معضلی که دست از سر ورزش برنمی‌دارد

گزارش «شهروند» از حواشی ایجاد شده به دلیل صادر نشدن ویزای ورزشکاران ایرانی

صادر نشدن ویزا برای حضور ورزشکاران رشته‌های مختلف در تورنمنت‌های بین‌المللی مشکل جدید ورزش کشور است.

یگانه عصاری- شهروندآنلاین|تنیس، بسکتبال سه‌نفره، دو‌و‌میدانی، کاراته، بوکس، ژیمناستیک، تیر و کمان، تکواندو و …؛ این تنها بخشی از لیست ورزش‌هایی است که از ابتدای سال تاکنون با مشکلی به نام «صادر نشدن ویزا» مواجه شده‌اند و تمام تلاش‌های ورزشکاران این رشته‌ها برای کسب مدال و افتخارآفرینی از دست رفته است؛ مشکلی که هرچند جدید و نوظهور نیست، اما این اواخر با کارشکنی بیشتری همراه شده است تا به غیر از استرس‌ها و موانع همیشگی ورزشکاران ایرانی، معضل دیگری نیز به آنها اضافه شود؛ معضلی که برای مسابقات پیش رو هم وجود دارد و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، مسابقات جهانی دیگری را هم از دست خواهیم داد و این یعنی از دست رفتن چندین و چند مدال رنگارنگ برای ایران.

تیر ماه پرحادثه

نهم تیر ماه امسال بود که ویزای دختر تنیس‌باز ایران برای حضور در مسابقات ویمبلدون جوانان به میزبانی انگلستان صادر نشد. این اتفاق در شرایطی افتاد که مشکات‌الزهرا صفی ابتدا در جدول مقدماتی حضور داشت و با وجود اینکه فدراسیون جهانی اعلام کرد به جدول اصلی راه یافته است، اما انگلیس ویزای این ورزشکار را صادر نکرد و او حضور در این رویداد معتبر را از دست داد تا شانس درخشش مجدد خود را نیز از دست بدهد. هنوز چند روز از این اتفاق نگذشته بود که اواسط تیر ماه اعلام شد تیم ملی بسکتبال سه‌نفره زنان به دلیل تاخیر در صدور ویزا و نبودن پرواز مناسب، به کاپ آسیا اعزام نمی‌شود. ویزای شادی عبدالوند یکی از بازیکنان ایران برای حضور در مسابقات صادر نشده بود. البته این ماجرا هم به همین‌جا ختم نشد و این اتفاق دامنگیر تیم بسکتبال سه‌نفره مردان هم شد و صدور ویزا برای سینا واحدی، یکی از اعضای تیم بسکتبال سه‌نفره مردان به در بسته خورد.

بدشانسی ادامه‌دار

وقایع عجیب و غریب ورزش ایران در تیر ماه اما ادامه‌دار بود. در همین ماه قرار بود تیم ملی دوومیدانی ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان عازم آمریکا شود. نمایندگان کشور ما به خوبی روند گرفتن ویزا را انجام دادند، اما آمریکا با ندادن ویزا جلوی حضور دوومیدانی‌کاران را در این مسابقات گرفت. از سوی دیگر، در حالی که رقابت‌های ورلد گیم کاراته از ۱۷ تیر در بیرمنگام آمریکا آغاز می‌شد، ویزای ملی‌پوشان کاراته هم صادر نشد و در حالی که چهار ملی‌پوش کاراته ایران همراه شهرام هروی، سرمربی تیم و سیدحسن طباطبایی، رئیس فدراسیون برای دریافت ویزای سفر به آمریکا به سفارت این کشور در ارمنستان مراجعه کردند در همان ابتدای کار درخواست صدور ویزایشان رد شد. البته در همین تابستان کمانداران کشورمان نیز فرصت حضور در مسابقات ورلدگیمز تیر و کمان را از دست دادند و شوک آخر نیز با صادر نشدن ویزای ملی‌پوشان بوکس بود. موی‌تای‌کاران کشورمان حتی با حضور در سفارت ارمنستان موفق به دریافت ویزا نشدند و ورلدگیمز بیرمنگام را از دست دادند. آخرین کارشکنی صدور ویزای ایرانیان نیز متعلق به همین چند روز قبل است که ملی‌پوشان جوان تنیس روی میز فرصت حضور در مسابقات بین‌المللی مجارستان را از دست دادند. قرار بود مهدی کشاورزی به عنوان تنها نماینده ایران در آن حضور داشته باشد و بهزاد مرندی، داور اعزامی به مجارستان باشد، اما هر دو نفر به دلیل صادر نشدن ویزا این سفر را از برنامه خود خارج کردند.

