اینجا صحبت عشق است

گفت‌وگو با جوانان برگزیده هلال‌احمر قم در جشنواره هفتادوپنجمین سالگرد تولد سازمان جوانان جمعیت

یکی از اولین گروه‌های داوطلب هلال‌احمری که در بحث کرونا وارد میدان کمک شدند داوطلبان هلال‌احمر قم بودند. استانی که اولین ناقوس مرگ کرونایی در آن به‌صدا درآمد و در سایه تلاش و خدمت جوانان هلال‌احمری بود که این ویروس کشنده هرروز ضعیف وضعیف تر شد. جوانان هلال احمر استان قم به‌واسطه مشارکت در طرح‌های مقابله با شیوع کرونا و کمک به بیماران کرونایی گرچه دوسال سخت و طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشتند اما موفقیتهایشان در این بخش آنقدر زیاد بود که دبیرکل و رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر به بهانه جشن تولد هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس سازمان جوانان به این استان سفر کردند و شخصا از این جوانان تقدیر به‌عمل آوردند.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:ریحانه لاله‌رخ یکی از این جوانان هلال‌احمری در قم است که با وجود 20 سال سن، کارنامه پرباری از فعالیت‌های داوطلبانه‌اش در این جمعیت ملی دارد. او،هم مجری طرح دستان گویا در این استان بوده، هم دختر برتر طرح شمیم ریحان. الان هم علاوه بر اینکه دبیر کمیته بشردوستانه در استان است در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای قم هم دبیر کانون دانشجویی هلال است. خلاصه اینکه این دختر جوان، شاداب و سرزنده قمی آنقدر در فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمر مشارکت و فعالیت دارد که امسال به‌عنوان جوان برگزیده انتخاب شد. خودش می‌گوید سخت‌ترین دوره کاری که تجربه کرده است دوران کرونا بوده البته نه به‌خاطر سنگینی ماموریت بلکه به‌خاطر دردورنجی که می‌دید مردم می‌کشند:«روزهای سختی بود. کرونا برای اولین‌بار در استان ما خودش را نشان داده بود. از همان روزهای نخست همه تیم‌ها به حالت آماده‌باش در آمدند گرچه تجربه رویارویی با این بیماری را هیچکدام‌مان نداشتیم هر روز بر آمار بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا افزوده می‌شد. بچه‌ها درست در میدان مبارزه بودند با اینکه می‌دانستند با جان‌شان بازی می‌کنند اما در تمام این مدت کوتاه نیامدند تا جایی که به‌عنوان اولین استان در کاهش آمار مرگ‌ومیر هم معرفی شدیم.»

ریحانه عاشق هلال‌احمر و ماموریت‌های خیرخواهانه‌اش در مسیر بشردوستی است:«اینجا بچه‌ها عاشقانه کار می‌کنند نه از سر بیکاری بلکه از سر عشق. همه ما یا دانشجو هستیم،یا به تازگی وارد حوزه کاری و شغلی خود شده‌ایمیا در حال تلاش برای ساختن آینده‌ایروشن اما در کنار همه این اهداف و شرایط، مشارکت در برنامه‌های هلال‌احمر حال‌مان را خوب می‌کند.»

آموزگار داوطلب جوان

علیرضا صالح هم مانند ریحانه فکر می‌کند. او با اینکه آموزگار است تمام فعالیت‌های خودرا در مسیر فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمر دنبال می‌کند. خودش که می‌گوید همه‌چیز از هلال‌احمر شروع شد:«17 ساله بودم که در پی وقوع چند زلزله در استان قم و حضور بچه‌های هلال‌احمر برای امدادرسانی به مردم، عاشق این جمعیت شدم. برایم جالب بود که اعضای این جمعیت بی‌هیچ چشمداشتی برای کمک به مردم در وقت بحران به میدان می‌آیند. به‌خاطر همین به نزدیک‌ترین شعبه هلال‌احمر رفتم و با ثبت‌نام در دوره‌هایآموزشی وارد جمعیت شدم.»

