قانون جوانی جمعیت پخته شد/ شام آخر کارمندان سعودی/ مهربانی کی سر آمد؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي انتخابات کنگره و مسائل آمریکا، جهش‌های روزهای اخیر بازار ارز ، موضوع افزایش تعطیلات هفتگی ، تصویب 2 فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، طرح «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز مصاحبه وزیر اطلاعات با سایت پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  انتخابات کنگره و مسائل آمریکا، جهش‌های روزهای اخیر بازار ارز ، موضوع افزایش تعطیلات هفتگی ، تصویب 2 فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، طرح «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ارتباط مستقیم «سیا» و «موساد» با رسانه‌های معاند

روزنامه ایران:روز گذشته مصاحبه وزیر اطلاعات با سایت پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب منتشر شد . حجت الاسلام خطیب در این مصاحبه ابعاد گوناگون اغتشاشات اخیر را بررسی کرد. وی در این مصاحبه از نقش سرویس های جاسوسی دشمن در طرح ریزی ، اجرا و هدایت اغتشاشات گفت و برخی از مصادیق آن را عنوان کرد. اظهارات وزیر اطلاعات در حالی مطرح شد که پیش از آن  نهادهای اطلاعاتی کشور 4 بیانیه درباره اغتشاشات و حوادث مرتبط با آن صادر کردند. در اولین بیانیه وزارت اطلاعات جزئیاتی از روند دستگیری ها و نقش آفرینی گروه های معاند و تجزیه طلب در اغتشاشات اخیر منتشر کرد. در بیانیه دوم که به صورت مشترک میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه منتشر شد پروژه «ویران سازی» توسط دشمنان تشریح شد. دو بیانیه نیز درباره حادثه تروریستی شاهچراغ توسط وزارت اطلاعات منتشر شد. کنار هم قراردادن این بیانیه ها و همچنین مصاحبه وزیر اطلاعات طرحی را افشا می‌کند که حاکی از یک نقشه ضدامنیتی پیچیده و کم‌سابقه علیه ایران بوده است. این نقشه ضدامنیتی که از شهریور 1401 در فاز اجرایی قرار گرفت، در دورنمای خود یک «جنگ ترکیبی» را متشکل از کلیه ابعاد مذکور با هدایت کلیه طراحان و با اجرای کلیه ارکان عملیاتی خود به منصه ظهور گذاشت و با هوشیاری مردم و دولت، به اهداف شوم خود نرسید.

 

«عمامه‌برداری» رفتاری دور از شأن اعتراض

روزنامه آرمان‌امروز: اخيرا رفتاري که از آن به عنوان «عمامه‌برداري» باب شده ، قابل‌بررسي است.گرچه عده‌‌اي اعتراض دارند و حق‌طبيعي‌شان است اعتراض خود را بروز بدهند. اما در اين ميان عده‌اي ناآگاه تحت‌تاثير تبليغات‌ سوء با سوءاستفاده از فضاي به‌وجود آمده است با ناديده‌گرفتن اصول اعتراض، بي‌اخلاقي‌هايي را مرتکب مي‌شوند که تحت‌هيچ‌شرايطي توجيه‌پذير نيست. به‌عنوان مثال در روزهاي اخير گروهي با ديدن يک‌روحاني، عمامه از سرش بر مي‌دارند که بايد گفت،‌ حرکتي مذموم است.  در اين‌ميان افراد متعددي به اين بدرفتاري واکنش نشان داده‌اند. از جمله احمدزيدآبادي تحليلگر سياسي به سکوت روشنفکران در قبال اين بدرفتاري معترض شده است. زيدآبادي در اين‌باره نوشته است: «روحانيوني که داراي پست‌هاي عالي در نظام هستند، معمولاً به سادگي در انظار عمومي ظاهر نمي‌شوند و اگر هم بشوند، از محافظت و مراقبت لازم برخوردارند. بنابراين، اين اقدام فقط جانب افراد بي‌گناه و بي‌پناهي را مي‌گيرد که تنها جرم‌شان پوشيدن عبا و قبا و عمامه است! چرا روشنفکران منصف و مداراجو نسبت به اين پديده‌ها هشدار نمي‌دهند؟» «آرمان‌امروز» در گفت‌وگو با سيد رضا اکرمي، عضو جامعه‌روحانيت‌مبارز، محمد تقي‌فاضل‌ميبدي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم و محمد تقي‌رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان به بررسي چرايي و تبعات اين بدرفتاري پرداخته است:و مسیر گفت‌وگو رفع انسداد شود.

