یاد و خاطر شهید حاج حسن تهرانی مقدم گرامی داشته شد

یازدهمین سالگشت شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام شهید حاج حسن تهرانی مقدم به عنوان پدر صنایع موشکی کشورمان با حضور همرزمان و سرداران سپاه و ارتش گرامی داشته شد.

به گزارش شهروند آنلاین، مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار «حسن تهرانی مقدم»  امروز جمعه در قطعه ۲۴ گلزار بهشت زهرا (س) تهران برگزار شد.

شهید تهرانی مقدم جان بر کف و نستوه با عزم راسخ همواره به پیشواز خطر شتافت و در دوران دفاع مقدس و پس از آن، هرگز احساس خستگی به خود راه نداد، شهادت بی شک برترین آرزوی او بود.

سردار شهید حسن تهرانی ‌مقدم پدر صنعت موشکی ایران در سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی در مسجد حضرت زینب کبری(س) فعالیت می‌کرد.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران و همرزمان او در این مراسم حضور داشتند.

قطعا آرامش‌ دشمنان را خواهیم گرفت

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه  جنایت‌های دشمن بی‌پاسخ نخواهد ماند و باید تقاص خون شهیدان را بدهند، اظهار داشت:آنها ترسیده‌اند و مرتب به ما پیغام می‌دهند که نزنید. از طریق چند کشور به ما پیام می‌دهند که نزنید.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی‌مقدم فرمانده یگان موشکی سپاه که صبح امروز در قطعه ۲۴ بهشت زهرا و در جوار مزار این شهید برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان این روزها آرزوهایشان را به هم گره زدند و به خیال خودشان همه راه‌ها را بستند؛ اما صورت‌هایشان به سنگ خورد. آنها ناتوان هستند. ملت ایران متوقف نشده و در حال حرکت است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمن تلاش دارد ایران را در درون کشور درگیر کند و نگاه ما را از افق‌های بلند به قلب تهران معطوف نمایند،اظهار داشت: در این شرایط ضدانقلاب را در اقلیم کردستان هدف قرار دادیم. در کرانه رود ارس رزمایش بزرگ برگزار کردیم، ماهواره‌بر پرتاب کردیم، سامانه موشکی باور ۳۷۳ را در برد ۳۰۰ کیلومتر آزمایش کردیم و روز گذشته هم اعلام کردیم که موشک جدیدی را توسعه دادیم که هیچ سپر موشکی توان مقابله با آن را ندارد.

سرلشکر سلامی تصریح کرد: به دشمنان گفتیم آرامش‌تان را می‌گیریم؛ قطعا آرامش‌شان را خواهیم گرفت. اکنون چند شبانه‌روز است که آرامش ندارند و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.آنها ترسیده‌اند و مرتب به ما پیغام می‌دهند که نزنید. از طریق چند کشور به ما پیام می‌دهند که نزنید.

شعرخوانی توسط احمد بابایی و اجرای سرود توسط گروه سرود نوجوانان بخشی از برنامه های مراسم امروز بود.

مدال سرخ حسینی بر سینه تهرانی مقدم

شهید تهرانی مقدم به همراه تعدادی از همکارانش در روز ۲۱ آبان سال ۹۰ در پادگان حضرت امیرالمومنین(ع)‌ ملارد و در حال آماده‌سازی آزمایش موشکی بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهید خود پیوست.

تهرانی مقدم با اوج‌گیری فعالیت‌های انقلابی به صف انقلابیون پیوست. گفته می‌شود او در شب ۲۲ بهمن سال ۵۷ با پرتاب یک نارنجک دستی خودروی متعلق به ارتش را مصادره کرد و سرهنگ ارتش شاهنشاهی را به اسارت درآورد.

شهید تهرانی مقدم به همراه تعدادی از همکارانش در روز ۲۱ آبان سال ۹۰ در پادگان حضرت امیرالمومنین(ع)‌ ملارد و در حال آماده‌سازی آزمایش موشکی بر اثر انفجار زاغه مهمات، به یاران شهید خود همچون احمد کاظمی، حسن شفیع زاده، حسن غازی،‌ غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی و مصطفی تقی ‌خواه پیوست.

حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا یک روز بعد با حضور در حسینیه عاشقان ثارالله(ع) ستاد فرماندهی کل سپاه، ضمن قرائت فاتحه برای سردار سرلشکر «حسن تهرانی مقدم» رئیس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات سپاه و جمعی از شهدای حادثه انفجار در پادگان سپاه در حومه شهرستان ملارد استان تهران و جوار استان البرز، برای این شهدای گرانقدر، علو درجات مسئلت کردند.

ایشان همچنین در ۲۵ آبان ماه با صدور پیامی تاکید کردند: حادثه خونین در یکی از مراکز پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پیشاپیش آنان سردار عالی قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی ادعا، سردار حسن تهرانی مقدم انجامید، واقعیتی تلخ و اندوهبار بود.

از خمپاره ۶۰ تا موشک شهاب ۳

حاج حسن بعد از شهادت برادر خود علی در سوسنگرد که از کودکی انس زیادی با هم داشتند، عزمش بیش از پیش جزم شد و با نبوغ بی حد و حصرش، کاری را شروع کرد که از ساخت خمپاره ۶۰ آغاز شد و تا موشک شهاب ۳ ادامه پیدا کرد.

