مدارا قبول ولی تا کی؟/ تهش چی میشه؟/ شکست بنیادی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي جولاندهي قيمت دلار در کانال 35 هزار توماني ، وضعیت برجام ، جنگ رسانه‌ای بیگانگان ، طرح دارویار ، نشست غیررسمی و ضدایرانی «آریا فرمولا» درباره اغتشاشات اخیر در ایران با کارگردانی آمریکا و آلبانی در نیویورک، بازار 700 میلیارد دلاری اعزام نیروی کار به خارج و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز ظاهرات ضد آمریکایی ملت ایران همزمان با یوم‌الله 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  جولاندهي  قيمت دلار در کانال 35 هزار توماني ، وضعیت برجام ، جنگ رسانه‌ای بیگانگان ، طرح دارویار ، نشست غیررسمی و ضدایرانی «آریا فرمولا» درباره اغتشاشات اخیر در ایران با کارگردانی آمریکا و آلبانی در نیویورک، بازار 700 میلیارد دلاری اعزام نیروی کار به خارج و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تظاهرات عظیم ضد آمریکایی ملت ایران درسراسر کشور

روزنامه جمهوری اسلامی:تظاهرات ضد آمریکایی ملت ایران روز گذشته همزمان با یوم‌الله 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی با حضور گسترده و پرشور مردم، دانشجویان و دانش‌آموزان در تهران و به‌صورت همزمان در 900 شهر کشور برگزار شد.این مراسم در تهران با حضور اقشار مختلف مردم و دانش‌آموزان، دانشجویان در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا با شعار محوری “حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی” برگزارشد.شرکت کنندگان در این مراسم ضد استکباری با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل”، انزجار خود را از سیاستهای خصمانه و استکباری نظام سلطه و در راس آن آمریکای جنایتکار نشان دادند.استقبال گروههای دانش‌آموزی و دانشجویی و اقشار مختلف مردم برای حضور در راهپیمایی ضدآمریکایی 13 آبان، به حدی بود که از دقایق اولیه آغاز مراسم خیابان طالقانی در تهران مملو از جمعیت شده و میعادگاه 13 آبان به محلی برای نمایش همدلی و اتحاد ایرانیان تبدیل گردید.همخوانی سرودهای انقلابی همچون “آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو” و “الله اکبر خمینی رهبر” شور و حال سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی را به ارمغان آورده بود.در این مراسم راهپیمایان با پارچه نوشته‌ها و پلاکاردهایی در محکومیت آمریکا و ایادی استکبار انزجار خود را از نظام سلطه و در راس آنها آمریکا ابراز داشتند. مردم در این مراسم پلاکاردهایی در حمایت از نیروی انتظامی با عنوان نیروی انتظامی تشکر تشکر مدافعان حرم مدافعان امنیت را در دست داشتند. پلیس ستون اصلی امنیت است از دیگر نوشته‌هایی بود که در این مراسم بیشتر به چشم می‌خورد.

 

خرید دلار غیرحضوری شد

روزنامه آرمان امروز: چهره رئيس کل بانک مرکزي در سخت ترين روزهاي کاري وي هم عاري از هرگونه تنش و هيجان است. او هر زمان که در برابر خبرنگاران قرار مي گيرد از بهبود تراز ارزي، روند مناسب ذخاير و سياست هاي موثر بانک مرکزي در بازار ارز سخن مي گويد. علي صالح آبادي در سد کردن راه احساسات به چهره اش بسيار موفق عمل مي کند اما در ارائه راهکارهايي که بازار ارز را آرام کند به اندازه آرام نگه داشتن چهره‌اش موفق نيست. تازه ترين سياست نهادي که او بر صندلي داغ رياست آن نشسته، غيرحضوري کردن خريد ارز از صرافي ها است اما اين سياست در شرايط کنوني بيشتر از آن که راهکاري براي ساماندهي بازار باشد، به ناديده گرفتن دلايل افزايش متقاضيان روزافزون خريد ارز و پاشيدن رنگ نامرئي روي صف جلوي صرافي ها شبيه است.در شرايطي که دولت سيزدهم در ابتداي فعاليت خود دلار را در کانال 25 هزار تومان از دولت دوازدهم تحويل گرفت که البته روند رشد آن بارها مورد انتقاد مسئولان دولت سيزدهم قرار گرفت حال با جولاندهي  قيمت دلار در کانال 35 هزار توماني آن هم تنها يک سال پس از تحويل گرفتن دولت سيزدهم اين سئوال را بايد از رئيس جمهور و تيم اقتصادي دولت پرسيد که چه اتفاقي افتاده که ظرف يکسال قيمت دلار 10 هزار تومان افزايش يافته و ايا اين روند تا پايان عمر 4 ساله دولت ادامه خواهد يافت و آيا بانک مرکزي مي تواند با اقدامات اينچنيني و محدوديتهاي خريد قيمت ارز را کنترل کند؟

