اجاره یک‌ماهه تلویزیون ایران به قطر!

گزارش «شهروند» از ویژه‌برنامه‌های جام جهانی در شبکه‌های سیما

شبکه‌های تلویزیونی در ایام جام جهانی 2022 برنامه‌های متنوعی روی آنتن می‌برند؛ برنامه‌هایی با حضور میهمان‌های ویژه و گزارش‌های اختصاصی از قطر.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ با نزدیک شدن به جام جهانی 2022 قطر، تب فوتبال در جامعه داغ می‌شود؛ صدها میلیون نفر در سراسر جهان کم‌کم خود را آماده پیگیری بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال می‌کنند و در این بین مردمان 32 کشوری که تیم‌های ملی آنها در جام حضور دارند با جدیت بیشتری مسابقات را دنبال می‌کنند.

در ایران نیز بسیاری از مردم منتظر شروع شدن جام جهانی هستند تا بتوانند از آخرین رویدادها و اخبار پیرامون تیم‌های حاضر و به خصوص تیم ملی ایران مطلع شوند. به همین دلیل سازمان صداوسیما و به خصوص گروه ورزش تلویزیون برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای نشاندن مردم پای گیرنده‌ها کرده است.

شورای ورزش صداوسیما از چند ماه قبل برای پوشش گسترده خبری و تصویری مسابقات جام جهانی برنامه‌ریزی کرده و خروجی این داستان ساخت برنامه‌های تولیدی و زنده در شبکه‌های تلویزیونی مختلف است. البته در کنار این موضوع، پخش زنده همه مسابقات از تلویزیون ایران نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خرید حق پخش برای اولین‌بار

یکی از اتفاقاتی که در سال‌های گذشته قبل از جام جهانی پیش آمد و مشکلات زیادی به وجود آورد، نخریدن حق پخش تلویزیونی مسابقات از تلویزیون بین‌اسپورت قطر بود. در جام جهانی روسیه حتی گزارشگران اعزامی تلویزیون به روسیه نتوانستند در جایگاه خبرنگاران و میکسدزون و نشست خبری حضور یابند و آی‌دی کارتی که برای آنها صادر شد نیز مثل کارت هواداران بود!

از سوی دیگر، تصاویر دریافتی تلویزیون ایران از مسابقات نیز به صورت برش‌خورده و بزرگ‌نمایی‌شده بود و مشخصا از جایی برداشته شده بود.

صداوسیما اما برای اینکه دیگر اسیر چنین مشکلاتی برای پوشش تصویری مسابقات نشود، از مدتی قبل برای خرید حق پخش تلویزیونی اقدام کرد. حق پخش مسابقات جام جهانی به صورت انحصاری در اختیار تلویزیون بین‌اسپورت قطر است و هر کشوری بخواهد بازی‌ها را پخش کند باید امتیاز پخش را از این شبکه تلویزیونی خریداری کند. مدیران صداوسیما نیز برخلاف شایعات در این‌باره اقدام کردند و با خرید حق پخش برای تلویزیون ایران حالا می‌توانند ضمن پخش همه مسابقات جام جهانی، گزارشگران خود را نیز به عنوان خبرنگار به تورنمنت قطر اعزام کنند.

ساخت استودیوی ویژه در دوحه

از آنجایی که شبکه‌های تلویزیونی مختلف برای جام جهانی برنامه‌ریزی کرده‌اند، سازمان صداوسیما هزینه زیادی انجام داده تا چند استودیوی اختصاصی در دوحه داشته باشد. با شروع پیش‌تولید و تولید برنامه‌های مختلف، گروهی از صداوسیما به قطر اعزام شدند تا مقدمات ساخت استودیو را فراهم کنند. این استودیوها در دوحه در حال ساخت هستند تا گزارشگران اعزامی بتوانند به شکلی بهتر رویدادها را به تصویر بکشند و از میهمانان حاضر در قطر نیز در برنامه‌های خود استفاده کنند.

شبکه سه، گل سرسبد برای جام جهانی

بدون تردید شبکه سوم سیما بیشترین نقش را در پوشش تصویری مسابقات جام جهانی خواهد داشت. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، اکثر بازی‌های جام جهانی از شبکه سوم پخش می‌شود و البته پخش زنده برخی بازی‌ها که همزمان است و اهمیت کمتری دارد، به شبکه ورزش سیما سپرده خواهد شد.

«جام 2022» ویژه‌برنامه شبکه سوم سیما برای جام جهانی است که پیش‌تولید آن از مدت‌ها قبل با تهیه‌کنندگی حسین ذکایی آغاز شده است. اجرای این برنامه را محمدرضا احمدی، محمدحسین میثاقی، رضا جاودانی و حسین اسدی بر عهده خواهند داشت که به تناوب و با توجه به مدت‌زمان پخش از شبکه سه روی آنتن می‌روند. همچنین احتمال دارد احمدی یا میثاقی مدتی نیز به قطر  بروند و از آنجا گزارش‌های خود را ارسال کنند.

این برنامه از 28 آبان تا 27 آذر برای پوشش گسترده مسابقات جام جهانی و به خصوص شرایط تیم ملی ایران در قطر روی آنتن می‌رود.

با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، طبیعی است که آنتن شبکه سوم سیما هر روز از حوالی ظهر تا پاسی از شب به‌طور کامل به جام جهانی و برنامه‌های مختلف آن اختصاص یابد.