 

انتخابات کنگره و مسائل آمریکا

روزنامه آرمان ملی: انتخابات در‌ آمريکا تحت‌ تاثير عوامل متعددي قرار مي‌گيرد. مهم‌ترين عامل بالارفتن آراي گروه‌هاي سياسي آمريکا، مسائل داخلي است و مسائل بين‌المللي در انتخابات آمريکا کمترمطرح و تاثيرگذاراست. اقتصاد داخلي آمريکا در دوره در قدرت قرارگرفتن جوبايدن به رغم تلاش‌هاي مضاعف وي از شرايط مطلوبي برخوردار نيست. هر چند بايدن تلاش‌هايي را در ايجاد اشتغال وکاهش هزينه‌ها انجام داد تا هواداران بيشتري براي دموکرات‌ها جذب کند. انتخابات حال حاضر در آمريکا در بخش کنگره تقريبا کامل و در بخش سنا به صورت ميان دوره‌اي است. اگر چه تعدادي از فرماندارهاي ايالات مختلف نيز تغيير خواهد کرد اما به نظر مي‌رسد قيمت سوخت در آمريکا از مولفه‌هاي اثرگذار در نتيجه انتخابات اين دوره در آمريکا بوده است و با بحران اوکراين عملا تاثيرات اين بحران در بازار انرژي داخلي آمريکا را شاهد بوديم. شايد اين مورد مهم‌ترين مولفه‌اي باشد که بايد در مورد در اقليت قرار گرفتن دموکرات‌ها در انتخابات اخير در آمريکا به آن اشاره شود. البته بايدن در اين مدت تلاش کرده از ذخاير استراتژيک استفاده کند تا قيمت انرژي در آمريکا خصوصا نرخ بنزين کاهش يابد اما ظاهرا اين سياست‌گذاري موفق نبوده است که بتواند آراي بيشتري به نفع نامزدهاي دموکرات در انتخابات کنگره جلب کند. البته نتيجه اين انتخابات را در جهت اثرگذاري در انتخابات 2024 نبايد به سرعت و عجولانه تحليل کرد زيرا مدت زمان مناسبي تا انتخابات 2024 آمريکا باقي است و گذشت زمان در نوسانات آراي آمريکايي‌ها بي‌تاثير نخواهد بود. هر مولفه‌اي مي‌تواند بر اين روند اثر بگذارد و نتيجه را به نفع و يا ضرر هر کدام از احزاب آمريکا تغيير دهد.

 

تيري كه از تاريكي آمد

روزنامه اعتماد: از آنجايي كه خبر مربوط به اين گزارش به اوايل آبان‌ماه جاري برمي‌گردد و رييس كل دادگستري آذربايجان غربي در مورد اين خبر صحبت‌هايي را عنوان كرده است؛ خبرنگار «اعتماد» نيز درصدد برآمد تا در مصاحبه‌اي با سه نفر از اعضاي خانواده «فرشته احمدي» كه به طرز نامعلومي جانش را از دست داده به نوعي به اين خبر بپردازد. هر چند كه از اين سه نفر فقط يكي از برادران او حاضر به مصاحبه با «اعتماد» شد اما همچنان خبر مرتبط به مرگ فرشته احمدي با تناقضاتي روبرو است. در ادامه «اعتماد» متذكر مي‌شود كه اين گزارش بدون هيچ قضاوتي، صرفا بر اساس شنيده‌ها و همچنين آنچه در رسانه‌ها و فضاي مجازي انتشار يافته، تنظيم شده است.بند  يكم:5 آبان‌ماه سال جاري، اژده‌هاي ترس‌آور شب دهان گشوده‌تر از هر بار پهلوان پاك خفته روز را فرو بُرد و پهلوان خفته روز چشم گشود و خود را مُرده يافت. ناگهان تاريكي گردن افراشت و چون تازيانه بر جان يك زن 32 ساله مهابادي فرود آمد.بند  دوم:پس از مرگ فرشته احمدي، عكس‌هايي تكان‌دهنده از دختر 7 ساله او كه بر سر مزار مادر در روستاي حمزه‌آباد شهرستان مهاباد واقع در آذربايجان نشسته بود و گريه مي‌كرد، فضاي مجازي مجازي را پُر كرد. اين عكس‌ها واكنش‌هاي متعددي را از سوي افكار عمومي و برخي افراد سرشناس به همراه داشت اما در خصوص نحوه مرگ فرشته احمدي برخي ادعا مي‌كنند كه او در جريان اعتراضات اخير مورد اصابت گلوله قرار گرفته است و برخي ديگر ادعا مي‌كنند تير از داخل خانه‌اي كه او در آنجا حضور داشته به فرشته احمدي شليك شده است.