 

نمی‌توان مرگ برجام را اعلام کرد

روزنامه آرمان ملی: چرا رئیس‌جمهور اوکراین در اظهارات اخیر خود ایران را تهدید کرد؟ آیا در شرایطی که ایران به صورت رسمی نسبت به جنگ اوکراین اعلام بی‌طرفی کرده در حقوق بین‌الملل می‌توان برای ایران نقشی در جنگ اوکراین در نظر گرفت؟ در چنین شرایطی و در حالی که وضعیت برجام با پیچیدگی‌های زیادی مواجه بود مسائل حقوق بشری مطرح شده درباره ایران به چه میزان پیچیدگی‌های وضعیت برجام را تشدید خواهد کرد؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات و تحلیل چشم‌انداز پیش‌روی ایران با دکتر حشمت‌ا… فلاحت پیشه، تحلیلگر روابط بین‌الملل و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. زلنسکي رئيس‌جمهور اوکراين در اظهارات اخير خود نسبت به مداخله ايران در جنگ اوکراين هشدار داده و ايران را تهديد کرده است. ادعاي اوکراين درباره نقش ايران در جنگ اين کشور به چه ميزان در عرصه بين‌الملل قابل قبول خواهد بود؟براساس کنوانسيون‌هاي بين‌المللي در صورت بروز جنگ بين دو کشور اعلام بي‌طرفي و جانبداري از يک کشور در جنگ کفايت مي‌کند و کشوري که درباره يک جنگ اعلام بي‌طرفي مي‌کند از نظر حقوق بين‌الملل نبايد در مظان اتهام قرار بگيرد. البته از اين موضوع درباره ايران سوءاستفاده‌هاي زيادي صورت گرفته است. در طول جنگ هشت ساله ايران و عراق، 36 کشور جهان و در حدود350 شرکت آمريکايي و اروپايي از صدام حمايت مي‌کردند و به وي اسلحه و ادوات جنگي مي‌فروختند. برخي از کشورهاي اروپايي و آمريکايي در مجهز کردن صدام به سلاح شيميايي نيز نقش داشتند.

 

اندیشکده یا آشوبکده؟!

روزنامه ایران: اندیشکده‌ها بیشتر در مراحل نخستین فرایند سیاست‌گذاری، یعنی مراحل تعریف مسأله و طراحی دستورالعمل، تأثیرگذار هستند. در امریکا راه‌های کاملاً متفاوتی برای اثرگذاری در فرایند تصمیم‌گیری وجود دارد. در حالی که برخی تلاش ‌می‌کنند با تلاش‌های بی‌سر و صدا و پشت پرده به مقصود خود برسند، عده‌ای دیگر تلاش می‌کنند با جهت‌دهی به افکار عمومی، اهداف خود را دنبال کنند. بیشتر اندیشکده‌های مهم امریکا از هر دو ابزار برای تأثیرگذاری در فرایند سیاست‌گذاری استفاده می‌کنند. ماجرای فوت مهسا امینی و حوادث پس از آن، انعکاس گسترده‌ای در فضای رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی داشت و بالطبع در سطح اندیشکده‌های امریکایی و اروپایی نیز به‌طور قابل‌توجهی به آن پرداخته شد. اندیشکده‌های فعال در زمینه مسائل خاورمیانه و ایران، به بررسی این موضوع پرداخته و تحلیل‌های متنوعی ارائه کردند. جایگاه و اهمیت مراکز مطالعات دیگر بر کسی پوشیده نیست. این مراکز نه‌فقط به عنوان یک مرکز اندیشه‌ورز در کنار سیاستگذاران ایفای نقش می‌کنند، بلکه به عنوان بازوی تصمیم‌سازی و حتی تصمیم‌گیری نیز ایفای نقش می‌کنند. ایالات متحده امریکا به همراه انگلیس دارای بیشترین مراکز مطالعاتی و بنیاد‌های اندیشه‌ورز هستند تا جایی که این مراکز و بنیاد‌ها اسناد بالادستی کشورها و حتی‌ها معاهدات را به رشته تحریر در می‌آورند. امریکا در سند اخیر امنیت ملی خود موسوم به سند امنیت 2023 از 4 کشور به عنوان تهدید نام برد و چین را به عنوان تهدید اصلی و ایران، روسیه و کره شمالی را به عنوان تهدید‌های دیگر مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

