آوار مشکلات بر حیاط باشگاه استقلال!

علی فتح‌الله‌زاده با اتفاقات عجیب و غریبی روبه رو شده؛ او می‌تواند تیم را از بحران خارج کند؟

مدیران استقلال شرایط سختی را تجربه می‌کنند؛ آنها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ده‌ها میلیارد تومان پول تامین کنند تا این مبلغ را برای مطالبات پرتعداد و میلیاردی شان پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ در روزهایی که مسابقات لیگ برتر فوتبال تعطیل است و اعضای تیم استقلال هم بعد از قهرمانی در سوپرجام به تعطیلات رفته‌اند، درون ساختمان باشگاه اوضاع بر وفق مراد علی فتح‌الله‌زاده و همکارانش نیست. مدیرعامل استقلال با گذشت یک ماه از حضورش در این سمت هنوز نتوانسته اسپانسر خوبی برای باشگاه پیدا کند و از طرفی او با بدهی‌هایی سنگین و کلافه‌کننده روبه رو است. بدهی‌هایی که هرروز بر نگرانی های هواداران و اعضای تیم می‌افزاید و اگر ادامه دار باشد عواقب سنگینی برای استقلال به همراه خواهد داشت.

خرانه استقلال خالی است

علی فتح‌الله‌زاده روز اولی که بر صندلی مدیریت استقلال نشست اعلام کرد هیچ پولی در حساب باشگاه نیست. او البته قول داد تا به زودی با جذب اسپانسر اوضاع استقلال را سر و سامان ببخشد اما تا الان نتوانسته به این وعده عمل کند و اخبار خوشایندی از باشگاه استقلال به گوش نمی‌رسد. علاوه بر مشکلات مربوط به پرداخت نشدن دستمزد اعضای تیم و پاداش های دیگر، استقلال با بدهی های بسیار سنگینی روبه رو است. بدهی‌هایی که هرقدر تاخیر در پرداخت آنها بیشتر شود، شرایط را برای استقلال سخت‌تر می‌کند و می‌تواند به یک بحران عجیب تبدیل شود.

پول استراماچونی، بزرگ‌ترین بدهی است

اصلی‌ترین مشکلی است که گریبان استقلال را گرفته و هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده طلب آندره‌آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی و سابق استقلال است. او اواخر مرداد ماه حکم نهایی پرونده شکایت از استقلال را گرفت و آبی ها را یک میلیون و 350 هزار یورو محکوم کرد. مبلغی که با محاسبه دیرکرد و البته شکایت دستیاران استراماچونی بسیار زیادتر می‌شود. با نرخ کنونی ارز در ایران نزدیک به 60 میلیارد تومان استقلال باید به استراماچونی و دستیارانش بپردازد اما این پول به دلیل پیدا نشدن منابع مالی از سوی باشگاه هنوز پرداخت نشده و بعید هم هست به زودی پرداخت شود. چالش اصلی استقلال این روزها به همین بدهی سنگین برمی‌گردد، البته که مبالغ دیگری نیز باید به سایر افراد و نهادها پرداخت شود.

باشگاه پرتغالی، ستاره را پس می‌گیرد؟

دیگر معضلی که برای استقلال وجود دارد پرداخت مبلغ رضایتنامه محمد محبی ستاره این تیم در بازی های گذشته به باشگاه سانتاکلارای پرتغال است. در زمان مدیریت آجورلو، آبی ها مذاکرات فرسایشی و چند ماهه ای را با تیم سانتاکلارا داشتند که در نهایت و پس از کش و قوس فراوان، این بازیکن راهی تهران شد تا قرارداد خود را با استقلال به امضا برساند. در آن برهه زمانی، قسط نخست از مبلغ رضایت نامه محبی به تیم پرتغالی پرداخت شد و قرار شد چند هفته پیش، قسط دوم نیز به حساب سانتاکلارا واریز شود.

با این حال، آبی ها با مشکل بزرگی روبه‌رو شدند و 2 بار تلاش مدیران باشگاه برای واریز مبلغ مذکور به حساب تیم پرتغالی بی نتیجه بود و هر بار، پول به حساب استقلال برمی‌گشت. در نهایت و از پس از تلاش از طریق چند صرافی، پول آبی ها واریز شد اما مشکلات بزرگی در این میان وجود دارد. مبلغ مذکور 230 هزار یورو است که استقلالی‌ها توانسته‌اند فقط 90 هزار یورو به حساب سانتاکلارا واریز کنند و مابقی پول به حساب باشگاه پرتغالی ننشسته است. حالا این تیم در نامه‌ای به استقلال اخطار داده که به دلیل عدم پرداخت مطالبات آنها، طبق قرارداد، محبی باید به سانتاکلارا برگردد.

