رسوایی جدید دلقک/ ماجرای پلیس‌نماها در شهر/ سخنگو کار درستی می‌کرد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بحران آب ، نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل ، انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل ، فیک‌نیوز‌ها به دنبال جریان‌سازی علیه نظام ، سرعت اینترنت و پلتفرم ها و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز پروژه استيضاح وزير صمت ، در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  بحران آب ، نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل ، انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل ، فیک‌نیوز‌ها به دنبال جریان‌سازی علیه نظام ، سرعت اینترنت و پلتفرم ها و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

باج بزرگ غرب به پوتین

روزنامه آرمان امروز: شرکت لندنی “بریتیش امریکن توباکو” به همراه شرکتهای دخانیات “فیلیپ موریس اینترنشنال” و “جاپان توباکو اینترنشنال” بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار دخانیات روسیه را در اختیار دارند، به این معنی که این سه شرکت به تنهایی حداقل ۶.۳ میلیارد پوند از آن رقم حدودا هفت میلیارد پوندی را پرداخته‌اند.بر همین اساس کرملین در مدت هشت ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، ۴۸۰ میلیارد روبل از دخانیات دریافت کرده است.این ارقام نشان می‌دهند که چگونه بزرگترین شرکت‌های دخانیات جهان به رغم تعهدشان به قطع روابط با روسیه، به تأمین مالی تلاش‌های جنگی پوتین ادامه می‌دهند.یک گروه لابی ضد دخانیات در اوکراین، تخمین می‌زند که مالیات‌های پرداختی از سوی شرکت‌های فیلیپ موریس اینترنشنال و جاپان توباکو اینترنشنال به روسیه در سال ۲۰۲۰ در سطح بودجه برای تولید ۷۰۰ هلیکوپتر میل ۲۴، ۱۹۷۰ تانک T-۷۲ و ۳۸۲ جت جنگنده سوخو Su-۲۵ برای ارتش روسیه است.

 

مجلس به وقت استیضاح

روزنامه آرمان ملي: شايد اگر مجلس در همان تيرماه پروژه استيضاح وزير صمت را پيش مي‌برد و به فرصت دوماهه براي تفکيک اين وزارتخانه دل خوش نمي‌کرد؛ امروز وزير جديدي سکاندار اين وزارتخانه بود و شاهد برخي نارضايتي‌ها در حوزه‌هاي مختلف کارکردي اين وزارتخانه نبوديم. آنچه مسلم است با وجود برخي لابي‌ها براي عدم استيضاح يا تغيير نظر نمايندگان براي رأي نياوردن استيضاح گويا نمايندگان تصميم خود را گرفته‌اند و عزم جدي بر استيضاح و پياده کردن دومين وزير از قطار دولت سيزدهم هستند. اين مهم را مي‌توان از تلاش‌ها براي حل مسائل در حوزه‌هاي مورد بحث ديد. چه اينکه يک عضو کميسيون اجتماعي مجلس مي‌گويد: « در اين چند روز که بحث استيضاح مطرح و نهايي شده است، طي يک هفته گذشته هجمه تبليغاتي چشم‌گيري داشتند که «مساله واردات خودرو حل شد»، «مساله بازار حل شد» خب اين‌ها فقط در همين يک هفته که مساله استيضاح مطرح است، حل شد؟» حال بايد ديد اين بار که فاطمي امين پا درمياني قاليباف براي فرار از خطر استيضاح را ندارد چگونه دفاعي از خود در مجلس خواهد داشت و در نهايت در دفتر کار خود خواهد ماند يا راه خروج از پاستور را در پيش خواهد گرفت.

 