 

راه کنترل جهش‌های ارزی

روزنامه تجارت: جهش‌های روزهای اخیر بازار ارز بسیاری را در فضای اقتصادی کشور نگران کرده است. تجار و فعالان اقتصادی در شرایط فعلی تصریح می‌کنند که نمی‌توانند برای آینده نزدیک هم برنامه‌ریزی کنند و ابتکار عمل را در بازارهای هدفشان از دست داده‌اند. به گزارش «تجارت»، نرخ ارز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اقتصاد کلان و اصلی‌ترین مفصل ارتباطی اقتصادی بین دولت‌ها، ضمن تبیین ظرفیت‌های اقتصادی جوامع، بیانگر میزان رقابت‌‌پذیری هر کشور در عرصه بین‌المللی و تجارت خارجی است. نوسانات نرخ ارز تا‌ثیرات گسترده‌ای را بر بخش داخلی و خارجی اقتصادها اعمال می‌کند، چون از یکسو بر تراز تجاری به‌واسطه تا‌ثیر بر صادرات و واردات و از سوی دیگر بر تولید و اشتغال به سبب اثرگذاری وسیع بر قدرت رقابت‌پذیری داخلی و همچنین تورم داخلی نقش‌آفرین است. از این‌رو مدیریت بازار ارز یکی از الزامات کلیدی هر اقتصادی به‌شمار می‌رود. در میان کشورهای در حال توسعه که با شوک‌های داخلی و خارجی متعدد مواجه هستند، اتخاذ سیاست‌‌های راهبردی در جهت تنظیم نرخ ارز و رویارویی با نوسانات ارزی بسیار حیاتی است. در سال ۱۳۹۷ شوک ارزی در کشور اتفاق افتاد و از آن تا‌ریخ تا‌کنون نرخ ارز رشد بیش از ۶۰۰‌درصدی را به ثبت رسانده است. در روزهای اخیر نیز قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی نیز نزدیک شده است. آنچه مسلم است تا‌ثیر افزایش افسار گسیخته نرخ ارز بر تولید ناخالص داخلی است.

 

۲۸ مرداد هم اول عملیات رسانه‌ای شد

روزنامه جوان:نظام سلطه که مدت هاست نسبت به هرگونه پیروزی در جنگ نظامی در برابر ایران ناامید است، تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا با تغییر از درون، نظام جمهوری اسلامی را که بیش از ۴۰ سال است دست درازی آن‌ها را به نقاط مختلف جهان قطع کرده‌است، سرنگون کند! بر همین اساس در یک جنگ تمام‌عیار همه توان خود را برای تأثیر بر مردم ایران به میدان آورده‌است، راهکاری که البته بار اول نیست که در این کشور اتفاق می‌افتد و تاریخ ایران نمونه‌های زیادی از این تلاش‌های نظام سلطه برای تأثیر در جامعه ایرانی را به خاطر دارد. برای بررسی بیشتر روش‌های معمول نظام سلطه برای تأثیر بر جامعه ایرانی با مسعود رضایی تاریخ‌پژوه به گفتگو نشسته‌ایم. در اغتشاشات اخیر شاهد هستیم که نظام سلطه تلاش دارد به وسیله‌های مختلف مخصوصاً از طریق رسانه بر جامعه ایران تأثیر بگذارد، آیا این تلاش نظام سلطه برای تأثیر در جامعه‌ای ایرانی پیش از این نمونه‌ای داشته است؟ما به خصوص در یک دوره تاریخی دیگر شاهد همین گونه رفتار‌ها بوده ایم، البته با توجه به شرایط و امکانات هم تفاوت‌های زمان خودش را هم داشته‌است، مثلاً در دوره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ همچون امریکا و انگلیس در فکر تسلط بر منابع نفتی ایران بودند، یک طرح مشترک برای انجام کودتا پی‌ریزی می‌کنند که این کودتا یک بخش عملیات نظامی و همچنین یک نقشه رسانه‌ای و تبلیغات سیاسی داشت، هر دو هم از نظر آن‌ها مهم بود و به همان اندازه که بخش عملیات نظامی برای آن‌ها اهمیت داشت، بخش عملیات روانی هم برای آن‌ها مهم بود، به همین دلیل هر دو را با هم پیش می‌بردند.

