اژدها سوار/ ایران قهرمان ماسه ها/ رِبا آنلاین!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي غلبه تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بر برزیل ، لزوم شنيدن صداي مردم و ايجاد اصلاحات ، رونمایی از موشک صیاد ۴B با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میدان داری دلالان در بازار خودرو، رونمایی بایدن از عقبه جنگ ترکیبی، اعلام آمادگی ایران برای از سر گیری مذاکرات برای احیای برجام و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دستور ارزی رئیس‌جمهور به بانک مرکزی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي غلبه تیم ملی فوتبال ساحلی ایران بر برزیل ، لزوم شنيدن صداي مردم و ايجاد اصلاحات ، رونمایی از موشک صیاد ۴B با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میدان داری دلالان در بازار خودرو، رونمایی بایدن از عقبه جنگ ترکیبی، اعلام آمادگی ایران برای از سر گیری مذاکرات برای احیای برجام و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ایران قهرمان ماسه ها

روزنامه آرمان امروز: تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با غلبه بر برزیل، به مقام قهرمانی جام بین قاره‌ای ۲۰۲۲ دست‌یافت.در دیدار نهایی جام بین قاره‌ای ۲۰۲۲، ایران و برزیل از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه «کایت بیچ» دبی به مصاف هم رفتند که ساحلی بازان ایران با پیروزی ۲ بر یک مقابل رقیب نامدار خود به مقام قهرمانی این رقابت‌ها دست یافتند.در این دیدار محمد احمدزاده و سعید پیرامون دو گل شاگردان علی نادری را به ثمر رساندند و چهارمین قهرمانی ساحلی بازان را رقم زدند.تیم ملی ایران به این ترتیب همراه با روسیه تبدیل به تنها تیم‌هایی شدند که چهار قهرمانی را در این رقابت‌ها به دست آورده‌اند. برزیل با سه قهرمانی، در تعقیب این دو تیم است.ایران سال گذشته در فینال ۳ بر ۲ مغلوب روسیه شده و از رسیدن به چهارمین قهرمانی بازمانده بود.ین پیروزی در شرایطی رقم خورد که برزیل در سه دیدار گذشته دو تیم به پیروزی دست یافته بود اما این بار سلسائو رقیب تیم ملی ایران نشد.هدایت تیم ملی برزیل را مارکو اوکتاویو، سرمربی سابق تیم ملی ایران برعهده داشت. اوکتایو به مدت هشت سال عهده‌دار فوتبال ساحلی ایران بود و این رشته را در ایران متحول‌کرد.هدایت ساحلی بازان ایران را علی نادری برعهده دارد که با تصمیم کمیته فنی فوتبال ساحلی به طور موقت برای سرمربی‌گری ایران انتخاب‌شده است.تیم ملی برای قهرمانی در این رقابت‌ها در مرحله گروهی پاراگوئه، آمریکا و ژاپن را شکست داد و با غلبه بر امارات، میزبان بازی‌ها به فینال راه یافت. برزیل هم تا قبل از این دیدار در هر چهار دیدار خود مقابل اسپانیا، عربستان، امارات و پاراگوئه به پیروزی دست یافته است.

 

