براندازی نو با عروسک ‌های جدید/ حامل پیام مهم/ جهش44هزار واحدی بورس

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي نشست «ضرورت هاي گفت وگوي ملي» ، انتقال پیام ایران به آمریکا توسط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، حمایت‌ها از سازمان بورس و اوراق بهادار ، اصلاح رویه‌های قیمت‌گذاری، تعرفه های خدمات پرستاری، تقلای افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی برای فراری دادن جنایتکاران از مجازات ، تشکیل ابر پنج‌کیلومتری گاز متان بر فراز آرادکوه در جنوب تهران و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز پرتاب موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر «قائم 100» در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  نشست «ضرورت هاي گفت وگوي ملي» ، انتقال پیام ایران به آمریکا توسط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، حمایت‌ها از سازمان بورس و اوراق بهادار ، اصلاح رویه‌های قیمت‌گذاری، تعرفه های خدمات پرستاری، تقلای افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی برای فراری دادن جنایتکاران از مجازات ، تشکیل ابر پنج‌کیلومتری گاز متان بر فراز آرادکوه در جنوب تهران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

اصول قانون اساسی آیه قرآن نیست

روزنامه آرمان امروز: محمد رضا باهنر در نشست «ضرورت هاي گفت وگوي ملي» اظهار داشت: خوب است رسانه هاي گروهي و مقامات روندهاي اعتراضات را بررسي کنند. بصير کسي است که دشمن، دوست، زمان و هدف را بشناسد.اولين حرکت نابهنجار و ضد حقوق بشري آمريکايي ها عليه مردم ايران کودتاي 28 مرداد بود.دشمنان به اين نتيجه رسيدند که تا امام زنده هست نمي توانند کاري کنند و برنامه آنها براي وقتي بود که امام زنده نباشد.  ما هم از ماجراي مهسا اميني غصه خورديم. اين داستان پروژه دشمن را جلو انداخت. چيزي که رسانه هاي رسمي نظام از فساد در چشم مردم مي کنند چندين برابر واقعيت است.دبيرکل جامعه‌اسلامي مهندسين در ادامه گفت: فساد، ناکارآمدي و سنگين بودن گوش مسئولين توسط رسانه هاي رسمي از جمله صدا و سيما تکرار مي شود.‌آمريکا و اسرائيل هر لحظه اي که بتوانند حتي با کار نظامي به نظام ما ضربه بزنند و چون مي دانند موفق نمي شوند، جنگ را ترکيبي مي کنند و ما بايد جهاد تبيين داشته باشيم.اين داستان بالاخره تمام مي شود اما بعضي از ريشه ها را فراموش نکنيم.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: قبول دارم ناکارآمدي و فساد وجود دارد ولي تبليغات 10 برابر واقعيت است. دولت روحاني هم اشکالات جدي داشت ولي خيلي خدمت کرد. موقعي که يک مسئول گفت فلاني جاسوس است تمام بدنم لرزيد. بايد واقعيات را درست تبيين کنيم. جهاد تبيين يعني معتدل تحليل کنيم.ما هم واقعا قبول داريم معيشت مردم مشکل دارد. اميد به مسکن دار شدن طبقه متوسط به 70 سال رسيده است. دولت از فشار کارمند دارد مي ترکد. کرونا ثابت کرد اگر نيمي از هفت ميليون کارمند سر کار نباشند نه تنها مشکلي پيش نمي آيد بلکه کار مردم بهتر راه مي افتد. به شدت بودجه دولت نا متعادل است. واقعا بايد مسيري براي اعتراضات واقعي مردم فراهم شود. 20 سال قبل مقام معظم رهبري بحث کرسي هاي آزاد انديشي را مطرح کرد. پنج ماه قبل شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد حجاب مصوبه جدي داشت که برخورد نبايد خشن باشد.

