تقلب بزرگ در بازار گوشت قرمز

مدیرعامل اتحایه دام سبک کشور گفت: عمده گوشتی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود گوشت دام نر پرواری نیست و گوشت دام ماده و بز است و اتفاقی که این وسط می افتد این است که دام ماده را با قیمت دام نر در بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش شهروند آنلاین،افشین صدر دادرس در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که گفته می شود علت افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر افزایش قیمت دام زنده است و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع درست نیست و قیمت دام زنده آنقدر افزایشی نشده است که به این شکل در قیمت گوشت تاثیر بگذارد.

او با بیان اینکه قیمت هر کیلو دام زنده نر پرواری بین ۶۸ تا ۷۲ هزار تومان است، اظهار کرد: عمده گوشتی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود گوشت دام نر پرواری نیست و گوشت دام ماده و بز است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند ماده نیز بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان است و اتفاقی که این وسط می افتد این است که دام ماده را با قیمت دام نر در بازار عرضه می‌کنند.

مدیرعامل اتحایه دام سبک کشور تصریح کرد : شاهد این ادعا نیز انباشتگی دام نر در دامداری‌ها است. اگر سری به میادین عرضه دام بزنید متوجه خواهید شد کسانی که قصد خرید دام دارند بیشتر طالب دام ماده هستند و دام نر به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به قیمت دام ماده دارد خریداری ندارد.

او در ادامه گفت: چون دامدارها نمی‌توانند دام‌های نرشان را به فروش برسانند در ضرر هستند.

به گفته این فعال صنعت دامپروری سودی که کشتار دام ماده دارد دام نر ندارد. برای مثال اگر دام نر کیلویی ۷۰ هزار تومان خریداری شود گوشت آن باید با قیمت حدود هر کیلو ۱۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. ولی برخی دام ماده را با قیمت کیلویی ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان خریداری می‌کنند و گوشت آن را کیلویی۱۷۰ هزار تومان می‌فروشند و سود بیشتری می‌برند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور عنوان کرد: چون قیمت نهاده بالاست و توان مالی دامداران هم ضعیف شده و وعده‌های حمایت از دامداران بعد از حذف ارز ترجیحی نیز محقق نشده، آنها نیز به‌ دنبال حذف و فروش دام‌های ماده خود هستند.

دادرس در پایان گفت : برای مصرف‌کننده هم تشخیص گوشت دام نر و ماده از یکدیگر آسان نیست. وقتی مصرف کننده گوشت را خریداری می‌کند و گوشت دیر می‌پزد باید بداند که آن گوشت گوسفند ماده پیر است. یا اینکه برخی گوشت بز را هم وارد بازار کرده‌اند و به قیمت بره نر می‌فروشند، در حالی که قیمت هر کیلو بز زنده کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. اگر مصرف کننده گوشتی را به اسم گوشت گوسفند خریداری کرد ولی در زمان پخت متوجه شد که گوشت بو می‌دهد بداند که گوشت بز نر خریده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.