ایران ایستاده بر مرز تنش آبی

روزنامه ابتکار:بحران آب حالا از همیشه به زندگی روزمره شهروندان ایرانی نزدیک شده است.اخطاری که از حدود یک دهه پیش بارها و بارها گفته شده بود حالا به مرحله وضعیت حساس کنونی رسیده است. روزگاری حدود دو سال پیش تنها به خاطر بارش های موسمی و فصلی مناسب بسیاری تصور بحران آبی را خطای گویندگان و کارشناسانش می دانستند اما به نظر می رسد پس از بحران های پیاپی در تابستان سال گذشته در چندین استان کشور از جمله خوزستان و اصفهان، حالا دیگر کمتر مسولی اخطار بحران آبی را جدی نخواهد گرفت.اما اخیرا شرکت آب و فاضلاب استان تهران عبور از شرایط کم‌بارشی را با کمک و همیاری مردم ممکن دانست و اعلام کرده است که؛ فقط ۱۸ درصد سدهای تهران آب دارد. شرکت آب و فاضلاب استان تهران با ارسال پیامکی به شهروندان تهرانی اعلام کرد:  تداوم پایداری تامین آب در سومین پاییز کم بارش متوالی، همیاری شما را می‌طلبد. این شرکت همچنین تاکید کرد: گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد درصد پرشدگی سدهای تهران ۱۸ درصد است.

 

پاک کردن تهدید از تصویر اقتصاد

روزنامه ایران:معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دشمن وسیع‌تر، علمی‌تر و پیچیده‌تر از گذشته به میدان آمده است، گفت: باید به تناسب تهدیدات و هجمه‌های امروز دشمن، خود را تجهیز کنیم که لازمه این امر عزم ملی و همگانی است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، محمد مخبر ظهر دیروز در نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه باید آسیب‌پذیری اقتصاد خود از ناحیه دشمن را به حداقل ممکن برسانیم، گفت: اگر نتوانیم اقتصاد کشور را به استحکام قابل قبولی برسانیم تهدیدات و مسائلی که از سوی دشمن برای ما ایجاد می‌شود می‌تواند مشکلاتی برای ما به وجود آورد.معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال‌های گذشته امریکا همواره ملت ایران را با گزینه نظامی تهدید می‌کرد اما امروز به نقطه‌ای از بازدارندگی رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانند کشور ما را تهدید نظامی کنند و امروز گزینه نظامی نه روی میز دشمن است و نه زیرمیز.

 

رنسانس سیاسی در برزیل

روزنامه تجارت:با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل و شمارش آرا، سرانجام لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری سابق این کشور توانست رقیب خود ژایر بولسونارو را شکست دهد؛ نتیجه‌ای که پس از چند دهه به دولت راست‌گرای برزیل پایان داد.به گزارش تجارت، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه الکترال عالی برزیل اعلام کرد که لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور آینده برزیل خواهد بود. بر اساس نتیجه دور دوم این انتخابات که شامگاه یکشنبه ۳۰ اکتبر در پی شمارش ۹۹/۹۹ درصد آرا اعلام شد لولا داسیلوا با اختلافی اندکی به یک پیروزی مویرگی اما بسیار بزرگ دست یافت تا ۱۲ سال پس از ترک قدرت بار دیگر سکان هدایت دستگاه اجرایی کشورش را در دست گیرد. وی پس از ماه‌ها پیشتازی در پی موکول شدن سرنوشت نهایی این رقابت به دور دوم، روز یکشنبه هنگام انداختن رای خود در صندوق گفته بود: «این مهم‌ترین روز زندگی من است.»کار شمارش آرای ۱۵۶ میلیون رای دهنده از ساعت ۱۷ به وقت محلی بلافاصله پس از بسته شدن شعبه‌های رای‌گیری در سراسر برزیل آغاز شد و نتیجه نهایی این انتخابات در نیمه شب یکشنبه به وقت اروپای مرکزی به صورت رسمی اعلام شد.

 

جان‌دادن آشوب با فیک‌ها!