شکست سیاست بازار توافقی ارز

روزنامه تجارت:نرخ ارز در روزهای اخیر رکوردهای جدیدی ثبت کرده و روز گذشته هم با وجود تعطیلی رسمی، آنطور که از معاملات غیررسمی گزارش شد دلار آمریکا در کانال 35 هزارتومانی پیشروی خود را آغاز کرده و در این میان بازارساز تنها با گفتاردرمانی و انتشار اخبار مثبت مانند آزادسازی منابع ارزی که قبلا بارها منتشر شده،سعی در کنترل نرخ ارز دارد.به گزارش«تجارت»،لازم به ذکر است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند بازار توافقی ارز هم کارکرد مطلوبی نداشته چرا که صرافان و صادرکنندگان منافع خود را در عرضه ارز لحاظ میکنند و از این نظر به نظر میرسد این سیاست بانک مرکزی هم شکست خورده است.مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه درگفتگو با «بازار» درباره علل افزایش نرخ ارز و عملکرد بانک مرکزی در راه اندازی بازار معاملات توافقی این کالا گفت:‌ قیمت ارز هم اکنون در بازار تابعی از عرضه و تقاضاست، بنابراین چه بازار توافقی باشد وچه نباشد وقتی تقاضا برای کالایی در بازار افزایش می یابد قیمت آن نیز رشد می کند.

 

فریب فضای مجازی را خوردم

روزنامه جوان:عاملان شهادت آرمان علی‌وردی که به طرز وحشیانه‌ای دست به جنایت هولناک زده بودند در عملیات فنی پلیس به دام افتادند. متهمان که همگی جوان هستند و تحصیلاتی از سیکل تا دیپلم دارند در بازجویی‌ها ادعا می‌کنند تحت تأثیر فضای مجازی و جنگ رسانه‌ای بیگانگان قرار گرفته و فریب خورده‌اند.شامگاه چهارشنبه چهارم آبان کلیپ ویدئویی چند دقیقه‌ای از ضرب و جرح و شکنجه پسر جوانی از سوی چند اغتشاشگر در شهرک اکباتان تهران در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که دل هر بیننده‌ای را به شدت به درد آورد. چند اوباش اغتشاشگر دور پسر جوانی خون‌آلود که توان حرف زدن و ایستادن نداشت، حلقه زده بودند و چند نفر از آن‌ها با صدای بلند می‌گفتند بزنیدش این بسیجی است.بررسی‌های پلیسی نشان داد پسر جوان، طلبه و بسیجی ۲۱ ساله‌ای به نام آرمان علی‌وردی است که شب حادثه همراه تعدادی از نیرو‌های بسیجی و مردمی برای کنترل اغتشاشات به شهرک اکباتان رفته بود، اما ساعتی بعد چند اغتشاشگر با چاقو و سنگ و مشت لگد به او حمله می‌کنند و در نهایت هم پیکر نیمه‌جان و تکه‌پاره او را در همان محل که کنار دیوار بلوک C بود رها کرده و فرار می‌کنند. ساعتی بعد همرزمانش پیکر خونینش را در حالی که پتویی روی آن افتاده بود، پیدا و برای درمان به بیمارستان منتقل می‌کنند.

