ادامه صادرات غلات؟ پوتین ضمانت می‌خواهد

رجب طیب اردوغان پس از گفت‌و‌گو با پوتین درباره از سرگیری صادرات غلات اوکراین اطمینان داد

اما برخلاف اطمینان اردوغان، کرملین می‌گوید بازگشت به این توافق، مستلزم دریافت «ضمانت‌هایی واقعی» از سوی کی‌یف درباره احترام به این توافق و پایبندی به آن است.

به گزارش شهروند آنلاین؛ بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، اردوغان در جریان این گفتگو اعلام کرد «از همکاری همه طرف‌ها برای یافتن راه حلی در این موضوع اطمینان دارد… و با همکاری همه طرفهای ذیربط، تدابیر لازم را برای حل این مشکل و اجرای توافق استانبول در موضوع صادرات غلات، به اجرا خواهد گذاشت».

اردوغان که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه پیوسته میان دو طرف درگیری به عنوان میانجی عمل کرده، همچنین اعلام کرده است که حل و فصل موضوع توافقنامه صادرات غلات، می‌تواند راهی برای تشویق دو طرف این درگیری برای بازگشت به مذاکرات صلح باشد.

برخلاف خوشبینی آنکارا نسبت به آینده این توافق، در بیانیه‌ای که عصر سه‌شنبه از سوی کرملین درباره گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین منتشر شد، آمده است «در جریان این گفتگوی تلفنی، رئیس‌جمهوری روسیه دریافت ضمانت‌های واقعی را «ضروری» دانسته تا هم از پایبندی کامل کی‌یف به این توافق اطمینان حاصل شود و هم اینکه از کریدور انسانی ایجاد شده برای صادرات غلات، برای اهداف نظامی استفاده نگردد».

در ادامه بیانیه، کرملین تاکید کرده است «تنها پس از دریافت چنین ضمانت‌هایی است که می‌توانیم از سرگیری کارها در چارچوب توافقنامه غلات را بررسی کنیم.» ولادیمیر پوتین به رجب طیب اردوغان گفت که کی‌یف باید «ضمانت‌های واقعی» ارائه کند که از کریدور دریای سیاه که به عنوان بخشی از قرارداد غلات استانبول ایجاد شده در فعالیت‌های نظامی خود استفاده نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد لازم است تحقیقات دقیقی درباره این حادثه انجام شود و همچنین تضمین‌های واقعی از کی‌یف مبنی بر رعایت دقیق توافق‌های استانبول، از جمله عدم استفاده از کریدور بشردوستانه برای اهداف نظامی، دریافت شود. روسیه تنها در این صورت به بازگشایی این کریدور فکر می‌کند./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.