روزنامه جوان: پس از پروژه‌های کشته‌سازی، سندسازی‌ها و اتهامات در راستای اجرای سناریوی براندازی، حالا مهره‌های داخلی و خارجی این جریان با خالی ماندن دست‌شان این‌بار به سراغ اخبار‌سازی رفته‌اند و با انتشار فیک‌نیوز‌ها به دنبال جریان‌سازی علیه نظام و احیای سناریوی نیمه‌جان براندازی هستند. در این میان حضور برخی چهره‌ها و افراد مدعی سواد و آگاهی رسانه‌ای و نقش‌آفرینی‌شان در این سناریو‌سازی با توسل به اخبار فیک و جعلی این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که یا این‌ها واقعاً قدرت تشخیص این اخبار جعلی را ندارند و درست شبیه افراد عامی کم‌سواد گول تصویرسازی‌ها و خبرسازی‌های توییتر و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان را می‌خورند یا با علم به اینکه این اخبار جعلی و فیک‌نیوز است برای همراه شدن با جریان‌های برانداز و شاید به‌واسطه معاملات و امتیازاتی با این موج که آرامش و امنیت مردم ایران را نشانه گرفته و در تلاش است تا جان و مال و ناموس این مملکت را به تاراج ببرد و پای داعش و گروه‌های تکفیری را به ایران باز کند و سرنوشتی همانند سوریه را برای ما رقم بزند، همراه شده‌اند. طرح براندازی جمهوری اسلامی ایران که از آغاز پیروزی انقلاب آغاز شده‌بود، طی سال‌های اخیر با فعالیت‌های برخی از مهره‌های نفوذی داخلی و خارجی شکلی جدی پیدا کرده‌است و مرگ مهسا امینی کاتالیزوری برای اجرای این طرح شد و نخستین گزینه را برای اجرای پروژه کشته‌سازی در اختیارشان قرار داد.

 

کندی اینترنت در صحن مجلس

روزنامه خراسان: در روزهایی که همه جا صحبت از اینترنت و مشکلات آن است، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم وزیر ارتباطات را برای پاسخ به سوالات نمایندگان، به بهارستان فراخواند که نتیجه‌اش، قانع نشدن تعدادی از نمایندگان از پاسخ‌های زارع پور   و ارجاع سوالات به صحن علنی بود تا آقای وزیر در مقابل 290 نماینده و دوربین زنده تلویزیونی، توضیحاتش را ارائه کند. سوال درباره سرعت اینترنت و پلتفرم ها آن طور که مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خانه ملت گفته، جلسه صبح دیروز اعضای این کمیسیون با وزیر ارتباطات برای پاسخ به دو دسته سوال بوده است: هم سوالات ملی و هم سوالات مربوط به حوزه‌های انتخابیه نمایندگان. به گفته طاهری اکثر این سوالات هم در سه حوزه مشخص بوده است: 1. شبکه ملی اطلاعات 2. سرعت اینترنت 3. پلتفرم‌ها  طاهری درباره جمع بندی این جلسه هم گفت: «تعدادی از نمایندگان از توضیحات وزیر قانع شدند اما تعدادی هم قانع نشدند و سوالات آن‌ها به صحن علنی برای بررسی بیشتر ارجاع شد».

 

روزنامه‌نگاری جرم نیست وطن‌فروشی و جاسوسی جرم است

روزنامه کيهان: پس از آن بود که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بیانیه مشترک تبیینی خود پیرامون حوادث اخیر تصریح‌ کردند که برخی خبرنگاران شاغل در رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله این دو خبرنگار بازداشت شده در دوره‌هایی که با عنوان «جنگ ترکیبی و براندازی نرم» توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برگزارشده بود، شرکت کرده بودند. در واقع این بیانیه از چرایی نگرانی رسانه‌های معاند برای این خبرنگاران پرده برداشت، چرا که در بخشی از آن تصریح شده بود، الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران اصلاح‌طلب دستگیر شده در دوره‌های آموزشی سازمان جاسوسی آمریکا شرکت داشته و هر دو نفر آنها نقش منابع اولیه خبر‌سازی برای رسانه‌های بیگانه را ایفا کرده‌اند. خبرنگارانی که با اخبار جعلی و جهت‌دار پیرامون خبر درگذشت مهسا امینی، به ایجاد پروژه آشوب در ایران کمک کردند. تقلای مدعیان اصلاحات  برای تطهیر متهمان جاسوسی پس از انتشار این بیانیه فعالین رسانه‌ای و روزنامه‌های اصلاح‌طلب در اقدامی هماهنگ سعی کردند با تخطئه گزارش دو نهاد امنیتی و اطلاعاتی رسمی کشور، این افراد را خبرنگارانی جا بزنند که تنها به وظیفه خبرنگاری خود عمل کرده‌اند. مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق درباره بیانیه مشترک نهاد‌های امنیتی کشور و اتهام جاسوسی و آموزش نیلوفر حامدی (خبرنگار شرق) در خارج از کشور به نیت اغتشاش، مدعی شد: این‌ها خبرنگار هستند و کار خبری خود را کرده‌اند. می‌گویند این خبرنگاران توسط بیگانگان آموزش دیده‌اند که بروند خبر تهیه کنند! خب چرا بیگانگان آنها را آموزش بدهند؟ وی در پاسخ به این پرسش که نیلوفر حامدی برای انتشار خبر و گزارش سقز با شما هماهنگ بوده است، اظهار کرد: هر چه درباره او می‌گویند دروغ است.