اول امنیت، بعد تغییر

روزنامه آرمان‌ملي: اعتراضات دو ماه اخير با واکنش‌هاي متعددي روبه‌رو شده است. هرچند برخي خواهان مقابله شديد با معترضان هستند اما در برابر روساي قوا از لزوم شنيدن صداي مردم و اکنون ايجاد اصلاحات سخن مي‌گويند. محمدباقر قاليباف روزگذشته بر لزوم ايجاد تغييرات تاکيد کرد. هرچند براي آن شرط گذاشت و آغاز تغييرات درکشور را منوط به ايجاد فضاي امن در جامعه کرد.محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس در نطق پيش از دستور گفت: اتفاقات تلخ کرج بارديگر نشان داد که گردانندگان اصلي اغتشاشات يعني سيا، موساد و گروهک‌هاي پيرو آنها، دنبال به نتيجه رسيدن مطالبات معترضان نيستند. اميدوارم هرچه زودتر امنيت در کشور به‌ صورت کامل تثبيت شود تا تغييرات مشروع و لازم به سمت حکمراني نو در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي در چارچوب نظام سياسي جمهوري اسلامي آغاز شود.همچنين جلال رشيدي ‌کوچي، نماينده مجلس با اشاره به ضرورت اصلاحات در کشور، گفت: هم مجلس و هم دولت به‌دنبال اصلاحات درکشور هستند و ما در مجلس جلساتي را براي اصلاح برگزار کرده‌ايم. برخي از نمايندگان مجلس به ‌صورت برنامه‌ريزي شده و هدفمند به ‌دنبال ايجاد اصلاحاتي در کشورهستند و پيگيري مي‌کنيم که چگونه اصلاحات را انجام دهيم. او ادامه داد: در راستاي اصلاحات تعدادي از نمايندگان با رئيس مجلس در موضوعات مختلف جلساتي برگزار مي‌کنند و در اين جلسات مسئولان اجرايي و مسئولان تصميم‌ساز هم حضور دارند. همه از حوادث اخير در کشور ناراحت هستند اما بايد ديد ريشه اين اتفاقات چه بوده است؟ چيزي که ما به آن رسيديم قبل از هر بحث فرهنگي، بحث اقتصادي و معيشتي بوده و بايد براي حل مشکلات معيشتي قدم‌هايي را ‌برداريم. بايد ابتدا در حوزه معيشت و اقتصاد اصلاحات انجام شود سپس به حوزه سياسي ورود پيدا مي‌کنيم. امروز جوانان به ‌دنبال زندگي عادي هستند و وقتي به اين خواسته‌شان برسند فرآيند سياسي هم اصلاح مي‌شود. او تاکيد کرد: تصميم قوه‌عاقله نظام در ايجاد برخي اصلاحات است. اما فضا ملتهب است و ما منتظر هستيم که فضا آرام شود تا اين اقدامات را انجام دهيم. حتما ما در برخي از موارد ايراد داشتيم که امروز اوضاع به اينجا رسيده است. اينطور نيست که ما بدون ايراد کارکرده باشيم.

 

از موشک های جدید رونمایی شد شلیک موفق باور ۳۷۳

روزنامه ابتکار:موشک صیاد ۴B با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد.به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع؛ موشک صیاد ۴B صبح امروز یکشنبه ۱۵ آبان ماه با حضور امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد.آزمون سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد.در این آزمون ، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت.موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت.برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه، در مراسم رونمایی از موشک صیاد ۴B اظهار کرد: امروز یکی از دستاوردهای شگرف و بسیار بزرگ دفاعی و ملی رونمایی کردیم. وزارت دفاع ماموریت تامین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح را در مقابله با تهدیدات و دفاع از مرزها به ویژه مرزهای هوایی برعهده دارد.

 

دستور ارزی رئیس‌جمهور به بانک مرکزی

روزنامه ایران:رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با اشاره به حضور پرشکوه و معنادار مردم در اجتماعات روز مبارزه با استکبار جهانی در سراسر کشور گفت: باید از زمان‌شناسی و حضور مردم در میدان، نه صرفأ با لفظ، که در عمل قدردانی کرد و یکی از راه‌های قدردانی عملی از مردم پاسخ به انتظار بحق آنها برای تلاش مضاعف در راستای بهبود و رشد شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در ادامه تلاش برای تسریع در اجرای مصوبات استانی را از دیگر زمینه‌های خدمت و قدردانی عملی از مردم دانست و اظهارکرد: همه بخش‌ها و دستگاه‌ها موظف هستند اجرای این مصوبات را با جدیت دنبال کنند. وی بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرد برای حفظ ثبات در بازار ارز تلاش مضاعف کنند.رئیس جمهور به دیدار خود با دانش‌آموزان نخبه علمی،‌ ورزشی و فرهنگی به مناسبت روز دانش‌آموز نیز اشاره کرد و بر ارائه تحلیل‌های دقیق به این نخبگان به منظور باز کردن گره‌های ذهنی آنان تأکید کرد.

 

