مرگ تلخ کارگران در ایستگاه متروی توحید

خروج کابین دستگاه بالابر علت حادثه بود

حادثه در کارگاه ایستگاه مترو توحید باز هم کارگران را قربانی کرد. این‌بار سه کارگر کشته شدند. کارگرانی که پس از سقوط یک بالابر، هنگام کار، له شدند و جان خود را از دست دادند. تحقیقات و بررسی‌ها درباره علت این حادثه تلخ ادامه دارد. گفته می‌شود که این کارگران هر سه ایرانی بودند.

این حادثه ساعت 10و22دقیقه صبح روز دوشنبه در ایستگاه متروی توحید در تقاطع خیابان آزادی و نواب رخ داد. وقتی کارگران در ایستگاه مشغول کار بودند، ناگهان اتفاقی هولناک سه‌نفر از آنان را به کام مرگ کشاند.

کابین سقوط‌کرده متعلق به پیمانکار بود

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در رابطه با جزئیات این حادثه به خبرنگار «شهروند» گفت: «ساعت ۱۰و۲۲ دقیقه صبح روز دوشنبه، حادثه سقوط یک دستگاه بالابر در تقاطع خیابان آزادی و نواب به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد. بلافاصله دو ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

آتش‌نشان‌ها در مدت زمان تقریبا دودقیقه‌ونیم به محل رسیدند. نیروهای امداد با حضور در صحنه مشاهده کردند که در ایستگاه درحال ساخت متعلق به شرکت مترو، پیمانکار به همراه سه‌نفر از کارگران همان مجموعه پیمانکاری مشغول کار بودند.

یک دستگاه بالابر متعلق به پیمانکار به پایین سقوط کرد. به دنبال آن، آتش‌نشان‌ها خود را به محل سقوط دستگاه بالابر رساندند. آنها با تجهیزاتی که در اختیار داشتند، عملیات برش کاری را انجام دادند.

به سرعت موفق به خارج‌کردن سه‌نفر قربانی شدند و آنها را تحویل عوامل اورژانس دادند. با تأیید این عوامل، مشخص شد هر سه‌نفر جان خود را ازدست داده‌اند.»

ملکی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «پس از آن، محل، تحویل مسئولان کارگاه و پروژه شد. تحقیقات نیز در این رابطه آغاز شد. در ادامه مشخص شد کابینی که سقوط کرده، متعلق به پیمانکار بوده نه مترو؛ همچنین سه کارگر فوت‌شده نیز، ایرانی بودند. درحال حاضر علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است. همچنین ساعت ۱۰و۵۸ دقیقه هم عملیات به پایان رسید.»

ر ادامه مشخص شد کابینی که سقوط کرده، متعلق به پیمانکار بوده نه مترو؛ همچنین سه کارگر فوت‌شده نیز، ایرانی بودند. درحال حاضر علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.

دستگاه بالابر گواهی تأیید سلامت داشته است

حمید هیدران، مدیر روابط عمومی شرکت مترو تهران، درباره حادثه در کارگاه ایستگاه مترو توحید گفت: «در این حادثه با تلاش نیروهای سازمان آتش‌نشانی، نفراتی که در کارگاه ایستگاه R7 مشغول کار بودند، از محل به سلامت به خارج کارگاه منتقل شدند. اما سه‌نفر از نیروهای پیمانکار پروژه، شامل اپراتور دستگاه بالابر و دونفر جوشکار بر اثر سقوط آسانسور کارگاهی فوت کردند.

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که دستگاه بالابر مذکور روز 31 شهریورماه امسال، پس از بازرسی ادواری، گواهی تأیید سلامت براساس استانداردهای مرجع ملی و بین‌المللی از مبادی قانونی ذی‌ربط دریافت کرده است.»

دستگاه بالابر مذکور روز 31 شهریورماه امسال، پس از بازرسی ادواری، گواهی تأیید سلامت براساس استانداردهای مرجع ملی و بین‌المللی از مبادی قانونی ذی‌ربط دریافت کرده است.

قربانیان دیگر

اینها تنها قربانیان حادثه در مترو نیستند. آبان ‌سال گذشته نیز یک کارگر هنگام کار در مترو قربانی شد. ساعت ۲۰و ۵۹دقیقه شب چهاردهم آبان‌ماه بود. راننده قطار مترو که شهر گلشهر را به مقصد تهران ترک کرده بود، طی تماس با مرکز کنترل اعلام کرد در طول مسیر بین ایستگاه «ورآورد و ایران‌خودرو»، با شیء نامعلومی برخورد کرده است. با حضور پلیس در محل حادثه  تحقیقات صورت گرفت. در ادامه مشخص شد که یکی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری تعمیر و نگهداشت خطوط مترو زیر چرخ‌های قطار جان باخت. گویا هنگام تعمیر خطوط مترو، قطار با او برخورد کرده و جان خود را از دست داد.

همچنین پاییز‌ سال 95 نیز، حادثه‌ای تقریبا مشابه در ایستگاه متروی شهید محلاتی رخ داد. ساعت 19و20دقیقه عصر روز نوزدهم مهرماه وقوع حادثه در محدوده کارگاهی ایستگاه مترو شهید محلاتی به نجاتگران آتش‌نشانی و اورژانس اعلام شد. بلافاصله امدادگران در محل حادثه حاضر شدند. طبق اعلام تیم‌های امدادی در محل، حادثه در محدوده کارگاهی و در قسمت انبار دپوی ستون‌های بتنی به وقوع پیوسته بود. دونفر از کارگران مشغول جا‌به‌جایی این ستون‌ها بودند. ستون‌هایی که در کنار دیوار قرار داده شده بود تا ریل‌ها روی آن نصب شوند، اما به دلیل ریزش این ستون‌ها مدفون شدند. یکی از کارگران جان سپرد و مصدوم دیگر توسط عوامل اورژانس راهی بیمارستان شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.