عبور دلار از سقف تاریخی/ شلیک روس‌ها به سر اختاپوس/ اين بود آنچه مي‌خواستيم؟

روزنامه های امروز به بررسي تنش‌هاي پايان‌ناپذير در منطقه قره‌باغ ، افزايش شيوع اختلالات روان در كشور ، افزایش حقوق دوباره کارکنان و بازنشستگان ، حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور ، مواضع جدید نماینده آمریکا در امور ایران ، منازعه تل‌آویو و مسکو بر سر مداخله رژیم‌صهیونیستی در جنگ اوکراین و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز عبور فاطمی امین توانست از سد استیضاح در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  تنش‌هاي پايان‌ناپذير در منطقه قره‌باغ ، افزايش شيوع اختلالات روان در كشور ، افزایش حقوق دوباره کارکنان و بازنشستگان ، حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور ، مواضع جدید نماینده آمریکا در امور ایران ، منازعه تل‌آویو و مسکو  بر سر مداخله رژیم‌صهیونیستی در جنگ اوکراین و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

«فیفاهراسی» پیامد نبود «دیپلماسی ورزشی»

روزنامه آرمان امروز:روز دوشنبه کميته اجرايي اتحاديه فوتبال اوکراين (UAF) با انتشار بيانيه‌اي، از ارسال درخواست رسمي‌اش به فيفا براي حذف تيم ملي ايران از جام جهاني 2022 خبر داد. البته اين خبر ابتدا توسط  خبرنگار ارشد اسکاي اسپورتس منتشر شد و اندکي بعد اين اتحاديه با انتشار بيانيه‌اش، اين خبر را تاييد کرد. در تهديدهاي اين هفته‌ها فضاي حضور ايران در جام جهاني را تحت تاثير قرار داده است جاي خالي «ديپلماسي ورزشي» به چشم مي‌خورد که تاکنون تعريف شفافي از آن در حاکميت و به‌خصوص وزارت امور خارجه وجود ندارد.اوکراين در اين بيانيه ايران را متهم به فراهم آوردن تسليحات نظامي براي روسيه در جنگ و نقض بندهاي 3 و 4 اساسنامه فيفا در زمينه رعايت قوانين حقوق بشر و مبارزه با تبعيض و خشونت کرده است. در بيانيه اتحاديه فوتبال اوکراين که اسکاي اسپورت آن را منتشر کرده است آمده است: «با در نظر گرفتن اطلاعات رسانه‌ها درباره تجلي نقض سازمان‌يافته حقوق بشر در ايران، که ممکن است در تعارض با اصول و هنجارهاي فيفا باشد، و با درنظر گرفتن قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد پيرامون وضع تحريم‌ها عليه ايران و دخالت احتمالي ايران در تهاجم نظامي فدراسيون روسيه به اوکراين، با ارائه لايحه‌اي به فيفا خواهان بررسي احتمال حذف تيم ملي فوتبال ايران از جام جهاني 2022 قطر هستيم».

 

توافق در سوچی، گزارش به تهران

روزنامه آرمان ملي: تحليلگران معتقدند که تنش‌هاي پايان‌ناپذير در منطقه قره‌باغ از يک‌سو و دخالت‌هاي فرامنطقه‌اي از سوي ديگر سبب پيچيدگي روزافزون معادلات اين جغرافيا شده است و در ميانه اين پيچيدگي‌ها، جمهوري اسلامي هرگونه تغيير مرز در قفقاز را خط قرمز خود دانسته و بر راه‌حل‌هاي ديپلماتيک تاکيد دارد؛ راه‌حل‌هايي که بر دو استراتژي اقتدار و ديپلماسي استوار است. بي‌ترديد اقتدار و ديپلماسي، دو استراتژي توامان جمهوري اسلامي ايران در برخورد با تحولات قفقاز جنوبي است.قدر مسلم ايران خواهان عدم تغيير مرزها با کشورهاي همسايه است و معتقد است که بايد از ظرفيت ديپلماسي براي آرامش در قفقاز استفاده شود. تاثير کشورهاي روسيه و ترکيه نيز در اين ميان انکار ناپذير است که بايد ديد در آينده اين منطقه دستخوش چه تحولاتي خواهد بود.دوشنبه نهم آبان بود که روساي جمهور؛ جمهوري آذربايجان، روسيه و ارمنستان پس از ديدار و گفت‌وگو در سوچي روسيه، بيانيه مشترکي را امضا و آن را منتشر کردند. در اين بيانيه آمده است: الهام علي‌اف، رئيس‌جمهور جمهوري آذربايجان، نيکول پاشينيان، نخست‌وزير جمهوري ارمنستان و ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور فدراسيون روسيه در تاريخ 31 اکتبر 2022 در سوچي ملاقات کرديم و در مورد اجراي بيانيه‌هاي سه جانبه 9 نوامبر 2020، 11 ژانويه و 26 نوامبر 2021 گفت‌وگو کرديم.