شبکه ورزش زودتر از همه استارت زد

طبق پیش‌بینی، کنداکتور شبکه ورزش نیز در ایام جام جهانی کاملا پر خواهد بود و مدیران این شبکه با هماهنگی شورای ورزش صداوسیما برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته‌اند. جالب اینکه شبکه ورزش بسیار زودتر به استقبال جام جهانی رفته و از چند روز قبل ویژه‌برنامه جام جهانی را روی آنتن برده است.

از روز جمعه، 22 مهرماه، در روزهای دوشنبه و جمعه ویژه‌برنامه جام جهانی 2022 قطر روی آنتن شبکه ورزش رفته است. این برنامه چند استودیو در تهران، قطر، سواحل خلیج فارس و استودیو خبر دارد و از کارشناسان داخلی و خارجی در خلال برنامه استفاده می‌کند.

در طول مسابقات جام جهانی این ویژه‌برنامه به صورت روزانه خواهد شد تا ضمن پخش تعدادی از بازی‌ها، به صورت زنده به تحلیل و بررسی و پوشش اخبار این تورنمنت بپردازد.

شبکه ورزش سیما البته برنامه‌های تولیدی دیگری نیز برای جام جهانی در نظر گرفته است. یکی از این برنامه‌ها «قطرنامه» خواهد بود که روایتی متفاوت از متن و حاشیه تورنمنت با درون‌مایه طنز است. عبدالله روا، مجری برنامه ویدئوچک با حضور در کشور قطر قصد دارد در طول جام جهانی مستند داستانی از این مسابقات را به شکل طنز دربیاورد و در 30 قسمت 20 دقیقه‌ای برای مخاطبان ارسال کند.

همچنین یک مسابقه آنلاین طراحی شده است؛ این مسابقه که به پیش‌بینی بازی‌ها اختصاص دارد، با اجرای مهدی توتونچی روی آنتن شبکه ورزش می‌رود؛ به شکلی که مخاطبان از طریق وب‌سایت تلوبیون مسابقات را پیش‌بینی می‌کنند.

«ورزشگاه» اجتماعی می‌شود

شبکه پنجم سیما نیز برای جام جهانی فوتبال برنامه‌ریزی کرده است. این شبکه تلویزیونی که تنها برنامه ورزشی خود را تحت عنوان «ورزشگاه» صبح جمعه‌ها روی آنتن می‌برد، برای ایام جام جهانی قصد دارد آن را هر شب پخش کند تا به شکلی ویژه جام جهانی را پوشش بدهد. البته بر اساس اعلام پژمان ماندگاری، تهیه‌کننده برنامه، ماهیت آن تغییر خواهد کرد و در بخش اعظمی به رفتارهای فرهنگی بازیکنان و مربیان جهان با هواداران و خبرنگاران پرداخته می‌شود.

پژمان ماندگاری در این‌باره گفته است: «ساختار برنامه‌ای که برای جام جهانی در نظر گرفته‌ایم اجتماعی – ورزشی است. شبکه سه و ورزش همه فوتبال‌ها را پخش می‌کنند و شبکه‌های اختصاصی فوتبال هستند. در برنامه ورزشگاه شبکه پنج صرفا به فوتبال نمی‌پردازیم و مسائل فرهنگی و اجتماعی جام جهانی و حتی معماری ورزشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم. در جام جهانی گذشته رفتارهای فرهنگی بازیکنان و مربیان در نشست خبری و قبل و بعد از بازی را آنالیز (بررسی) کردیم که در این دوره هم همین موضوع را دنبال خواهیم کرد. رفتار مربی و بازیکن در فوتبال حرفه‌ای دنیا با خبرنگار و هوادار احترام‌آمیز است. این رفتار را ما با فوتبال کشور خودمان مقایسه کرده‌ایم.»

او افزود: «افشین عبداللهیان به‌ عنوان مجری و گزارشگر در قطر حضور دارد و با برنامه ما ارتباط زنده خواهد داشت. هر هفته یک سوژه را در اتاق فکر سوژه‌یابی می‌کنیم و آیتم‌ها، میهمان‌ها و ارتباط تلفنی‌مان حول محور یک پرونده جلو می‌رود. هشتاد درصد برنامه بر اساس پرونده است و بیست درصد دیگر اتفاقات مهم طول هفته مثل مسابقات جهانی و افتخارآفرینی ورزشکاران که باید به آن بپردازیم. مجری برنامه نیز حافظ کاظم‌زاده است و یک مجری اجتماعی هم قرار است اضافه شود.»

«ورزش و مردم» پابرجاست

شبکه اول سیما اقدام ویژه‌ای برای جام جهانی نخواهد کرد، اما مسئولان ورزشی این شبکه در نظر دارند زمان بیشتری را صبح‌های جمعه در اختیار «ورزش و مردم» قرار دهند تا بتوانند بهتر و بیشتر جام جهانی را پوشش بدهند؛ اتفاقی که احتمالا رخ می‌دهد و مخاطبانی که صبح جمعه بیدار هستند می‌توانند از آخرین رویدادها در طول تورنمنت آگاه شوند.

شاید شبکه چهار هم مستند بسازد!

از سازمان صداوسیما خبر می‌رسد که احتمال دارد یک برنامه مستند از رفتارهای هواداران و بررسی تاریخچه این موضوع در جام جهانی روی آنتن شبکه چهار سیما برود، البته هنوز چیزی قطعی نیست و باید دید نظر مسئولان سازمان چه خواهد بود. هرچند بعید است شبکه چهارم سیما برخلاف تورنمنت‌های قبلی ورزشی عملی کند و برنامه‌ای با محوریت فوتبال روی آنتن ببرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.