ایران از گروه خود در جام‌جهانی صعود می‌کند؟

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» به یک پرسش مهم پاسخ دادند

کارشناسان فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند» به بررسی وضعیت تیم ایران پرداختند؛ مهم‌ترین پرسش از آنها درباره شانس صعود تیم‌ملی است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، تیم‌ملی فوتبال ایران این روزها تمرینات خود را زیر نظر کارلوس کی‌روش به‌صورت منظم جلو می‌برد. اردوی تیم‌ملی از چند روز پیش با حضور بازیکنان شاغل در لیگ‌های ایران و قطر شروع شده و قرار است سایر نفرات لژیونر نیز روز 23 آبان ماه در دوحه به اردو اضافه شوند.

نکته مهمی که در تیم ایران وجود دارد ایجاد همبستگی دوباره نزد بازیکنان و کادرفنی است؛ هرچقدر در روزهای آخر سرمربیگری دراگان اسکوچیچ این اتحاد خدشه‌دار شده بود،‌ کی‌روش توانسته همدلی را دوباره نزد بازیکنان برگرداند و یک تیم خوب و متحد را درست کند. همین مسأله هم هست که اهالی فوتبال به صعود ایران از گروه خود در جام‌جهانی امیدوار شده‌اند.

تیم ایران در پنج دوره گذشته که در جام‌جهانی حضور یافت، اگر برخی مواقع نتایج خوبی گرفت و شانس مناسبی برای صعود از گروه داشت، اما هیچ گاه موفق به کسب این موفقیت نشد. حالا اما با توجه به اینکه برای سومین دوره متوالی با کارلوس کی‌روش به جام‌جهانی می‌رویم، این امید نزد فوتبالدوستان زنده شده است.

از سوی دیگر گروهی که در آن قرار گرفته‌ایم نیز این انتظار را برای برخی فوتبالی‌ها ایجاد کرده که تیم‌ملی نتایج بهتری نسبت به دوره‌های قبل کسب کند و از گروه خود بالا برود. با اینکه همه می‌دانند دیدار انگلیس، آمریکا و ولز دشواری‌های خاص خود را دارد، اما خیلی‌ها از کی‌روش و شاگردانش انتظار دارند با کسب نتایج مطلوب برای اولین‌بار به دور حذفی جام‌جهانی صعود کنند.

در کنار همه اظهارنظرهای احساسی هواداران فوتبال اما اینکه از نظر فنی تیم ایران چقدر شانس صعود از گروه خود را دارد، مسأله مهمی تلقی می‌شود. برای بررسی شانس تیم‌ملی از نظر فنی برای رسیدن به دور یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی با کارشناسان باتجربه فوتبال به گفت‌وگو نشستیم.

ناصر ابراهیمی، ابراهیم قاسم‌پور و جلال چراغپور نظرات جالبی را درباره شانس صعود ایران از گروه خود در جام‌جهانی دارند که در ادامه می‌خوانید:

ابراهیمی: منطقی فکر کنیم، کارمان سخت است/ طارمی و آزمون برگ برنده‌های ما هستند

ناصر ابراهیمی، سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران درباره برنامه‌هایی که برای تیم‌ملی قبل از جام‌جهانی توسط کارلوس کی‌روش در نظر گرفته شده به خبرنگار ما گفت: «مهم‌ترین ویژگی تیم‌ملی با حضور کارلوس کی‌روش اتحاد و همبستگی‌ای است که او توانسته در تیم ایجاد کند. از نظر بازیکنان و شکل تیمی چندان تغییر زیادی حاصل نشده و نفرات همان‌هایی هستند که اسکوچیچ هم دعوت می‌کرد. اما به نظر می‌رسید تیم از دست اسکوچیچ در رفته و بازیکنان چندان گوش به فرمان او نیستند. کی‌روش با توجه به تجربه‌ای که از قبل داشت و شناخت خوبش از تیم‌ملی ایران این اتحاد را نزد بازیکنان ایجاد کرده است. از طرف دیگر بازیکنان با توجه به رفتارهای خاص کی‌روش، او را دوست دارند و همین عامل مهمی بر ایجاد اعتمادبه‌نفس و انگیزه محسوب می‌شود.»

سرمربی سابق تیم‌ملی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اتحاد ایجادشده، ایران شانس صعود از گروه خود را دارد، گفت: «قبل از هر چیز باید منطقی فکر کنیم. به هر حال ما با تیم‌هایی همگروه هستیم که هرکدام از آنها نفرات زیادی در لیگ‌های معتبر دنیا دارند. شاخص‌ترین لژیونرهای ما مهدی طارمی و سردار آزمون هستند، اما در آمریکا و انگلیس و حتی ولز شما بازیکنانی را می‌بینید که تجربه بازی در سطح بالای لیگ قهرمانان را داشته‌اند. از این دست بازیکنان در بین سه حریف ایران به وفور مشاهده می‌کنید. این موضوع کار ما را سخت می‌کند، اما به هر حال با حضور کی‌روش انتظارات به سمت صعود رفته است.»

او صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد:‌ «کی‌روش مربی باتجربه‌ای است و اصطلاحا خوب می‌داند که نباید بی‌گدار به آب بزند. من فکر می‌کنم بازیکنان باید تمرکزشان روی کار خود باشد. نه اینکه آنالیزی از حریف نداشته باشند، اما باید بیشتر روی کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم، تمرکز کنیم. اگر بازیکنان ایران با انگیزه و روحیه خوب بالاترین سطح عملکرد خود را به نمایش بگذارند، آن‌وقت می‌توانیم به صعود هم امیدوار باشیم.»

ابراهیمی درباره اینکه سبک بازی دفاعی کی‌روش کمکی به ایران برای صعود می‌کند، گفت: «نمی‌شود به سبک بازی یک مربی ایراد گرفت. به هر حال کی‌روش در هر جایی که بوده براساس داشته‌هایش کار کرده است. احساس می‌کنم او در ایران همیشه دست روی نقطه حساسی گذاشته است. ساختار دفاعی تیم‌ملی ایران همواره با مشکلاتی مواجه بوده و اینکه کی‌روش قبل از هرچیز برای ترمیم این ساختار تلاش کرده، اتفاق بدی نیست. در جام‌جهانی قبلی هم تیم ایران با همین شیوه مقابل اسپانیا و پرتغال نمایش خوبی داشت و اگر خوش‌شانس بودیم صعود هم می‌کردیم. از طرفی ما در خط حمله بازیکنان فرصت‌طلب و بزرگی مثل آزمون و طارمی را داریم که هر لحظه می‌توانند به کار ایران بیایند و روی ضدحملات خطرناکی که می‌زنیم گل بزنند.»

***

قاسم‌پور: آمریکا خوب نیست و انگلیس ضعیف‌ شده است/ ایران از 4 سال پیش باتجربه‌تر است

ابراهیم قاسم‌پور، مربی خوزستانی فوتبال که تجربیات فراوانی دارد و حتی در برهه‌ای به‌عنوان مربی روی نیمکت تیم‌ملی نشسته، اعتقاد دارد تیم ایران شانس خوبی برای صعود از گروهش دارد. او در این‌خصوص به خبرنگار ما گفت:‌ «با توجه به اینکه کارلوس کی‌روش دیر به تیم‌ملی اضافه شد، بازی تدارکاتی احتیاج داشتیم تا او بتواند هماهنگی را بین خطوط ایجاد کند. دو بازی با سنگال و اروگوئه کردیم، اما از نظر من تعداد بازی‌ها کم بود. اینکه دو بازی تدارکاتی دیگر قبل از جام‌جهانی انجام می‌دهیم، نکته مثبتی است که به کار تیم‌ملی خواهد آمد. نیکاراگوئه اگرچه قدرتمند نیست، اما برای آنکه نفرات محک بخورند، حریف خوبی است. تونس هم یکی از قدرتمندترین تیم‌های آفریقاست که در جام‌جهانی هم حضور دارد. این دو بازی به هماهنگی بازیکنان قبل از تورنمنت بسیار کمک می‌کند.»

او با اشاره به شرایط بازیکنان ایران برای جام‌جهانی تاکید کرد:‌ «من فکر می‌کنم از نظر نیروی انسانی داخل زمین نسبت به چهار سال پیش تیم‌ملی شرایط بهتری دارد. تعداد لژیونرهای ما بیشتر شده و از طرفی بسیاری از بازیکنان مثل آزمون،‌ طارمی، حاج‌صفی، انصاری‌فرد، ابراهیمی، بیرانوند و … باتجربه‌تر شده‌اند. این موضوع مهمی است که به تیم ایران کمک خواهد کرد. این تجربه بالا و بین‌المللی شانس ایران را برای صعود از گروه افزایش می‌دهد.»

از قاسم‌پور پرسیدیم که «آیا باید به صعود ایران امیدوار باشیم؟» او پاسخ داد: «واقعیت این است که حضور در جام‌جهانی دیگر اتفاق ویژه‌ای برای فوتبال ایران نیست. همه مردم دوست دارند تیم‌ملی به دور دوم جام‌جهانی برسد. البته باید خواسته‌هایمان را منطقی کنیم. من هم می‌دانم که کارمان در جام‌جهانی بسیار دشوار است و حریفان سرسختی خواهیم داشت. اما اگر گروه ایران را با گروه سایر تیم‌های آسیایی مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم شرایط برای ایران بهتر است. عملکرد آمریکا در بازی‌های تدارکاتی خوب نبوده و انگلیس هم از گذشته خود ضعیف‌تر است. همین موضوع ما را به صعود امیدوار می‌کند. البته که باید بهترین خودمان را به نمایش بگذاریم و اگر کمی خوش‌شانس هم باشیم، می‌توانیم صعود به دور دوم را جشن بگیریم.»