میدان داری دلالان در بازار خودرو

روزنامه تجارت: بازار خودرو مدت هاست که در وضعیت رکود به‌ سر می برد. با این حال افزایش سریالی و مداوم نرخ دلار در بازار موجب شده تا زمزمه هایی مبنی بر تلاش دلالان برای خروج این بازار از شرایط رکود به گوش برسد. با این حال به نظر می رسد که با ورود دلار به کانال 36 هزار تومان از روز شنبه، آخرین امیدها برای بازگشت قیمتی خودرو از بین رفته است. روزهای پایانی هفته گذشته بود که بار دیگر قیمت دلار شروع به سقف شکنی تاریخی خود کرد. فنر ارز از اولین روز هفته جاری اما بیشتر رها شد و دلار کانال قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. در پی این افزایش قابل پیش‌بینی، انتظارات برای افزایش قیمت خودرو هم افزایش یافت. در این میان سایت‌های آگهی خرید و فروش اولین جایی بودند که به تحرکات چهار راه استانبول واکنش نشان دادند. مشاهدات قیمت‌های درج‌شده در این سایت نشان می‌دهد فروشندگان خودروهای داخلی و خارجی بلافاصله قیمت محصولات خود را با نرخ دلار تطبیق دادند. با تمام این صحبت ها کارشناسان معتقدند مردم در این شرایط برای حفظ سرمایه خود به بازارهایی نظیر خودرو هجوم می‌آورند. شاید اکنون زمان مناسبی برای بررسی رکود یا بازگشت رونق به بازار خودرو نباشد. اما برای پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت دلار در وضعیت بازار چه تاثیری دارد با به نظر و صحبت های فعالان بازار پرداخت. رسانه ها از قول نمایشگاه‌داران عباس‌آباد گزارش می دهند که آنها با نگاهی متفاوت به وضعیت بازار نگاه می کنند و نظر مثبتی نسبت به خروج بازار از رکود دارند. قریب به اتفاق آنها معتقدند که چانه‌زنی‌های فعلی اکثراً منجر به معامله نمی‌شود. اگر خرید و فروشی هم صورت گیرد، معمولاً بین دلالان است و آن‌ها همچنان عنان بازار را در دست دارند. هرج و مرج موجود در نمایشگاه‌های فروش خودرو نیز این موضوع را تائید می‌کند. گرچه فعالان بازار برای خرید سراسیمه شده‌اند، اما سطح معاملات همچنان نزدیک به صفر است؛ به‌ویژه در رابطه با خودروهای خارجی که قیمت‌های میلیاردی دارند. عقیده‌اند که از زمان ورود دلار به کانال 35 هزار تومان، بازار ملتهب و قیمت خودروها با افزایش عجیبی همراه شد. برای مثال، خودرو خارجی که در هفته گذشته دو میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت داشت، امروز با 300 میلیون تومان افزایش، به دو میلیارد و 600 میلیون تومان رسید!

 

رونمایی بایدن از عقبه جنگ ترکیبی

روزنامه جوان:رئیس‌جمهور امریکا بعد از حمایت صریح از اغتشاشات در ایران در هفته گذشته با تأکید بر اینکه دیگر مسئله مذاکرات هسته‌ای برای امریکا اهمیتی ندارد، روز جمعه در یک کارزار انتخاباتی در ایالت کالیفرنیا خطاب به بعضی از حاضران که شعار‌هایی در حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران در دست داشتند اعلام کرد که «نگران نباشید ما ایران را آزاد می‌کنیم».این سخنان بایدن که اعترافی دیگر بر اقدامات پنهان امریکا در طی سال‌های اخیر برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است، ساعتی بعد توسط جان کربی سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید اصلاح شد و این گونه ادعا شد که وی یک بار دیگر همبستگی ما را با معترضان ایرانی ابراز کرد یعنی همان کاری که از ابتدا انجام داده است.بعد از طرح این سخنان از سوی بایدن، اگرچه برخی رسانه‌ها تلاش کردند این مواضع را معطوف به حواس پرتی بایدن کرده و از حساسیت آن بکاهند، اما آنچه که این روز‌ها در صحنه عمل در حال وقوع است تلاش مذبوحانه امریکا و دیگر متحدانش برای تحقق این برنامه کاخ سفید است که بایدن خواسته یا ناخواسته آن را لو داد. تأمل در حوادثی که در روز‌های اخیر در برخی از شهر‌های ایران می‌گذرد، نظیر «مقابله مسلحانه اوباش و اشغالگران با مردم و نیرو‌های مسلح»، «شکنجه وحشیانه نیرو‌های مردمی و بسیجی»، «حملات کور با نارنجک و کوکتل مولوتوف به مساجد و حوزه‌های علمیه»، «حمله مسلحانه به زائران و مجاوران حرم احمد بن موسی در شیراز» در کنار جنگ رسانه‌ای با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های شبکه‌های ماهواره‌ای ومجازی، فشار‌های دیپلماسی، تشدید تحریم‌های اقتصادی و حتی تهدید نظامی توسط رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران و… ابعادی از همان جنگ ترکیبی است که با هدایت سازمان سیا و موساد و دیگر سرویس‌های جاسوسی برای پیشبرد اهداف غرب در مقابله با نظام جمهوری اسلامی در جریان است. نکته‌ای که اسلاف بایدن از کارتر و ریگان گرفته تا اوباما و ترامپ در طی ۴۳ سال گذشته تمام توان خود را برای تحقق این آرزو به کار گرفته بودند، اما در تمام آن ادوار ملت ایران آن‌ها را ناکام گذاشته‌اند.