 

عبور از سد استیضاح

روزنامه ابتکار: در شرایطی روز گذشته فاطمی امین توانست از سد استیضاح بگذرد که به نظر می‌رسد اطمینانی داشت که می‌تواند دوباره از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد.جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با دستور استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد؛ این جلسه یک غایب بزرگ داشت؛ ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری.در همان ابتدای جلسه دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر از حضور نیافتن رئیس جمهوری در جلسه داد و سپس دقایقی بعد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد که رئیس جمهوری به صورت شفاهی و به صورت کتبی اعلام کرده که به دلیل استقبال از نخست وزیر ارمنستان نتوانسته در جلسه استیضاح حضور پیدا کند. هر چند که فاطمی امین در ابتدای دفاعیات خود مجددا این موضوع را تاکید کرد و حتی نامه رئیس جمهوری خطاب به نمایندگان را قرائت کرد.در این نامه رئیس جمهوری از نمایندگان خواسته بود که با آرای خود امکان ادامه خدمت فاطمی امین را فراهم کنند.

 

اين بود آنچه مي‌خواستيم؟

روزنامه اعتماد:سه هفته قبل، معاون اداره سلامت روان وزارت بهداشت از افزايش شيوع اختلالات روان در كشور خبر داد. بنا به اعلام اين مقام مسوول، نتيجه يك تحقيق كشوري كه سال 1399 انجام شده، نشان داده كه در طول 10 سال فاصله انجام اين تحقيق با پيمايش ملي سلامت روان كه در سال 1389 انجام شد، شيوع اختلالات روان در جامعه ايران از 23.6درصد به 29درصد رسيده و در اين بازه 10 ساله، به‌طور مشخص، افسردگي و اضطراب بيشترين ميزان افزايش را داشته. اين مقام مسوول البته با رويكردي محافظه‌كارانه، نتيجه به دست آمده از شيوع اختلالات روان و افزايش عددي ثبت شده در اين تحقيق را متوجه شيوع كوويد 19 دانست و از اشاره به تاثير رشد نارضايتي‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كه همچون ابرچاله‌اي بر سقوط كيفي سلامت روان جامعه ايران تاثيرگذار بوده خودداري كرد. به نظر مي‌رسد ذكر مصداق‌هاي آشكار از رخدادهاي سال‌هاي 1389 تا 1399 و شرايطي كه مردم ايران را دست در دست، به سراشيبي تند ابتلاي اختلالات رواني سوق داده، تكرار تكرارهاست، چون تك‌تك ما كه شهروندان ايرانيم، هر كدام به اندازه صفحات يك كتاب قطور، تجربه‌ها و شنيده‌ها و ديده‌ها داريم از بي‌عدالتي‌هايي كه بر تن يك ملت تحميل شده و دستي هم مرهم رنج اين جوركشيدگان نبوده و هر چه ديده و خوانده و شنيده‌ايم بازتاب اين حكم مطلق بوده كه در جامعه ايران، مقصر مردمند. تفسير چرايي آشفتگي يك ملت، ملتي كه سال‌هاست كه ديگر صبح‌ها با اميد به فرداي سپيدتر از بستر فراموشي برنمي‌خيزد، چشم‌انداز تازه‌اي مي‌سازد آن‌هم در آستانه پنجاهمين روز تپش‌هاي تند و هراسيده قلب ايران.

