از گور برخاسته/ کهکشانی پر از دروغ/ تریبون سوم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره آمریکا ، تمايل به مهاجرت پزشکان ، سفرهای پنجشنبه گذشته رئیس جمهور،معاون اول رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه مختصات اصلاح شیوه تعیین دستمزد ، سرنوشت یک میلیون شغل و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دست یابی ایران به موشک هایپرسونیک در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره آمریکا ، تمايل به مهاجرت پزشکان ، سفرهای پنجشنبه گذشته رئیس جمهور،معاون اول رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه مختصات اصلاح شیوه تعیین دستمزد ، سرنوشت یک میلیون شغل و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

از گور برخاسته

روزنامه آرمان امروز: انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره آمریکا که یکی از حساس ترین انتخابات در سال های گذشته در این کشور بود، برگزار شد و در یک اتفاق عجیب «آنتونی دلوکا»، نماینده دموکرات مجلس ایالتی پنسیلوانا پیروز این رقابت شد.عجیب بودن این اتفاق از آن جهت است که این نماینده‌ چهار هفته پیش درگذشت اما اکنون بیش از ۸۵ درصد آرای این ایالت را کسب کرده است. دلوکا در سن ۸۵ سالگی درگذشت اما در زمان مرگ این نماینده تغییر برگ رای و یا معرفی یک نامزد جدید میسر نبود، بنابراین نام او به عنوان نماینده حوزه سی و دوم قانون ‌گذاری پنسیلوانیا باقی ماند.آنتونی دلوکا به مدت نزدیک به 20 سال نماینده این حوزه بود. در این انتخابات هیچ نماینده جمهوری‌ خواهی نتوانست در رقابت با او آرای این حوزه را کسب کند.کمیته کارزار انتخاباتی دموکرات هایِ پارلمان پنسیلوانیا اعلام کرده برای انتخاب جانشین دلوکا و پرکردن صندلی او، انتخاباتی برگزار خواهد کرد و زمان این انتخابات اعلام خواهد شد. باید یاد آور شد که در سال ۲۰۱۸ نیز دنیس هوف، نامزد جمهوری‌ خواهان در سنای نوادا چند روز قبل از انتخابات فوت کرد اما مردم به او رای دادند و پیروز شد اما ایالت نوادا برخلاف ایالت پنسلیوانیا انتخابات ویژه برگزار نکرد زیرا طبق قوانین این ایالت مقامات محلی یک جمهوری ‌خواه دیگر را به جای او وارد سنا کردند.

 

کادر درمان از ایران می‌روند؛ مقصد؛ عمان

روزنامه آرمان ملی:اخبار جديد مبني بر تمايل به مهاجرت پزشکان، نگراني‌هاي زيادي را در رابطه با آينده و فقدان حضور آن‌ها ايجاد کرده است و اينکه با افزايش تمايل به مهاجرت دانشجويان پزشکي و پزشکان جوان و مهاجرت پزشکان متخصص، چه آينده‌اي در انتظار کشور و سطح بالاي علم پزشکي در کشور خواهد بود. علم پزشکي در ايران، از ديرباز با نام  ابن سينا گره خورده است. بدون شک او يکي از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي پزشکي نه تنها در ايران، بلکه در کل جهان بود. ابن سينا با کتاب ارزشمند خود يعني قانون در طب، علم پزشکي را در جهان دگرگون کرد. طوري که کتاب او همچنان به عنوان يکي از منابع ارزشمند علم پزشکي در دنيا به دانشجويان تدريس مي‌شود. به گزارش ايسنا، از آن زمان تاکنون پزشکان بزرگ زيادي در وطنمان تربيت شده و پرورش يافته‌اند. اما ظاهرا شرايط اين روز‌ها به نحوي رقم خورده که همه را از مهاجرت پزشکان نگران کرده و موضوع مهاجرت پزشکان و متخصصان به يک موضوع جديد نگران کننده براي حال و آينده کشور تبديل شده است. بر اساس آمار، ظرف يک سال گذشته 160 متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ در همين مدت 30 هزار نفر از اعضاي کادر درمان از دانشکده‌هاي علوم پزشکي درخواست good standing يا «نداشتنِ سوءپيشينه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است؛ همچنين ظرف چهار سال گذشته 16 هزار پزشک عمومي از کشور مهاجرت کرده‌اند. آمار بالاي مهاجرت پزشکان به اندازه‌اي نگران کننده شده که مسئولان سازمان نظام پزشکي هشدار دادند که در آينده‌اي نه چندان دور با مشکل کمبود پزشک مواجه خواهيم شد.