 

اپوزیسیون یا کارمند؟

روزنامه آرمان ملی: محمود احمدي‌نژاد در اين روزها کجاست؟ پاسخ اين سوال ساده نيست و نمي‌توان اذعان داشت که او در منزلش در نارمک حضور دارد و به‌دليل اينکه بارديگر به‌عنوان عضو مجمع تشخيص معرفي شد، به اعتراضاتش پايان داده است. احمدي‌نژاد را بايد در چارچوب ديگري تحليل کرد. در اذهان بسياري هست که محمود احمدي‌نژاد در سال 84 چهره‌اي از خود به نمايش گذاشت که مطلوب طبقه مذهبي بود و نمي‌توان انکار کرد آراي زيادي به سبب اين ويژگي در سال 84 به او تعلق گرفت. کاپشني که بر تن مي‌کرد و مدل آرايش مو و ريش‌هايش موردپسند اين طبقه بود. احمدي‌نژاد در آن ايام خود را سرباز تنها در مقابل هاشمي و به عبارتي کارگزاران و طيف تکنوکرات معرفي کرد چرا که مي‌دانست بخشي از جامعه ايران با نگرش ليبرال‌ها مشکل دارند و از هر فردي که در مقابل آنها حضور پيدا کند استقبال مي‌کنند. احمدي‌نژاد فرد باهوشي است و به‌خوبي مي‌داند در چه زماني بايد تغيير شخصيت دهد. چنانکه پس از مدتي که راي طبقه مذهبي را کسب کرد، نوبت به گسترش دامنه حاميانش رسيد. در اين هنگامه به‌تدريج تغييراتي در پوشش و گويش خود ايجاد کرد و به مردمي توجه کرد که مشکل معيشتي داشتند. شعارهاي اقتصادي او در اذهان هست و چنان با اعتمادبه‌نفس به بيان آنها مي‌پرداخت که محلي براي شک و گمان باقي نمي‌گذاشت.احمدي‌نژاد با پايان دوران رياست‌جمهوري‌اش چهره ديگري از خود به نمايش گذاشت. چهره معترض به وضعيت کشور و فراموش کرد که خودش 8 سال بر مسند مهم‌ترين کرسي اجرايي آن نشسته بود. البته اعتراض اصلي او به بازداشت مشايي و بقايي بود که برخي آنها را تصميم‌سازان اصلي حرکات احمدي‌نژاد مي‌دانند. براي احمدي‌نژاد در اين برهه ديگر حفظ آرامش و منافع ملي معنايي نداشت و درنقش اپوزيسيون به ايفاي نقش پرداخت. رفتارهاي او چنان بود که بسياري در انتظار بازداشت او بودند چرا که مردم را در ميدان 72 نارمک جمع مي‌کرد و اظهاراتي داشت که قابل تامل بود. رفتارش با رفتار قابل انتظار از شخصيتي که 8 سال رئيس‌جمهور بود، تفاوت داشت.

 

موضع جدید ایران در مورد ارسال پهپاد به روسیه

روزنامه ابتکار:وزیر خارجه کشورمان از انتقال پیام ایران به آمریکا توسط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آقای بورل در گفت‌وگویی که چهار روز پیش با من داشت گفت پیام شما در خصوص مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی اعلام کرده که پیام ایران را با دقت بررسی می‌کند و پاسخ ایران را طی چند روز آینده می‌دهد. ما منتظر پاسخ آنها هستیم.وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات بایدن مبنی بر این که ایران را به زودی آزاد می‌کنیم، گفت: آقای رییسی دیروز پاسخ اظهارات آقای بایدن را دادند . مقامات آمریکایی نیز بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان، این موضع را اصلاح کردند و آنها از طریق مجاری دیپلماتیک به ما اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی را ندارد. البته برای ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام در ایران تلاش کند.وی ادامه داد : بارها در مذاکرات هسته‌ای این موضع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست و شما همواره اهداف پنهانی را برای منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌های منطقه نیستید.وزیر خارجه ایران در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با اشاره به اقدامات آمریکا در طی دو دهه گذشته در کشورهایی چون عراق و افغانستان اظهار کرد: آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش گفته بودند که پلن B در مورد ایران دارند و این موضوع را در مورد ایران دنبال می‌کنند. همه آن چیزی که ملت ایران در این ۴۰ روز مشاهده کرد همه پلن B بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و خدا را شکر با حمایت مقام معظم رهبری و بصیرت مردم ایران شکست خوردند.

