کاهش ۱۸.۹ درصدی بدهی خارجی ایران

براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، حجم بدهی‌های خارجی ایران در ۵ ماه نخست امسال حدود یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار کاهش یافته است؛و میزان بدهی در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۹ درصد پایین آمده است.

به گزارش شهروند آنلاین؛ براساس آخرین داده‌های آماری بانک مرکزی، میزان بدهی خارجی ایران در پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ براساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۷ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار است.

براساس این گزارش، ۵ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار از بدهی خارجی ایران، بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو رقمی بالغ بر هفت میلیارد و ۱۳۱ میلیون یورو اعلام شده که پنج میلیارد و ۲۱۶ میلیون یورو از آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است که این آمار نشان می‌دهد میزان بدهی‌های خارجی ایران در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار (که ۱۷.۴۲ درصد) کاهش یافته است.

همچنین میزان بدهی خارجی کشور در پایان مردادماه سال گذشته ۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده که براساس آمار بانک مرکزی مردادماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۸.۹ درصد کاهش داشته است.

صندوق بین‌المللی پول هم در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را تنها ۰.۵ درصد برآورد و بدهی خارجی ایران را کمتر از همه کشور‌های منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد.

این در حالی است که متوسط بدهی کشور‌های منطقه به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال جاری میلادی ۳۵.۸ درصد برآورد شده است. نسبت بدهی کشور‌های صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز ۳۰.۹ درصد اعلام شده است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.