 

رسوایی جدید دلقک

روزنامه وطن امروز:جمعی از نظامیان اوکراینی قطعات داخلی «شاهد ۱۳۶» را بررسی کردند و مشاهده شد قطعات آن ساخت کشورهای مختلف جهان -آمریکا، لهستان، چین و…- است و اساسا ارتباطی با ایران ندارد. به گزارش تسنیم، رسانه‌های انگلستانی از بررسی نظامی یک فروند پهپاد «شاهد 136» توسط نظامیان اوکراینی خبر داده‌اند که در آن، هیچ سندی درباره ادعاهای مرتبط با ایران پیدا نشده است.جمعی از نظامیان اوکراینی به ‌دنبال بازرسی فنی یکی از پهپادهای «شاهد 136» که به ‌صورت عمل ‌نکرده فرود آمده بود، قطعات داخلی آن را بررسی کردند و مشاهده شد قطعات آن ساخت کشورهای مختلف جهان -آمریکا، لهستان، چین و…- است و اساسا ارتباطی با ایران ندارد. جالب اینجاست که به ‌گفته نشریه تلگراف، اکثر این قطعات به‌ صورت آنلاین هم قابل خریداری است و اساسا فناوری غیرقابل دسترسی نیست.

 

شنیدن راهگشاست

روزنامه اطلاعات:«شنیدن» از بزرگ‌ترین موهبت‌های خداوند بر آدمیان است. با شنیدن همدلی حاصل می‌شود. استعداد شنیدن به مراتب برتر از استعداد «گفتن» است؛ در حالی‌که گفتن می‌تواند به خودخواهی، ریا کاری، دروغ، تکبر، توهین، تحقیر و سرزنش و بسیاری از این قبیل آلوده شود. شنیدن پاک و بی‌آلایش است، دیوارهای بلند جدایی را بر می‌دارد و پیوندها را استوار می‌سازد. در گفتن، خود و فهم خود را آشکار می‌کنیم در حالی‌که در شنیدن می‌کوشیم دیگران را درک کنیم. همدلی محصول درک دیگری است و صمیمیت محصول این فرایند زیباست. صبوری و رواداری که از لوازم اصلی زیست در جامعه انسانی با اندیشه‌ها و تفکرات متنوع است، در پرتو شنیدن جان می‌گیرد و قوت می‌یابد.یکی از مهم‌ترین شروط تحقق حکمرانی شایسته و مطلوب، توان و آمادگی آن برای شنیدن صدای مردم است. صداها «نعمت» هستند و شنیدن آن پاسداری از نعمت و شکرگذاری نسبت به آن، حتی زمانی که محتوای آن را نمی‌پسندیم. شنیدن «قدرت» است؛ هرچقدر قدرتمندتر شنواتر.شنیدن دیگران دریچه‌ایست برای رسوخ در جان دیگران و یافتن راهی برای نزدیک شدن و جلب همکاری و مشارکت آنان. شنیدن آیینه‌ایست که می‌توان در آن به نظاره نشست و بازخوردها را دریافت کرد و از فرصت‌های واکنش به موقع بهره برد. شنیدن و تعقل، قرین یکدیگرند و بن‌مایه عقلانیت، از شنیدن تغذیه می‌کند و غنی می‌شود. در فرهنگ دینی توصیف دوزخیان از دلائل سقوط خویش نشنیدن و تعقل نکردن است.