 

جهش44هزار واحدی بورس

روزنامه ایران:جنگ تمام عیار عرضه و تقاضا در اولین روز از هفته سوم آبان ماه با پیروزی قطعی تقاضاکنندگان و فتح بیش از 88 درصد از کارزارهای معاملاتی بازار به پایان رسید.درجریان معاملات روز شنبه، هرچند که عرضه‌کنندگان تمامی قوای خود را به بازار آورده بودند؛ اما تقاضاکنندگان نیز با سلاح حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تجهیز شده بودند و این موضوع باعث شد آتش معاملات در بازار بسرعت بالا رود و ارزش معاملات خرد با جهش 100 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، به محدوده 4هزار و 800 میلیارد تومان برسد. در این نبرد نابرابر، عرضه‌کنندگان بسرعت تمامی سنگرهای خود را از دست دادند تا شاخص کل بورس با یک جهش تاریخی و کم نظیر روبه‌رو شود و با ثبت رکورد 44 هزار و 782 واحد، به ارتفاع یک میلیون و 328 هزار واحد بازگردد. ثبت این رکورد برای شاخص کل بورس درحالی است که در یک هفته گذشته شاخص پس از طی 5روز مثبت، تنها 40 هزار واحد افزایش ارتفاع داده بود. در فرابورس نیز، روند رو به رشد تقاضا باعث شد تا اکثریت نمادهای فعال در این بازار نیز به رنگ سبز درآید و شاخص آیفکس با ثبت رشد 321 واحدی، به ارتفاع 17 هزار و 700 واحد برسد.آمار معاملات دیروز نشان می‌دهد، شاخص خالص ورود پول حقیقی که در 4ماه گذشته حتی به تعداد انگشتان دست نیز روز مثبت  به خود ندیده بود، توانست به عدد مثبت 770 میلیارد تومان برسد و بالاترین رکورد خود را از ابتدای سال 1401، به ثبت رساند.در جریان معاملات دیروز، همچنین تعداد صف‌های خرید نیز با جهش 80 درصدی نسبت به میانگین هفته گذشته روبه‌رو شد و به عدد 156 نماد در بازار رسید و در مقابل نیز 40 نماد در صف فروش قرار گرفتند. روند رو به رشد ارزش سفارشات در صف خرید نشان می‌دهد که تقاضا برای سهام می‌تواند در روزهای آینده نیز با شدت افزایش یابد و از این‌رو می‌توان شکل‌گیری یک جبهه تقاضای منسجم در روزهای معاملاتی آینده را انتظار داشت.

 

سیگنال حذف قیمت‌گذاری دستوری

روزنامه تجارت: قیمت‌گذاری دستوری یکی از مصائب اقتصاد ایران است که در سالیان گذشته گریبان‌گیر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بوده است. به گزارش «تجارت»، با این وجود مسئولان اقتصادی کشور وعده‌ هایی را برای اصلاح رویه‌های قیمت‌گذاری مطرح کردند که جدیدترین این اظهارات مربوط به وزیر اقتصاد می‌شود. به طور کلی قیمت‌گذاری کالاها و خدمات براساس عرضه و تقاضا، معقول‌ترین و منطقی‌ترین روشی است که می‌توان ادعا کرد حداقل مشکلات و تبعات را برای زنجیره‌های تولید، اقتصاد و جامعه به همراه دارد. هر زمان در هر اقتصاد و کشوری که قیمت‌گذاری اجباری در دستور کار سیاست‌گذاران اقتصادی قرار گرفته، در کوتاه‌مدت به عدم شفافیت، ایجاد فساد و رانت منجر شده و در بلندمدت کاهش بهره‌وری در بنگاه‌های تولیدی، افول رقابت‌پذیری و درنهایت کاهش صادرات را به همراه داشته است. تحقیقات نشان می‌دهد چه در شرایط باثبات و چه در شرایط پرنوسان اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری توانایی کنترل نرخ تورم را ندارد. بنابراین تعیین دستوری قیمت‌ها نمی‌تواند به‌عنوان یک مکانیزم موثر اجرا شود و از طرفی اعتماد به ساز و کار بازار بهترین روش برای مدیریت قیمت‌ها خواهد بود. در واقع با استفاده از قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا و جلوگیری از تقاضای هیجانی در بازار می‌توان به تنظیم بازار به‌صورت کارآ و موثر دست یافت. با نگاهی به اصلی‌ترین معضلات و چالش‌های شکل‌گیری کسب‌وکارها در اقتصاد کشور طی سالیان اخیر به وضوح درمی‌یابیم که بسیاری از تنگناهای محیط کسب‌وکار کشور نشات گرفته از مسائل کلان نهادی و ساختاری حاکم بر اقتصاد کشور است که نهایتا محیط کسب‌وکار و فضای سرمایه‌گذاری را نیز متاثر کرده است. رواج سیستم قیمت‌گذاری دولتی از طریق دخالت صریح و آشکار دولت در قیمت‌گذاری‌ها و کنترل دستوری قیمت‌ها یکی از عوامل و فاکتورهای نهادی است که فضا و آهنگ رشد را برای فعالان اقتصادی و توسعه کسب‌وکارشان کُند کرده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد کاهش دخالت در بازار محصول و قیمت‌گذاری کالاهای مختلف به‌عنوان یکی از مواردی است که زمینه مناسب برای تسری رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی را فراهم می‌کند. این مهم در صنایع‌غذایی که بخش مهمی از مواد اولیه آن محصولات کشاورزی بوده که دولت با خریدهای تضمینی در آن دخالت داشته یا به بهانه حمایت از تولید داخل تعرفه‌های بالای گمرکی برای آن وضع یا در مقاطع زمانی مختلف ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های واردات اعمال می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.

