ویدیو/ جهان در هفته‌ای که گذشت

نگاهی به سرخط خبرهای جهان از ۲۴ تا ۳۰ اکتبر

از انتخاب ریشی سوناک به عنوان اولین نخست‌وزیر غیر سفیدپوست بریتانیا تا شلاق زدن زنان توسط طالبان در دانشگاه بدخشان، از ۲۴ تا ۳۰ اکتبر در جهان چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ نگاهی به سرخط خبرهای جهان از ۲۴ تا ۳۰ اکتبر

دوشنبه ۲۴ اکتبر:

ایران از امضای قراردادی با روسیه برای تحویل ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به این کشور خبر داد. این توربین‌ها با قصد کمک به صنعت گاز روسیه در بحبوحه تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور صادر می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات ترکیه با «نقض قوانین بین‌المللی» از ماه فوریه تا ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی صدها پناهجوی سوری را در خانه‌ها، محل‌ کار و خیابان‌ها بازداشت و ضرب و شتم کرده و آن‌ها را مجبور کردند تا پس از امضای فرم‌های بازگشت داوطلبانه، به شمال سوریه بازگردند.

سه‌شنبه ۲۵ اکتبر:

در حمله نیروهای اسرائیل به کرانه باختری رود اردن در سه شهر نابلس، رام الله و نبی‌صالح دست‌کم ۶فلسطینی کشته و ۲۰ تن زخمی شدند که حال اغلب آنها وخیم است. به گفته مقامات اسرائیل، این عملیات برای تخریب «مقر و کارگاه اسلحه سازی» گروه عرین الاسود انجام شده است.

چارلز سوم رسماً ریشی سوناک هندی‌تبار را به ‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور منصوب کرد. ریشی سوناک ۴۲ساله، که جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور است، پس از کناره‌گیری لیز تراس به این سمت برگزیده شد. این نخستین بار است که یک غیرسفیدپوست، اداره دولت بریتانیا را بر عهده می‌گیرد.

چهارشنبه ۲۶ اکتبر:

بخش بزرگ دیگری از باقیمانده برج متروپل آبادان فرو ریخت و دست‌کم یک قربانی گرفت. قربانی زنی بود که داخل خودروی پارک شده در محل حادثه حضور داشت. ساختمان متروپل آبادان در ۲ خرداد سال جاری فرو ریخت و ۴۳ کشته و ۳۷ زخمی بر جای گذاشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رزمایش‌های نیروهای راهبردی هسته‌ای کشورش را زیر نظر گرفت که به پرتاب‌های چندگانه موشک‌های بالستیک و کروز به منظور نمایش قدرت ارتش روسیه اختصاص داشت. این مانورها به دنبال هشدار پوتین در خصوص آمادگی کشورش برای استفاده از «همه ابزارهای موجود» به منظور دفع حملات به خاک روسیه با اشاره به زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور انجام شده است.

پنجشنبه ۲۷ اکتبر:

ایلان ماسک، میلیاردر سرشناس آمریکایی که بر اساس یک توافق ۴۴ میلیارد دلاری مالک توییتر شد با در دست داشتن یک کاسه چینی توالت وارد دفتر مرکزی این شبکه اجتماعی شد. ویدیویی از این حرکت عجیب او در توییتر منتشر شده است.

آخرین تصاویر ناسا، نشان می‌دهد که توده‌ای از گاز متان به طول تقریبی ۵ کیلومتر جنوب تهران را در بر گرفته است. این ابر گازی متان، زاییده دپوی زباله‌ها در جنوب پایتخت ایران است. ناسا بارها اعلام کرده است که گاز متان و دی‌اکسیدکربن بزرگترین عوامل آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند.

جمعه ۲۸ اکتبر:

«جلال مقامی» گوینده، صداپیشه‌ و مجری برنامه تلویزیونی «دیدنی‌ها» در سن ۸۱سالگی و به دلیل کهولت سن درگذشت. او اجرای «دیدنی‌ها» را که به مدت ۱۲ سال پخش می‌شد در سن ۴۲ سالگی آغاز کرد.

پلیس آلمان از پیدا شدن جسد یک مرد در قسمت چرخ یک هواپیمای ایرباس متعلق به خطوط هوایی لوفت‌هانزا خبر داد که از مبدأ تهران به مقصد فرانکفورت آلمان پرواز کرده بود. خدمه فرودگاه در حین انجام تعمیرات و بازرسی فنی پس از پرواز، جسد این مرد را پیدا کردند.

شنبه ۲۹ اکتبر:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت قصد دارد قانون اساسی جدیدی را برای ترکیه ارائه دهد که تضمین می‌کند حقوق تحصیلی و شغلی همه بانوان اعم از محجبه و غیرمحجبه حفظ شود. این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۳ انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری را در پیش خواهد داشت و نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اردوغان دیگر همچون گذشته از حمایت گسترده مردمی برخوردار نیست.

ازدحام جمعیت در جریان برگزاری جشن هالووین، در سئول پایتخت کره جنوبی دست کم ۱۴۶ کشته و ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که هزاران نفر از شرکت کنندگان در خیابانی باریک در منطقه یونگ‌سان سئول گرفتار شدند و بسیاری بر اثر هجوم جمعیت به زمین افتادند.

یکشنبه ۳۰ اکتبر:

طالبان در بدخشان افغانستان از ورود دانشجویان دختری که برقع نپوشیده بودند، به دانشگاه جلوگیری کرد. ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان با استقرار در مقابل در ورودی این دانشگاه آنها را با شلاق مورد ضرب و جرح قرار دادند و تنها کسانی که برقع به صورت داشتند توانستند وارد دانشگاه شوند.

یکصد سال پس از ورود بنیتو موسولینی دیکتاتور فقید ایتالیا به رم و کودتای او، هزاران نفر از هواداران فاشیسم، با پیراهن‌های سیاه در شهر محل تولد موسولینی حاضر شدند و شعارهایی در حمایت از دیکتاتور فقید این کشور سر دادند. آنها بسیاری از نمادهای فاشیستی را به همراه داشته و سرودهای آن دوران را با یکدیگر همخوانی می‌کردند.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.