 

یاری موقت «دارویار»

روزنامه خراسان: دستور رئیس جمهور، ورود سازمان بازرسی، برکناری دو معاون وزیر بهداشت و هشدارهای جدی بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، بالاخره سازمان تامین اجتماعی را وادار به پرداخت بدهی‌هایش کرد تا طرح دارویار فعلا سرپا بماند و مشکلاتش بیشتر از این دامنگیر سلامت مردم نشود؛ اگرچه معلوم نیست این حمایت از دارویار دایمی خواهد بود، یا این طرح حیاتی، چندماه دیگر باز هم به دلیل کوتاهی متولیان، دچار سکته بعدی خواهد شد. تامین اجتماعی: مطالبات تا پایان شهریور داروخانه‌ها تسویه شد سازمان تامین اجتماعی کشور که 73 درصد مردم را تحت پوشش دارد، بزرگ‌ترین متهم اجرای ناموفق طرح دارویار در ماه‌های گذشته بود؛ سازمانی که به دلیل پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی، کار را به جایی رسانده بود که برخی بیمارستان‌ها مثل فیروزگر تهران، اطلاعیه عدم پذیرش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را منتشر کرده بودند و داروخانه‌داران هم خود را برای کاری مشابه آماده می‌کردند، اما خوشبختانه فعلا بخش بزرگی از این مشکل حل شده است و مدیر عامل این سازمان اعلام کرد: «کل بدهی معوقه تا پایان شهریورماه را تسویه کرده‌ایم و تنها مبالغ مربوط به مهرماه باقی مانده است». گلایه از تبعیض بین بیمه ها البته میرهاشم موسوی دلایل بروز تاخیر در پرداخت‌ها را هم توضیح داده است: «در آغاز اجرای این طرح، ۲۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار گرفت که ما از محل منابع داخلی خود هزار میلیارد تومان به آن اضافه و به داروخانه‌ها تزریق کردیم اما منابعی که قرار بود در اختیار ما قرار بگیرد تا بدهی معوقه تا آن مقطع  به داروخانه‌ها را تسویه کنیم، تأمین و پرداخت نشد؛ در حالی‌که بیمه‌های دیگر مثل بیمه سلامت منابع خوبی دریافت و کل بدهی معوقه خود را تسویه کردند.» با وجود این گلایه‌ها، موسوی این وعده را هم داده است که پرداخت‌های تامین اجتماعی را به‌روز کند تا به گفته او «طرح ارزشمند و مفید دارویار»، درنهایت به کاهش پرداختی از جیب مردم برای تهیه دارو منجر شود.

 

مدارا قبول ولی تا کی؟

روزنامه کيهان: ۱- سرهنگ زمانی رئیس ‌زندان‌های سیاسی دوران ستمشاهی بود. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به علت جنایات بیشماری که مرتکب شده بود، محاکمه و اعدام شد. بعد از ظهر یکی از روزهای سال ۱۳۵۶ بود که سرهنگ زمانی وارد زندان شد و در حالی که تعداد دیگری از افسران شهربانی او را همراهی می‌کردند، وسط حیاط ایستاد تا برای زندانیان سخنرانی کند. سخنان او همیشه کوتاه و موضوع آن خط و نشان کشیدن برای زندانیان بود. آن روز در حالی که به شدت خشمگین به نظر می‌رسید شروع به سخن کرد. در بخشی از سخنان خود گفت: (نقل به مضمون‌) فرض کنید پلیس پای خود را روی گردن مجرمی قرار داده و گردن او را تا سرحد مرگ فشار می‌دهد! و در همان حال متوجه می‌شود که او بی‌گناه است. به نظر شما واکنش پلیس چه خواهد بود؟! منتظر پاسخ نماند، چون می‌دانست زندانیان سیاسی برای سخنان او ارزشی قائل نیستند و هیچ‌گاه با او هم‌دهن نمی‌شوند! سرهنگ زمانی در ادامه گفت: اگر تصور می‌کنید که پلیس بعد از اطلاع از بی‌گناهی او پایش را از گردن او بر می‌دارد‌، اشتباه می‌کنید! نمایش اقتدار پلیس خیلی بیشتر از جان یک انسان ارزش دارد! حتی اگر بی‌گناه باشد!  ۲- سرهنگ زمانی و سایر افسران عالی‌رتبه رژیم شاه، در مراکز نظامی آمریکا و انگلیس پرورش یافته و آموزش دیده بودند. بینش و منش وحشیانه او نسبت به مردم را امروزه در اکثر کشورهای غربی، مخصوصاً آمریکا به وضوح می‌توان دید.