 

لایحه خوب تعطیلات، نیازمند یک تغییر

روزنامه خراسان: موضوع افزایش تعطیلات هفتگی همیشه یکی از مباحث مورد چالش بوده است. در حالی که تا چند سال قبل تصور بر تعداد زیاد روزهای تعطیل در کشورمان بود اما بررسی ها و  آمارها حاکی از آن است که کشورمان در انتهای جدول روزهای تعطیل است. در عین حال طی سال های اخیر شاهد افزایش روزهای تعطیل در برخی از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته هستیم که حامیان آن افزایش بهره وری را مهم ترین استدلال خود در این باره برمی شمارند. هر چند منتقدان هم این تصمیمات را مناسب کشورهای در حال توسعه که نیاز به تلاش بیشتر دارند، نمی دانند. البته بخشی از موافقان افزایش این تعطیلات نکته درستی را مطرح می کنند و آن متناسب سازی این تعطیلات با تعطیلات جهانی برای کاهش زیان های اقتصادی احتمالی و انتقال این تعطیلات به جمعه و شنبه به جای پنج شنبه و جمعه است. حالا افزایش روزهای تعطیل آخر هفته ادارات و موسسات دولتی به مصوبه دولت هم تبدیل شده و در صورت تایید در مجلس و شورای نگهبان، به تعطیلی ثابت پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها منجر خواهد شد. تعطیلی پنج‌شنبه ها در دولت تصویب شد آن‌طور که سخنگوی دولت و رئیس سازمان اداری و استخدامی، دیروز پس از جلسه هیئت دولت اعلام کردند، دولت سیزدهم لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را تصویب کرد و حالا باید منتظر نظر مجلس و شورای نگهبان بود.  طبق مصوبه دولت، قرار است ساعات کاری ادارات دولتی 8 تا 16:30 شنبه تا چهارشنبه باشد و به جای آن، ادارات سراسر کشور، مانند تهران، پنج‌شنبه‌ها هم تعطیل باشند.

 

نه به آن همه عجله نه به این همه تعلل

روزنامه کيهان: کشور ما به دلایل مختلف یکی از اهداف مشترک و مهم برای سلطه‌گران در پیاده کردن عملیات جنگ روایت‌ها و جنگ روانی است. درخصوص علت آن باید گفت؛ پیروزی انقلاب اسلامی و پایان دادن بر سلطه همه‌جانبه آمریکا و انگلیس و قطع حمایت مستقیم ایران از رژیم صهیونیستی، شوک بزرگ و بهت‌آوری برای جهان استکباری بود تا جایی که هنوز بعد از گذشت بیش از چهار دهه نتوانسته‌اند این شکست سنگین و محرومیت از منابع سرشار نفتی و دست‌اندازی و چپاول را هضم کنند. از سوی دیگر برافراشته شدن پرچم استقلال و آزادی توسط جمهوری اسلامی و انقلاب مردم ایران که تبدیل به الگویی عینی و زنده برای سایر ملت‌ها شد سنگینی این داغ برای مستکبران شکست‌خورده از انقلاب اسلامی را چندین برابر کرده است. به‌دلیل اهمیت انقلاب اسلامی و نگرانی از گسترش ابعاد مختلف آن بود که از همان روزهای نخست دشمن از هرآنچه برای زمین‌زدن انقلاب اسلامی به فکرش می‌رسید دریغ نکرد از ایجاد جنگ‌های تجزیه‌طلبانه در اوایل انقلاب و سپس تحمیل جنگ 8 ساله و خسارت‌بار به ایران تا اعمال انواع تحریم‌ها و فشارها. اما هرچه گذشت از تاثیر این خباثت‌ها بر پیشگیری از حرکت انقلاب اسلامی ناامید‌تر شد تا جایی که امروز همان نهال نازک و شاید به خیال دشمن آسیب‌پذیر جمهوری اسلامی به درختی تناور تبدیل شده و کشورمان در سایه جمهوری اسلامی با شتابی کم‌نظیر در بسیاری از زمینه‌های علمی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و… جهشی خیره‌کننده داشته است. حال به نظر می‌رسد دشمنی که نتوانسته با جنگ نظامی، تحریم، ترور و انواع فشارها مانع پیشرفت و حرکت رو به جلوی جمهوری اسلامی‌شود، دست به دامن جنگ روانی شده است. ایجاد بیش از 200 شبکه فارسی‌زبان ماهواره‌ای و حمایت مالی و تجهیزاتی از آنها، بهره‌برداری از انواع امکانات شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و تلاش برای یارگیری از نیروهای رسانه‌ای همسو با خود در داخل کشور گواه جدیت دشمن در این عرصه است.

