15 هزار امدادگر ویژه در اردو

اردوگاه‌های هلال احمر برای میزبانی از آموزش‌های تخصصی آماده می‌شوند

تیم‌های واکنش‌سریع از سال 1382 و بعد از زلزله بم تشکیل شدند؛ گروهی از زبده‌ترین امدادگران در هر استان که هر یک از آنها در یک یا چند زمینه امدادی، مهارت‌های تخصصی دارند، ایجاد شد تا در بحران‌های بزرگ از مهارت و آمادگی آنها استفاده شود. این روزها در مرکز هر استان تیم‌های واکنش‌سریع تشکیل شده و امدادگران تخصصی کوهستان، سیلاب، جاده، آوار و اسکان اضطراری و… در این تیم‌ها فعالیت می‌کنند. چند ماهی است که بازمهندسی ساختار تیم‌های عملیاتی در هلال‌احمر در حال اجراست و طرح قرارگاه آموزشی تیم‌های امدادی، به زودی اجرا می‌شود. اردوگاه‌های امدادونجات در استان‌های تهران، اصفهان، گیلان و کرمان برای دوره‌های تخصصی امداد آماده می‌شوند تا آموزش‌های یکپارچه و مدون هلال‌احمر، در اختیار امدادگران متخصص قرار بگیرد.

دستورالعمل‌های امدادونجات هر 5 سال یک بار از سوی فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به روز می‌شوند و امدادگران هر 5 سال یک بار آموزه‌های خود را به روز می‌کنند. با این حال هلال‌احمر در رویکرد اخیر خود، به دنبال تشکیل تیم‌های جست‌وجو و نجات مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

«مرتضی مرادی‌پور»، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال‌احمر می‌گوید: «هلال‌احمر در رویکرد جدید خود به دنبال بازمهندسی ساختار تیم‌های عملیاتی است. قصد ما این است که تیم‌های آماده ما برای سوانح بزرگ بین‌المللی هم آمادگی کامل را داشته باشند. البته به خاطر داشته باشیم که در بین جمعیت‌های ملی، هلال‌احمر ایران یکی از معدود جمعیت‌هایی است که همزمان در بحث جست‌وجو و نجات، امداد، اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری ورود کرده و فعالیت می‌کند. در حالی که در سایر جمعیت‌ها، هلال‌احمر و صلیب‌سرخ تنها بخشی از زنجیره امداد است و وظیفه اصلی امداد، نجات، جست‌وجو و اسکان به آنها سپرده نشده است. هدف از رویکرد جدید این است که با توجه به ظرفیت‌ها و مهارت‌هایی که امدادگران ما دارند، به یکی از اصلی‌ترین جمعیت‌های ملی در منطقه تبدیل شویم.»

 

15 هزار امدادگر

اردوگاه‌های امدادونجات در 4 استان تهران، اصفهان، کرمان و گیلان برای میزبانی از دوره‌های آموزشی ویژه تیم‌های واکنش‌سریع آماده می‌شوند و قرار است امدادگران منتخب از هر استان به یکی از این اردوگاه‌ها برای طی کردن دوره‌های آموزشی و آزمون‌های مهارتی، اعزام شوند. مرادی‌پور می‌گوید: «بر اساس نگاه مدیریت جدید، همه ۴۵۰ شعب شهرستان‌های هلال‌احمر نیز دارای قرارگاه‌های عملیات‌ مهندسی خواهند شد تا در هنگام وقوع بحران به بهترین شکل هلال‌احمر وارد عمل شود.»

15 امدادگر مرد، 15 امدادگر زن، دو نفر هماهنگ‌کننده و یک سرتیم عملیاتی هر یک از تیم‌های ویژه را تشکیل می‌دهند. به گفته مرادی‌پور افراد آموزش‌دیده در اولین دوره‌ها، برای حضور در طرح نوروزی هلال‌احمر آماده می‌شوند.

به گفته معاون عملیات سازمان امدادونجات، در حال حاضر 15 هزار نفر برای آموزش در این اردوگاه‌ها در نظر گرفته شده‌اند. این افراد بعد از حضور در کلاس‌های آموزشی، در آزمون‌های طراحی شده شرکت می‌کنند تا سطح آمادگی و مهارت آنها سنجیده شود.

 

یکسان‌سازی آموزش‌ها

دوره‌های آموزشی و آزمون‌های تیم‌های امدادی ویژه با دو هدف تقویت مهارت‌های تخصصی امدادی و همچنین مهارت‌های جسمانی طراحی و اجرا می‌شوند. مربیان خوش‌سابقه‌ای که پیش از این هم تجربه طراحی دوره آموزشی داشته‌اند، این روزها در مراکز اردوگاهی مشغول طرح درس و طراحی دوره‌های عملی هستند.

