ایرانیان موش‌های آزمایشگاهی بیماری کرونا نیستند

عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با«شهروند»: داروی رمدسیویر آزمایشی نبود، کشورهای زیادی از آن استفاده کردند

دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا شایعات مطرح‌شده درباره آزمایش داروهای مختلف روی بیماران کرونایی کشور را رد کرد. او انتشار این اخبار غیرواقعی را فضاسازی رسانه‌ای عده‌ای فرصت‌طلب برای فروش داروهای کرونایی فاقد مستندات علمی می‌داند.

چند روزی است که شایعه‌ای با این مضمون که «ایران به موش آزمایشگاهی داروهای نامعلوم کرونا با عوارض نامشخص بدل شده است»، در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

این خبر کذب که «دولت و شخص وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفته‌اند که کشور ایران به‌عنوان موش آزمایشگاهی است و ایرانی‌ها را مورد آزمایش داروهای نامعلوم با عوارض نامشخص قرار می‌دهند»، به نقل از دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا مطرح شده بود.

در بخش دیگری از این خبر جعلی آمده بود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخی از این داروها را بدون اطلاع مردم روی آنها امتحان می‌کند تا گزارش نهایی را به سازمان بهداشت جهانی ارایه کند، به همین دلیل آمار ابتلا به کرونا هر روز بیشتر می‌شود. بی اثر بودن داروی رمدسیویر برای درمان کرونا و حذف برخی داروهای دیگر از چرخه درمان مبتلایان به این بیماری هم به تشدید این شایعات دامن زده است.

شایعه‌سازی افراد فرصت‌طلب برای فروش داروهای تقلبی کرونا

انتشار این خبر واکنش‌های زیادی هم به دنبال داشت. اما مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی مبارزه با کرونا، انتشار این اخبار غیرواقعی را جوسازی‌های رسانه‌ای عده‌ای برای فروش داروهای کرونایی فاقد مستندات علمی و تحقیقاتی می‌داند.

او با تکذیب این شایعه که «ایران به موش آزمایشگاهی داروهای نامعلوم کرونا با عوارض نامشخص بدل شده است»، در توضیحاتی گفت: «اینها جوسازی‌های رسانه‌ای عده‌ای برای فروش داروهای کرونایی فاقد مستندات علمی و تحقیقاتی است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا عده‌ای مدعی تولید داروهایی با نام‌ها و عناوین مختلف حتی با اسامی مقدس شدند که اثربخشی هیچ‌کدام از این داروها توسط کمیته علمی تأیید نشد، به همین دلیل تاکنون هیچ دارویی بدون مستندات وارد عرصه درمان کرونا نشده است.»

به گفته او برخی مدعیان تولید داروهای درمانی کرونا با وجود مخالفت‌های علمی کمیته تلاش‌می‌کنند داروی خود را بدون انجام آزمایش روی مردم امتحان کنند، اما خوشبختانه فعالیت این افراد با ورود نیروی انتظامی و نهادهای نظارتی محدود شد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه داد: «این افراد سودجو برای فروش داروهای خود اقدام به جوسازی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی کردند تا مردم را به خرید این داروها تشویق کنند.»

قانعی ادامه داد: «کمیته علمی مبارزه با کرونا با جدیت در مقابل فعالیت این افراد و جلوگیری از ورود داروهای فاقد مستندات علمی و اثربخشی درمانی به پروتکل درمان بیماری کرونا ایستاده است.»

داروی «رمدسیویر» آزمایشی نبود

این درحالی است که مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در واکنش به خبر تزریق واکسن کرونا به پرسنل درمانی یک بیمارستان امارات متحده عربی به «شهروند» گفت: «آنها همزمان از دو  واکسن چینی و روسی استفاده کردند، تا جایی که ما خبر داریم این واکسن‌ها براساس توافق با کشور‌های سازنده در اختیارشان قرار گرفته، چراکه هنوز سازمان بهداشت جهانی واکسنی را تأیید نکرده است. اما ما این‌گونه رفتار نمی‌کنیم، تا وقتی سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تأیید نکند، ما در کشور از آن استفاده نمی‌کنیم.»

داروی رمدسیویر را ابتدا چین به کشور ما اهدا کرد. بسیاری از کشورهای دنیا هم از این دارو استفاده کردند. این دارو آزمایشی نبود

آن‌طور که او می‌گوید این اقدام اماراتی‌ها درواقع در ادامه یک طرح تحقیقاتی است که طی روندی تجربی از این واکسن استفاده‌کردند و مقالات آن در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

مردانی ادامه داد: «ما فقط واکسنی را وارد کشور می‌کنیم که تأیید نهایی سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد. با سرنوشت و جان مردم نمی‌شود بازی کرد.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واردات داروی «رمدسیویر» و چرایی حذف آن از روند درمانی مبتلایان هم گفت: «این دارو را ابتدا چین به کشور ما اهدا کرد. بسیاری از کشورهای دنیا هم از این دارو استفاده کردند. این دارو آزمایشی نبود.»

مردانی صحبت‌های مطرح‌شده درباره آزمایشی‌بودن این دارو و اینکه ایران در آزمایش داروهای کرونا موش آزمایشگاهی شده است، نابخردانه دانست و دراین‌باره گفت: «اصلا چنین موضوعی نیست. عده‌ای فرصت‌طلب برای پیشبرد اهداف‌شان و سودجویی موضوعاتی را مطرح می‌کنند که هیچ پایه و مستند علمی ندارد. این شایعات مطرح‌شده هم از طرف همین افراد است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.