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد جوانی که در آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با ساخت نارنجک‌های دست ساز به مقابله با نظامیان رژیم طاغوت مشغول بود، روزی پدر موشکی ایران و باعث سربلندی و افتخار کشور شود.

تحول در صنعت موشکی

شهید در سال ۵۸ در رشته مهندسی صنایع پذیرفته شد و در همین رشته نیز مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد. او سپس به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و برای مدتی به عنوان فرمانده اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال فعالیت می‌کرد.

حاج حسن در سال ۶۴ و پس از تشکیل نیروهای سه گانه سپاه به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

همچنین در سال ۸۵ به عنوان رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. او توانست در دوران فرماندهی خود در صنعت موشکی با همکاری سایر رفقای پاسدارش تحول عظیمی در این عرصه ایجاد کند به گونه‌ای که اکنون جمهوری اسلامی جزو قدرت‌های اول موشکی در جهان به حساب می‌آید.

ساخت موشک نازعات؛ اولین موشک بومی

ازآنجایی‌که موشک‌های «اسکاد» در زمان دوران دفاع مقدس از هزینه‌های بالایی برای کشورمان برخوردار بودند و معمولا برای هدف قراردادن اهداف مهم و کاربردی استفاده می‌شدند، تهرانی مقدم بر آن شد که با استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی به سمت ساخت موشکی با هزینه‌های پایین‌تر که بتواند اهداف نزدیک و کم اهمیت‌تر را هدف قرار دهد، حرکت کند. سرانجام او موفق شد در سال ۱۳۶۶ راکت «نازعات» را که برد آن بین ۸۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بود تولید کند.

در واقع آنچه که موجب موفقیت سردار شهید تهرانی مقدم در انجام اهداف و ماموریت‌های خویش بود، باور برتوانایی بر اساس تکیه‌بر دانش بومی و ظرفیت‌های علمی، صنعتی داخلی بود.

با ساخت این موشک بومی فصل نوینی در پیشرفت صنعت و تکنولوژی نظامی ایران آغاز شد که تداوم آن را بعد از جنگ در ساخت و تولید انواع موشک‌های پیشرفته‌تر بومی همچون «شهاب ۳» با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر شاهد بودیم که بدین ترتیب زمینه برای افزایش قدرت بازدارندگی نظامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل و بالطبع افزایش قدرت و امنیت ملی ایران اسلامی ایجاد شد که همه این ها مرهون تلاش ها و ابتکارات علمی و دانش بنیان امثال سردار شهید حسن تهرانی مقدم هاست.

صاحب ایده‌های بزرگ

در آبان ۱۳۶۲ به حسن تهرانی مقدم که صاحب ایده‌های بزرگی در زمینه  موشک بود،‌ ماموریت راه‌اندازی و سازماندهی «فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه» محول شد.

در اواخر سال ۱۳۶۲ که حضرت امام خمینی (ره) با مقابله به مثل حملات موشکی عراق موافقت کردند، سردار تهرانی مقدم مسئول حمله توپخانه‌ای به شهر بصره با توپ‌های ۱۳۰ میلیمتری شد که حداکثر بُرد آنها بین ۲۸ تا ۳۰ کیلومتر بود. ولی یک سال بعد نخستین موشک ایرانی به سمت عراق و شهر کرکوک شلیک شد.

حضور در جبهه مقاومت

در اواخر جنگ شهید تهرانی مقدم و همکارانش با حضور در لبنان، زمینه‌های راه‌اندازی و تجهیز یگان موشکی حزب‌الله را فراهم آورده که نقش بسیاری در پیشرفت نظامی حزب‌الله و قدرت‌گیری آن داشته و این اقدام پایه‌ای آنان بعدها زمینه موفقیت حزب الله و فلسطینیان در جنگ های ۲۲ روزه و ۳۳ روزه را فراهم کرد. بدین ترتیب نقش شهید تهرانی مقدم در موفقیت‌های محور مقاومت در برابر اسرائیلی‌ها نیز اساسی و تأثیرگذار بوده است.

محصول تلاشهای تهرانی مقدم و یارانش، اکنون دراختیار مردان جهاد است و تربیت شدگان آن مجموعه از کفایت لازم برای ادامه آن خط نورانی برخوردارند. در واقع به نظر می‌رسد خود این شهیدان تهرانی مقدم و سلیمانی ها دوست ندارند کسی زیاد از آنها بدانند. قطعا پاداش این افراد را خداوند خواهد داد.

شهید حسن تهرانی مقدم، جوانی سر به زیر و با ایمان که مانند بسیاری از جوانان نسل انقلاب، پاسداری از نهضت را تکلیف خود دانست و به صف سپاهیان روح‌الله پیوست و سرباز فرمانده کل قوا شد و در نهایت آتش موشک‌ها و توپخانه‌اش بلای آسمانی بعثی‌ها، منافقین و صهیونیست‌ها شد.

روحش شاد ویادش گرامی باد/ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.