 

باز کردن گره معیشتی میلیون‌ها ایرانی

روزنامه ایران:سال 1401 در کنار رکوردهای متعددی که دارد، از نظر اینکه در این سال حقوق کارکنان و بازنشستگان دو بار افزایش یافته نیز رکورددار است، اتفاقی که تا پیش از این سابقه نداشته است. در واقع برآیند تحولات سال‌های گذشته و تأثیر آن برشرایط امروز اقتصاد باعث شد تا دولت سیزدهم پس از افزایش میانگین 10 درصدی که از ابتدای سال جاری اعمال شد، برای افزایش دوباره با تدوین و ارائه یک لایحه دو فوریتی به مجلس پیشقدم شود تا ترازوی هزینه و درآمد کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری متعادل‌تر شود. بدین‌ترتیب دولت سیزدهم بدون اینکه افزایش حقوق دوباره کارکنان و بازنشستگان باعث کسری بودجه و ایجاد تورم شود، با تأمین منابع پایدار، از معیشت خانوارهای حقوق‌بگیر حمایت کرد. حال که دولت سیزدهم در افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی و نیز کاهش هزینه‌های غیرضرور کشور موفق عمل کرده است، افزایش دوباره حقوق کارکنان و بازنشستگان نه‌تنها بار تورمی نخواهد داشت بلکه به بهبود معیشتی بخش قابل توجهی از جامعه کمک خواهد کرد.

 

عبور دلار از سقف تاریخی

روزنامه تجارت: نرخ ارز بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفته و از مرز مقاومتی 33 هزار تومان هم عبور کرده است. نرخ دلار دیشب در معاملات پشت خطی از مرز مقاومتی 33 هزار و 200 تومان عبور کرد و به سطح ۳۳ هزار و 500 تومان رسید، البته در برخی از ساعات هر دلار آمریکا با نرخ ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان هم معامله شد که در نوع خود یک رکوردشکنی تازه محسوب می‌شود. به گزارش «تجارت»، تحلیلگران ارزی پیش از این گفته بودند در صورتی که نرخ دلار به مرز مذکور برسد و بالای این محدوده باقی بماند احتمال هجوم معامله گران به بازار دلار و ورود تقاضای جدید برای خرید وجود خواهد داشت. اما نرخ دلار هرات دیشب از مرز مقاومتی ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان عبور کرد و به یک قدمی کانال ۳۳ هزار تومان رسید. کارشناسان معتقدند که این موضوع ممکن است دلار تهران را صعودی کند و موجب ثبت رکورد جدید برای دلار تهران شود. کارشناسان فضای مبهم ایجاد شده در برجام را به عنوان یکی از عوامل اصلی معکوس شدن نرخ دلار در مسیر افزایشی می‌دانند و معتقدند که با ادامه روند فعلی مذاکرات و شرایط نامعلوم آن در آینده احتمال ادامه این روند صعودی نیز وجود دارد. در این شرایط نشانه‌ها از بازار این فرضیه را مطرح می‌کند که سیاستگذار و بازارساز همچنان به دنبال تعیین نرخ دستوری در بازار است. اتفاقی کارشناسان نسبت به تبعات آن هشدار می‌دهند.

 

۱۳ آبان لا تین

روزنامه جوان:پیروزی لولا داسیلوا با گرایش‌های چپ‌گرایانه در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، اگرچه به مذاق هواداران ژائیر بولسونارو معروف به ترامپ برزیل خوش نیامده است، اما با قدرت گرفتن مجدد وی سنگری دیگر و شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین سنگر‌ها در امریکای لاتین به تسخیر چپ‌گرایان درآمد. این وضعیت هشداری برای امریکا خواهد بود که به گفته کارشناسان، البته واشنگتن هنوز آن را جدی نگرفته است. مردم برزیل در حالی نخست ۱۱ مهرماه و در دور دوم ۸ آبان برای انتخاب رئیس‌جمهور پای صندوق‌های رأی حاضر شدند که باید بین لولا داسیلوا چپ‌گرا که در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ ریاست جمهوری برزیل را بر عهده داشت و ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور کنونی با گرایش‌های تندرو موسوم به ترامپ برزیل، یکی را انتخاب می‌کردند. در دور نخست داسیلوا با کسب ۵/۴۶ درصد آرا، بولسونارو را با کسب ۸/۴۴ درصد رأی پشت سر گذاشت. داسیلوا ۷۷ ساله در انتخابات اخیر هم توانست با کسب ۹/۵۰ درصد آرا پیروز شود و به این ترتیب، بولسونارو با ۱/۴۹ درصد آرا نتوانست برای بار دوم به منصب ریاست جمهوری تکیه بزند. بلافاصله پس از اعلام نتیجه، فاصله اندک آرای دو رقیب، شائبه تنش و احتمال عدم پذیرش نتیجه از جانب بولسونارو مطرح شد.