 

بدرقه تيم ملي در سكوت آزادي

روزنامه اعتماد:تيم ملي ايران در آخرين بازي خود قبل از سفر به قطر براي حضور در جام جهاني پنجشنبه غروب مقابل تيم ملي نيكاراگوئه در يك بازي دوستانه به ميدان رفت. در اين بازي كه بدون حضور تماشاگران برگزار شد، ملي‌پوشان كشورمان با تك گل مهدي ترابي از سد حريف خود گذشتند.آخرين باري كه كارلوس كي‌روش در ورزشگاه آزادي روي نيمكت تيم ملي ايران نشسته بود، برمي‌گشت به چهار سال پيش. تا اينكه غروب 19 آبان 1401 اين مربي پرتغالي يك‌بار ديگر به عنوان سرمربي ايران در اين ورزشگاه حاضر شد تا تيمش را مقابل نيكاراگوئه هدايت كند. جز كي‌روش دو بازيكن ديگر هم بعد از مدت‌ها در آزادي با پيراهن تيم ملي حضور پيدا كردند: رامين رضاييان و روزبه چشمي. دو بازيكني كه تا همين دو ماه پيش هيچ شانسي براي شركت در جام جهاني نداشتند، اما با تغيير و تحول در راس فدراسيون و بازگشت كي‌روش دوباره تبديل به گزينه‌هاي مورد اعتماد پيرمرد پرتغالي شدند. كي‌روش در بازي مقابل رقيب گمنام خود يك تركيب متفاوت را راهي ميدان كرد. نبود اكثر لژيونرها جز آنهايي كه در قطر بازي مي‌كردند و در اردوي تيم ملي حاضر شدند، يكي از دلايل چيدمان عجيب سرمربي تيم بود. دليل ديگر را شايد بتوان تلاشي براي مخفي ماندن نقشه‌هاي اصلي تيم دانست. در اين بازي كي‌روش، بيرانوند را درون دروازه قرار داد. پورعلي‌ گنجي را در مركز خط دفاعي و ابوالفضل جلالي را در سمت چپ. همچنين كنعاني‌زادگان را به سمت راست خط دفاعي فرستاد. به ميلاد سرلك در كنار اميد نورافكن و روزبه چشمي در خط مياني بازي داد و رامين رضاييان و وحيد اميري و مهدي ترابي را به عنوان عناصر تهاجمي در نظر گرفت. بزرگ‌ترين سورپرايز او نيز فكس كردن آريا برزگر مهاجم جوان تيم‌هاي ملي جوانان و اميد بود. در لحظه شروع بازي اين تصور به وجود آمد كه تيم ملي ايران با سيستم 2-5-3 بازي مي‌كند. سيستمي كه در ادامه با توجه به تغييرات و تعويض‌ها چندين حالت مختلف به خود گرفت.

 