 

بایدن واقعیت توئیتر را لو داد!

روزنامه جوان:وقتی رسانه‌هایی مانند توئیتر و اینستاگرام متولد شدند، نظریه‌پردازان علوم ارتباطات آن‌ها را «رسانه بدون سردبیر» نامیدند، یعنی یک خطر بزرگ در انتظار جوامع بشری و البته حکومت‌ها. حالا جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا نیز توئیتر را «رسانه‌ای فاقد سردبیر که در سراسر جهان نشر اکاذیب می‌کند» معرفی کرده و نگران شده است که «چطور ما انتظار داریم بچه‌ها بتوانند مسائل خطیر را بفهمند؟!» این ترس و نگرانی بایدن البته چندوجهی است. او بازگشت ترامپ به توئیتر و سهامداری سعودی‌ها در این رسانه را خلاف منافع و آینده انتخاباتی دموکرات‌ها می‌بیند و ناخواسته آن وجه دوم یعنی «واقعیت دروغ‌پراکنی توئیتر» را لو داده است و اگر زوال‌عقلی را که گرفتار آن است، نداشت، شاید وجه سوم را در میانه آشوبی که دروغ‌پراکنی‌های توئیتر در ایران به‌پا کرده است، افشا نمی‌کرد و از اینکه دهه‌هشتادی‌های امریکا (یا به تاریخ امریکا قرن‌بیست‌ویکمی‌ها) با نشر اکاذیب در توئیتر نمی‌توانند مسائل خطیر را تشخیص دهند، ابراز نگرانی نمی‌کرد!واضح است که شبکه‌های مجازی در سراسر جهان و از جمله خود امریکا قدرت حکومت مرکزی را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. امریکا با توئیتر، مرگ می‌سازد، هم مرگ انسان‌ها و هم مرگ حقیقت و این مرگ خوب است، اما برای همسایه! چون برای جوانان و نوجوانان امریکا باید نگران نشر جهانی اکاذیب در این رسانه‌ها شد.ایلان ماسک با خرید توئیتر وعده داد که «آزادی بیان را بازمی‌گرداند و اجازه نمی‌دهد توئیتر در جهنم‌دره‌ای که بود، بماند». البته فعلاً جز بازگرداندن یک کذاب دیوانه یعنی ترامپ به توئیتر کار دیگری که نشانه آزادی بیان باشد، نکرده است، اما اینکه امریکا در آستانه یک انتخابات دیگر از «رسانه بدون سردبیر» ترسیده و رئیس‌جمهورش نگران مرگ حقیقت و فریب جوانان شده است، در زمانه ما «خنده‌داری گریه‌آور» است.بایدن می‌گوید: «اکنون آنچه که همه ما نگرانش هستیم این است که ایلان [ماسک]شرکتی را می‌خرد که به ارسال و نشر اکاذیب در سراسر جهان می‌پردازد. دیگر در امریکا سردبیری (ادیتور) وجود ندارد، دیگر سردبیری نیست. چطور می‌توان انتظار داشت بچه‌ها بتوانند مسائل خطیر را بفهمند؟!»

