برگزاری انتخابات ممنوع!

11 فدراسیون ورزشی با سرپرست اداره می‌شوند، یکی دیگر هم در راه است

تعداد زیادی از فدراسیون‌های ورزشی در انتظار برگزاری انتخابات هستند؛ ظاهرا خبری از انتخاب رئیس جدید آنها هم نیست!

امیر صادقی‌پناه-شهروندآنلاین، یکی از مسائل مهمی که وزارت ورزش و جوانان باید به آن رسیدگی کند، شرایط مدیریتی فدراسیون‌های ورزشی است. تعیین تکلیف مدیریت فدراسیون‌ها از سری وظایفی است که وزارت ورزش همواره برای آنها اقدام کرده و تصمیم گرفته است، اما چند وقتی است درباره برخی فدراسیون‌های ورزشی این موضوع نادیده گرفته شده است.

حالا با توجه به نزدیک بودن انتخابات کمیته ملی پارالمپیک و از طرفی ارتباط مستقیم مدیران فدراسیون‌ها با این انتخابات، اینکه هنوز تعداد زیادی از فدراسیون‌های ورزشی بدون رئیس و با سرپرست اداره می‌شوند یکی از مسائل نگران‌کننده برای اهالی ورزش است.

از آنجایی که روسای فدراسیون‌ها در انتخابات کمیته پارالمپیک رأی دارند، اینکه فدراسیون‌ها با سرپرست اداره شوند، می‌تواند بر انتخاب رئیس جدید کمیته پارالمپیک هم تاثیر بگذارد. در این شرایط جالب است که بدانید بعد از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون تیر و کمان در تاریخ 4 خرداد ماه 1401، دیگر شاهد انتخابات هیچ فدراسیون دیگری نبودیم. البته فدراسیون سوارکاری هم با برگزاری انتخابات رئیس جدید خود را شناخت، اما مجمع انتخاباتی این فدراسیون بعد از مدتی ابطال شد!

اداره 11+1 فدراسیون با سرپرست!

در چنین شرایطی، 11 فدراسیون ورزشی رئیس ندارند و چون انتخابات آنها برگزار نشده با سرپرست اداره می‌شوند. بر اساس قانون، پست سرپرست برای فدراسیون‌ها بیشتر از 3 ماه نباید طول بکشد، اما در وضعیت کنونی با فدراسیون‌هایی مواجه هستیم که بیش از یک سال است با سرپرست اداره می‌شوند و هیچ تلاشی نیز برای برگزاری انتخابات در آنها دیده نمی‌شود.

علاوه بر 11 فدراسیونی که حالا با سرپرست اداره می‌شوند و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، باید به فدراسیون بولینگ و بیلیارد هم بپردازیم که 30 مهرماه دوره ریاست هاشم اسکندری در آن تمام شده و احتمالا به زودی شاهد اضافه شدنش به فدراسیون هایی باشیم که با سرپرست اداره می‌شوند.

فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند

همان‌طور که گفته شد، 11 فدراسیون ورزشی مدت‌هاست رئیس ندارند و در انتظار برگزاری انتخابات خود هستند. در ادامه به وضعیت این فدراسیون‌ها اشاره شده است:

دوچرخه‌سواری: دوچرخه‌سواری را می‌توان گل سرسبد فدراسیون‌های بدون رئیس دانست؛ این فدراسیون از اول مهر ماه 1400 در اختیار هاشم کندی به عنوان سرپرست قرار داده شده و بیش از یک سال است رئیس آن انتخاب نشده است.

ژیمناستیک: رکورددار داشتن سرپرست‌های متعدد بدون شک این فدراسیون است؛ ژیمناستیک از 23 دی ماه در اختیار سرپرست است. در این مدت حمید احمدی، زهره مرزوقی و عابد حقدادی بر ژیمناستیک مدیریت کردند و فعلا خبری از برگزاری مجمع انتخاباتی در آن نیست.

شمشیربازی: اواخر اردیبهشت ماه بود که این فدراسیون در اختیار فضل‌الله باقرزاده به عنوان سرپرست گذاشته شد و در آخرین روز از تابستان امسال سرپرست آن تغییر کرد و علیرضا پورسلمان موقتا ریاست شمشیربازان را بر عهده گرفت. تا این لحظه نیز خبری درباره برگزاری انتخابات فدراسیون در دست نیست.

وزنه‌برداری: ورزش پرطرفدار ایران که یکی از مدال‌آورها نیز هست، از 31 خرداد ماه با کنار رفتن علی مرادی در اختیار سجاد انوشیروانی به عنوان سرپرست قرار داده شده و همه در انتظار رئیس جدید آن هستند.