کریدور شمال جنوب کامل‌تر شد

روزنامه ایران: محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور صبح پنجشنبه با استقبال استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان شد. در این سفر معاون اول رئیس جمهور، دو پروژه مهم توسعه‌ای در این استان به بهره‌برداری رسید. کارخانه ۳۳۰۰ تنی سیمان تیس در شهرستان راسک یکی از این پروژه‌ها است که به گفته محمد مخبر، ظرفیتی مناسب و خوب برای صادرات به کشورهای منطقه ایجاد کرده است. همچنین راه آهن خاش-زاهدان  افتتاح شد؛ یکی از ویژگی‌های آن اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی است که ظرفیت باری این خطوط را تا ۷ میلیون تن افزایش می‌دهد.معاون اول رئیس جمهور پنجشنبه گذشته در بدو ورود به فرودگاه ایرانشهر، با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی است که هم رهبر انقلاب به آن علاقه خاصی دارند و هم اینکه همه مسئولان نسبت به رفاه مردم و مسائل عمرانی این استان حساس هستند، گفت: ریاست محترم جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان مصوباتی داشتند که برای پیگیری این مصوبات و همچنین اتخاذ تصمیمات جدید و نیز افتتاح پروژه‌هایی که به سرانجام رسیده به این استان آمدم.

 

مختصات اصلاح شیوه تعیین دستمزد

روزنامه تجارت: شورای عالی کار حداقل دستمزد سال۱۴۰۱ را در شرایطی ۵۷ درصد نسبت به امسال افزایش داد که انتقادات زیادی از آن زمان تصویب این سیاست از سوی کارشناسان مطرح شد. این تصمیم در شرایطی اتخاد شد که پیش‌بینی‌ها برای نرخ تورم سال آینده حدود ۳۰درصد است. موافقان معتقدند که با توجه به وضعیت تورمی سال‌های اخیر، تصمیم جدید باعث بهبود قدرت خرید کارگران خواهد شد؛ اما به اعتقاد مخالفان، تعیین دستوری دستمزد سبب افزایش هزینه کارگاه‌های کوچک و رشد نرخ بیکاری خواهد شد. به گزارش «تجارت»، اواخر سال گذشته اعلام شد دستمزد كارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حدود ۵۷.۴درصد افزايش يافته است، به گونه‌اي كه حداقل دستمزد ماهانه از دو ميليون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به چهار ميليون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار به ۱۳۹ هزار تومان مي‌رسد و هزينه سبد معيشت كارگران نيز براي يك خانواده متوسط شهري ۳.۳ نفري در سال ۱۴۰۱ رقم ۸ ميليون و ۹۷۹ هزار تومان نرخ‌گذاري شد، اما به نظر مي‌رسد پس از ۶ ماه از افزايش ۵۷.۴درصدي دستمزدها اين ميزان هم نمي‌تواند هزينه‌هاي سرسام‌آور زندگي در ايران را پوشش دهد، به گونه‌اي كه اخيرا فرامرز توفيقي، رييس كميته دستمزد كانون شورا‌هاي اسلامي كار اعلام كرده كه خط فقر نسبي خانوار‌ها در ايران به ۱۸ ميليون و ۲۹۰ هزار تومان رسيده است و بدنه جامعه كارگري ايران از منظر معيشت مانند بيماري است كه با ۱۰درصد قلبش زندگي مي‌كند. وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مدت‌هاست كه بدون وزير فعاليت مي‌كند و البته همان موقع هم كه وزير داشت، اطلاعات درستي از ميزان خط فقر منتشر نمي‌كرد. با اين حال بايد گفت كه اظهارات جديد رييس كميته دستمزد كانون شوراهاي اسلامي كه اتفاقا در جلسات تعيين دستمزد سالانه نيز شركت مي‌كند را بايد يك هشدار دانست.

 

قاچاق سازمان‌یافته پزشک!