 

رِبا آنلاین!

روزنامه خراسان: صحبت های تلفنی آقای راننده با آن طرف خط نظرم را جلب کرد؛ به این دلیل که در باره یکی از تابوهای بازار، خیلی صریح و شفاف صحبت می کرد، موضوعی که آن را مبتنی بر آموزه های قرآن و روایات، جنگ با خدا می دانیم. آقای راننده با اصطلاحاتی به روز شده در این باره صحبت می کرد و در ابتدای صحبتش به من اجازه نمی داد که اصل  مطلب را از حرف های یک طرفه اش بفهمم. دایم از این که «سرمایه آزاد» می خواهد صحبت می کرد و من معنای فنی سرمایه آزاد را در این بستر خوب متوجه نمی شدم؛ دقتم را بیشتر کردم، صحبت از چک و سفته شد و پشتوانه طلا، آن جا بود که یکه خوردم و احساس کردم درست حدس زده ام؛ البته دو طرف در باره رقم سود و پشتوانه پول که به آن سرمایه آزاد می گفتند توافق نکردند و در آخر صحبت ها قرار شد بیشتر در این باره با یکدیگر مذاکره کنند. پایان تماس آقای راننده شروع سوالات من بود؛ کنجکاوی را که بروز کرده بود ،نمی توانستم به هیچ وجه پنهان کنم بنابراین اصلا به این فکر نکردم که در توجیه گوش دادن به حرف های تلفنی آقای راننده چه باید بگویم. فقط شروع کردم به طرح سوالاتی که در ذهنم بود. از او پرسیدم که سود الان در بازار چقدر است؟ از کی باید پول گرفت؟ پشتوانه چیست؟ و… چون احساس می کردم از یک موضوع مخفی صحبت می کنم، هیجانم زیاد بود و با صدای آرام حرف می زدم اما وقتی راننده همه سوال های من را به یکی از پلتفرم های فضای مجازی حواله داد، بیش از پیش موجب تحیر من شد.  چیزی که البته احتمالا فقط به پلتفرم« دیوار» محدود نیست وقاعدتا با متداول شدن این رویه ها این افراد از هر ا مکانی برای سود جویی خود سود می برند .جست و جو در یکی از پلتفرم های دیگر هم به نوعی تایید کننده این مسئله است . موضوعی تابو که  به راحتی، بین خواهان و خوانده تسهیل می شود تا سریع تر شکل بگیرد! سرمایه آزاد را در  این پلتفرم فضای مجازی  جست و جو کردم و به چندین آگهی برخوردم که یا متقاضی دریافت چیزی به عنوان سرمایه آزاد بودند یا افرادی که برای اعطای سرمایه آزاد خود تبلیغ می کردند و البته بیشترشان اطلاعات تکمیلی را به تماس تلفنی موکول کرده بودند.

 

راز این همه خشونت قرون وسطایی در اغتشاشات کشور

روزنامه کيهان:  آشوب‌های این روزهای ایران، چند تفاوت اساسی با آشوب‌های قبل دارد. یکی از این تفاوت‌ها پررنگ بودن مبحث «خشونت» در آن است، چه کلامی و چه فیزیکی. اصرار عجیب برای دیدن و شنیده شدن این خشونت‌ها، یکی دیگر از این تفاوت‌هاست. با توجه به این که نقش «رسانه» و «فضای مجازی» در بروز این خشونت‌های وحشیانه پُررنگ و برجسته است، در این نوشتار تلاش می‌کنیم ضمن گشتن در لابه‌لای تاریخ برای یافتن موارد مشابه جهت تبیین، پاسخی برای چرایی وجود چنین پدیده‌ای بیابیم. می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقاتی افتاده که عده‌ای برخلاف عقل و تمام استانداردهای انسانیِ پذیرفته شده در دنیا، در قرن بیست و یکم ناگهان این‌طور عیان، وحشی می‌شوند، سلاح می‌کشند و در روز روشن مثلا سر می‌برند، انسانی را آتش می‌زنند، فحش‌های جنسی می‌دهند و وقتی اعتراضی می‌شنوند، در اوج بی‌شرافتی، معترض را «بی شرف» صدا می‌زنند؟ از این مهم‌تر، چرا این خشونت‌هایشان را پنهان نمی‌کنند و اصرار دارند که دیده شود؟ چرا حین انجام خشونت، به خشونت‌های به مراتب کوچک‌تری که از ناحیه مقابل بعضا حتی رخ نداده، حمله می‌کنند؟ با توجه به انزجاری که این مدل مبارزه بین مردم ایجاد می‌کند، چرا نگران تبعات آن نیستند؟ برای یافتن پاسخ‌های این چند سؤال مجبوریم به نکته‌ای تاریخی که پیش از این در همین ستون آورده‌ایم، دوباره ارجاع دهیم. بخوانید:در تاریخ اروپا می‌خوانیم در قدیم الایام- مثلا 2000 سال پیش- وقتی یک جریان قدرتمند و حاکم می‌خواست، مردم ده یا منطقه‌ای را با خود همراه کند، دست به «خشونت» می‌زد. خشونت از جنس شکنجه‌های وحشیانه و قطع عضو و حتی قتل. این شکنجه و جنایت هم به عمد، در میادین اصلی شهر یا روستا و جلوی چشم مردم انجام می‌شد تا «موثر» واقع شود. یعنی همراه کردن مردم با یک جریان، با زور و خشونتی عیان و عُریان صورت می‌گرفت. در مباحث «جامعه‌شناسی علم» هم می‌خوانیم، این طیف علم را هم به خدمت می‌گرفت و مثلا با مطالعه و شناخت بدن انسان، طوری عضو بدن را انتخاب و آن را از تن قربانی جدا می‌کرد که، بیشتر زجر بکشد، بلند‌تر فریاد بزند و دیرتر بمیرد تا همه ببینند و بشنوند و به سمتی بروند که، آن جریان قدرتمند می‌خواهد.