 

اما و اگرهای یک بسته حمایتی

روزنامه خراسان: دیروز دولت طرحی را رونمایی کرد که نامش را «حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور» گذاشته است؛ طرحی که طبق اعلام وزارت ارتباطات، پس از جلسات متعدد این وزارتخانه با دیگر مجموعه‌ها از جمله وزارت اقتصاد، صمت، ارشاد، سازمان برنامه و بودجه، صداوسیما و بانک مرکزی تدوین شده و قرار است حامی کسب و کارهایی باشد که به دلیل مسدودبودن  دسترسی به برخی پلتفرم‌ها، به ویژه اینستاگرام، به پلتفرم‌های بومی مهاجرت کرده و فعالیت اقتصادی‌شان را در آن‌جا دنبال ‌می‌کنند. جزئیات طرح چیست؟ نگاهی به اظهارات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست دیروز، که خبرگزاری‌های رسمی منتشر کرده‌اند، ابعاد و جزئیات این بسته را مشخص می‌کند. طبق این خبرها، بسته پیشنهاد شده، یک آیین‌نامه 14 ماده‌ای است که 30 نوع امکان و حمایت قانونی را شامل می‌شود. خدمات متنوع پرداخت – فراهم شدن امکان راه اندازی «حساب امانی» در سکوهای مشمول – فراهم شدن امکان «خرید اعتباری» از سکوهای مشمول – فراهم شدن امکان «پرداخت مستقیم» در سکوهای مشمول -فراهم شدن امکان راه اندازی «کیف پول» در سکوهای مشمول -فراهم کردن «درگاه پرداخت» برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران -در صورت راه اندازی «رمزریال»، سکوهای مشمول می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

 

  بانیان آشوب در جنایت از داعش سبقت گرفته بودند

روزنامه کيهان:با وجود ارتکاب انواع جنایت‌ها از سوی اغتشاشگران و حمایت رسانه‌های معاند از آنها، حال همین طیف با علم به رسوایی‌ای که به بار آورده‌اند، پیامدهای مأموریت خود را انکار می‌کنند.روزنامه جوان در این زمینه می‌نویسد: 24ساعته حمله به مردم مذهبی و نیروی امنیتی یاد می‌دهند، با افتخار فیلم سوزاندن مسجد و قرآن منتشر می‌کنند، بی‌بی‌سی با ریگی گفت‌وگو کرد، اینترنشنال با الاحوازیه، رجوی کنار آنهاست و تشویق تروریست‌ها هم کار عبدالحمید، پرچم تروریست‌ها هم در تجمع‌شان؛ با همه اینها حمله به شاهچراغ شد کار نظام؟ خون شهدای حمله تروریستی به حرم شاهچراغ هنوز روی سنگفرش‌های حرم بود که براندازان با لیدری خبرنگاران و مجریان و عوامل تلویزیون سعودی اینترنشنال و سایر همفکران در رسانه‌های فارسی‌زبان ضد ایرانی، این موج را آغاز کردند که حمله تروریستی شاهچراغ «کار خودشونه»!این در حالی بود که تروریست‌های داعش رسماً مسئولیت حادثه را برعهده گرفتند، بیانیه دادند، در رسانه رسمی‌شان هم به آن پرداختند و رسانه‌های بین‌المللی هم آن را بازتاب دادند.