روزنامه جوان:احساس تعلق به ایران و ایرانی در جامعه نخبگان فزاینده است. کم نیستند نخبه‌هایی که از زرق و برق‌های آن طرف آبی و فرش‌های قرمزی که برایشان پهن می‌شود، صرف‌نظر کرده و همین‌جا مانده‌اند. این‌ها با عشق پای کار ساختن ایرانند و به آینده آن امیدوار؛ همه نهاد‌های مسئول و غیرمسئول باید با تمام توان در خدمت این نخبگان باشند. از آن طرف، آمار مهاجرت در برخی از حرف تخصصی هم نگران‌کننده است. حتی اگر ایران بهشت پزشکان و به خصوص متخصصان باشد، باز هم عده‌ای از پزشکان ترجیح می‌دهند به کشور‌های دیگر مهاجرت و بهشتشان را در آنجا پیدا کنند. کشور‌هایی همچون کشور‌های حاشیه خلیج فارس پیش‌پای پزشکان ایرانی فرش قرمز پهن کرده‌اند و پیشنهاد درآمد‌های وسوسه کننده‌ای را در برابر پزشکان جوان ایرانی گذاشته‌اند. همین مسئله موجب شده تا تنها طی یک سال گذشته ۱۶۰متخصص قلب کشور را ترک کنند. مهاجرت این تعداد متخصص قلب در حالی است که پنج‌سال پیش نایب‌رئیس انجمن جراحان قلب ایران اعلام کرده‌بود که فقط ۲۴۰ متخصص جراحی قلب در کشور داریم. از سوی دیگر آمار بیماری‌های قلبی در جوانان رو به افزایش است.تا همین چند وقت پیش وقتی از کمبود پزشک صحبت و برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی اقدام می‌شد، برخی از متخصصان و مسئولان حوزه سلامت و سردمداران صنف پزشکان یعنی سازمان نظام پزشکی، موضع‌گیری می‌کردند و معتقد بودند کمبود پزشک نداریم، حالا، اما انگار ورق برگشته است! این‌بار همین مسئولان پزشکان پیشکسوتی که مخالف افزایش ظرفیت‌های پزشکی برای جبران کمبود پزشک در کشور بودند، از کمبود پزشک صحبت می‌کنند و درباره احتمال بازگشت به اوضاع سلامت و پزشکی کشور به ۴۰ سال پیش هشدار می‌دهد؛ آن‌ها هشدار می‌دهند ممکن است ناچار شویم مانند دوران قبل از انقلاب، پزشک از هند و پاکستان وارد کنیم.

 

ایست به تصمیم غیرقانونی مخابرات

روزنامه خراسان: شورای رقابت، شرکت مخابرات ایران را به دلیل ارتکاب رویه ضد رقابتی در افزایش آبونمان تلفن ثابت، محکوم کرد؛ اتفاقی که پایانی بر همه تناقضات و ابهامات ماه‌های اخیر بود و حالا باید منتظر صدور رای قضایی برای این اقدام مخابرات بود. ماجرا چه بود؟ نیمه شهریورماه امسال بود که ستاد تنظیم بازار، افزایش آبونمان تلفن‌های ثابت را تصویب کرد؛ مصوبه‌ای که طبق آن مشترکان تلفن ثابت ملزم شدند، چه از تلفن‌های خود استفاده کنند و چه نکنند، هرماه یک مبلغ ثابتی به شرکت مخابرات بپردازند: در شهر تهران 20 هزار تومان، سایر مراکز استان‌ها 15 هزار تومان و دیگر شهرها 10 هزار تومان. توجیه این افزایش آبونمان هم این بود که با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفن ثابت، دیگر درآمدهای مخابرات کفاف هزینه‌های نگهداری شبکه را نمی‌دهد، پس باید همه مشترکان یک مبلغ ثابت ماهانه بین 10 تا 20 هزار تومان پرداخت کنند و البته تا این میزان مصوب هم، مبلغ مکالمه برایشان رایگان می‌شود. این مصوبه از همان ابتدا با انتقادهای گسترده همراه شد و یک نمونه‌اش، انتشار یک گزارش تحلیلی در رسانه ها بود که درآمد ماهانه مخابرات از این افزایش آبونمان را ماهانه 700 میلیارد تومان برآورد کرده بود، هرچند که مخابرات آن را کذب خواند. شروط تکراری و تناقض گویی ها اما فراگیر بودن سرویس تلفن ثابت در کشور با حدود 29 میلیون اشتراک فعال – طبق آمار مدیرکل ارتباطات مخابرات- وزیر ارتباطات را هم ناگزیر به پاسخگویی کرد تا بگوید وزارتخانه تحت مدیریتش، برای افزایش آبونمان تلفن ثابت، شرط‌هایی گذاشته است؛ ازجمله «نوسازی شبکه مخابرات» و «توسعه فیبرنوری برای منازل و کسب و کارها». البته این‌ها شروطی تکراری و آشنا برای مردم بود، چرا که در زمان افزایش قیمت اینترنت ثابت هم با وعده افزایش کیفیت و توسعه شبکه فیبرنوری، تعرفه‌ها را افزایش دادند و دست مشترکان را در پوست گردو گذاشتند.