«محمد بدری» از امدادگران و مربیان امدادی هلال‌احمر شمیران یکی از این طراحان است که این روزها در اردوگاه آموزشی شهریار مشغول طراحی طرح درس‌ها و همچنین آزمون‌های نهایی برای تیم‌های ویژه امداد است.

او می‌گوید: «همه آنچه در دوره‌های آموزشی و همچنین مسابقات ارزیابی گنجانده می‌شود، مباحثی است که یک امدادگر باید به آن واقف باشد و با آن آشنایی کامل داشته باشد. از این نظر می‌توان گفت آموزش‌ها همگی کاربردی است. از طرفی در مسابقات و آزمون‌های پایانی، برای هریک از مباحث سرعت عمل، دقت، درستی و … امتیازهای مخصوص درنظر گرفته شده است. این امتیازبندی‌ها باعث افزایش دقت در ارزیابی و سنجش می‌شود. به نظر می‌رسد طی کردن هر دوره کامل برای هر امدادگر، حداقل یک هفته زمان نیاز داشته باشد. بعد از پایان دوره‌ها می‌توانیم مطمئن باشیم که فرد شرکت‌کننده در چه زمینه‌هایی، مهارت‌های لازم و کافی را به دست آورده یا در چه زمینه‌هایی نیاز به تمرین و آموزش بیشتر دارد.»

یکی از دستاوردهای برگزاری این دوره‌های آموزشی به صورت سراسری، یکپارچه شدن آموزش‌های تخصصی امدادونجات در کشور و یک‌دست شدن کیفیت آموزش‌هاست.

بدری می‌گوید: «در رقابت‌ها و آزمون‌های مختلف هلال‌احمر، بارها شنیده‌ام که امدادگران یک استان گله کرده‌اند که فلان مبحث، شکل دیگری به آنها آموزش داده شده یا بخشی از موضوع که اتفاقا اهمیت زیادی داشته، از طرف مربی کم‌اهمیت معرفی شده است. یک‌دست نبودن سطح آموزش‌ها و همچنین عدم‌امکان عدالت آموزشی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما و مدیران هلال‌احمر در تمام این سال‌ها بوده. با برگزاری دوره‌های سراسری امداد برای تیم‌های ویژه هر شعبه، به این نیاز مهم در جمعیت پاسخ داده شده است. منابع و مرجع درسی را معرفی کرده‌ایم و همه افراد شرکت‌کننده در سراسر کشور، مباحث مشابه و یکپارچه‌ای را آموزش می‌بینند. همچنین پیش از این استان‌های مختلف از امکانات متفاوتی برخوردار بودند، اما با فراهم شدن امکان آموزش یکپارچه، همه امکان بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های موجود را خواهند داشت.»

 

آموزش‌های تخصصی

برگزاری دوره‌های آموزشی برای 15 هزار امدادگر ویژه در استان‌ها، قرار است با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و البته با کمک گرفتن از سایر نهادها انجام بگیرد.

بدری می‌گوید: «قرار نیست آموزش امدادگران بار هزینه‌ای بسیاری روی دوش هلال‌احمر بگذارد. خوشبختانه ما در اردوگاه‌های هلال‌احمر ظرفیت‌های فیزیکی و جغرافیایی مختلفی داریم تا بتوانیم موقعیت‌های مختلف را شبیه‌سازی کنیم. می‌دانیم که موقعیت و صحنه حادثه هم همین ویژگی‌های فیزیکی و محیطی رایج در کل کشور را دارد. همچنین از امکاناتی مثل تشک‌های پرش آتش‌نشانی و … استفاده می‌کنیم. گرچه تنوع آیتم‌های آموزشی و آزمون‌ها زیاد است و شامل موارد مختلفی می‌شود، اما برای اجرای آن حداقلی از هزینه‌ها درنظر گرفته شده است.»

او درباره میزان مهارت و آمادگی شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها می‌گوید: «پیش‌فرض ما این است امدادگری که برای این دوره‌ها معرفی شده با اصول اولیه امدادونجات آشناست و آنقدر توانایی دارد که به عنوان امدادگر ویژه یک شعبه معرفی شده. پس با مباحث اولیه و عمومی آشنایی کامل دارد و مهارت‌های تخصصی را آموزش دیده، اما ممکن است در برخی از این مهارت‌ها نیاز به بازآموزی داشته باشد که در کارگاه‌ها و کلاس‌ها، آموزش‌های لازم را می‌بیند. بعد هم نوبت به طی کردن دوره آزمون می‌رسد و افراد برای اینکه امتیاز لازم را بگیرند باید هرچه در توان دارند به کار ببرند.»

// انتهای پیام

یک طبیعتگرد سُر خورد، بالگرد هلال احمر به کمک آمد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.