 

وعده های بی پایان، بلیت کوچ پرستاران

روزنامه خراسان: هجدهم اردیبهشت ماه 1401 که خبر تصویب و ابلاغ تعرفه های خدمات پرستاری را شنیدیم، فکر کردیم بالاخره بعد از 15 سال، قرار است به مطالبه قانونی پرستاران کشور پاسخ داده شود؛ اما با گذشت شش‌ماه از آن روز، نه تنها از اجرایی شدن آن خبری نیست، بلکه نمایندگان پرستاران معتقدند، آن‌چه ابلاغ شده، همان بهتر که اجرا نشود! تذکر رهبر انقلاب در 2 سال متوالی طبق قانونی که تیرماه سال 86 در مجلس به تصویب رسید، مقرر شد وزارت بهداشت بسته های استاندارد خدمتی را برای ارائه خدمات پرستاری تعریف کند تا بر اساس آن، کارانه‌های پرداختی به پرستاران با میزان خدماتی که به هر بیمار ارائه می کنند، متناسب باشد. اما بی‌تفاوتی به این قانون تا جایی پیش رفت که رهبر انقلاب در سخنرانی‌های روز پرستار دوسال اخیر بر آن تاکید کنند. رهبر انقلاب در سال 99، «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» و «جدّیّت در استخدام پرستارها» را دو تکلیف مسئولان برشمردند و سال گذشته نیز تصریح کردند: من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله‌ تعرفه را به طور جدّی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهمّ پرستاران است؛ یک مطالبه‌ واقعی است. یک اجرای نمایشی پس از روز پرستار سال گذشته، رئیس جمهور دستور اجرایی شدن این قانون و تصویب تعرفه‌ نامه آن را صادر کرد و وزارت بهداشت تازه‌نفس هم در سخن، حامی جدی اجرای آن شد. درنهایت اردیبهشت ماه 1401، تعرفه های این قانون تصویب و ابلاغ شد اما تا به امروز هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و به گفته دبیرکل خانه پرستار ایران، این فقط یک اجرای نمایشی بوده است. اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه به گفته محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار آن‌چه تصویب و ابلاغ شده، به هیچ وجه استاندارد نیست و نظرات کارشناسی پرستاران در آن لحاظ نشده است. او به خراسان می‌گوید: با توجه به بازخوردهایی که از جامعه پرستاری داشته‌ایم، معتقدیم اگر این تعرفه‌ها اجرایی نشود بهتر است، چراکه اجرای آن بیشتر موجب افزایش نارضایتی پرستاران و بیشترشدن تبعیض ها خواهد شد و به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی مطالبه چندین ساله آن ها باشد.

 

تقلای افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی برای فراری دادن جنایتکاران از مجازات

روزنامه کيهان:  در حالی که برخی سران و نشریات افراطیون مدعی اصلاحات، ‌بانیان اغتشاش و جنایت در ماه گذشته بودند، اکنون یکی از همین نشریات می‌گوید در مجازات متهمان جنایت دست نگه دارید!«عماد-ب» از حامیان باند آدم‌کش مهدی هاشمی معدوم در روزنامه سازندگی نوشت: با توجه به اینکه بسیاری از مسئولان و حتی نهادهای امنیتی به صراحت از وجود زمینه‌های نارضایتی به عنوان عامل اصلی حوادث هفته‌های اخیر که متأسفانه موجب جان باختن ده‌ها تن از شهروندان گردیده است، سخن گفته‌اند و در واقع پذیرفته‌اند که مسئول اصلی برانگیخته شدن معترضان، در درجه نخست، خودشان هستند. به همین دلیل باید با متهمان حتی آنها که متوسل به اقدامات ناهنجار و رادیکال شده‌اند، نگاهی مداراجویانه داشته باشند و منطقاً باید از تکرار روش‌هایی که این نارضایتی‌ها را شدیدتر می‌کند، پرهیز کرده و راهبردهای متفاوتی اتخاذ کرد. یک نگرانی جدی در این روزها، صدور احکام اعدام برای برخی از متهمان است. اظهارات برخی مقامات قضایی هم این نگرانی را جدی‌تر می‌کند.وی می‌افزاید: «شأن قضاوت والاتر از آن است که تحت تأثیر جو، احساسات، خشم یا در واکنش به توپخانه رسانه‌های برون‌مرزی یا به منظور ارعاب دست به کاری بزند. الگوی ما در قضاوت، امام علی(ع) است. ابن ملجم، امام مسلمین را ترور کرد، ولی امام(ع) نه تنها دشنام نداد، بلکه اجازه نداد، هیچ کس علیه او خشمگین شود و رفتاری کینه‌توزانه داشته باشد. مشهور است که امام از شیری که خود می‌نوشید برای ابن ملجم می‌فرستاد و نهایت رفتار انسانی را با وی داشت و فرمود: «اگر زنده ماندم خودم تصمیم می‌گیرم (که به قرائن زیادی عفو می‌کرد) و اگر شهید شدم او یک ضربت زده و فقط حق دارید یک ضربت بزنید (چه منجر به مرگ شود چه زنده بماند.)»