علیرضا حالا آموزگار کودکان استثنایی است البته فعالیت در این بخش و عشق ورزیدن به بچه‌های استثنایی را به‌خاطر همین خلق‌وخوی داوطلبی هلال‌احمری انتخاب کرده است:«خیلی اوقات خارج از ساعات مدرسه برای کمک به بچه‌ها به خانه‌هایشان می‌روم و آنها را آموزش می‌دهم. البته این روند در دوره کرونا بیشتر بود چون بچه‌ها به مدرسه نمی‌آمدند داوطلبانه به خانه‌هایشان می‌رفتم و با آنها درس تمرین می‌کردم که از تحصیل عقب نمانند. منطقه ما جعفرآباد است یک شهرستان تازه‌تاسیس با حداقل امکانات و رسالت ما هلال‌احمری‌ها آنجا خیلی سنگین است.»

تاسیس شعبه هلال‌احمر جعفرآباد یکی از آرزوهای علیرضا بوده که حالا محقق شده و او امیدوار است با وجود این شعبه اتفاقات خیلی خوبی در شهرستانش رقم بخورد.

صالح علاوه بر همه اینها به‌واسطه فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه‌اش در جعفرآباد معتمد مردم نیز هست و توانسته به پشتوانه همین اعتماد در زمان کرونا 70 میلیون تومان کمک مردمی را برای خرید کپسول و تجهیزات موردنیاز طرح نذر نفس جمع‌آوری و به دست نیازمندان برساند.

وقتی از او می‌خواهم جمعیت هلال‌احمر را در یک کلام برایمان تعریف کند دستش را روی ماه سرخ‌رنگ لباسش می‌گذارد و می‌گوید سراسر عشق!

 

بازکردن گره از کار مردم رسالت ماست

جوان‌هایی که مانند صالح، عاشقانه مشغول خدمت در جمعیت هلال‌احمرند کم نیستند. علی مصباحی هم یکی از این جوان‌های قمی است که 21 سال دارد و دبیر کانون دانشجویی هلال‌احمر دانشگاه علوم پزشکی است. خودش پرستاری می‌خواند اما حالا بعد از گذشت تنها 2 سال از حضورش در هلال‌احمر تیمی از پزشکان و پرستاران داوطلب را تشکیل داده و در قالب اردوهای جهادی به یاری نیازمندان و بیماران می‌روند:«بزرگ‌ترین لطف خدا باز کردن گرهی از کار مردم است بنابراین با توجه به این روایت چرا نباید ما بخشی از وقت خود را صرف کمک به همنوعان‌مان کنیم؟»

او معتقد است در جمعیت هلال‌احمر و سازمان جوانان این جمعیت بچه‌ها خالص و بی‌منت کار می‌کنند و بی‌هیچ چشم داشتی برای کمک به همنوعان‌شان داوطلب می‌شوند.

درست است اکثر جوان‌های عضو سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر سن‌وسال‌شان به ازدواج نرسیده است اما در میان آنها زوج‌های جوانی دیده می‌شوند که از قضا به‌واسطه فعالیت در همین جمعیت با هم آشنا شده و زندگی مشترک‌شان را با هم تشکیل داده‌اند. داود دیانت و مژگان رجایی‌زاده از این زوج‌های داوطلب همیشه پایثابت ماموریت‌های امدادی هستند که به‌خاطر همین فعالیت‌ها عنوان جوان برتر را هم دریافت کردند.

کار مشترک انگیزهمان را زیاد می‌کند

 این زوج هلال‌احمری قمی هر دو 32 ساله‌ هستند. هر دو سرشان درد می‌کند برای حضور در ماموریت‌ها. به‌خاطر همین طی اینیکی دو ماه اخیر دائم در ماموریت بودند و معتقدند این حضور در کنار هم انگیزه‌شان را هم بیشتر می‌کند.

داود و مژگان البته صاحب یک فرزند سه ساله هم هستند و می‌گویند فرزندشان هم در کنار این دو در حال آموزش دوره‌های مختلف امدادی است و در این بخش حسابی هم پیشرفت داشته است:«در سیل اخیر استان قم هر دو در ماموریت بودیم روزهای سختی بود اما حضور مشترک‌مان باعث می‌شود که ماموریت را با قوت‌قلب و خیالآسوده‌تری دنبال کنیم.»

مژگان رجایی‌زاده از 19 سالگی وارد هلال‌احمر شده و حالا نجاتگر یک جمعیت هلال‌احمر و خوشحال است که امسال می‌خواهد در آزمون ایثار شرکت کند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.