 

شکست بنیادی

روزنامه وطن امروز: نشست غیررسمی و ضدایرانی «آریا فرمولا» درباره اغتشاشات اخیر در ایران با کارگردانی آمریکا و آلبانی در نیویورک برگزار شد که نتیجه آن برای این دو کشور شکست بزرگی را در پی داشت. چهارشنبه هفته گذشته نشست غیررسمی و ضدایرانی (آریا فرمولا) به منظور بررسی اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر در ایران بنا به درخواست آمریکا و آلبانی در نیویورک برگزار شد. نشستی که بنا بر اعلام رویترز می‌خواست «سرکوب مستمر زنان و دختران و اعضای گروه‌های قومیتی و مذهبی در ایران را برجسته کند». این نشست یکی از ابتکارات دیپلمات سابق ونزوئلا بود که از ماجرای بوسنی آغاز شد. نام نشست «آریا فرمولا» برگرفته از نام «دیگو آریا» سفیر وقت ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ است. این نشست همان‌گونه که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم به آن اشاره کرده بود، در محل جلسات شورای امنیت برگزار نشد و در حقیقت جزو فعالیت‌های این نهاد به حساب نمی‌آمد و علاوه بر این، هماهنگی آن هم بر عهده رئیس دوره‌ای شورای امنیت نبود و بنا به درخواست یکی از اعضای شورای امنیت برگزار می‌شد. نشست روز چهارشنبه بنا به درخواست آمریکا (عضو دائم) و آلبانی (عضو غیردائم شورای امنیت) برگزار شد. گفتنی است آلبانی، برزیل، چین، فرانسه، گابن، غنا، هند،‌ ایرلند،‌ کنیا، مکزیک، نروژ، فدراسیون روسیه، امارات عربی متحده، انگلیس و آمریکا در حال حاضر ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند.

 

تهش چی میشه؟

روزنامه همشهری:«تهش چی میشه؟» این روزها سؤال خیلی‌ها‌ست. طبیعی است. خسته شده‌اند از بهم ریختن کسب‌وکارها، از ناامنی‌ها، از توهین‌ها و هتک حرمت‌ها، از تصاویر دردناک سلاخی حافظان امنیت و…از سویی مردم سنگ تمام گذاشتند؛ آنچه بر دوش مردم بود به بهترین وجه عمل شده است. هوشیاری و جداکردن صف‌شان از آشوب و اغتشاش و اعلام برائت جانانه که نمونه‌اش راهپیمایی 13آبان بود.با این حال این پرسش باقی است؛ کی تمام می‌شود؟برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید دید این حوادث را چطور تحلیل می‌کنیم؟ من ترجیح می‌دهم تحلیل رهبری را از این روزها ملاک قرار دهم. تحلیلی که کاملا متفاوت از تحلیل رایج در میان تحلیلگران است.تحلیل رایج و ظاهری چیست؟ اینکه نظام زخم‌هایی دارد که بدان بی‌توجهی شده و تبدیل به اعتراضاتی شده است و بی‌اعتنایی به اعتراضات درنهایت منجر به اغتشاش و آشوب شده است.تحلیل دوم چیست؟ تحلیل دوم یا همان تحلیل رهبری این است که اگرچه نظام گرفتار زخم‌ها و آسیب‌هاست، اما آنچه این روزها شاهد آنیم نه به جهت نقص‌ها که اتفاقا برعکس به جهت قوت نظام است. نقص‌ها را باید برطرف کرد اما اغتشاشات امتداد اعتراضات و نقص‌ها و آسیب‌ها نیست و اتفاقا قوت‌ها عامل این روزهاست.

