آموزش 1600 فرمانده دادرس پیشرفته در کشور

اولین دوره آموزش تشکیلاتی دادرس پیشرفته به میزبانی استان آذربایجان‌شرقی در شهرستان مراغه با حضور جوانان ۶ استان منطقه شمال‌غربی و مسئولان کشوری و شهرستانی کلید خورد.

فاطمه عسگری‌نیا_ شهروند آنلاین؛ اولین دوره آموزش تشکیلاتی دادرس پیشرفته به میزبانی استان آذربایجان‌شرقی در شهرستان مراغه با حضور جوانان ۶ استان منطقه شمال‌غربی و مسئولان کشوری و شهرستانی کلید خورد. برگزاری دوره تشکیلاتی دادرس پیشرفته به گفته گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر یکی از ضرورت‌های پیش روی جمعیت هلال‌احمر بود. تشکیلاتی که حالا قرار است در سایه برگزاری سلسله دوره‌های آموزشی در مناطق مختلف کشور بالغ بر 14 هزار نفر از اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر را برای حضور در عرصه‌های امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در روزهای سخت بحرانی آماده کند. جوان‌هایی که قبل از رسیدن به سن جوانی در قامت نوجوانان مدرسه‌ای رخت دادرس‌های هلال‌احمر را به تن کردند و آموزش‌های اولیه امدادرسانی را فرا گرفتند. در اولین دوره آموزشی این تشکیلات، جوانان 6 استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، همدان، زنجان، قزوین و البرز اعم از دختران‌وپسران به‌عنوان فرماندهان تشکیلات دادرس پیشرفته گرد هم جمع شدند و آموزش‌های لازم را فرا گرفتند. تا بعد از بازگشت به استان‌های خویش این آموزش‌ها را ابتدا به سرگروه‌ها و سپس اعضای تیم‌های دادرس پیشرفته استان خود آموزش دهند.

بزرگ شده‌اند و قد کشیده‌اند. اعضای تیم‌های دادرسی که خیلی‌هایشان آشنایی با هلال‌احمر و فعالیت‌های آن را با عضویت در همین تشکیلات دادرس آغاز کرده‌اند. از زمانی که دبستانی بودند تا حالا که هرکدام‌شان جوانانی خوش‌قدوبالا شده‌اند. فاطمه یکی از این دادرسی‌های پرشور و هیجان اهل تبریز است. می‌گوید از 12 سالگی با عضویت در تیم دادرس، یک هلال‌احمری شده و حالا حدودا 8-7 سالی می‌شود که رخت هلال‌احمر را به تن دارد. او و دوستانش با شرکت در دوره آموزشی تشکیلاتی دادرس پیشرفته از این به بعد به‌عنوان فرماندهان تیم‌های دادرس بانوان در استان‌های خود مشغول به فعالیت خواهند شد. حسابی حواس‌شان جمع است تا مبانی دوره را کامل فراگرفته و آنها را بی‌نقص به سرپرست تیم‌های دادرس استان خود آموزش دهند: «ما قرار است با تمرکز بر آموزش‌های خاصی که می‌بینیم سرعت امدادرسانی در مناطق حادثه‌دیده و برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری را افزایش دهیم.»

 

جوانان سرمایههای هلال‌احمرند

اولین دوره آموزشی تشکیلات دادرس پیشرفته، سه روز برای فرماندهان دادرس دختر و سه روز برای فرماندهان دادرس پسر در مراغه در حال برگزاری است. سیدعلی منیری، معاون دانشجویی و جوانان هلال‌احمر از این جوان‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند جمعیت هلال‌احمر یاد می‌کند و معتقد است تیم‌های دادرس نوجوان ما از 12 سال پیش فعالیت خود را در کشور آغاز کرد. حالا که بچه‌ها به سن 18 سال و بالاتر رسیده‌اند می‌بایست با سازماندهی آنها از این ظرفیت در مسیر بهره‌وری بهتر و افزایش سرعت امدادرسانی در زمان بروز حوادث استفاده کنیم: «یکی از چالش‌های ما در زمان بروز حوادث به‌خصوص در حوادثی که وسعت بزرگ‌تری داشتند اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان بود. خیلی اوقات ما چادر داشتیم اما افرادی که مسلط به نصب این چادرها باشند بسیار کم بود به خاطر همین روند ایجاد اسکان اضطراری به کندی پیش می‌رفت و گاهی هم باعث بروز نارضایتی‌هایی از سوی مردم می‌شد.»

به گفته او کارشناسان امر در این رابطه طرحی را تهیه و آماده کردند و بعد از تصویب توسط رئیس جمعیت هلال‌احمر مقرر شد تا برای حل مشکل فوق از نیروی جوان عضو سازمان جوانان بهره‌گیری شود: «بعد از آنکه به این نتیجه رسیدیم که نیروی انسانی یکی از عوامل افزایش سرعت چادرزنی در حوادث و برپایی اردوگاه‌های اضطراری است مقرر شد با همکاری سازمان امدادونجات و معاونت آموزش‌وپژوهش طرح تولید محتوا و آموزش این جوان‌ها تهیه شود. طرح که تهیه و تصویب شد نوبت به اجرای منطقه‌ای آن رسید. البته برای منطقه‌ای برگزار کردن آن هم دلایل خاص خود را داشتیم؛ اولا توجه به مسافت استان‌ها برای حضور جوان‌ها در دوره بود که برای ما اهمیت زیادی داشت و دوما توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی هر منطقه. بنابراین مقرر شد در دوره‌های آموزشی منطقه‌ای نسبت به آموزش بچه‌ها اقدام کنیم.»