 

کهکشانی پر از دروغ

روزنامه کيهان:همه چیز با یک دروغ شروع شد: «6 نفر توسط نظامیان حامی  دکتر احمد سوکارنو در ارتش کشته شدند.» این دروغ موتور محرک کودتایی آمریکایی علیه رهبر استقلال اندونزی بود که حداقل به کشتار 400 هزار نفر از مردم این کشور انجامید. یک پای این آشوب مثل همیشه رسانه‌ها بودند. در وزارت خارجه آمریکا «مارشال گرین»(سفیر وقت آمریکا در جاکارتا) به عنوان «رهبر کودتای اندونزی» شناخته می‌شود؛ او 15 اکتبر 1965 در تلگرافی به واشنگتن نقشه را توصیف کرد؛ قرار بود نام رئیس‌جمهور دکتر «احمد سوکارنو» و حامیانش «لکه‌دار» و تبلیغاتی حاکی از مجرم بودن و «خیانتکاری و وحشی‌گری» آنها رواج داده شود. بخش قابل توجهی از این نقشه با توجه به سابقه انگلستان در «تبلیغات سیاه» به‌عهده آنها گذاشته و «اندرو گیلکرایست» (سفیر وقت انگلستان در جاکارتا) طی تلگرافی به مقر اطلاعاتی انگلیس در سنگاپور خواستار تبلیغاتی با مضمون «وحشی‌گری و بی‌رحمی حامیان سوکارنو» و  «نقش آنها در به بیراهه کشاندن اندونزی» شده بود. ظرف مدت کوتاهی «اداره اطلاعات و پژوهش»(IRD) وزارت خارجه انگلیس به عنوان یکی از واحدهای فوق محرمانه در جنگ سرد با ریاست «نورمن رداوی» وارد عمل شد. رداوی و همکارانش با مهارتی فوق‌العاده رسانه‌ها را در جهت اهداف خود به‌کار گرفتند و از کودتاچیان جنایتکار که دست‌شان به خون صدها هزار نفر آلوده بود، «فرشتگان نجات اندونزی» ساختند. «رونالد چالیس» خبرنگار BBC در آسیای جنوب‌شرقی که از افراد مرتبط با رداوی بود گفت: «این کودتا برای دستگاه تبلیغاتی غرب پیروزی بزرگی بوده است.» بعدها «پیتر دیل اسکات» تحلیلگر امور آسیا در مقاله‌ای برای «پاسیفیک افرز» با بررسی عملیات رسانه‌ای آمریکا و انگلستان در اندونزی «خبرنگارانی  که برخی از آنها با سازمان جاسوسی آمریکا مرتبط بودند» را شریک جرم کودتاچیان دانست.

 