 

قانون جوانی جمعیت پخته شد

روزنامه وطن امروز:روز گذشته مجلس شورای اسلامی 2 فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرد تا فرآیند پرداخت وام فرزندآوری و ازدواج تسهیل شود. به گزارش «وطن‌امروز»، یک سال از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد. دولت طی این مدت اقدامات متفاوتی چون افزایش رقم وام ازدواج و فرزندآوری، تامین هزینه ناباروری، ارائه امتیاز خودرو و… را برای تشویق خانوارها به فرزندآوری انجام داده است اما به گفته کارشناسان این اقدامات شاید خیلی کارساز نباشد و چنانچه فکری اساسی برای سالمندی جمعیت کشور نشود، باید منتظر یک «ابر‌بحران» باشیم و این در حالی است که طی یک سال گذشته حدود 10 درصد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا شده است. در این باره شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و عضو کمیته جمعیت شورای انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: از آنجا که طبق برآوردها، ایران در 25 سال آینده با روند فعلی رشد جمعیت به کشوری سالمند تبدیل خواهد شد، بنابراین توجه به جوان‌سازی جمعیت بسیار حائز اهمیت است، این در حالی است که با گذشت یک سال از اجرای قانون جوانی جمعیت فقط 5 درصد آن محقق شده است. وی با بیان اینکه در صورت بی‌توجهی به مساله رشد جمعیت بی‌تردید در 25 سال آینده دچار بحران جمعیت جوان در کشور خواهیم شد، گفت: البته 25 سال فرصت بسیار مناسبی است تا زمینه فرزندآوری در این مدت برای خانوارها ایجاد شود، بنابراین ارائه وام یا امتیاز خودرو به خانوارهایی که بچه‌دار می‌شوند به تنهایی کارساز نیست، چرا که با توجه به رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، اقدامات باید برای ایجاد رفاه نسبی و کاهش هزینه‌ها از سر گرفته شود.

 

شمارش معکوس برای قطر۲۰۲۲

روزنامه جام جم: فقط ۱۰روز دیگر تا شروع مهم‌ترین تورنمنت ورزشی باقی مانده است. حدود یک ماه تمام نگاه‌ها به کشور قطر و بازی‌های جام‌جهانی است؛ مسابقاتی که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند یکی از زیباترین و مهیج‌ترین دوره‌های جام‌جهانی را رقم بزند. حضور تیم‌های آماده با ستارگان مختلف، برگزاری جام جهانی برای اولین بار در منطقه غرب آسیا و اولین دوره این بازی‌ها در وسط فصل از جمله عواملی است که زیبایی این جام را دو چندان می‌کند. در این میان، برخی آمارها و اطلاعات مربوط به این بازی‌ها وجود دارد که در ادامه به صورت خلاصه به آنها اشاره می‌شود.بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ در هشت ورزشگاه برگزار می‌شود که مسئولان قطر در مجموع بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار برای ساخت یا تجهیز این ورزشگاه‌ها هزینه کرده‌اند. ظرفیت و هزینه این ورزشگاه‌ها به این ترتیب است: ورزشگاه لوسیل، هزینه انجام شده: ۷۶۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۸۰ هزار نفر ورزشگاه الجنوب، هزینه انجام شده: ۵۸۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر .ورزشگاه احمد بن علی، هزینه انجام شده: ۳۶۰ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر ورزشگاه اجوکیشن سیتی، هزینه انجام شده: ۷۰۰ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر.ورزشگاه البیت، هزینه انجام شده: ۸۴۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۶۰ هزار نفر .ورزشگاه بین‌المللی دیالینگ کد قطر، هزینه انجام شده: ۹۴۷ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر.ورزشگاه الخلیفه، هزینه انجام شده: ۲۷۰ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۵ هزار نفر .ورزشگاه الثمامه، هزینه انجام شده: ۳۴۲ میلیون دلار؛ ظرفیت: ۴۰ هزار نفر.