 

اژدها سوار

روزنامه وطن امروز:مهدی طارمی که چند شب قبل در آخرین مسابقه مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا یکی از بهترین‌های پورتو مقابل اتلتیکو بود و با گلزنی خود در این مسابقه، نقش عمده‌ای در صدرنشینی تیمش در این رقابت‌ها داشت، شنبه شب هم روند گلزنی‌اش را در یک دیدار داخلی ادامه داد. مهاجم ایرانی پورتو 4 شب پس از نمایش موفقیت‌آمیز و زدن هشتمین گل خود در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا، در لیگ برتر پرتغال مقابل پاسوس د فریرا قرار گرفت و برابر حریفی که در بازی برگشت سال گذشته نیز یک گل به ثمر رسانده و ۲ پاس گل داده بود، دوباره گل زد و گل‌سازی کرد و به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. شنبه‌شب تیم فوتبال پورتو که مثل همیشه مهدی طارمی را در ترکیب داشت، در ورزشگاه دراگائو مقابل پاسوس د فریرای قعرنشین قرار گرفت و برابر حریف خود که از ۱۱ دیدار قبلی‌اش ۲ امتیاز داشت، یک بازی سراسر هجومی انجام داد و به پیروزی پرگل ۴ بر صفر رسید تا همچنان در جمع 3 تیم بالانشین بماند. پورتو بازی را هجومی آغاز کرد و دقیقه ۴ روی ارسال تماشایی استفان اوستاکیو از جناح چپ و ضربه اوانیلسون به گل اول رسید تا از همان ابتدا مشخص شود به دنبال کسب پیروزی و جبران ناکامی 2 هفته اخیرش (یک شکست و یک مساوی) است. مهدی طارمی دقیقه ۱۳ با یک پاس رو به جلوی تماشایی یک موقعیت مسلم گلزنی ساخت که بازیکنان پورتو از آن استفاده نکردند ولی حدود ۲۰ دقیقه پس از آنکه بازی از تب و تاب افتاده بود، این ستاره ایرانی دست به کار شد و با یک حرکت چشم‌نواز تیمش را به گل دوم رساند و مزد بازی خوب خود را گرفت. په‌په با پاس از میانه زمین به پشت محوطه جریمه مهدی طارمی را در مقابل بازیکنان پاسوس د فریرا صاحب توپ کرد اما با وجود اینکه استفاده از این توپ تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید، ستاره ایرانی پورتو با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای که به 2 مدافع حریف آدرس غلط برای توپ‌گیری و مهارش داد، در موقعیت تک به تک قرار گرفت و گلزنی کرد. طارمی قبل از اینکه در موقعیت تک به تک برای گلزنی قرار بگیرد، با یک چرخش و دریبل چشم‌نواز 2 مدافع حریف را محو کرد. مدافعان حریف قصد داشتند هر طور شده طارمی را قبل از زدن شوت متوقف کنند اما تکل و پیراهن کشیدن آنها سد راه مهاجم ایرانی پورتو نشد.

