از تداوم شکاف عمیق سیاسی تا خطر تعطیلی دولت امریکا/ انتخابات میان‌دوره‌ای بایدن را به کجا می‌کشاند؟

یک روز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، زمانی که هنوز هیچ چیز قطعیت نداشت و مشخص نبود کنترل کنگره سهم کدام حزب می‌شود، رئیس‌جمهوری جو بایدن فرارسیدن «شبی خوش» را تبریک گفت، در حالی که نمی‌دانست چه چالش‌های بزرگی در پیش دارد. در یک کنفرانس مطبوعاتی، آقای بایدن که مدعی پیروزی‌های اخلاقی است و البته همیشه هم ادعاهایش واقعی نیست، گفت دموکرات‌ها «شب خوبی» داشتند. این عبارت می‌تواند تا حدی به این دلیل باشد که پیش‌بینی‌ها درباره موج بلند جنبش جمهوری‌خواهان که آنها را به اکثریت بزرگ در مجلس نمایندگان و برتری چند کرسی در سنا می‌برد، محقق نشد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ در حالی که شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت‌‌های مختلف این کشور همچنان ادامه دارد، تازه‌‌ترین نتایج شمارش آرا نشان می‌‌دهد که جمهوری‌خواهان در کسب صندلی‌های مجلس نمایندگان و سنا پیشتاز هستند. وبگاه شبکه تلویزیونی «سی‌ ان‌ ان» لحظه به لحظه نتایج انتخابات میان‌‌دوره‌ای کنگره آمریکا را منتشر می‌‌کند که بر این اساس تا عصر جمعه، 11 نوامبر، جمهوری‌‌خواهان ۲۱۱ صندلی از مجلس نمایندگان و ۴۹ کرسی از سنا را کسب کرده‌‌اند. در مقابل دموکرات‌‌ها ۱۹۸ صندلی در مجلس نمایندگان و ۴۸ صندلی در سنا را به دست آورده‌اند. هر حزب برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان به ۲۱۸ کرسی نیاز خواهد داشت، بنابراین جمهوری‌خواهان به ۷ کرسی و دموکرات‌ها به ۲۲ کرسی دیگر نیاز دارند.

انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره آمریکا هر دو سال یک‌ بار برگزار می‌‌شود، اما زمانی که با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که هر چهار سال یک بار برگزار می‌‌شود، همزمان نباشد، اهمیت ویژه‌‌ای پیدا می‌‌کند. همه اعضای مجلس نمایندگان برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌‌شوند، بنابراین همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان در طول انتخابات میان‌دوره‌‌ای با هم رقابت می‌‌کنند. همچنین یک‌سوم از ۱۰۰ سناتور (۳۵ کرسی) در انتخابات میان‌دوره‌‌ای هر دو سال یک بار انتخاب می‌‌شوند. به‌علاوه، انتخابات برای فرمانداران بسیاری از ایالت‌ها (۳۶ ایالت) و همچنین بسیاری از مناصب سیاسی محلی در ایالت‌‌ها و شهرها برگزار می‌‌شود. روز سه‌شنبه، ۸ نوامبر (۱۷ آبان) روز رسمی رأی‌‌گیری حضوری انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره بود، اما بسیاری از مردم آمریکا پیش از این آرای خود را از طریق پست ارسال کرده یا با حضور در مراکز رأی‌‌گیری، رأی داده بودند.

 

 مشارکت بالای رأی‌دهندگان دموکرات

بزرگ‌ترین چالش پیش‌ روی جو بایدن و دموکرات‌ها در انتخابات روز سه‌شنبه میزان مشارکت پایه‌های رأی این حزب بود. دموکرات‌ها به طور معمول در انتخابات میان‌دوره‌ای به ویژه اگر کنترل کاخ‌سفید را در دست داشته باشند با افت حدود ۲۰ درصدی میزان مشارکت رأی‌دهندگان خود روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تبلیغ جو بایدن روی «تهدید دموکراسی آمریکا» از سوی هواداران دونالد ترامپ و مطرح شدن موضوع حق سقط جنین در کارزار انتخاباتی باعث شد تا مشارکت رأی‌دهندگان دموکرات در سطح بالایی باشد.