منطقه شمال‌غربی کشور اولین منطقه‌ای است که شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی تشکیلات دادرس پیشرفته است و در هفته‌های آتی قرار است این دوره به ترتیب در منطقه شمال‌شرق، جنوب‌غرب، مرکز و جنوب‌شرق برگزار شود. به گفته منیری در مجموع این دوره‌های آموزشی 1600 فرمانده دادرس پیشرفته برای ساماندهی تیم‌های دادرس پیشرفته کشور آموزش می‌بینند: «در کنار این 1600 نفر مسئول شعب و مسئول جوانان مناطق هم حضور دارند تا در جریان روند آموزشی فرماندهان و برنامه‌های پیش رویشان قرار بگیرند.»

فرماندهان تشکیلات دادرس پیشرفته در کارگاه‌های سه‌روزه منطقه‌ای 24 ساعت آموزش مفید را به صورت تئوری و عملی می‌بینند. آموزش‌ها به‌صورت تئوری و عملی است 16 ساعت آموزش تئوری است  و 8 ساعت آموزش عملی. در آموزش‌های تئوری شرکت‌کنندگان آموزش‌هایی را پیرامون مفاهیم عملیاتی تیم دادرس، ساختار تشکیلاتی آن، وظایف تیم دادرس و نحوه فعالیتش با تمرکز بر آموزش مدیریت اردوگاه  و اسکان فرا می‌گیرند. معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «آنچه فرماندهان دادرس پیشرفته فرا می‌گیرند چادرزنی به‌تنهایی نیست بلکه مدیریت اسکان اضطراری در اردوگاه است. اردوگاهی که  می‌تواند در وسعت یک شهر حادثه‌دیده باشد یا در اندازه خانه‌های مردم یک روستا یا یک زمین مسطح و بزرگ. در واقع کار این دادرسان در آینده ترویج آموزش همگانی اسکان اضطراری است.»

بعد از اینکه این دوره‌ها پایان یافت 1600 فرمانده آموزش‌دیده تشکیلات دادرس پیشرفته در قالب 4 تیم در سازمان جوانان سازماندهی می‌شوند: « 800 نفر در بخش امور جوانان و 800 نفر هم در قالب خانه‌های هلال ساماندهی شده و هرکدام در زیرمجموعه‌های خود نسبت به انتقال آموخته‌هایشان در این دوره آموزشی به زیرگروه‌ها می‌پردازند.»

منیری می‌گوید تا سال 1402 باید 14 هزار دادرس پیشرفته آموزش ببینند تا دیگر در زمان بروز بحران‌ها دغدغه‌ای برای ایجاد اردوگاه‌های اضطراری نداشته باشیم: «توانایی این دادرس‌ها هم در المپیادهای سراسری محک می‌خورد به این صورت که ابتدا گروه‌های دادرس شهرستان‌ها با هم به رقابت می‌پردازند و برگزیدگان به مرحله استانی می‌رسند و در نهایت منتخبان مرحله استانی هم تابستان سال آینده در رقابت دادرس‌های پیشرفته کشور با هم به رقابت خواهند پرداخت تا در نهایت تیم‌های برگزیده معرفی شوند.»

 

 

هلال‌احمر ایران از آماده‌ترین جمعیت‌ها در شرایط بحران است

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در سفر به استان آذربایجان‌شرقی در اختتامیه دوره دختران آموزش دادرس‌های پیشرفته غرب کشور حاضر شد و گفت:‌ «هلال‌احمر ایران یکی از آماده‌ترین جمعیت‌ها در پاسخ به شرایط بحران است.»

سلیمانی با بیان اینکه هلال‌احمر ایران مقام پنجم را در بین کشورهای عضو نهضت بین‌المللی جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ دارد، افزود:‌ «دیدگاه مثبت استانداران، به‌عنوان بالاترین جایگاه دولتی در استان‌ها نسبت به جمعیت هلال‌احمر بسیار قابل خرسندی است.»

سلیمانی ادامه داد: «از نظر توانمندی جمعیت هلال‌احمر کشور ایران در جایگاه پنجم جهان است و این؛ مرهون هم‌افزایی‌ها، حمایت‌ها، همدلی‌ها و تلاش اعضای آن‌ است.»

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در پایان تصریح کرد: «امید که با این نگاه خدمتگزارانه و نقش‌آفرینی داوطلبان در روزهای سخت، شاهد اعتلای بیش‌ازپیش این جمعیت باشیم.»

او افزود: «تکمیل و تجهیز انبارهای امدادی جمعیت هلال‌احمر استان نسبت به گذشته و ارتقای سطح آموزش و تقویت نقاط قوت و کارایی بالای این مجموعه بسیار ارزشمند و قابل‌تقدیر است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.