 

تجمع آزاد در انتظار دولت

روزنامه شرق: تعیین مکان‌هایی برای تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز یکی از مطالبات بحقی است که اگرچه اصل 27 قانون اساسی را به‌عنوان حق شهروندی به خود اختصاص داده؛ اما در 43 سال گذشته همواره به دلایلی مورد بی‌مهری و برخورد سلیقه‌ای دولت‌ها قرار گرفته و اعمال نشده است. اگرچه همواره بر لزوم اجرای آن اذعان شده؛ اما هیچ‌گاه اراده‌ای برای اجرائی‌کردن این اصل قانون اساسی در میان مجریان قانون دیده نشده است. البته دولت دوازدهم در سال 97 کوشید با تعیین مکان‌هایی برای تجمعات آزاد و دیدن این اصل قانونی قدم‌هایی بردارد و وزارت کشور را با تعیین آیین‌نامه‌ای ملزم به صدور مجوز برای این تجمعات کرد و حتی هیئت وزیران دراین‌باره مصوبه‌ای داشت؛ اما به گفته اسحاق جهانگیری که به‌تازگی در کانال تلگرامی خود در‌این‌باره توضیحاتی داده است، بنا بر شکایت برخی اشخاص خاص دیوان عدالت اداری مصوبه هیئت وزیران را به بهانه مغایرت آن با قانون ابطال کرد. حالا که چند هفته‌ای است کشور در فضای نامناسب اعتراضی قرار دارد، بیش از هر زمان دیگری نیازمند اجرای این اصل قانونی به محاق رفته‌ایم. پس انتظار می‌رود برای جداکردن صف معترضان و مطالبه‌گران با آشوب‌طلبان این حق قانونی که در سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده بود، طبق گفته رئیس‌جمهور اجرائی شود تا معترضان بدانند صدای مطالباتشان شنیده شده و مسئولان مربوطه قرار است اصلاح رویه‌ای انجام دهند و این حق اعتراض را به رسمیت بشناسند.

 

رسانه یا ستاد جنگ روانی؟

روزنامه اطلاعات:طی چند هفته گذشته، به موازات اعتراضات مردمی در کشور که از جهات مختلف قابل بررسی و شایسته توجه مسؤولان و دست‌اندرکاران و رسیدگی به خواست‌های به‌حق معترضان است، و در غیاب برنامه‌های دقیق و سریع خبری و تحلیلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متناسب با مقتضیات زمان و نیازهای مخاطبین متنوع خود، و بی‌توجه به این امر که مخاطب اگر نیازهای خبری‌اش از یک رسانه تأمین نشود، به دنبال رسانه‌های جایگزین خواهد بود، شاهد تغییر جدی و قابل‌توجهی در رویکرد و عملکرد رسانه‌های جریان رسمی فارسی‌زبان خارج کشور و فاصله گرفتن از چارچوب‌های مرسوم رسانه‌ای و تبدیل شدن آنها به ستادهای جنگ روانی هستیم. در این رابطه توجه به چند نکته ضروری‌است:نخست: بدیهی است که قبل از معطوف کردن انگشت اتهام به سمت رسانه‌های بیگانه، باید به عملکرد حاکمیت در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه تحمیل سیاست‌های مضیق رسانه‌ای به نفع یک بخش از جمعیت مخاطب و بی‌توجهی به جامعه متکثر ایران و نیازهای فزاینده و به‌روز شونده آنها نظر کرد. این مهم را هم در محدودیت‌های اعمالی بر رسانه‌های عمومی؛ اعم از رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب می‌توان به عینه دید، هم در فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی که منبع خبری طیف گسترده‌ای از اقشار مختلف، به‌ویژه نسل جوان بوده‌است، هم در اعمال سلیقه‌های تنگ‌نظرانه در ممنوعیت برخی برنامه‌ها و چهره‌های مقبول مردم در رسانه ملی از سویی و دادن بلندگو به چهره‌های غیرموجه و پر‌ دافعه در ساعت‌ها و برنامه‌های پرمخاطب در شرایطی که جامعه نیازمند به آرامش و همراهی و همه‌جانبه‌نگری است از سوی دیگر، هم در بداخلاقی برخی رسانه‌ها و اعمال سیاست حذفی آنها، و هم در مواضع متصلب برخی ارباب محراب و منبر و جمعه و جماعات که از رسانه‌های سنتی مورد وثوق و مرجع مردم در گذشته‌های دورتر بودند، می‌توان دریافت.

