نقشه راه امداد و نجات

به بهانه پنجمین سالگرد زلزله ازگله کرمانشاه

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر

امروز، پنجمین سالگرد زلزله ٣/٧ ریشتری ازگله کرمانشاه است. جمعیت هلال احمر بعد از هر حادثه بزرگی که در کشور رخ داده، همواره بازنگری‌هایی در فعالیت‌ها و اقدامات خود در راستای تسریع در خدمات‌رسانی و افزایش کیفیت و کمیت این اقدامات داشته و دارد.

بعد از زلزله رودبار و منجیل، توسعه انبارهای امدادی از مهم‌ترین اقدامات جمعیت بود و بعد از زلزله بم، توسعه ناوگان هوایی و گسترش مراکز کنترل و هماهنگی عملیات از مهم‌ترین رخدادهای جمعیت بود. با گذشت پنج سال از زلزله سرپل‌ذهاب، تحولات و بازنگری‌هایی در دستور کار جمعیت قرار گرفت که برگرفته از درس‌آموخته‌های این زمین‌لرزه بود.
گرچه قبل از زلزله سرپل‌ذهاب هم ایجاد خانه‌های هلال در دستور کار جمعیت قرار داشت، اما لزوم گسترش آن بعد از این زلزله در دستور کار جمعیت قرار گرفت و شاهد توسعه خانه‌های هلال در محلات، شهرها و روستاهای کشور بودیم.

توسعه این خانه‌ها در افزایش کیفیت و سرعت امدادرسانی در حوادث مختلف بسیار مهم است و امروز افراد زیادی به کمک همین خانه‌های هلال، جذب جمعیت شده و آموزش‌های اولیه را از سر گذرانده‌اند.
توسعه شبکه امداد و نجات که شامل پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی و همچنین پرداختن به لجستیک جمعیت بود هم از دیگر بازنگری‌های انجام شده در جمعیت، بعد از زلزله کرمانشاه است. توجه بیشتر به توسعه ناوگان هوایی و زمینی و تجهیزات تخصصی را در دستور کار قرار دادیم. همچنین به‌روزرسانی‌هایی را در اقلام اضطراری که بین حادثه‌دیده‌ها توزیع می‌شود، شاهد بودیم و بسته‌های غذایی ٧٢ ساعته و یک‌روزه و …؛ همچنین اقلام بهداشتی و زیستی حاصل همین تحولات است.
طبق ارزیابی‌ها و برررسی‌های انجام شده در سراسر کشور به حدود ٣ هزار پایگاه امدادی نیازمندیم. در حالی که فعلا در کل کشور حدود ٦٠٠ پایگاه فعال است. افزایش پایگاه‌های امدادی هم از اقدامات در دستور کار ماست. مجموعه این اقدامات باعث افزایش سرعت تیم‌های عملیاتی و امدادرسانی می‌شود که در حوادث بعد از زلزله کرمانشاه به چشم می‌آمد. در سال‌های اخیر، جمعیت هلال احمر تلاش کرده تا از تکنولوژی‌های نوین از جمله پهپادهای جست‌وجوگر و سامانه‌های مدیریت تغذیه و اسکان اضطراری استفاده کند.

در آستانه پنجمین سالگرد زلزله کرمانشاه، تقویت و گسترش تیم‌های واکنش سریع را در برنامه‌های پیش روی جمعیت قرار داده‌ایم. به زودی قرار است هر شعبه‌ای از جمعیت هلال احمر، به محل استقرار تیم‌های واکنش سریع اختصاص پیدا کند. این یعنی در هر شعبه جمعیت، قرارگاهی برای تیم‌های تخصصی آموزش‌دیده داریم که در آن مستقر هستند. تا پایان امسال ٥ هزار امدادگر در دوره‌های بازآموزی شرکت می‌کنند تا به عنوان اعضای تیم‌های واکنش سریع در این پایگاه‌ها مستقر شوند.

طبیعی است که این اقدام باعث تحول بزرگی در سرعت و کیفیت امدادرسانی می‌شود؛ همان‌طور که با آموزش دادرسان ویژه، به دنبال توسعه آموزش‌های امدادی و تخصصی در بین جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر هستیم. بهترین و زبده‌ترین امدادگران تخصصی ما از بین همین نیروهای داوطلب و جوانان هستند که در سال‌های گذشته برای جذب، آموزش و ساماندهی نیروهای آنها برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام شده است.

برای تسریع در امدادرسانی در حوادث و سوانح، اقداماتی مثل اسکان و تغذیه اضطراری به اعضای سازمان جوانان آموزش داده می‌شود تا از این به بعد آنها عهده‌دار این مسئولیت باشند.  نقشه راهی که امروز برای هلال احمر ترسیم شده و مجموعه بازنگری‌های انجام شده در روند فعالیت‌های این جمعیت، نتیجه درس‌آموخته‌هایی است که از حوادث و سوانحی مثل زلزله کرمانشاه، سقوط هواپیمای دنا، سیل سال ٩٨ و … به دست آمده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.