تریبون سوم

روزنامه وطن امروز:مدت‌ها قبل از بروز التهابات اخیر در کشور، رهبر حکیم انقلاب کلیدواژه «جهاد تبیین» را در فضای اندیشه‌‌ای و رسانه‌ای کشور مطرح کردند. بی‌شک این روزها، میدانِ عملی تحقق جهاد تبیین است و همه کسانی که تا پیش از این در شرح و تفسیر مفهوم جهاد تبیین قلم‌فرسایی کرده‌اند، الان وقت آن رسیده که در میدان این جهاد، حضور عملی داشته باشند. ورود صاحبان اندیشه به عرصه ارزیابی، تحلیل و ارائه راهکار برای مشکلات و مسائل این روزهای کشور، از اهم تکالیف دینی و وطنی قشر فرهیخته جامعه است. جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در نوشتار پیش رو تلاش کرده است تا در راستای پروژه جهاد تبیین، نگاهی روشنگرانه و راهکارهایی فعالانه نسبت به حل مسائل پیش‌آمده در کشور ارائه کند. وی ابتدا با شرح آیه «الان حصحص الحق» به بررسی اقدام تروریستی در حرم مقدس حضرت شاهچراغ علیه‌السلام می‌پردازد و در ادامه با استفاده از آیات و روایات و همچنین پیش کشیدن مبحث «ولاء طرفینی»، راهکارها و تحلیل‌هایی را نسبت به اوضاع اخیر کشور ابراز می‌کند.  پیش از اینکه به طور تفصیلی وارد تحلیل وقایع اخیر و ارائه راهکار در این زمینه شوم، مایلم مقدمه‌ای را به عرض برسانم. هر فتنه و التباسی حصحصه‌ای دارد! آیه ۵۱  سوره یوسف بخش اسرارآمیزی دارد، آنجا که می فرماید: «اَلآن حَصحَصَ الحَقُّ» یعنی الان حق آشکار شد! یوسف از اول معصوم بود. برای اثبات بی‌گناهی او دلایلی مثل پاره شدن لباس از پشت و شاهد غیبی‌ای که رسید، موجود بود اما با وجود این شواهد، معصومیت یوسف به 7 سال زندان رفتن انجامید ولی بعد از این 7 سال ناگهان اتفاقاتی افتاد که شنیده‌اید؛ از خواب فرعون و طلب تعبیر آن تا اینکه جمعی در دربار فرعون شکل می‌گیرد و سخن از وقایع اتفاق افتاده بر یوسف گفته می‌شود، آنجاست که معصومیت یوسف بر همگان آشکار می‌شود و اینجا آن آیه اسرارآمیز ذکر شده است: «اَلآن حَصحَصَ الحَقُّ».  هر جا فتنه هست، هر جا التباس و اشتباه هست، هر جا قاطی شدن حق و باطلی هست، هر جا فضای غبارآلود هست که حق را از باطل نمی‌توان شناخت، هر اتفاقی در تاریخ که این شرایط را داشته باشد، یک «الان حصحص الحقی» دارد، یک لحظه‌ای دارد که در آن حق، تمام‌قد و واضح نمایان می‌شود.

 

سرنوشت یک میلیون شغل به کجا رسید؟

روزنامه جام جم:با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل مجدد مطرح شد. پیرو همین هدف‌گذاری، چندی پیش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد از شهریور‌۱۴۰۰ تا مرداد‌۱۴۰۱، ۹۷۵هزار شغل ایجاد شد. با این حال بررسی مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد از بهار۱۴۰۰ تا بهار۱۴۰۱ بیش از ۹۸هزار شغل از دست رفته است. در واقع در پنج ماهه ابتدای امسال بخشی از اشتغال از دست رفت و هر آنچه را بنا شد، خنثی کرد. به نظر می‌رسد مشکل اشتغال کمبود منابع باشد. این موضوع را می‌توان از عملکرد بودجه امسال تا ۱۵ آبان که گزارش آن را دیوان محاسبات کشور ارائه داده، فهمید. به گفته مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره تخصیص بودجه برای اشتغال از محل جدول تبصره ۱۴ صفر بوده است. تبصره۱۴ چه می‌گوید؟ در قوانین بودجه کشور یک جدول کلیدی وجود دارد که آن را با نام «جدول تبصره ۱۴» می‌شناسیم. دولت پس از فروش نفت در خارج از کشور، فرآورده‌های نفتی در داخل و خارج، گاز و… منابع آن را بر اساس ردیف‌های پیش‌بینی شده در مصارف این جدول خرج می‌کند. در واقع یک قسمت مهم از مخارج مملکت در این جدول مشخص می‌شود. اگر منابع این جدول محقق نشود، آن‌گاه می‌گویند جدول تبصره ۱۴ کسری دارد. با توجه به این‌که درآمدهای این جدول به مصرف زیرساخت‌ها و تعهدات دولت در زمینه‌های انرژی، یارانه‌های نقدی و… می‌شود، دولت در مواجهه با کسری‌های جدول تبصره ۱۴ از سر و ته هزینه‌های دیگر می‌زند، چرا ‌که برخی هزینه‌ها مانند یارانه‌های نقدی به چشم می‌آیند اما هزینه‌های مربوط به اشتغال در پس نقطه دید سیر می‌کنند. به همین دلیل وزن سنگین کسری بر دوش اشتغال گذاشته می‌شود. این در شرایطی است که مجلس در متن بودجه ۱۴۰۱ سقف هزینه‌های جدول تبصره ۱۴ را از ۴۷۰هزار میلیارد تومان به ۶۳۶هزار میلیارد تومان افزایش داده است؛ یعنی کسری در کسری!