 

بازار 700 میلیارد دلاری اعزام نیروی کار به خارج

روزنامه فرهیختگان: مهاجرت گسترده نیروی انسانی به‌ویژه نیروی کار ماهر و متخصص یکی از مسائلی است که طی سال‌های اخیر دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به چالش کشانده است. تمامی کشورها براساس اصل رقابت در پی دستیابی‌ به حجم گسترده‌تری از بازار کار جهانی مبتنی بر مدیریت نوین مهاجرت نیروی کار اشتغال است. مهاجرت نیروی کار متخصص بر توسعه اقتصادی و بازار کار کشورهای در حال رشد دارای آثار متعددی بوده؛ بدیهی‌ است خروج بدون برنامه و هدفمند این نیروها موجبات خروج حجم قابل‌توجه‌ای از سرمایه‌های انسانی و ملی را در پی دارد که این امر کشورهای مذکور را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی دچار خلاهای مختلف‌ در حوزه‌های فناوری مدیریت و منابع انسانی خواهد کرد. باید توجه کرد که صرفا مهاجرت یک تهدید نبوده و می‌توان درعین حال با تدوین سیاست‌های محوری متناسب رشد اقتصادی و اجتماعی خود آن را به یک فرصت‌ تبدیل کرد. یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند در دولت جدید مورد توجه جدی برنامه‌ریزان قرار گیرد، مساله‌ اشتغال در خارج از کشور است.

 

فرصت به بدخواهان ندهید

روزنامه جام جم:با توجه به مسائلی که در هفته‌های گذشته در داخل و خارج از کشور رخ داد و تلاش شده از برخی اعتراضات مردمی سوءاستفاده شود، طبیعتا این نگرانی در بین قشرهای مختلف مردم از جمله دهه هشتادی‌ها هم تبلور پیدا کرد؛ یعنی آنها هم احساس کردند که یک عده مترصد هستند تا بر مطالبات بحق آنها سوار شوند و حرکت های مخالف منافع ملی را رقم بزنند؛ به‌ویژه در خارج از کشور که این بحث نمود بیرونی و آشکارتری پیدا کرده است.در حال حاضر برای مردم خط تجزیه‌طلبی به وضوح مشخص شده است، این جماعت برای این که بتوانند یک تجمع چشمگیری را به نمایش درآورند، نه‌تنها از خارجی‌ها کمک گرفته و عناصری را به خدمت گرفتند بلکه گروه‌هایی که واقعا حضور آنها شرم‌آور بود را هم به تجمع خود آوردند در حالی که آنها هیچ سنخیتی با وقار ملت ایران نداشته و ندارند. دیروز حضور جوانانی را شاهد بودیم که فارغ از خط‌دهی رسانه‌ها به یک جمع‌بندی رسیده بودند و به همین دلیل حضور گسترده‌ای داشتند؛ مردم با حضور گسترده و متفاوت روز گذشته خود به صراحت اعلام کردند نباید برای بدخواهان ملت ایران فرصت‌سازی کرد؛ به این معنا که قرار نیست در قالب حمایت از چند اعتراض خیابانی که البته برخی از آن اعتراضات هم برحق بوده است، بخواهیم لطمات جبران‌ناپذیری به تمامیت ارضی کشورمان وارد کنیم.  در واقع ملت ایران با تمام توان بعد از استقلال ایران از تمامیت ارضی خود دفاع کرده و باز هم دفاع می‌کند و قطعا اجازه نمی‌دهد به بهانه دفاع از حقوق ملت ایران، اساسی‌ترین حقوقش نقض و زیر پا گذاشته شود.

//انتهای پیام

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.