تسهیلات عمانی‌ها برای کارخانه‌های ایرانی

در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر تجارت و صنعت عمان، طرف عمانی آمادگی خود را برای حضور کارخانه‌های ایرانی در این کشور و راه‌اندازی خط تولید همراه با ارائه تسهیلات تعرفه‌ای و مالیاتی و اهدای زمین اعلام کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، «سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت میزبان صالح بن سعید مسن معاون وزیر تجارت و صنعت عمان بود. در این نشست که با حضور علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد، طرفین در خصوص راهکار‌های توسعه تجارت و مبادلات تجاری میان دو کشور سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تهاتر کالا، توافقنامه تجارت ترجیحی و حضور شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی در عمان بحث و تبادل نظر کردند.

صالح بن سعید مسن، معاون وزیر تجارت و صنعت عمان، در این نشست به بازدید خود از مجتمع‌های صنعتی و کارخانه‌های ایرانی در تهران و اصفهان اشاره کرد و گفت:در این بازدید‌ها متوجه شدیم که ایران بسیار پیشرفت کرده و به همین علت خواستار سرمایه‌گذاری کارخانه‌های ایرانی از جمله دارویی و لوازم خانگی در عمان هستیم.او ادامه داد: در این مسیر تسهیلات ویژه مالیاتی و تعرفه‌ای برای ایرانی‌ها در نظر گرفته‌ایم و حاضریم در هر نقطه‌ای که طرف ایرانی مایل باشد،زمین برای احداث کارخانه و خط تولید در اختیارش قرار دهیم.

معاون وزیر تجارت و صنعت عمان به بازدید خود از یک شرکت داروسازی در تهران اشاره کرد و گفت: قرار است در عمان شهرک پزشکی تاسیس شود و امروز به این شرکت ایرانی پیشنهاد دادیم به‌عنوان اولین شرکت در این شهرک کار خود را برای تولید دارو آغاز کند.

او به سفر رئیس بانک مرکزی عمان در هفته گذشته به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود اشاره کرد و افزود: در این دیدار بسیاری از مشکلات تبادلات مالی بررسی و برای حل آنها راهکار در نظر گرفته شده است.

صالح بن سعید مسن همچنین به افتتاح صرافی مشترک دو کشور در عمان و در روز‌های آتی اشاره کرد و گفت: دولت عمان درصد زیادی از بودجه درمانی خود را صرف خرید دارو از اروپا و آمریکا می‌کند و مایل هستیم تا از ظرفیت دارویی ایرانی‌ها نیز بهره ببریم.

در ادامه سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز ضمن خوش آمدگویی به هیأت عمانی، به آمادگی ایران و شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در عمان اشاره کرد و افزود: اکنون یکی از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی آماده احداث خط تولید در عمان است، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که این خط تولید با سرمایه‌گذاری مشترک تجار عمانی و ایرانی احداث شود.

او به رشد ۷۰ درصدی تجارت ایران و عمان در ۷ ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیشتر مواردی که در سفر به عمان با همتایان عمانی توافق شده بود، محقق شده است و مواردی نیز باقیمانده که نیاز به پیگیری بیشتر دارد.

وزیر صمت ضمن دعوت رسمی از وزیر تجارت و صنعت عمان برای سفر به تهران در بهمن‌ماه و حضور در جلسه کمیسیون مشترک دو کشور، به اهمیت موضوع تهاتر کالایی میان ایران و عمان اشاره کرد و یادآور شد: شروع تهاتر کالایی به تقویت خط کشتیرانی منظمی که میان دو کشور راه افتاده، منجر می‌شود.

در ادامه این دیدار علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه صادرات ایران به عمان نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۳ درصدی داشته، گفت: برای توازن تراز تجاری دو کشور لازم است که تجار ایرانی با ظرفیت‌ها و تولیدات همتایان عمانی خود آشنا شوند و نیاز‌های خود را به طرف عمانی اعلام کنند.

او در همین خصوص به حضور شرکت‌های صنایع غذایی ایرانی در نمایشگاه‌های عمان طی روز‌های آتی اشاره کرد و از آمادگی سازمان توسعه تجارت برای پربایی نمایشگاهی در ایران جهت معرفی محصولات و تولیدات عمانی خبر داد.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به احداث گمرک سبز در توافق با روسیه میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد احداث گمرک سبز میان ایران و عمان را مطرح کرد که این پیشنهاد با استقبال طرف‌های عمانی همراه شد.

او همچنین به مذاکرات برای امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: به‌همین منظور در انتظار فهرست کالایی مدنظر عمانی‌ها در توافقنامه تجارت ترجیحی و همچنین فهرست کالا‌های تهاتری هستیم تا در قالب یک بسته برای تصویب به مجلس ارائه کنیم.

پیمان‌پاک به موضوع همکاری مشترک دو کشور در ایجاد پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب رونق و افزایش مبادلات تجاری میان ایران و عمان می‌شود.

او در پایان از سرمایه‌گذاران عمانی دعوت کرد تا در پروژه‌های داخل ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند و گفت: این افراد می‌توانند در تولید مشترک محصولات ایرانی در عمان نیز سرمایه‌گذاری کنند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.