزاری جام جهانی در زمستان اجتناب‌ناپذیر بود، اما اینکه لیگ این‌قدر زود تعطیل شود،‌ موضوعی نیست که کادر فنی و اجرایی و بازیکنان شاغل در لیگ برتر از آن راضی باشند. هرچند برخی مربیان و بازیکنان نسبت به این تعطیلی موضع‌گیری و انتقادهایی کردند، اما بیشتر سرمربیان به دلیل لطمه‌نزدن به تیم ملی و حفظ آرامش شاگردان کی‌روش، اظهار نظری نکردند و از برنامه‌های تیم ملی حمایت کردند. سکوت باشگاه‌ها اما به منزله راضی بودن از این تعطیلی عجیب نیست.

روز از نو

در شرایط کنونی، باشگاه‌های لیگ برتری مجبورند یک برنامه مدون و طولانی برای آماده‌سازی نفرات خود در نظر بگیرند. اکنون اعضای تیم‌ها مدتی به استراحت می‌پردازند و در شروع دوباره تمرینات باید بحث‌های جسمانی را جلو ببرند. این تعطیلی بی‌شباهت به مدت‌زمان آماده‌سازی تیم‌ها پیش از شروع مسابقات لیگ نیست، چراکه جز برگزاری تمرینات فشرده بدنسازی بعد از تعطیلی چند روز تمرینات و انجام بازی‌های دوستانه کاری از دست کسی برنمی‌آید.

گفت‌وگو با مربی بدنساز؛ تعطیلی باعث افت لیگ می‌شود

علیرضا اهری بنیان، یکی از مربیان بدنساز ایران است که در فوتبال چند سالی با تیم‌های مختلف همکاری کرده است. او درباره تعطیلی طولانی لیگ برتر و اثر آن روی عملکرد تیم‌های باشگاهی به خبرنگار ما گفت: «معمولا تعطیلی‌های این‌چنینی موضوعی نیست که مربیان بدنساز از آن استقبال کنند. به‌طور طبیعی وقتی ورزشکار مدتی به استراحت بپردازد و تمرین نکند، بدنش با افت فاحش مواجه می‌شود و درصد چربی بدن به‌طرز چشمگیری افزوده خواهد شد. این مساله در شروع دوباره تمرین به ورزشکار صدمه می‌زند و می‌تواند مشکل‌ساز شود.»

این مربی  بدنساز همچنین گفت: «اکنون همه تیم‌های لیگ برتری تمرینات خود را بین 10 تا 15 روز تعطیل کرده‌اند. معمولا ورزشکاران حرفه‌ای در تعطیلات کمتر به سراغ ورزش می‌روند و حتی برخی حرکاتی را هم که در طول مسابقات انجام نمی‌دادند از سر می‌گیرند. چنین شرایطی اصطلاحا به بدن شوک وارد می‌کند و بازگشت بدن به شرایط ایده‌آل بعد از مدتی کاری بسیار دشوار است. قطعا بازیکنان وقتی به تمرینات برمی‌گردند حالتی شبیه به خواب‌آلودگی و خستگی پیدا می‌کنند و مربیان بدنساز چند روز باید تلاش کنند تا با ارائه تمرینات خوب به شادابی نفرات کمک کنند.»

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که بهترین راه برای تیم‌ها در تعطیلات چیست تا بتوانند از افت تیمی جلوگیری کنند، بیان کرد:‌ «ما مربیان بدنساز باسوادی در باشگاه‌های لیگ برتری داریم که با علم روز جلو می‌روند و مطالعات خوبی دارند. آنها به خوبی می‌دانند که در تعطیلی طولانی فشار آوردن به صورت مداوم جواب نمی‌دهد. باید در خلال برنامه‌های تمرینی هم تعطیلی و استراحت در نظر گرفته شود. به عبارت بهتر، ورزشکار باید چند روز فشار سنگین را تحمل کند و یکی، دو روز استراحت داشته باشد تا شرایط بدنی‌اش حفظ شود. از طرفی چون در فوتبال، بازیکنان باید با انجام بازی دوستانه در شرایط مسابقه باشند، بهترین راه این است که تیم‌ها 4 یا 5 روز در هفته تمرین سخت کنند، آخر هفته یک بازی دوستانه انجام بدهند و سپس یک یا دو روز تعطیل باشند و استراحت کنند. این روش وضعیت پایدار را به بدن برمی‌گرداند.»

این مربی بدنسازی در پایان افزود:‌ «در کنار همه این مسائل، شما نمی‌توانید جلوی افت کیفی تیم را در تعطیلات بگیرید. تیمی که در کوران مسابقات بوده، طبیعی است بعد از تعطیلی افت کند و حتی رو به نابودی برود. با این حال، باید بهترین روش‌های علمی بدنسازی را در نظر گرفت تا تیم‌ها کمترین آسیب را از این نظر ببینند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.