 

همهمه بر سر اتاق شیشه ای

روزنامه شرق:‌ موضوع «شفافیت» یکی از وعده‌های مجلس‌دهمی‌ها بود که پس از تلاش فراوان و بارها رفت‌و‌آمد این طرح به صحن و کمیسیون مربوطه و عدم شفافیت برخی نمایندگان در گفتار و رفتار، این مهم به سرانجام نرسید تا نوبت به مجلس‌یازدهمی‌ها رسید که وعده شفافیت بدهند. آنها وعده دادند اگر رأی بیاورند، پس از ورود به بهارستان، آرای نمایندگان را شفاف خواهند کرد تا مردم در جریان اتفاقات و آرای نمایندگان قرار بگیرند. اما برخلاف وعده‌های داده‌شده، مجلس‌یازدهمی‌ها هم خلف وعده کردند و وقتی زمینه شفافیت در مجلس مهیا شد، فریاد کشیدند که چرا شفافیت فقط برای مجلس، پس تکلیف سایر قوا چه می‌شود؟ به همین دلیل برخی متذکر شدند که سنگ بزرگ علامت نزدن است و این تصمیم مجلس یعنی «شفافیت بی‌شفافیت» برخی هم تأکید کردند شفافیت یا برای همه یا هیچ‌کس! از‌این‌رو طرح شفافیت آرای نمایندگان را به محاق بردند و طرح «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» را در دستور کار خود قرار دادند. حالا هم که این طرح پس از بارها رفت‌و‌آمد بین مجلس و شورای نگهبان، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص بر عدم تأیید شفافیت در مجمع تشخیص اصرار دارد!در طرح «شفافیت قوای سه‌گانه» که مجلسی‌ها مصوب کردند، هم شفافیت در جلسات مجلس لحاظ شده است و هم شفافیت جلسات هیئت دولت. به‌طور‌کل شفافیت جز در مواردی که ملاحظات امنیتی و اطلاعاتی داشته باشد، دیده شده است. یعنی وقتی طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها در کمیسیون شوراها و امور داخلی بررسی و به تصویب رسید، نمایندگان در جلسه علنی با اکثریت آرا با آن موافقت کردند و در ‌نهایت طرح مربوطه جهت بررسی به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا ایراداتی به آن گرفت. ایرادات طرح به صحن مجلس ارجاع داده شد و نمایندگان جهت تأمین نظر شورای نگهبان ایرادات را برطرف کردند.

 

ترامپ؛ بازنده بزرگ انتخابات کنگره

روزنامه همشهری: کنگره آمریکا شامگاه گذشته، با گذشت حدود 24ساعت پس از آغاز انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان و مجلس سنا، آرایش تقریبی خود را برای 2سال آینده شناخت. برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها که انتظار داشتند نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای با «موج قرمز» جمهوری‌خواهان و اختلاف فاحش آرای 2حزب به نفع حزب جمهوری‌خواه به پایان برسد، آنچه از صندوق‌های رأی بیرون آمد، وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد. نیویورک‌تایمز درباره وضعیت نتایج انتخابات کنگره آمریکا گزارش داد که احتمالا مجلس نمایندگان نصیب جمهوری‌خواهان و مجلس سنا نیز در کنترل حزب دمکرات خواهد بود. این نتایج البته تا شمارش نهایی آرا قطعی نیست، اما اگر پرونده انتخابات کنگره آمریکا به همین شکلی که نیویورک‌تایمز و البته بسیاری دیگر از رسانه‌های آمریکایی تحلیل کرده با سلطه جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و اکثریت دمکرات در مجلس سنا بسته شود، تا پایان کار دولت بایدن طی 2سال آینده با پدیده‌ای به‌نام «کنگره متوازن» روبه‌رو خواهیم بود.کنگره آمریکا از 2مجلس نمایندگان و سنا تشکیل شده است. در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، همه 435کرسی مجلس نمایندگان و یک‌سوم یعنی 34کرسی از 100کرسی سنا به رأی گذاشته شدند. طول دوره اعضای مجلس نمایندگان 2سال و مدت حضور سناتورها در مجلس سنا برای یک دوره 6ساله است، اما هر دو سال یک‌سوم از اعضای مجلس سنا در انتخابات‌ها تغییر می‌کنند؛ این‌گونه رأی‌گیری باعث می‌شود تا آرایش سیاسی نهاد قانونگذاری آمریکا هر دوسال یک‌بار تغییر کند.