 

اغتشاش علیه توافق

روزنامه وطن امروز:مواضع جدید نماینده آمریکا در امور ایران بار دیگر عدم آمادگی و بی‌اراده بودن دولت بایدن برای حصول توافق را نمایان کرد.  به گزارش «وطن‌امروز»، در میانه راکد ماندن موضوع احیای برجام در واشنگتن، تهران و پایتخت‌های اروپایی، مسؤول پرونده برجام در دولت بایدن از ادبیات تهدیدآمیز و البته تکراری و نخ‌نمای ضدایرانی استفاده و ادعا کرد واشنگتن وقت خود را صرف مذاکرات هسته‌ای نخواهد کرد.  راب مالی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایشی در «اندیشکده کارنگی»، با بیان اینکه واشنگتن توجه خود را به حمایت از اغتشاشات یا آنچه که او اعتراضات در ایران می‌خواند معطوف کرده، تهدید کرد اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند. «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بعد از اذعان به اینکه موضوع احیای برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست، این بار تمرکز بر توافق هسته‌ای را موجب اتلاف وقت توصیف کرد. مالی گفت آمریکا روی مسائلی از ایران تمرکز دارد که برایش مفید باشد و در حال حاضر اگر قرار باشد هیچ اتفاقی در موضوع توافق هسته‌ای ایران رخ ندهد، واشنگتن هم وقت خود را روی آن هدر نمی‌دهد.  به نظر می‌رسد دولت بایدن با کلید خوردن برخی اعتراضات در ایران، بهانه خوبی برای فرار از تعهدات خود و بی‌مسؤولیتی در قبال رویکرد و تصمیماتی که برای باقی ماندن توافق هسته‌ای لازم بود اتخاذ شود، پیدا کرده است. این در حالی است که واشنگتن همزمان دچار خطای محاسباتی و ادراک نادرست از شرایط حال حاضر ایران شده است. فرضیه ایالات متحده از موقعیت کنونی تهران در دستگاه محاسباتی کاخ سفید، بیانگر ضعفی است که شاید بتوان با بهره‌گیری از آن امتیازهای بزرگی از ایران گرفت.

 

شلیک روس‌ها به سر اختاپوس

روزنامه جام جم: منازعه تل‌آویو و مسکو  بر سر مداخله رژیم‌صهیونیستی در جنگ اوکراین و کمک‌های اطلاعاتی این رژیم به دولت زلنسکی در کی‌یف تشدید شده است. این تنش‌ها با اقدام مسکو در تعطیلی یکی از آژانس‌های مهم صهیونیست‌ها در روسیه، یعنی آژانس یهود به اوج رسید و همچنان ادامه دارد. روسیه به برخی دیگر از سازمان‌های مشابه صهیونیستی نیز هشدار داد در صورت ادامه فعالیت مداخله‌جویانه تعطیل خواهند شد اما به‌راستی آژانس یهود چه کار ویژه‌ای در روسیه داشت و چرا تعطیلی آن از سوی کاخ کرملین مانند یک بمب خبری در جامعه خبری صهیونیست‌ها منفجر شد و بسیاری از آنها را بهت زده کرد؟ آژانس یهود  سال ۱۹۲۹ به‌عنوان بخشی از سازمان جهانی صهیونیستی تأسیس شد و ترویج مهاجرت به اسرائیل غاصب را به‌عهده داشت. آژانس یهود، نهادی ظاهرا خصوصی و در واقع وابسته به سازمان سیا و نهادهای رسمی قدرت در اراضی اشغالی است.  در اهمیت آن همین بس که طی دو دهه گذشته بیش از یک میلیون یهودی روسیه با تشویق‌های این نهاد، روسیه را به مقصد سرزمین‌های اشغالی ترک کرده‌ و در آنجا ساکن شده‌اند. همچنین این آژانس، شناسایی و جذب یهودیان یا یهودی‌زاده‌های ثروتمند و هدایت سرمایه آنها به سوی تل‌آویو را به‌عهده دارد.