در این خصوص مسئولان استقلال در نامه‌ای به فیفا اعلام کرده‌اند به دلیل تحریم نتوانستند پول را انتقال بدهند و به همین دلیل از طریق صرافی پول‌ها را ارسال کردند، اما چندین بار پول‌ها برگشت خورد. مسئولان استقلال در تازه‌ترین اقدام، پول‌ها را به صورتی دیگر انتقال داده‌اند که برگشت نخورده، اما تأیید هم نشده است.

در این میان، استقلالی ها دست به دامن محبی و ساپینتو شده اند تا از طریق روابط شخصی خود در پرتغال، باشگاه سانتاکلارا را راضی کنند از قید درخواست خود بگذرد و وینگر بوشهری که بهترین گلزن آبی ها در این فصل است، در جمع آبی ها بماند و به پرتغال برنگردد.

بدهی‌های دیگر هم در میان است

در کنار این اتفاقات عجیب استقلال بدهی‌هایی را به لئوناردو پادووانی مدافع سابق خود، گابریل پین دستیار ایتالیایی فرهاد مجیدی و برخی دیگر از نفرات گذشته دارد که تاکنون اقدامی برای پرداخت پول آنها نشده و مشخص نیست مدیران باشگاه چگونه می‌خواهند این پول را تامین کنند.

اقدامات آجورلو هم دردسر درست کرد

مصطفی آجورلو مدیری است که همواره سعی می‌کند بهترین امکانات را برای کادرفنی و بازیکنان خود مهیا کند. حالا اقداماتی که او در دوران مدیریت خود انجام داده برای باشگاه دردسر درست کرده و فتح‌الله‌زاده را به چالش دیگری انداخته است. یکی از این اقدامات به محل زندگی ریکاردو ساپینتو و دستیاران پرتغالی او در ایران برمی‌گردد.

اعضای خارجی کادرفنی استقلال خلاف بسیاری از سرمربی های خارجی که به فوتبال ایران آماده اند، ترجیح داده اند به جای منزل شخصی، در هتل زندگی کنند و این موضوعی است که هزینه زیادی روی دست باشگاه گذاشته است. در حال حاضر ساپینتو و روی ماتا به عنوان سرمربی و مربی استقلال در هتل اسپیناس پالاس و دو دستیار دیگر او در هتل آزادی که از گران قیمت ترین هتل های شهر تهران هستند اقامت دارند و این موضوع هزینه سنگینی روی دست باشگاه گذاشته است.

گفته می شود علی فتح الله زاده در تلاش است برای اعضای خارجی خانه تهیه کند اما آنها تا این لحظه موافقت شان را اعلام نکرده اند.

اردوی خارجی روی هوا است

در کنار این مسائل تمرینات استقلال قرار است از روز 26 آبان ماه در تهران شروع شود. جالب اینکه ریکاردو ساپینتو سرمربی استقلال درخواست برپایی یک اردو در خارج از کشور را داده اما مدیران استقلال از ترس هزینه‌های زیاد فعلا نتوانستند این اردوی تدارکاتی را مهیا کنند.

علی فتح الله زاده هفته گذشته در جلسه هیات مدیره به اعضا وعده داد استقلال را در تعطیلات لیگ با کمک اسپانسر به پرتغال می برد اما به گفته یکی از اعضای هیات مدیره این سفر انجام نخواهد شد. این در حالی است که استقلال به هیچ عنوان شرایط برپایی اردو را ندارد و اصلا در باشگاه پولی نیست و به همین دلیل او نه تنها اردوی پرتغال بلکه حتی سفر به ترکیه را هم منتفی می داند. مساله‌ای که قطعا با ناراحتی ساپینتو در بازگشت او از پرتغال به ایران مواجه خواهد شد و می‌تواند چالش دیگری را ایجاد کند.

آینده سخت در انتظار قهرمان فصل گذشته

با مسائلی که در بالا گفته شد، مدیران استقلال شرایط سختی را تجربه می‌کنند؛ آنها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ده‌ها میلیارد تومان پول تامین کنند تا این مبلغ را برای مطالبات پرتعداد و میلیاردی شان پرداخت کنند. از سوی دیگر بازیکنان استقلال نیز در شروع دوباره تمرینات به دنبال مطالبات خود از فصل جاری و حتی فصل قبل خواهند بود که این نیز بر چالش های مدیریت فتح‌الله‌زاده خواهد افزود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.