هرچند نتیجه نظرسنجی‌های انجام شده در پای صندوق‌های رأی نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی یکی از دغدغه‌های اصلی رأی‌دهندگان بوده، اما حق سقط جنین نیز برای بسیاری از رأی‌دهندگان عاملی تاثیرگذار در حضورشان پای صندوق‌ها بود. تصمیم دیوان عالی آمریکا مبنی بر لغو حق سقط جنین به عنوان یکی از حقوق فدرال که چند ماه پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای اتخاذ شد در بسیج رأی‌دهندگان دموکرات نقش داشت. به این ترتیب دموکرات‌ها به کمک مشارکت بالای هواداران‌شان در انتخابات میان‌دوره‌ای موفق شدند تا در ایالت پنسیلوانیا یکی از کرسی‌های جمهوری‌خواهان در مجلس سنا را تصاحب کنند. هر چند نتیجه رأی‌گیری برای تعیین نماینده ایالت‌های جورجیا، آریزونا و نوادا در مجلس سنا هنوز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد دموکرات‌ها بخت بیشتری برای کسب اکثریت در این مجلس دارند. نتیجه رأی‌گیری در این ایالت‌ها ممکن است تا چند روز دیگر مشخص نشود، زیرا شمارش آرای ارسالی از طریق پست وقت‌گیر خواهد بود. از سوی دیگر در ایالت جورجیا احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد.

تداوم شکاف عمیق سیاسی بین دو قطب سیاست آمریکا

به گزارش یورونیوز، شکاف عمیق سیاسی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ عمیق‌تر شد و با حمله به ساختمان کنگره به اوج خود رسید در رأی‌گیری روز سه‌شنبه نقشی تعیین‌کننده داشت. رأی‌دهندگان هر دو حزب از ترس پیروزی جبهه مقابل پای صندوق‌های رأی رفتند. بسیاری از جمهوری‌خواهان که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را نپذیرفته‌اند بر این باور هستند که برای جلوگیری از تبدیل آمریکا به کشوری «سوسیالیستی» یا «کمونیستی» باید با دموکرات‌ها مقابله کنند. در مقابل دموکرات‌ها شکست حزب جمهوری‌خواه به ویژه هواداران دونالد ترامپ را «راه نجات دموکراسی» معرفی می‌کنند.

در چنین فضایی احتمال همکاری بین دو حزب طی دو سال آینده بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. جو بایدن یکی از اهداف خود را تقویت وحدت و ترمیم شکاف‌های سیاسی پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ عنوان کرده بود. با این حال نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای امسال و کارزار نامزدهای جمهوری‌خواه نشان داد که چهل و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عمل به این وعده خود توفیقی نداشته است. کنترل مجلس نمایندگان از سوی حزب جمهوری‌خواه و حفظ اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنا به این معنا خواهد بود که هر دو حزب طی دو سال آینده برای پیش بردن برنامه‌های خود نیازمند مذاکره و انعطاف در برابر یکدیگر خواهند بود. امری که حداقل در فضای سیاسی کنونی بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. به این ترتیب احتمالا دو سال باقی‌مانده از ریاست‌جمهوری جو بایدن با بن‌بست در زمینه قانون‌گذاری همراه خواهد شد.