 

جلسه دفاع از ایده‌دزدی

روزنامه فرهیختگان:روز گذشته مجله نیویورکر در گزارشی مفصل با تیتر «روز حسابرسی؛ آیا کارگردان برنده اسکار اصغر فرهادی ایده دزدی می‌کند؟» از منظر دعوای حقوقی اصغر فرهادی و آزاده مسیح‌زاده بر سر ایده فیلم «قهرمان» با جزئیات فراوان تک‌تک اتفاقات این دعوای حقوقی را مورد بررسی قرار داده و در کنارش به گذشته این کارگردان مطرح ایرانی پرداخته است. ریچل اویو نویسنده این مقاله مصاحبه مفصلی با آزاده مسیح‌زاده، اصغر فرهادی، مانی حقیقی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، نگار اسکندرفر و حتی شاگردان مختلف فرهادی و همکاران قدیمی او انجام داده است. نگار اسکندرفر یکی از سرمایه‌گذاران فیلم «جدایی نادر از سیمین»، درباره تجربه منفی کار خودش با فرهادی در این فیلم گفته است که فرهادی بدون اطلاع او توافق‌نامه پخش بین‌المللی فیلم را امضا کرده است که این توافق از لحاظ اقتصادی به نفع فرهادی بوده و درنهایت اسکندرفر مجبور شده، نامه‌ای در موافقت با این توافق‌نامه امضا کند. چون فرهادی گفته پخش‌کننده شانس بالایی برای اسکار بردن فیلم قائل است و ممکن است نبودن اجازه‌ای از اسکندرفر سبب جلوگیری از اکران جهانی فیلم شود. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سال 73 فرهادی نمایش «ماشین‌نشین‌ها» را در جشنواره تئاتر دانشجویی داشته است، در حالی که متن این نمایشنامه متعلق به علی خودسیانی بوده و فرهادی در اولین نمایشش اسم خود را در بولتن به‌عنوان نویسنده زده است. هرچند بعدها در اجرای تهران این نمایشنامه نام خودسیانی به‌عنوان نویسنده ثبت شده و فرهادی تنها عنوان بازنویسی را روی پوستر زده است. با این حال اصغر فرهادی به نویسنده این مقاله گفته که هرگز ادعای نویسندگی این تئاتر را نداشته و نمی‌داند چرا خودسیانی این داستان دروغین را گفته است.

 

صلح قفقاز در تهران

‌ روزنامه شرق: نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، صبح دیروز با هیئت همراه وارد تهران شد که در ابتدا مورد استقبال مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفتند. در ادامه مراسم استقبال رسمی از نخست‌وزیر ارمنستان با حضور سید‌ابراهیم رئیسی در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد. سران دو کشور پس از دیدار و رایزنی‌های چند‌ساعته پشت درهای بسته در یک نشست خبری مشترک حضور پیدا کردند. سید‌ابراهیم رئیسی در این نشست مطبوعاتی مشترک در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد ضمن خوشامدگویی به نخست‌وزیر ارمنستان و هیئت سیاسی و اقتصادی همراه گفت: «تردید ندارم سفر نخست‌وزیر ارمنستان به جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی در جهت ارتقای دو کشور خواهد بود». او افزود: «سیاست همسایگی از سیاست‌های مورد تأکید دولت است و در این مدت چند نشست با پاشینیان داشتیم. در این نشست‌ها به‌ویژه در این سفر محور مذاکره توسعه روابط تجاری، اقتصادی و امنیتی بین دو کشور است». رئیسی تصریح کرد: «در چند ماه گذشته ۴۳ درصد رشد روابط تجاری با ارمنستان ثبت شد؛ اما هدف‌گذاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور سه میلیارد دلار است که دستیابی به آن با اراده دو کشور کاملا امکان‌پذیر است». رئیس‌جمهور افزود: «روابط خوب بین دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد انجامید». رئیسی با بیان اینکه منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم، خاطرنشان کرد: «امنیت و صلح در منطقه قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد».