 

حامل پیام مهم

روزنامه وطن امروز: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پرتاب موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر «قائم 100» خبر داد.  به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته با حضور سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مقامات و مسؤولان نیروهای مسلح، آزمایش پروازی زیرمداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰» با موفقیت انجام شد. بنا بر این گزارش، ماهواره‌بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰‌»، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در آزمایش روز گذشته موتور مرحله اول ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بود، مورد آزمایش پروازی زیرمداری قرار گرفت. با عبور از این مرحله به فضل الهی در آینده نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر 3 مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین آزمایش این دستاورد بزرگ که در پایگاه فضایی پرتاب ماهواره این نیرو برگزار شد، گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریست آمریکا با بسیج تمام عِده و عُده خود در مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند. وی تاکید کرد: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌های فرماندهی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا مدظله‌العالی، این دستاوردهای بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی، قدرت و سرعت حرکت پیش رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.  ماهواره‌بر «قائم 100» دومین ماهواره‌بری است که سپاه پاسداران به مدار ارسال می‌کند. پیش از این ماهواره‌بر قاصد 2 پرتاب موفق داشته است. مهم‌ترین تفاوت قائم 100 با قاصد در این است که در مرحله اول هم از سوخت جامد استفاده می‌کند، در حالی که ماهواره‌بر قاصد در مرحله اول از سوخت مایع استفاده می‌کرد.

 

سایه متان بر سر تهران؟

روزنامه شرق: به تازگی ناسا گزارشی مبنی بر تشکیل ابر پنج‌کیلومتری گاز متان بر فراز آرادکوه در جنوب تهران منتشر کرد. این گزارش با واکنش‌هایی همراه بوده که به جز شهردار تهران، هیچ‌کدام اصل ماجرا را تکذیب نکرده‌اند. چه سازمان حفاظت محیط زیست و چه شهرداری تهران سایت دفع زباله آرادکوه در جنوب تهران را عامل این اتفاق معرفی کرده‌اند. برای نمونه پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در واکنش به این خبر گفته است که مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. این مقام مسئول تنها به حجم تولید متان مشکوک است و می‌گوید حجم گازی که در عکس ناسا دید شده مورد تردید قرار دارد. با این حال شهردار تهران در جدیدترین واکنش نه تنها گزارش ناسا را تکذیب کرده که می‌گوید: «همه‌چیز ناسا دروغ است».«اسپیس» به تازگی گزارشی منتشر کرده از یک چشم قدرتمند در آسمان که به دانشمندان کمک می‌کند تا روی ابر ساطع‌کننده‌های متان نظارت کنند. این ناظر، «دستگاه بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین» (EMIT) ناسا است. EMIT از زمان نصب در قسمت بیرونی «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) در ماه جولای، ترکیب شیمیایی گرد و غبار را در سراسر مناطق بیابانی زمین ترسیم کرده است و به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند که غبار موجود در هوا چگونه بر آب و هوا تأثیر می‌گذارد. مهار انتشار متان، یک کار مهم برای محدودکردن گرمایش جهانی است. «بیل نلسون» (Bill Nelson)، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: این پیشرفت جدید هیجان‌انگیز نه تنها به پژوهشگران کمک می‌کند تا نشت‌های متان را بهتر شناسایی کنند، بلکه اطلاعاتی را نیز در مورد چگونگی رسیدگی سریع به آن ارائه می‌دهد. نلسون افزود: ایستگاه فضایی بین‌المللی و تعداد زیادی از ماهواره‌ها و دستگاه‌های ناسا در فضا مدت‌هاست که در شناسایی تغییرات آب و هوای زمین بسیار ارزشمند بوده‌اند. EMIT ثابت می‌کند که دستگاهی حیاتی برای اندازه‌گیری میزان این گاز گلخانه‌ای قوی و متوقف‌کردن آن در منبع است. EMIT یک طیف‌سنج تصویربرداری است که برای شناسایی اثر شیمیایی انواع مواد معدنی در سطح زمین طراحی شده است. توانایی شناسایی متان نیز یک رویداد خوشحال‌کننده است. «رابرت گرین» (Robert Green)، پژوهشگر اصلی پروژه EMIT و پژوهشگر «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا در کالیفرنیای جنوبی، در کنفرانس مطبوعاتی بعدازظهر سه‌شنبه گفت: مشخص شد که متان دارای امضای طیفی در همان محدوده طول موج است و این به ما امکان می‌دهد تا نسبت به متان حساس باشیم.