سرمربی سابق تیم‌های ملی پایه ایران که یکی از مخالفان بازگشت کی‌روش بود، صحبت‌های خود را اینطور به پایان برد: «حرف من این نبود که کی‌روش قوی‌تر از اسکوچیچ نیست و نمی‌تواند تیم‌ملی را جمع‌وجور کند. ما اعتقاد داشتیم سرمربی ایرانی برای تیم‌ملی انتخاب شود. به هر حال هرچه بوده گذشته و الان همه وظیفه داریم از کی‌روش و برنامه‌هایش حمایت کنیم. تیم‌ملی ایران برایمان مهم است و موفقیت این تیم با کی‌روش یا هر مربی دیگری برای ما اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.»

***

چراغپور: منطق نه، شاید روی حوادث صعود کنیم/ انگلیسی‌ها از کی‌روش می‌ترسند

جلال چراغپور یکی از کارشناسان قدیمی فوتبال است که تحلیل‌های متفاوتی را درباره مسائل این رشته ورزشی ارائه می‌کند. چراغپور به تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی قطر امیدوار است، اما اعتقاد دارد جایگاه واقعی ایران همان رتبه بیستم فوتبال دنیاست و اتفاقات فوتبالی می‌تواند ما را به دور دوم جام‌جهانی برساند.

او صحبت‌های خود را اینطور آغاز کرد: «وقتی همیشه قبل از جام‌جهانی ما به یک امیدواری که شاید واهی باشد می‌رسیم؛ اینکه مثلا فلان تیم را می‌بریم و با دو تیم دیگر مساوی می‌کنیم و به دور بعد می‌رسیم. واقعیت فوتبال اما جز این است. اینکه شما هدف داشته باشید، خیلی خوب است، اما حقیقت‌ها را باید در نظر بگیریم. الان هم شاید خیلی‌ها اینطور تصور کنند که ما از بین آمریکا و ولز یکی را می‌بریم و با یکی مساوی می‌کنیم. انگلیس را هم با تساوی متوقف می‌کنیم و با پنج امتیاز به دور بعد می‌رسیم. اما این پیش‌بینی فقط زیباست و ماهیت علمی و منطقی ندارد.»

چراغپور در ادامه تاکید کرد: «من هم دوست دارم این اتفاقات بیفتد و تیم‌ملی صعود کند، اما حقیقت فوتبال را از یاد نمی‌برم. درباره تیم‌ملی ایران حقیقت همان چیزی است که رنکینگ فیفا نشان می‌دهد. ما تیم بیستم دنیا هستیم و براساس این منطق باید در دور گروهی سه بازی انجام بدهیم و جام را ترک کنیم. اگرچه فوتبال این منطق‌ها را سرش نمی‌شود؛ حرفم این است که اگر حتی تیم ایران هر سه بازی خود را هم باخت، نباید انتقادهای زیادی انجام بدهیم.»

این کارشناس باتجربه صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: «ما در بازی نخست باید با تیم پنجم دنیا بازی کنیم. می‌شنوم که برخی می‌گویند انگلیس ضعیف شده و حداقل یک مساوی از آنها می‌گیریم. ان‌شاءالله که یک امتیاز بگیریم، اما این تیم از نظر من فوق‌العاده قدرتمند است و هرگز ضعیف نشده است. فوتبال انگلیس بسیار مرموز و بر پایه آنچه ما فکر می‌کنیم نیست. از طرفی بازی اول‌مان با انگلیس است. پس این بازی می‌شود کلید صعود ما به دور بعدی. من هم می‌دانم که در بازی با آمریکا و ولز کارمان به اندازه دیدار با انگلیس سخت نیست. ولی اگر می‌خواهیم در آن دو بازی خوب ظاهر شویم، باید اول از انگلیس امتیاز بگیریم. آیا می‌توانیم؟ من می‌گویم می‌توانیم. ولی راه دارد، تجربه می‌خواهد و البته تاکتیک مناسب. اگر همه اینها هم به‌درستی اجرا شود، باید براساس حوادث فوتبال از آنها امتیاز بگیریم. حتی شاید بازی را ببریم، اما روی اتفاقات است، روی منطق نیست.»

از چراغپور پرسیدیم که «آیا منطق فوتبالی خودش می‌گوید ایران از گروه خود صعود می‌کند؟» او پاسخ داد: «منطق نه،اما دلم می‌گویم صعود می‌کنیم. یعنی دوست دارم صعود کنیم، اما باید سخت کار کنیم و منتظر اتفاقات باشیم. کی‌روش یک استراتژیست باهوش است که از مهره‌های خود به بهترین شکل بازی می‌گیرد. همین مسأله هم رمز موفقیت ما است. او برای لحظه‌لحظه بازی پلن دارد و شما می‌بینید که از زمان بازگشت کی‌روش رسانه‌های انگلیسی چقدر از ایران ترسیده‌ و جنگ روانی را شروع کرده‌اند. این شناخت از کی‌روش هست که نگرانی را به اردوی انگلیس برده است. از طرفی اگر مقابل انگلیس آنچه همه دنبالش هستیم، رخ بدهد و بازنده نباشیم، شانس صعودمان زیاد می‌شود. آن‌وقت حتی می‌توانیم به بردن آمریکا و ولز هم فکر کنیم. خدا را چه دیدید، شاید اصلا با هفت امتیاز صعود کردیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.