سوارکاری: بعد از ابطال انتخابات فدراسیون سوارکاری، وزیر ورزش در تاریخ 23 شهریور ماه برای این فدراسیون سرپرست انتخاب کرد و محمود حیدری امور جاری را بر عهده گرفته؛ او باید هرچه سریع‌تر انتخابات مجدد برگزار کند.

آمادگی جسمانی: این فدراسیون قدمت زیادی در ورزش کشور ندارد؛ 30 مرداد ماه وزارت ورزش تصمیم به تشکیل فدراسیون آمادگی جسمانی گرفت و از آن زمان علی خلیلی سرپرستی آن را بر عهده داشت. او البته 7 آبان ماه جای خود را به احمد گواری داد تا سرپرست جدید وظیفه برگزاری انتخابات ریاست را بر عهده بگیرد.

بدمینتون: این فدراسیون بعد از آنکه محمدرضا پوریا ریاستش را از دست داد، حواشی زیادی را تجربه کرد. جالب اینکه از 23 شهریورماه دوباره پوریا سرپرستی بدمینتون ایران را بر عهده گرفته و حالا او باید برای انتخاب رئیس جدید اقدام کند.

گلف: ورزش لاکچری ایران از 27 مهرماه در اختیار محمد کاظمی است و او وظایف سرپرستی را دنبال می‌کند.

اسکواش: محسن خمارلو که در گذشته به عنوان مدیر روابط عمومی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی فعالیت می‌کرد، از حدود یک ماه قبل سرپرستی فدراسیون اسکواش را بر عهده گرفته و برای برگزاری انتخابات آن تلاش می‌کند.

ورزش‌های همگانی: مدت زیادی از پایان دوره ریاست قبلی این فدراسیون نمی‌گذرد؛ وزارت ورزش از 7 آبان ماه علی خلیلی را از سرپرستی فدراسیون آمادگی جسمانی برداشت و بر سرپرستی فدراسیون ورزش‌های همگانی گمارد تا او برای برگزاری انتخابات تصمیم بگیرد.

روستایی و عشایری: استعفای ناگهانی خراسانی از ریاست فدراسیون باعث شد تا از 7 آبان علیرضا پسندیده سرپرستی را بر عهده بگیرد و برای انتخابات اقدام کند.

کدام فدراسیون‌ها برای انتخابات اقدام کرده‌اند؟

از میان 11 فدراسیونی که به آنها اشاره شد و فعلا با سرپرست موقت اداره می‌شوند، در دو فدراسیون بدمینتون و اسکواش اقدام اولیه برای برگزاری انتخابات صورت گرفته است. این دو فدراسیون از کاندیداهای احراز پست ریاست ثبت‌نام کرده‌اند، اما فعلا اقدام جدیدی برای تعیین زمان انتخابات و مسائل دیگر پیرامون این ماجرا را در دستور کار قرار نداده‌اند.

درباره شمشیربازی هم شاهد نام‌نویسی از نامزدهای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون بودیم، اما به دلیل برخی مسائل تصمیم بر این شد که این نا‌م‌نویسی تکرار شود!

درباره سوارکاری هم اتفاقات عجیب همچنان ادامه دارد؛ بعد از ابطال انتخابات 21 خرداد ماه سوارکاری، قرار بود روز 3 آبان ماه انتخابات تجدید شود، اما با تصمیم وزارت ورزش این انتخابات لغو شد و هنوز خبر جدیدی درباره انتخابات سوارکاری در دست نیست!

تصمیم وزارت ورزش چیست؟

در کنار وضعیت نه چندان خوب مدیریتی 12 فدراسیونی که به آنها اشاره شد، باید به فدراسیون‌های دیگری که دوره‌های مدیریتی‌شان تا پایان سال تمام می‌شود هم اشاره کنیم. چشم به هم بزنیم اسفند ماه می‌رسد و در آخرین ماه سال دوره ریاست 9 فدراسیون دیگر هم تمام می‌شود. در این شرایط انتظار جدی از وزارت ورزش رسیدگی به وضعیت 11 فدراسیون بدون رئیس و البته بولینگ و بیلیارد است که حتی سرپرست جدید هم برای آن انتخاب نشده! اینکه 12 فدراسیون ورزشی از لحاظ ریاست شرایط مناسبی نداشته باشند، اتفاق خوبی برای ورزش کشور نیست. در شرایطی که مسابقات آسیایی هانگژو در پیش است و رشته‌های مختلف باید به برنامه‌ریزی برای حضور در این تورنمنت بپردازند، به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات فدراسیون‌هایی که درباره آنها صحبت شد، باید در اولویت برنامه‌های وزارت ورزش و سرپرست‌هایی باشد که توسط این وزارتخانه انتصاب شده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند بسیاری از مشکلات فدراسیون‌های مذکور را در آستانه مسابقات ورزشی مهم حل کند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.