تحول واشنگتن در بستر تغییر شکل دولت

دو روز بعد از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، در حالی که پیشتازی جمهوری‌خواهان همچنان نسبی تلقی می‌شود و قطعیت ندارد، به نظر می‌رسد این حزب در رقابت برای کسب اکثریت محدود در مجلس نمایندگان پیروز شده یا پیشتاز است، اما کنترل سنا می‌تواند به دور دوم انتخابات در ماه دسامبر در چند ایالت برسد.  وبگاه بی بی سی در گزارشی تحلیلی نوشته حتی اگر جمهوری‌خواهان فقط مجلس نمایندگان را تصاحب کنند و حتی اگر این کار را با کمترین حاشیه‌ها انجام دهند، تغییر شکل قدرت در پایتخت آمریکا پس از دو سال کنترل همه‌جانبه دموکرات‌ها، واشنگتن را کاملا متحول خواهد کرد. در اینجا چهار پیامد بسیار واقعی برای سیاست آمریکا برای دو سال آینده آورده شده است.

مسیری بسیار پرخطر پیش روی رئیس‌جمهوری آمریکا

یک روز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، زمانی که هنوز هیچ چیز قطعیت نداشت و مشخص نبود کنترل کنگره سهم کدام حزب می‌شود، رئیس‌جمهوری جو بایدن فرارسیدن «شبی خوش» را تبریک گفت، در حالی که نمی‌دانست چه چالش‌های بزرگی در پیش دارد. در یک کنفرانس مطبوعاتی، آقای بایدن که مدعی پیروزی‌های اخلاقی است و البته همیشه هم ادعاهایش واقعی نیست، گفت دموکرات‌ها «شب خوبی» داشتند. این عبارت می‌تواند تا حدی به این دلیل باشد که پیش‌بینی‌ها درباره موج بلند جنبش جمهوری‌خواهان که آنها را به اکثریت بزرگ در مجلس نمایندگان و برتری چند کرسی در سنا می‌برد، محقق نشد.

با این حال، کنترل جمهوری‌خواهان بر هر یک از اتاق‌های کنگره چالش‌های سیاسی به همراه خواهد داشت که بایدن در دو سال اول ریاست‌جمهوری خود توانسته از آنها اجتناب کند. حالا این سوال‌ها مطرح می‌شود که آیا او می‌تواند هنگام مواجهه با انبوهی از تحقیقات کنگره درباره دموکرات‌ها خونسردی خود را حفظ کند و او چگونه با تقابل بودجه‌ای که منجر به تعطیلی دولت می‌شود، برخورد خواهد کرد؟ آیا او می‌تواند به یک نوع توافق قانونی دست پیدا کند تا بتواند برای رقابت مجدد در دو سال آینده در انتخابات شرکت کند؟

اکثر روسای جمهوری در نیمه راه اولین دوره ریاست‌جمهوری خود از شکست‌های انتخاباتی رنج می‌برند. برخی از آنها حتی با ضررهای مهم‌تری نسبت به بایدن مواجه شده‌اند و برای شانس رئیس‌جمهور شدن در چهار سال دوم، بار دیگر به رقابت‌های انتخاباتی بازگشته‌اند. بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات به خبرنگاران گفت که همچنان قصد دارد مجددا در انتخابات شرکت کند و ممکن است تصمیم رسمی خود را اوایل سال آینده اعلام کند.

در هر صورت نحوه برخورد او با چالش‌های جدی سیاسی آمریکا در ماه‌های پیش‌رو پس از 50 سال حضور در مناصب دولتی، می‌تواند به او در ترسیم مسیری طولانی  و اینکه چه شانسی در کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آتی خواهد داشت، کمک کند.

پایان دستور کار قانون‌گذاری جو بایدن

جو بایدن و دموکرات‌ها در دو سال ریاست‌جمهوری خود توانستند دستور کار نسبتا بنیادی را اجرا کنند که شامل هزینه‌های هنگفت برای محیط‌ زیست، مراقبت‌های بهداشتی و سایر برنامه‌های اجتماعی بود. همه اینها حتی با کوچک‌ترین پیروزی جمهوری‌خواهان به پایان می‌رسد. با این حال در برخی موارد احتمال همکاری وجود دارد، برای مثال، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای تصویب کنترل تسلیحاتی و سرمایه‌گذاری فناوری در سال جاری و  همچنین هزینه‌های زیرساختی در سال گذشته به یکدیگر ملحق شدند. اما، اولویت‌های بزرگ لیبرال‌ها در موضوعاتی مثل سقط جنین، آموزش و حق رأی همچنان محل مناقشات احزاب محسوب می‌شود.