 

دیگه کارتون به کرمان نبر ید!

روزنامه فرهیختگان:از اوایل دهه 80 و با گرد هم آمدن عباس عسگری، فرهاد امین‌زاده و فرشاد امین‌زاده تیمی جوان و پرانرژی در کرمان شکل گرفت. تیمی که همکاری خود را از سال‌ها قبل‌تر، از دوران دبیرستان با انجام فعالیت‌های فرهنگی-هنری بچه‌های کانون فرهنگی هنری مسجدالرضای کرمان آغاز کرد. آنها بعدها به پیشنهاد نخعی شروع به تولید انیمیشن کردند. این جمع آرام‌آرام بزرگ‌تر شد و از محلات اطراف بچه‌های دیگری که به مقوله ساخت انیمیشن علاقه‌مند بودند به جمع آنها اضافه شدند. آنها به‌صورت خودآموز و با مطالعه کتاب‌های آموزشی درباره ساخت انیمیشن مشغول به یادگیری شدند و این حرکت جدید تا جایی برای آنها جدی شد که تصمیم گرفتند کارگاه انیمیشنی را به نام «خانه انیمیشن کرمان» با اسم مخفف «خاک» تشکیل دادند. حرکتی که بعدها و با تلاش این تیم و در سال 88 منجر به ثبت موسسه فرهنگی- هنری «فراسوی ابعاد» شد که فعالیت خود را در زمینه تولید انیمیشن‌ برای مخاطب کودک و نوجوان ادامه داد. بعد از چند سال فعالیت در حوزه کار کوتاه، سریال‌سازی، انیمیشن‌های نیمه‌بلند و همکاری در پروژه‌های سایر استودیوهای انیمیشن‌سازی ایران، سال 1394 تصمیم گرفته شد تا استودیوی «فراسوی ابعاد» به حوزه ساخت انیمیشن سینمایی ورود پیداکرده و با تولید انیمیشن سینمایی «لوپتو» چالش جدیدی را تجربه کند.  این پروژه با همکاری «مرکز انیمیشن سوره» با تلاش و ممارست فراوان، در سال 1398 به پایان رسید. در گیرودار هماهنگی و زمان‌بندی اکران سینمایی «لوپتو»، بحران فراگیری بیماری کرونا تمام برنامه‌ها را با وقفه‌ای پیش‌بینی‌نشده و عجیب مواجه کرد تا سرانجام امروز و با رونق دوباره سینماها و توجه خوب مخاطبان و خانواده‌ها به سینمای کودک و نوجوان، مدیران مرکز انیمیشن سوره و سازمان سینمایی سوره را بر آن داشت تا برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اکران سینمایی «لوپتو» آغاز کنند.

 