 

اعلام آمادگی ایران برای از سر گیری مذاکرات برای احیای برجام

روزنامه جمهوری اسلامی: وزیر امور خارجه کشورمان از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام خبر داد.حسین امیرعبداللهیان در نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد با بیان اینکه جمهوری اسلامی با وجود نقض تعهد ازسوی غرب به راهکار حل و فصل صلح‌آمیز پرونده هسته‌ای پایبند بوده است، گفت: جمهوری اسلامی مسیر گفتگو برای حفظ توافق را باز گذاشته است.امیرعبداللهیان افزود: مایه تاسف است که دولت آمریکا علیرغم درخواست صریح جامعه جهانی و با وجود دادن وعده‌هایی در این زمینه، همچنان مسیر اقدامات خصمانه علیه ایران را توام با پیشبرد سیاست شکست خورده موسوم به “فشار حداکثری” دنبال می‌کند.وی از انتقال پیام ایران به آمریکا توسط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خبر داد و افزود: آقای بورل در گفتگویی که چهار روز پیش با من داشت گفت: پیام شما در خصوص مذاکرات برای لغو تحریم‌ها را به طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی اعلام کرده که پیام ایران را با دقت بررسی می‌کند. ما منتظر پاسخ آنها هستیم.وزیر امور خارجه ادامه داد: توسل بیمارگونه برخی از کشورها به یکجانبه‌گرایی ازجمله اعمال تحریم‌های غیرقانونی در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است.این اقدامات عمیقا تعهد این کشورها به اصول منشور سازمان ملل به ویژه ارتقا و التزام به حقوق بشر را زیر سوال برده است.وی با اشاره به افزایش افسارگسیخته یکجانبه‌گرایی در جهان افزود: تولید و انتشار محتواهای جعلی در فضای مجازی علیه ملت‌ها و دولت‌ها در مغایرت کامل با منشور حقوق بشر است که یکپارچگی کشورهای مستقل را هدف قرار داده و بی‌ثبات‌سازی و خشونت در کشورها را تشویق می‌کند. اقدامی که یکپارچگی اجتماعی کشورهای مستقل را از طریق فضای مجازی هدف قرار داده و انجام اقدامات تروریستی، خشونت و بی‌ثبات سازی در جوامع این کشورها را تشویق می‌کند. در این رابطه، اقدام مشترک کشورهای مستقل، به خصوص اعضای گروه دوستان منشور با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب درچارچوب نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد جهت مقابله با این پدیده امری ضروری است.

 

کلاهبرداری با نمایش ناجی‌گری

روزنامه شرق: در این هفت هفته، هر روز بر تعداد پرونده بازداشتی‌ها افزوده شده، در این میان تعداد قابل توجهی همچنان به وکیل دسترسی نداشتند و برای همین در سردرگمی از روند پرونده به سر می‌برند. در همین بین گروهی وکیل یا وکیل‌نما با سوءاستفاده از شرایط این خانواده‌ها، در تماس‌های تلفنی، با اشاره به قدرت نفوذ خود وعده آزادی یا سبک‌کردن پرونده را به آنها می‌دهند. طبق صحبت‌های ابوذر نصرالهی وکیل پایه یک دادگستری این افراد مبالغ پیشنهادی بین صد میلیون تا سه میلیارد را به خانواده‌ها می‌دهند. البته پیش از این هم چند نفر از وکلای دادگستری که این روزها وکالت پرونده بازداشتی‌ها را قبول کرده‌اند، در صفحات شخصی خود به وکلای بی‌نام و نشانی اشاره کردند که در ازای قبول پرونده معترضان خیابانی مبالغ سنگینی به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند. اما سؤال قابل پرسش درباره این نوع کلاهبرداری‌ها، چگونگی دسترسی این افراد به اطلاعات بازداشتی‌هاست که این وکیل در گفت‌وگو با «شرق» به برخی از ابعاد این موضوع پرداخته است.ابوذر نصرالهی، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، به برخی از این افراد سودجو که با خانواده بازداشتی‌ها تماس می‌گیرند، اشاره می‌کند و به «شرق» می‌گوید: برخی افراد که به ما مراجعه داشتند و جزء بازداشتی‌های اخیر بودند، اذعان کردند که از افرادی با آنها تماس گرفته‌اند و مدعی بوده‌اند می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت عزیزانشان را آزاد و پرونده را جمع کنند که در واقع یک باب کلاهبرداری جدید است که با توجه به وضعیت روحی‌ای که خانواده‌ها دارند این کلاهبرداری رایج شده است.لازم به توضیح است که هر گونه ادعایی مبنی بر داشتن نفوذ و امکانات ویژه یا رانت خاص در دادگاه‌های انقلاب یا دادسراهای امنیت کذب محض است، خواهشم این است که شهروندان این مسائل را باور نکنند. این افراد بعضا متوجه شده‌اند که در برخوردی که سیستم با بازداشتی‌ها داشته، برای برخی قرار تعلیق تعقیب صادر شده یا برای برخی حکم‌های کمتر یا شدت عمل بیشتر در نظر گرفته شده که همه اینها به اندیشه قاضی‌ای بستگی دارد که به این مسئله رسیدگی می‌کند. حال برخی افرا با اطلاع و سوءاستفاده از این مسئله، وعده‌های واهی می‌دهند و در قبالش پول‌هایی را می‌گیرند. ادعا می‌کنند صاحب نفوذ و رانت هستند که این واقعی نیست. ما می‌دانیم که احکام بسته به نظر قاضی است و نه ارتباطات این افراد.