 

عملیات مهندسی؛ نسخه۱۴۰۱

روزنامه جام جم: طلبه بسیجی شهید آ‌رمان علی‌وردی در حالی که ۲۱بهار از عمرش گذشته بود چهارم آبان ماه و در جریان آشوبگری اهالی فتنه در منطقه اکباتان بر اثر جراحت شدید ناشی از حمله و شکنجه وحشیانه اغتشاشگران مجروح شد و بعد از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. این جنایت فجیع، نسخه به‌روزرسانی‌شده جنایت هولناکی بود که جریان نفاق در سال۱۳۶۱ رقم زد و بعدها به عملیات مهندسی شهرت پیدا کرد و پرده از تزویر جنایتکارانی برداشت که این روزها تحت حمایت غرب و رژیم صهیونیستی به دروغ و فریب، شعار زندگی و آزادی سر می‌دهند و با نقاب مردم‌دوستی‌ که بر چهره زدند در فرصت آشوب و بلوایی که به پا کردند دست به جنایتی هولناک‌تر از داعشیان می‌زنند.نحوه شهادت آرمان علی‌وردی نشان داد که چگونه جریان نفاق  سیرت ددمنشانه خود را نه تنها حفظ کرده بلکه با به روز رسانی و ارتقای سطح خشونت خود، «قتل صبر» را سر لوحه خود قرار داده و می‌کوشد عمق کینه و نفرت خود را نسبت به نظام جمهوری اسلامی و در بستر  اعتراضات اخیر ، عریان و بی واهمه به نمایش بگذارد.خوانش تاریخی  عملیات مهندسی بی‌تردید آگاهی بخشی به معترضانی است که معرفت و شناخت کمی نسبت به تشکیلات نفاق، مرام، شیوه و ددمنشی آنان دارد و لزوم مطالعه و عبرت‌گیری از جریانی را گوشزد می‌کند که فرجامش زباله دانی تاریخ است.

 

مهسا دختر ایران بود، آرمان پسر ایران نیست؟!

روزنامه جمهوری اسلامی:پسرم می‌پرسد اما در جواب درمی‌مانم. می‌پرسد آیا فقط “مهسا امینی” دختر ایران بود؟ “آرمان علی‌وردی” پسر ایران نیست؟ راست می‌گوید. چطور اگر ماموری خطا کند یا از آتشی که می‌افروزند به دامان خودشان بگیرد و بیفتند می‌شوند فرزند ایران و هشتگ می‌شود و ترند می‌شود و فریاد واویلا به آسمان برمی‌خیزد اما اگر زمین سرخ شود از خون آرمان‌ها، کسی صدایش درنمی‌آید؟ چطور برای اولی، یقه پاره کردند و برای دومی، تاسف هم در کلام‌شان ننشست؟ اگر مرگ مهسا مشکوک بود و با اما و اگر همراه، غریب‌کش کردن آرمان علی‌وردی و رسول دوست‌محمدی و… که جنایتی است آشکار بی‌هیچ شک و شبهه‌ای و بی‌هیچ اما و اگری. اگر باید مراقبت می‌شد تا قصه مهسا، به غصه تبدیل نشود – که قطعا باید چنین می‌شد – چرا مدعیان به خود زحمت مراقبت نمی‌دهند بماند که با تمام توان جوان مردم را “غریب‌کش” می‌کنند؟یاد سال 1360 می‌افتم و منافقین. بچه‌های مردم را جنایت کش می‌کردند. زنده، زنده پوستشان را می‌کندند و اسمش را می‌گذاشتند “عملیات مهندسی” اما وقتی دستی بر یقه‌شان محکم می‌شد که چرا چنین؟ بانگ به عالم برمی داشتند که بر ما ظلم می‌شود. نمی‌خواهم کلمات به نام و یاد این فرقه مرده، آلوده شود اما انگار برخی‌ها خط باطل آنان را می‌خوانند و توحش را از نو ترجمه می‌کنند.

 

 پاییز و زمستان سخت دارو

روزنامه شرق: پاییز از راه رسیده است و اگرچه آمارهای کرونا در ایران اعداد دلگرم‌کننده‌ای را نشان می‌دهد اما همچنان نگرانی‌هایی در نظام بهداشت و سلامت کشور مشاهده می‌شود. حالا مدت‌هاست در خبرها اثری از پیک کرونا نمی‌شنویم اما در حال حاضر در پیک درگیری با یک بیماری دیگر هستیم. آنفلوانزا که هرساله در ابتدای پاییز نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند حالا با کم‌رنگ‌شدن کرونا بار دیگر به صدر جدول نگرانی‌های حوزه سلامت باز گشته است. آنچه وضعیت درگیری با آنفلوانزا را نگران‌کننده می‌کند مسئله کمبود دارو در کشور است. موضوعی که در هفته‌های گذشته هشدارهای زیادی درباره آن داده شد. پای رئیس‌جمهور و دستورهای معروفش را به ماجرا باز کرد و نهایتا در این روزها منجر به واردات برخی از اقلام مورد نیاز شد. اما همه اینها در حالی اتفاق افتاده که ایران در پیک مبارزه با آنفلوانزا قرار دارد و طبق گزارش‌های دسترسی به سرم و آنتی‌بیوتیک در کشور با مشکلات جدی مواجه است.