کارشکنی ادامه دارد

مشکلات فقط به صدور ویزا ختم نمی‌شود و در این چند ماه که از سال جدید می‌گذرد، چند تیم ایرانی علیرغم صدور ویزا با کارشکنی بسیار در فرودگاه‌ها مواجه شده‌اند؛ از فروردین ماه که تیم ملی تیراندازی ایران با کارشکنی پلیس فدرال کشور برزیل و معطلی ۱۵ ساعته در فرودگاه مواجه شد تا همین چند روز قبل که ملی‌پوشان والیبال نشسته ایران به سختی و در دقیقه 90 موفق به دریافت ویزای خود برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در کشور بوسنی شدند. البته طبق گفته مسئولان فدراسیون تیراندازی، پس از این اتفاق فدراسیون تیراندازی برزیل و مسئولان فدراسیون جهانی از ایران عذرخواهی کردند، اما یک عذرخواهی بی‌فایده تحویل‌مان شد و شد آنچه نباید می‌شد!

نگرانی‌ برای کشتی آزاد

با توجه به اتفاقات به وجود آمده و نگرانی‌ها برای احتمال صادر نشدن ویزای ورزشکاران ایرانی در تمامی رشته‌ها، حالا بیشترین تهدید متوجه تیم ملی کشتی آزاد ایران است. جام جهانی کشتی آزاد دهه دوم آذر ماه در آمریکا برگزار خواهد شد و فدراسیون کشتی آمریکا در حین برگزاری مسابقات جهانی 2022 بلگراد از ایران دعوت کرد که در این رقابت‌ها شرکت کند. در این مسابقات مانند روال قبل، تیم‌های برتر مسابقات جهانی از سوی اتحادیه جهانی به جام جهانی دعوت می‌شوند و کشور میزبان موظف به صدور ویزا و همکاری با کشورها برای حضور در محل برگزاری مسابقات است. البته سال گذشته هم این اتفاق افتاد، اما ویزای یک ملی‌پوش و یک مربی و علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران صادر نشد و دبیر در نامه‌ای خطاب به بوریس بومگارتنر، رئیس فدراسیون کشتی آمریکا، خبر از لغو یک‌طرفه مسابقه دوستانه ایران و آمریکا داد. حالا روال دریافت ویزا آغاز شده است، اما این در صورتی است که اتفاقی مشابه اتفاق سال گذشته نیفتد.

مقصر کیست؟

حتما و قطعا بعضی از این مشکلات و کارشکنی‌ها از کم‌کاری مسئولان ورزشی در خود کشور است؛ مسئولانی از فدراسیون‌ها یا حتی از وزارت ورزش. اما ویزا ندادن به بازیکنان و کارشکنی‌هایی که توسط مسئولان ورزشی بین‌المللی در قبال آنها صورت می‌گیرد، بیشترین تاثیر را در محرومیت ورزشکاران از مسابقات مهم جهان دارد و همه می‌دانند که در این شرایط حتی مذاکره با سفارت‌ها و تلاش‌های فدراسیون‌های مربوط در حل مساله راه به جایی نمی‌برد. مساله‌ای که سید امیر حسینی، دبیر کل پیشین کمیته ملی المپیک، هم آن را تایید کرده است. او در واکنش به سختی گرفتن ویزا برای ورزشکاران ایران گفت: «مسئولان باید با برنامه‌ریزی مناسب جلوی این مساله را بگیرند. یکی از اقداماتی که باید در این‌باره انجام شود، این است که کارها به دقیقه ۹۰ موکول نشود. به‌عنوان مثال برای دریافت ویزای شینگن باید از ۲ ماه قبل همه مدارک آماده باشد و ارسال شود. همچنین باید رایزنی‌های بسیار موثری با فدراسیون‌های بین‌المللی صورت بگیرد و کمیته المپیک فعالیت‌های موثرتری در این‌باره داشته باشد. اقدام دیگر، برگزاری نشست با سفرای کشورهای مختلف از سوی وزارت امور خارجه و وزارت ورزش است. متاسفانه برخوردهای دوگانه در سطح جهان وجود دارد و از ورزش به‌عنوان یک ابزار سیاسی سوءاستفاده می‌شود. این مساله ایجاد یک رویکرد مناسب را ضروری می‌کند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.