 

روی‌خوش تهران پیش روی مردم

روزنامه همشهری: با آغاز به‌کار دوره ششم مدیریت شهری تهران، نخستین برنامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفت، مربوط به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بود. به گزارش همشهری، چه اعضای شورای اسلامی شهر و چه مدیران عالی شهرداری از همان نخستین روزهای کاری خود اعلام کردند که یکی از اصلی‌ترین کارهایی که باید در اولویت قرار گیرد، رسیدگی به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر است. آنها صحبت از موضوعاتی مانند بی‌توجهی به ساماندهی کودکان کار، معتادان متجاهر و زنان بی‌سرپرست در دهه 90می‌کردند و اعتقاد داشتند که اگر همین حالا زیر یک‌خم حل موضوعات آسیب‌های اجتماعی را نگیرند، تهران در آینده‌ای نزدیک دچار مشکلات اساسی از این نظر می‌شود. بنابراین با همکاری چند نهاد دیگر، آستین‌ها بالا زده شد تا چهره پایتخت هرقدر که امکان دارد از آسیب‌های اجتماعی پاک شود. این یک‌روی سکه برنامه‌های مدیریت شهری طی یک‌سال فعالیت در این حوزه بوده است. روی دیگر سکه، به برنامه‌های فرهنگی و هنری برای افزایش نشاط اجتماعی، برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی و دستگیری از افراد بی‌سرپرست و کم‌بضاعت اختصاص داشت و دارد. در این بین، اگرچه مسئولیت مستقیم خیلی از اقداماتی که انجام شده و می‌شود به شهرداری تهران ارتباط پیدا نمی‌کند، اما به قول علیرضا زاکانی برای مردم و تغییر چهره شهر به حوزه‌هایی که متولی آنها نیستند نیز ورود کرده‌اند. نشان به آن نشان که شهرداری در همان ابتدای کار، با ورود به بحث واکسیناسیون در برابر کرونا، تعامل با دولت وزارت بهداشت را دنبال کرد؛ اقدامی که خیلی زود نتیجه داد؛ آنگونه که همزمان با تشکیل قرارگاه‌های سلامت و اجتماعی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر، شرکت شهرسالم و زیرمجموعه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، شرایط را برای واکسینه کردن شهروندان مهیا کردند.

 