جمهوری‌خواهان برنامه‌های خاص خود را برای امنیت مرزها، هزینه‌های اجرای قانون، کاهش بودجه و استخراج سوخت‌های فسیلی متمرکز کرده‌اند. اما حتی اگر جمهوری‌خواهان هر دو اتاق کنگره را تصاحب کنند، دموکرات‌ها می‌توانند از دو اهرم فشار برای پیش بردن اهداف خود بهره ببرند؛ یا با استفاده از قانون فیلی‌باستر از تصویب این برنامه‌ها در سنا جلوگیری کنند یا از حق وتوی بایدن در کاخ سفید کمک بگیرند. در حالت کلی برای دو سال آینده «بن‌بست قانونی» کلیدواژه بازی‌های سیاسی خواهد بود.

جمهوری‌خواهان و بازیابی قدرت تحقیق گسترده

به مدت دو سال، دموکرات‌ها به این نوع تیراندازی‌های کنکاش‌گونه دلخوش کرده بودند؛ از تحقیق گسترده در مورد حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده و جلسات استماع در مورد موضوعاتی مثل سقط جنین تا تحقیق در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و حق رأی. اگر جمهوری‌خواهان کنترل کمیته‌های کنگره را در دست بگیرند، اولویت‌ها به سرعت تغییر خواهد کرد. محافظه‌کاران مجلس از قبل وعده داده‌اند که درباره روابط تجاری هانتر، پسر جو بایدن با چین تحقیقات گسترده‌ای انجام دهند. آنها همچنین می‌خواهند سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن، خروج ایالات متحده از افغانستان و منشأ همه‌گیری ویروس کرونا در چین را بررسی کنند.

کمیته قضائی سنا بررسی نامزدهای ریاست‌جمهوری در دادگاه‌های فدرال را انجام می‌دهد. در دو سال گذشته، دموکرات‌ها رکوردی بی‌نظیر در تعداد قاضی‌های جدید در انتصاب مادام‌العمر ثبت کرده‌اند. اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنای آمریکا را نیز در دست بگیرند، انتظار داشته باشید که روند تایید نامزدهای بایدن به بن‌بست برسد و اگر جای خالی دادگاه عالی باز شود، این احتمال وجود دارد که تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی این شکاف خالی بماند.

خطر تعطیلی دولت

با کنترل دموکرات‌ها بر کنگره، ایالات متحده یک مهلت دو ساله بازی با مرگ خواهد داشت که می‌تواند منجر به تعطیلی دولت و تقریبا عدم پرداخت بدهی ملی شود؛ مهلتی که دارد تمام می‌شود. برخی از جمهوری‌خواهان، از جمله کوین مک‌کارتی، نماینده کنگره، که در صورت تصاحب مجلس نمایندگان، آماده است رئیس مجلس شود، از هم‌اکنون تهدید می‌کنند که دموکرات‌ها را مجبور خواهند کرد با کاهش گسترده بودجه موافقت کنند.

ایالات متحده هرگز از پرداخت بدهی خود سر باز نزده است، با این حال، تعطیلی جزیی دولت به دلیل ناتوانی کنگره در تصویب قانون هزینه‌های سالانه، رسمی رایج‌تر شده است. دو مرتبه تعطیلی، یک بار در دوران دولت ترامپ و یک بار در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما اتفاق افتاد. اگر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نتوانند بر سر یک چارچوب اساسی برای هزینه‌های دولت به توافق برسند، یک تعطیلی دیگر برای دولت تا پایان سال آینده بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.