 

 هیاهو در قفقاز

روزنامه شرق:رفتار باکو اگرچه بعد از جنگ 44روزه قره‌باغ در پاییز سال 2020 نسبت به همسایگانش هجومی‌تر شده است، اما دور اخیر مواضع و عملکرد‌های الهام علی‌اف حکایت از آن دارد که جمهوری آذربایجان رسما سیاست تحکمی را در قفقاز جنوبی پیش برده است. در تازه‌ترین مورد باکو برخلاف توافق سه‌جانبه اخیر در سوچی تنش و درگیری مرزی خود را با ارمنستان از سر گرفت. در این رابطه وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد درگیری‌ها میان نیروهای این کشور با نیروهای جمهوری آذربایجان در مرز غربی ارمنستان شدت گرفته و چندین سرباز مجروح ارمنستان در وضعیت بدی قرار دارند. آن‌گونه که پایگاه خبری ریپابلیک‌ورلد گزارش داده است، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در نشست دولت اعلام کرد نیروهای جمهوری آذربایجان حمله‌ای را با هدف متهم‌کردن ایروان آغاز کردند. وی خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی سه‌کیلومتری پیرامون قره‌باغ کوهستانی شد. این در حالی است که این دو کشور روز دوشنبه با میانجیگری آمریکا در گفت‌وگوی صلح شرکت کردند. همچنین پس از آن در نشستی به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طرفین متعهد شدند که از اعمال زور خودداری کرده و این مناقشه را از طریق گفت‌وگو حل کنند. با این حال، باکو روز پنجشنبه بار دیگر آتش‌بس را زیر پا گذاشت و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان طرف ارمنی را به رعایت‌نکردن توافق صلح 2020 با میانجیگری روسیه متهم کرد. باکو، ایروان را متهم کرد که با اجتناب از خارج‌کردن کامل نیروهایش از منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، مفاد توافق صلح را نقض کرده است.

 

عقب نشینی بازارهای طلا و ارز

روزنامه همشهری:به‌دنبال رشد افراطی قیمت ارز در بازار آزاد در مبادلات هفته گذشته تحت‌تأثیر اقدامات کنترلی بانک مرکزی قیمت طلا و ارز در آخر هفته، عقب‌نشینی کرد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا 4.5درصد و قیمت هر سکه طرح قدیم 5درصد نزول را تجربه کرد.به گزارش همشهری، ظرف چند هفته گذشته به‌دنبال کمرنگ شدن احتمال احیای توافق هسته‌ای تحت‌تأثیر برخی خبر‌های سیاسی حجم تقاضا در بازار ارز افزایش یافت و این موضوع به رشد قیمت دلار منجر شد به‌طوری که ابتدا قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 32هزار تومان عبور کرد و بعد از آن قیمت دلار آمریکا در روز دوشنبه هفته قبل به 36هزارو 780تومان هم رسید. این موضوع بازار طلا و سکه را هم تحت‌تأثیر قرار داد و موجب شد قیمت هر سکه طرح جدید به 16میلیون و 500و هر سکه طرح قدیم به 15میلیون و 700هزار تومان برسد. این روند صعودی به افزایش نگرانی‌های اقتصادی منجر شده بود زیرا قیمت ارز یک مولفه کلیدی برای اقتصاد تلقی می‌شود و می‌تواند در بلندمدت آثار مختلفی در ابعاد کلان داشته باشد. در چنین شرایطی هفته گذشته بانک مرکزی اقدامات کنترلی تازه‌ای را برای مهار قیمت ارز آغاز کرد و آغاز این اقدامات به مهار قیمت ارز در آخر هفته منجر شد.