پدیده رنگارنگی در امنیت بین‌المللی

روزنامه اطلاعات: امنیت بین‌المللی واژه و مفهومی بسیار پربسامد در ادبیات، نظریات و محاورات مربوط به سیاست خارجی و روابط بین‌المللی است. امنیت بین‌المللی مانند امنیت در سطوح دیگر، چون امنیت منطقه‌ای، امنیت ملی و امنیت محلی، محل گفتگو و منازعات نظری و عملی فراوانی است. امنیت در همه سطوح، با نبودن آن روشن می‌شود. زمانی که جنگ‌های جهانی، مانند جنگ جهانی اول و دوم در جریان بود، امنیت بین‌المللی وجود خارجی نداشت.بعد از جنگ دوم، تعریف از امنیت بین‌المللی در منشور سازمان ملل، توسط پیروزمندان آن جنگ ارائه شد و در شورای امنیت این سازمان، حالت نهادی پیدا کرده و شورای امنیت، مسئول رسیدگی به امور امنیت بین‌المللی شد. در طی دوران جنگ سرد، امنیت بین‌المللی، به گونه‌ای خاص، در نظر و عمل، دنبال شد. هیچگاه روابط دو ابرقدرت آمریکا و شوروی، مخصوصاً در بعد تسلیحات مخرّب هسته‌ای در دستور کار شورای امنیت قرار نگرفت. در دوران پساجنگ که سه دهه گذشته را در بر می‌گیرد، ناظران و دست‌اندرکاران روابط بین‌المللی شاهد پدیده‌ای بغایت مهم در خور توجه در امور مفهومی و عملیاتی مربوط به شورای امنیت می‌باشند و آن رنگارنگی در پهنای امنیت بین‌المللی است. پدیده رنگارنگی در امنیت بین‌المللی به چه معنی است و چگونه می‌توان آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟ در پاسخ باید سه موضوع «کنشگران امنیت بین‌المللی»، «نهادهای موثر در امنیت بین‌المللی» و مهم‌تر «دستور کار امنیت بین‌المللی» را مد نظر قرار داد.کنشگران امنیت بین‌المللی، متحد اما متکثر و رنگارنگ شده‌اند. کنشگری در امنیت بین‌المللی، دیگر انحصاری موقعیت‌های بزرگ ندارد هرچند که قدرت‌های بزرگ، هنوز سهم قابل ملاحظه‌ای در مباحث امنیت بین‌المللی و بعضاً ایجاد ناامنی‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان دارند، اما آنها تنها کنشگران این عرصه نیستند. باید تأکید کرد که منظور از کنشگری، تأثیرگذاری ناشی از فعال بودن در حوزه‌های فکری و اجرای امنیت بین‌المللی است. ارائه تعریف متفاوت از امنیت ملی و یا تراش و صیقل دادن به ابعادی از مباحث مربوط به امنیت بین‌المللی و وارد کردن زاویه‌های جدید هر چند کوچک، به این حوزه می‌تواند کنشگری باشد. به علاوه انجام عملیات و تأثیرگذاری در حوزه عملی را باید مدنظر قرار داد. ظهور کنشگران غیرحکومتیکه بعضاً از حکومت‌ها، قوی‌تر عمل می‌کنند، پدیده‌ای در خورد توجه در این چارچوب است.

 

نسل Z به دنبال سهم خود از آینده کشور

روزنامه فرهیختگان:نسل Z پدیده‌ای است که این روزها بسیار درباره آن بحث می‌شود و در مرکز گفت‌وگوهاست. عبارت نسل Z یا تعابیر دیگر همچون (NEET) نیت‌ها که درباره کنشگران آشوب‌های اخیر به‌عنوان یک گروه اجتماعی به‌کار می‌روند. احمد نادری، مردم‌شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیرامون این پدیده اجتماعی می‌گوید: «من واژه نیت را بیشتر می‌پسندم؛ چراکه در نظریه‌سازی‌ها دقیق‌تر است اما عبارت نسل Z برای این بخش از جامعه بیشتر به‌کار می‌رود، در هرصورت مهم مفهومی است که درباره آن صحبت می‌کنیم، حال نامش هرچه باشد، تفاوتی ندارد. نشریه ما یعنی اندیشه آینده اساسا نشریه‌ای است که بیشتر به مسائل نوظهور جامعه ایران می‌پردازد. شماره اول این نشریه که سال 1400 منتشر شده درباره همین نیت‌ها بود. مساله ما در آنجا این بود که کنشگران 98 چه کسانی هستند و آنجا مفصل در این باره توضیح دادیم. همان زمان هم این شماره برای خیلی از نهادها ارسال شد، تقریبا همه سیاستگذاران یا مدیران اجرایی ارشد در کشور این شماره را خوانده‌اند. این امیدواری وجود دارد که بعد از اتفاقات امسال به این نسل در حوزه سیاستگذاری توجه بیشتری شود. درخصوص آشوب‌های اخیر نظر ما این است که با یک جنبش اجتماعی مواجهیم. این جنبش چه کنشگرانی دارد، چه ایدئولوژی دارد، چه زمینه‌هایی آن را به‌وجود آورده‌اند؟ در اینجا به فراخور بحث‌هایی را مطرح می‌کنیم و درخصوص نسل Z یا نیت‌ها توضیح خواهیم داد.» با این چهره همراه هستیم تا علاوه‌بر شناخت تاریخچه شکل‌گیری نسل Z و NEETها، مروری بر علل و عوامل پیدایش این پدیده اجتماعی و نقش آن در بروز و ظهور حوادث و ناآرامی‌های اخیر کشور داشته باشیم. می‌خواهید بدانید سروکله آن دسته از دهه هشتادی‌هایی که حرف‌های نسل‌های قبلی را درک نکرده و درمقابل درک نیز نمی‌شوند از کجا پیدا شد؟ نسلی که با تکنولوژی زاده شده‌اند و با شبکه‌های ارتباطی نوین بزرگ شده‌اند، ریشه این همه خشونت، فحاشی و رفتار های هنجارشکن نسل Z  در کجاست؟ با ادامه صحبت‌های احمد نادری پژوهشگر و استاد دانشگاه مردم‌شناسی همراه باشید.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.