براندازی نو با عروسک ‌های جدید

روزنامه همشهری:بوی اختلاف از اردوی رهبران خودخوانده جریان براندازی در ایران به مشام می‌رسد. رهبرانی که مدعی «سال‌ها مبارزه» برای سرنگونی حکومت اسلامی در تهرانند، این روزها سرمست از برخی ناامنی‌ها و آشوب‌های «سازمان‌یافته» در ایران، خود را در قامت رهبر آینده «حکومت خیالی» می‌بینند و برای روزهای «گذار از جمهوری اسلامی» طرح و برنامه‌ می‌ریزند. رهبرانی که «کارتل‌های‌اقتصادی» و سیاسی حامی جریان اغتشاش دریافته است به‌دلیل «افتضاحات» گذشته‌شان، «نباید» و «نمی‌توان» روی آنان سرمایه‌گذاری کرد. اتفاقی که باعث شده دنبال چهره‌هایی به‌اصطلاح «سفید و بدون لکه سیاه» بگردند تا بتوانند از آنها در مجامع مختلف بهره ببرند؛ چهره‌هایی با «جذابیت‌های» بیشتر و «زنانه‌تر» تا حرفشان اثر بیشتری بر افکار عمومی بگذارد و بتوان دهان دیگر گروه‌های اپوزیسیون را هم بست.برخی چهره‌های به‌اصطلاح «برانداز» دیرزمانی است، مخالفت با جمهوری اسلامی را نه یک آرمان و هدف برای خود، بلکه به کسبی سودده با درآمدهای آنچنانی تبدیل کرده‌اند. این کسب‌وکارها، قدمتی طولانی به اندازه عمر جمهوری اسلامی دارند و تنوع آنها هم کم نیست؛ از «فروش پرچم» گرفته تا «کلاه» و «نشان شاهنشاهی». برخی هم البته کسب مدرن‌تری به راه انداخته‌اند و با فروش «تحلیل» از وقوع انقلاب تا پایان «سالی خیالی» خبر می‌دهند. برخی دیگر از اپوزیسیون‌ها اما کارکردهای دیگری را دنبال می‌کنند. با پول‌هایی که منشأ نامشخصی دارند، «میتینگ‌» سیاسی با حضور مسئولان آمریکایی که با پول‌پاشی به همایش دعوت شده‌اند، برگزار و سعی می‌کنند اعتبار نداشته خود را احیا کنند. اما چند سالی است، گونه‌ای جدید از کاسبان برانداز جای قدیمی‌ترهای این صنف را گرفته‌اند؛ گونه‌هایی که «راه پول درآوردن بدون هزینه زیاد» را خوب یادگرفته‌اند و راه ترقی را آسانسوری پشت سر می‌گذارند. نمونه موفق این دسته از افراد، «معصومه علی‌نژاد» است که خود را «مصی علی‌نژاد» معرفی می‌کند. او که پیش از فرار از کشور و تبدیل شدنش به «سلبریتی ضد‌انقلاب» در روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حوزه مجلس ایران فعالیت می‌کرد، راه کاسبی با مدل جدید را یاد گرفته بود.

 

باز هم کشتی؛ ویزا؛ آمریکا

روزنامه اطلاعات:مسابقات جام جهانی کشتی آزاد دهه دوم آذر ماه در آمریکا برگزار خواهد شد و فدراسیون کشتی اقدامات مقدماتی برای اخذ ویزا و اعزام ورزشکاران به این مسابقات را آغاز کرده است. اقداماتی که هیچکس نمی‌داند در نهایت به نتیجه می‌رسد یا خیر؟سال گذشته به دلیل صادر نشدن ویزای اعضای تیم ملی کشتی، مسابقه دوستانه با تیم ملی آمریکا در تگزاس برگزار نشد و با اینکه اعضای تیم برای دریافت ویزا به دبی سفر کرده بودند و مدارک تحویل سفارت آمریکا شده بود با این حال ویزا صادر نشد.با توجه به اینکه این روزها در رشته‌های مختلف ورزشی مشکل اخذ ویزا به مشکلی حاد تبدیل شده و چند اعزام به دلیل صادر نشدن ویزا انجام نشده است، این سئوال مطرح می‌شود که اساساً چه اصراری به حضور در این مسابقات در شرایط فعلی هست؟آیا فدراسیون کشتی قصد دارد مانند سال گذشته همه اعضای تیم را برای انگشت نگاری و تحویل مدارک به دبی ببرد و منتظر بماند که سفارت آمریکا ویزا بدهد یا خیر؟آیا بهتر نیست قبل از آغاز اقدامات معمول برای اخذ ویزا از طرف فدراسیون کشتی کشورمان، فدراسیون کشتی آمریکا پیگیری لازم برای اطمینان از صدور ویزا را انجام دهد؟مسلماْ در شأن تیم ملی کشتی آزاد کشورمان نیست که به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی در جهان، اعضایش از این کشور به آن کشور در پی ویزا باشند و تا روز آخر معلوم نباشد که سفر انجام خواهد شد یا نه؟میزبان باید خودش شرایط صدور ویزا را فراهم کند، زیرا حضور کشتی‌گیران ما در هر مسابقه‌ای به اعتبار آن مسابقات خواهد افزود و این میزبان است که نیازمند حضور تیم ملی کشتی ماست. از سوی دیگر فدراسیون کشتی باید با اتحادیه جهانی کشتی این مشکلات را مطرح کند تا کشورهایی که کاندیدای میزبانی مسابقات می‌شوند شرایط سفر را برای همه تیم‌های شرکت کننده فراهم کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.