 

مهربانی کی سر آمد؟

روزنامه اطلاعات: بگذار برخی بر این قلم خرده بگیرند، که صلح کل‌ است؛آشفته شوند که بر کنار عافیت است و تجویز صلح می‌کند؛ سرزنش کنند که غم نان ندارد و بیم جان دارد و به جرم نسلِ سرد و‌ گرم‌چشیده و تجربه‌های زیسته، اندک باقی‌مانده‌ی عمر را در جریمه و مجازات نمی‌پسندد؛… بگذار بگویند؛ چرا که، «برون‌ریزی احساسات، خود اول‌قدم در درونی‌سازی تعقل است»؛این خلاصه‌ی همه‌ی درس‌هایی بوده‌است که عمری درون کلاس‌ها برون ریخته‌ام.کسی را حوصله‌ی شنیدن افاضاتِ همچو منی در چنین مغلوبه‌ای نیست؛ ازیراست که نجواهایم را بلند بلند بر کاغذ می‌نشانم؛ خواندنش که اجباری نیست!:اول- درک تعداد اقلیت در برابر اکثریت اصلا دشوار نیست؛ راه‌های آزمونش راحت‌تر از آب‌خوردن است؛ اگر اصولا به آب معتقد باشیم برای فرونشست عطش!سیاستمردی از یک حزب قدیمی و سنتی برآمده از بازار گفته: «این‌ها یک درصد بیشتر نیستند»! از قضا من هم‌ که ریشه‌ و پیشه‌ی آباء و‌اجدادی‌ام از بازار است، معتقدم بلکه نیم درصد!؛ اثبات این عدد در آزمون‌های استاندارد و خالی از کشمکش‌های خیابانی کاری بسیار آسان و صلح‌آمیز است. این کار را بکنید و با اثبات ِعددِ یک درصد، غائله را برکنید. مطمئناً فرهیختگان منصفی در میان معترضان هستندکه عدد و رقم را بفهمند و بر آن تمکین کنند.دوم- و اما اگر بیش از یک‌درصد و حتی اکثریت باشند، بگویید این اکثریت صددرصد در اشتباه است؛ دیگر بالاتر از این؟ تن‌دادن به این اشتباه و تمکین به اکثریت گمراه و خطاخواه، البته که هزینه دارد؛ هزینه‌اش چقدر بیشتر از آن چیزی است که فعلاً در میدان در جریان است؟

 

شام آخر کارمندان سعودی؟

روزنامه فرهیختگان:ایران‌اینترنشنال سازمانی تروریستی است و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت. این گزاره را روز گذشته وزیر اطلاعات مطرح کرد. سیداسماعیل خطیب در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ‌ونشر رهبر انقلاب، اغتشاشات اخیر در ایران را حاصل یک عملیات ترکیبی از سوی آمریکا، انگلیس، رژیم‌صهیونیستی و عربستان دانسته و آن را بزرگ‌ترین «عملیات تاثیر» در جهان برای بی‌ثبات‌سازی یک کشور نام نهاد. وزیر اطلاعات کشورمان در ادامه به توصیف نقش هریک از دولت‌های دخیل در اغتشاشات ایران پرداخت و گفت: «در حوادث اخیر، دست رژیم‌صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود. در تبلیغات دست انگلیس و در هزینه‌کردن دست رژیم سعودی واضح‌تر بود. کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع‌شده و… با هزینه سعودی صورت گرفت.» وزیر اطلاعات در ادامه به نقش دولت انگلستان در پشتیبانی از اقدامات تروریستی واکنش نشان داده و در بیانی تهدیدگونه خطاب به حکمرانان انگلستان گفت: «ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن‌ ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.» وزیر اطلاعات کشورمان در پایان اعلام کرد: «شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران به‌عنوان سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و من‌‌بعد هر نوع ارتباط با این سازمان تروریستی به‌عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.» پیام‌های تهدیدآمیز وزیر اطلاعات خطاب به ایران‌اینترنشنال و دولت انگلستان از دو جنبه قابل بررسی است؛ اولا ایران چگونه می‌تواند نمودی عینی به تهدیدات خود بدهد و ثانیا اثر این تهدیدها چیست؟

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.