 

هایپرکابوس بن‌سلمان و نتانیاهو

روزنامه فرهیختگان:«ایران به موشک هایپرسونیک دست یافته است.» این خبری بود که امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه صبح روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد. حاجی‌زاده درباره این موشک گفته است: «این موشک سرعت بالایی دارد و در‌ جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد. این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری‌ای پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این موشک سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است.»این فرمانده عالی‌رتبه سپاه روز گذشته (جمعه) نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تاکید بر آنکه «آزمایش‌های این موشک انجام شده است.» اعلام کرد: «در آینده و در یک فرصت مناسب این موشک هایپرسونیک رونمایی خواهد شد.»فرمانده نیروی هوافضای سپاه سال گذشته در جریان رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص)17 به تمرکز ایران بر عبور از سامانه‌های ضدموشکی از طریق مانورپذیر ساختن موشک‌ها اشاره کرده بود. وی در آن برهه اعلام کرد ایران موفق شده تا با مانورپذیر کردن موشک‌های بالستیک و قابلیت تغییر جهت آنها پس از شلیک، سامانه‌های پدافند موشکی دشمن را بی‌اثر سازد. با این‌حال منظور از شیوه‌ای که ایران در رزمایش پیامبر اعظم(ص)17 به کار گرفته بود به‌طور دقیق مشخص نشد؛ هرچند این شیوه‌ها تنها در دو مورد قابل محدود ساختن بودند.

 

ورزشکاران با انگیزه؛ فدراسیون‌های منفعل

روزنامه اطلاعات:گاهی در مسابقات برون مرزی رشته‌های ورزشی انفرادی حوادثی غیر عادی رخ می‌دهد که خبرساز می‌شود و حواشی زیادی درست می‌کند. معمولاً بلافاصله فدراسیون مربوطه اعلام می‌کند که ورزشکار مورد نظر بدون هماهنگی با فدراسیون و با هزینه شخصی در این مسابقات شرکت کرده و در این مسابقات ورزشکار تیم ملی ایران نبوده است.دقیقاً معلوم نیست در سال چند ورزشکار در مسابقات بین‌المللی با هزینه شخصی شرکت می‌کنند ولی چرا ورزشکاری که با هزینه شخصی به مسابقات بین‌المللی ورزشی می‌رود و مدال کسب می‌کند نباید به شکل رسمی و به عنوان ورزشکار تیم ملی ایران در مسابقات حضور داشته باشد تا افتخار کسب شده در دفتر افتخارات ورزشی ایران ثبت شود؟هر سال در دنیا، مسابقات مختلف ورزشی در رشته‌های انفرادی برگزار می‌شود و طبق روال، فدراسیون‌ها موظف هستند ورزشکارانی را که برای کسب مدال در این مسابقات شانس زیادی دارند اعزام کنند تا هم انگیزه برای پیشرفت در بین سایر ورزشکاران آن رشته ورزشی بیشتر شود و هم افتخاری بر افتخارات ورزشی کشور اضافه شود.مسلماً فدراسیون‌ها در قبال ورزشکارانی که هیچ شانسی برای کسب مدال ندارند مسئولیتی نخواهند داشت ولی وقتی ورزشکاری بدون حمایت فدراسیون و با هزینه شخصی در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کند و به مدال می‌رسد، باید از آن فدراسیون پرسید که چرا این ورزشکار به عنوان ورزشکار رسمی تیم ملی ایران در مسابقه شرکت نکرده تا با پرچم ایران روی سکو برود؟

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.