 

ماجرای پلیس‌نماها در شهر

روزنامه همشهری: «ماموران پلیس درحالی‌که باتوم‌ به‌دست دارند و خشمگین هستند مشغول تخریب موتورسیکلت‌های پارک شده در خیابان می‌شوند و حتی به شیشه برخی خانه‌ها هم رحم نمی‌کنند.» این صحنه‌ای وحشتناک از فیلم کوتاهی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان تخریب اموال مردم به‌دست نیروهای ضدشورش منتشر شده است، اما آیا واقعا این افرادی که در فیلم می‌بینیم مأموران پلیس هستند؟به‌گزارش همشهری، این روزها خیلی‌ها درباره فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درباره تخریب اموال عمومی به‌دست مأموران پلیس صحبت می‌کنند، اما اغلب با دیده تردید به این تصاویر نگاه می‌کنند. مگر می‌شود مأموران پلیس که باید حافظ جان و مال مردم باشند، دست به تخریب اموال آنها بزنند؟ آیا این فیلم‌ها واقعی است؟ در پشت‌پرده چنین تصاویری چه افرادی هستند و با چه اهدافی دست به این کار می‌زنند؟روز گذشته حجت‌الاسلام احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با اشاره به فیلمی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده که پلیس را در حال تخریب و شکستن موتورسیکلت‌های مردم نشان می‌دهد، گفت: پس از بررسی کامل فیلم و انجام تحقیقات لازم در موقعیت وقوع آن، مشخص شد که محتوای این فیلم از اساس کذب بوده و صحنه‌سازی صورت گرفته است.

 

سخنگو کار درستی می‌کرد

روزنامه فرهیختگان: تنش، شلوغی و حمله به نیروهای تامین امنیت در کف خیابان همگی رفتارهایی است که به هر بهانه‌ای بروز یابد درنهایت نمی‌توان امیدوار بود به اصلاح رویه‌ای منتج شود. به هرحال ماجرای فوت مهسا امینی بهانه‌ای شد تا در دو ماه اخیر شاهد حداکثر خشونت در خیابان باشیم. خشونتی که داعش نیز سهم خود را با حمله به حرم شاهچراغ در شیراز از آن برداشت کرد. خارج از این میدان تنش حداکثری برخی با نگاهی اصلاح‌گرایانه به اتفاقات می‌نگریستند و به دنبال پاسخ‌هایی برای این سوالات خود بودند که اساسا به چه چیزی باید اعتراض کرد، چگونه اعتراض کرد، چگونه با اعتراض مواجه شد و سازوکارهای حل مساله چیست؟ طبعا پاسخ این سوالات را نمی‌شود در سطل‌های زباله سوخته در وسط خیابان جست. در چنین موقعیتی است که نگاه‌ها به سمت نهادهای فکری و گفتمانی از جمله دانشگاه معطوف می‌شود تا بلکه از قلم و زبان نخبگان راهکاری برای حل مسائل بجوشد. در این دو ماه اما پاسخ دانشگاه چه بوده است؟ مردم شاید مشت و لگد شدیدتری به نسبت خیابان در دانشگاه ندیده باشند اما گاها الفاظ رکیک‌تری را شنیده‌اند. درحالی که امید می‌رفت درهای اندیشه دانشگاهیان به روی جامعه گشوده شود کمپین‌های رادیکالی برای بستن روزنه امید و درهای دانشگاه به راه افتاد. حال اگرچه هنوز فضای گفتمان‌سازی و اصلاح به دانشگاه بازنگشته و سطح مطالبات اجتماعی نیز به سلف سرویس مختلط تنزل یافته است اما ورود مسئولان مختلف به دانشگاه برای شنیدن صدای دانشجویان این امید را به وجود آورده که شدت رفتارهای احساسی و خشن کم ‌شده و مسیر گفت‌وگو رفع انسداد شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.