 

رونمایی از طرح حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین

روزنامه همشهری: سرانجام «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال» در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تصویب شد. این طرح که پیش از این، با عنوان بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای مجازی از آن نام برده می‌شد، قرار بود هفته گذشته نهایی شود. با این حال، آنطور که مسئولان وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری اعلام کردند بعضی ملاحظات برای جذاب‌سازی‌ بیشتر این بسته باعث شد که روز گذشته(سه‌شنبه) در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال رونمایی شود. آنگونه که وزارت ارتباطات اعلام کرده، در این آیین‌نامه 14ماده‌ای، حدود 20نوع امکان و حمایت قانونی جدید برای سکوها و کسب‌وکارهای اینترنتی و در قالب تکالیف مختلف برای دستگاه‌های ذی دخل پیش‌بینی شده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، بانک مرکزی، سازمان صدا و سیما و سازمان برنامه و بودجه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای این طرح را تشکیل می‌دهند. در آیین‌نامه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال برای سکوهای کسب‌وکاری مشمول، تسهیلاتی ازجمله امکانات متنوع پرداخت، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری، برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری و تبلیغ در سازمان صدا و سیما پیش‌بینی شده است. همچنین برخورداری از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی، عدم‌نیاز به مجوز فعالیت، بسته‌های تبلیغاتی متنوع در پلتفرم‌های مشمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب‌وکارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکوهای داخلی در اعتبارسنجی بانک‌ها و پذیرش آن به‌عنوان وثیقه بانکی بخشی دیگر از تسهیلاتی است که برای کسب‌وکارهای مجازی درنظر گرفته شده است.

 

بازی بُرد- بُرد «کی روش»

روزنامه اطلاعات:حدود سه هفته تا آغاز جام جهانی باقی است و تیم ملی فوتبال کشورمان با هدایت کی روش در اردوی آماده سازی به سر می‌برد.طبق نظر وی، از هفته گذشته لیگ برتر فوتبال تعطیل شد تا بازیکنان تمام وقت در اختیار کادر فنی تیم ملی باشند. این روش منحصر به فردی است که کی روش در گذشته هم آن را اجرا می‌کرد.در سایر کشورهای حاضر در جام جهانی لیگ‌های داخلی همچنان در حال برگزاری است و تا ۵ روز مانده به آغاز مسابقات قطر، بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها هستند و به خاطر تیم ملی مسابقات باشگاهی تعطیل نشده است.این روزها فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را می‌کند تا اردوی آمادگی تیم ملی هیچ کم و کاستی نداشته باشد و انصافاْ از لحاظ تدارکات هیچ گلایه‌ای تا امروز، چه از طرف بازیکنان و چه از طرف کادر فنی شنیده نشده است، با این حال سرمربی تیم ملی در آخرین مصاحبه خود از روند تمرینات تیم ملی اظهار نارضایتی کرد!دلیل عمده نارضایتی وی، سنگ اندازی باشگاه الاهلی قطر برای دو بازیکن ایرانی‌اش بود، زیرا این باشگاه حسین کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده را برای مسابقات باشگاهی به قطر فراخوانده است تا بعد از برگزاری مسابقات باشگاهی مجدد به اردوی تیم ملی ملحق شوند.

 

رتبه اول ایران در مصرف انرژی

روزنامه جمهوری اسلامی: براساس آمار منتشر شده، شدت مصرف انرژی در کشور ما تقریبا 15 برابر ژاپن، بیش از دو برابر چین و 2.5 برابر متوسط جهانی است. اکنون بیش از 80 درصد حامل‌های مصرف شده در ایران سوخت فسیلی هستند و باید در سبد مصرف انرژی از انواع انرژی بویژه انرژی‌های پاک مانند هسته‌ای، خورشیدی و باد استفاده شود اما برغم ظرفیت بالای بسیاری از مناطق کشور، سرعت بکارگیری آن بسیار پایین است و حتی در نیروگاه‌های تولید برق نیز به اندازه کافی از گاز استفاده نمی‌شود.در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات انرژی مصرف شود و روند مصرف سالانه بر خلاف روند شدت مصرف در سایر کشورهای دنیا که کاهشی هستند، صعودی است. آنطور که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، اعلام کرده است: مهمترین دلیل افزایش مصرف انرژی در ایران مربوط به پایین بودن نرخ انرژی سوخت است که مجلس در بخش اصلاح یارانه‌های انرژی مصوبات مهمی در بودجه سال‌های 1400 و 1401 برای حل این موضوع تصویب کرده است.به گفته وی امیدواریم با اقدامی که مجلس تحت عنوان معاونت راهبردی پیش گرفته، بتوان روی مدیریت سمت تقاضا و مصرف تمرکز بیشتری داشته باشیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.